Att stressa bussförare. Eller snarare låta bli.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Att stressa bussförare. Eller snarare låta bli.

Inläggav LÅ1 » fre 06 jan, 2017 12:08

Jag känner ibland obehag när någon skäller på en bussförare. Eller när jag märker att en bussförare är stressad eller uppretad. Om inte annat så har det med trafiksäkerhet att göra. En bussförare som får en utskällning kan bli en sämre förare än han eller hon var innan.
Många bussförare verkar väldigt lugna i alla situationer, medan andra tycks ha nerverna utanpå kroppen.

På expressen.se hittade jag en debattartikel i ämnet, skrivet av en bussförare: "Stressa inte bussföraren när väglaget är förrädiskt".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Att stressa bussförare. Eller snarare låta bli.

Inläggav daniel_s » fre 06 jan, 2017 16:14

Brukar folk det då? Jag har inte lagt märke till det. Alltså visst, det finns ju folk som är otroligt stressframkallande genom sitt sätt att vara, typ cyklister, men det är ju sällan som passagerarna "skäller ut" bussförare. Har aldrig sett det hända i spårtrafiken heller, fast ändå hör man då och då historier om att någon har blivit "utskälld" av någon.

Det är nog så att vissa helt enkelt blåser upp grejer. Kommer det någon till mig och börjar framföra synpunkter så hör jag bara på (ibland ligger det något i vad de säger) och om de börjar bli tröttsamma så säger jag till dem, givetvis på ett snällt och kundorienterat sätt, att dra åt helvete :-) och så är det inget mer med det. Men jag kanske blir utskälld utan att veta om det?
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 06 jan, 2017 17:17

jag kanske satte ribban för lågt för att synpunkter blir att skälla.
Men nog förekommer det. Vid trafikkaoset i november var det t.ex. två passagerare som relativt påstridigt ville bli avsläppta där det inte var hållplats. Detta för att bussen hade omlagd körväg genom Gamla stan. Jag hörde informationen från föraren, men det hade de tydligen inte gjort. De ville inte behöva gå tillbaka till Skeppsbron från Karl XII:s torg, vilket de ändå fick göra.

Sen finns det andra stressfaktorer, som t.ex. felkörningar. Men inte heller det är vanligt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Verspieder » lör 07 jan, 2017 0:40

I det trafikområde som både artikelförfattaren och jag kör i förekommer det i princip inga dylika klagomål från resenärerna. Det är ett av de lugnaste områdena med väldigt förstående resenärer. Däremot kan resenärerna ofta bli irriterade på huvudmannen över att bussar (utan tidtabellsangiven anslutning) kör ifrån varandra, så de inte hinner byta från en försenad buss till en annan, men det är ju för att resenärerna numera vet att bussarna inte kan vänta tre minuter över tiden vid starthållplatsen, för att ett vite på minst 5000 kr då utgår direkt.
I övrigt har jag under de senaste 5-6 åren bara hamnat i en konflikt en enda gång under arbetstid, och det var då jag bad en förare från ett annat trafikföretag i ett angränsande trafikområde att inte stå och tuta på en tredje buss som tillfälligt stod "i vägen" inne på en bussterminal, då det inte framstår som vidare professionellt. Alltid kul när en uniformsklädd kollega från ett annat bolag drar iväg en spottloska på ens egen buss...
Verspieder

Inläggav Lars_L » lör 07 jan, 2017 8:43

Jag måste nog säga att det är ytterst sällan man ser någon skälla på förarna. Möjligen att någon tittar lite demonstrativt på klockan när en buss kommer in till hållplatsen och kanske förekommer någon kommentar likt "vad du var sen" eller motsvarande. I regel verkar dock flertalet resenärer förstå att det inte är förarens fel att körtiderna i regel är så kort satta att det förutsätter att man bryter mot hastighetsbegränsningar och trafikregler, samt att förarna måste köra som galningar för att kunna hålla tiderna.

Egentligen ska man ju hylla de förare som är sena, då det oftast är de förare som faktiskt försöker köra lagligt, är tillräckligt stresståliga för att stå emot.

Sedan är det ju också här stor skillnad på trafikområden. Det är ju stor skillnad i effekten av förseningen om man missar pendeltåget vid halvtimmestrafik när bussen är sen, eller en t-bana vid Gullmarsplan...Även detta påverkar förstås hur irriterade kunderna blir, samt om det sker dagligdags eller någon enstaka gång. I huvudsak tycker jag nog ändå resenärerna tycks förstå att det ytterst sällan är den enskilda förarens fel (är väl egentligen bara när denne inte varit i tid till jobbet p.g.a. eget slarv som föraren kan sägas vara ansvarig för förseningen).
Lars_L

Återgå till Bussar