Umeå, tidtabell 1969-1970

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav Harald » lör 07 jan, 2017 10:22

Jag har i gömmorna hittat en tidtabell för Umeå Lokaltrafik 1969-1970 som jag har skannat in.
Harald
 
Inlägg: 7722
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav Piirka » sön 08 jan, 2017 19:21

Namnam, p*rrlektyr för tidtabellsnördar :mrgreen:

Jag undrar vad som var tanken bakom nummerändringen i Umeå ca 1980 eller 1981, då man lade till en nolla bakom det gamla linjenumret. 1 :arrow: 10, 2 :arrow: 20 osv.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 11:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav daniel_s » sön 08 jan, 2017 19:27

De fick väl storhetsvansinne! Det kändes väl lite för småstadsmässigt med ensiffriga linjenummer. Sen hittade man säkert på någonting om att det var för att skapa utrymme för framtida linjevarianter, eller något i den stilen...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav TKO » mån 09 jan, 2017 11:14

Intressant läsning.
Busstrafiken i Umeå har verkligen utvecklats sedan 1969/70. Då fanns endast en linje med "stadsmässig" turtäthet (1), idag är det 5-6 stycken - lite beroende på hur vi definierar begreppet. Naturligtvis beror detta på att staden växt, men jag tror också att bussresandet ökat snabbare än befolkningstillväxten.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav spårsnoken » fre 10 feb, 2017 15:19

Det fanns ju planer på en trådbusslinje till Ålidhem (med ledtrådbussar) någon gång kring 1970. Någon som minns detta?

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 9:01

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav Harald » fre 10 feb, 2017 16:20

spårsnoken skrev:Det fanns ju planer på en trådbusslinje till Ålidhem (med ledtrådbussar) någon gång kring 1970. Någon som minns detta?

mvh/spårsnoken

Det låter märkligt. Det var ju den tiden man lade ned trådbussar. Olja fanns hur mycket som helst och koldioxid var något man gjorde torris och bubblor i läsk med.
Harald
 
Inlägg: 7722
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav spårsnoken » fre 10 feb, 2017 16:38

Jo, så var det. ULTRA som lokaltrafikbolaget hette då hade kring 1970 eller strax innan konkreta planer på detta som bl.a. var med i ett nummer av MfSS. Trådbussar var ju inget särskilt ovanligt vid den tiden; det fanns ju bl.a i Bergen, Tammerfors och Helsingfors.

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 9:01

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav Verspieder » fre 10 feb, 2017 19:21

Storhetsvansinne tror jag inte på. Nummerserierna har alltid varit lite ologiska vid kusten, och så än idag med halvförvirrande tvåsiffriga långfärdslinjer längsmed E4 mellan bl.a Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå, där de flesta städer även har gott tvåsiffriga stadsbusslinjer.
Just åren 1970-80 började i alla fall Umeå stad att växa ordentligt i norr i och med att stadsdelen Ersboda började byggas under det sena sjuttiotalet. 49 000 invånare hade staden innan Ersboda byggdes, och 10-15 år senare hade bara denna stadsdel lett till 10 000 fler invånare. Överlag har ju staden växt rätt bra från 32 500 invånare 1960, till dagens 83 500 invånare, vilket ju gett en viss utveckling för kollektivtrafiken.

Ultra, Umeå Lokaltrafik AB, finns i övrigt kvar än idag, men har precis som SL ingen trafik i egen regi. De har dock rollen som trafikbeställare och samarbetar med landstingets upphandlingsorgan som ansvarar för länets övriga trafik (förutom Skellefteås kommunala trafik i egen regi).
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Umeå, tidtabell 1969-1970

Inläggav Piirka » sön 12 feb, 2017 21:35

spårsnoken skrev:Trådbussar var ju inget särskilt ovanligt vid den tiden; det fanns ju bl.a i Bergen, Tammerfors och Helsingfors.


Helsingfors avvecklade sina trådbussar på den enda linjen 14/14A år 1974. I Tammerfors fanns en viss tvekan inför nedläggningen, man hade öppnat en ny linje (25 Pynike torg – Sammonkatu) så sent som 1970. Tyvärr levererades den inhemska provtrådbussen av årgång 1979 (HST 1, Sisu/Wiima/Strömberg) aningen för sent, så det blev hejdå för de två resterande linjerna (1 och 25) i Tammerfors den 15 maj 1976. I Helsingfors tog man slutgiltligen avsked år 1985.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 11:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster