tor 22 dec, 2016 23:28
fre 23 dec, 2016 10:48
fre 23 dec, 2016 11:24
fre 23 dec, 2016 12:21
fre 23 dec, 2016 13:17
fre 23 dec, 2016 13:55
LÅ1 skrev:Varför kom man överens om att ha blå bussar på en "röd" linje?
fre 23 dec, 2016 14:53
Lars_L skrev:En av anledningarna (finns fler) till att resandet blir så lågt från Hornsberg, är ju för att det tar så pass lång tid att köra från Hornsberg till Fridhemsplan utan egen bussfil och signalprioritering.
fre 23 dec, 2016 18:16
roggek skrev:Lars_L skrev:En av anledningarna (finns fler) till att resandet blir så lågt från Hornsberg, är ju för att det tar så pass lång tid att köra från Hornsberg till Fridhemsplan utan egen bussfil och signalprioritering.
Det kan inte vara så att den andra anledningen är att linje 50 passerar SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan, och det är därför man kör blå bussar på en röd linje?
(Lite grann som när Stockholm Stad skulle prova om mörkgröna stolpar till trafikljusen var bättre än gula.
Och var placerades de första "gröna stolparna"? Jo, övegångsstället framför Stadshuset...
Prestige kallas det visst...)
fre 23 dec, 2016 21:29
roggek skrev:(Lite grann som när Stockholm Stad skulle prova om mörkgröna stolpar till trafikljusen var bättre än gula.
Och var placerades de första "gröna stolparna"? Jo, övegångsstället framför Stadshuset...
Prestige kallas det visst...)
fre 23 dec, 2016 22:31
Inge skrev:Men var inte den lite udda strategin att linjen skulle gå mellan Vällingby och Frihamnen?
Ok att man inte kör hela vägen till Frihamnen, när man ännu inte byggt så mycket i området. Men till nya Värtaterminalen borde man kosta på sig. Åtminstone i anslutning till båtarnas ankomster och avgångar. Dvs ungefär 06-11.30 samt 15.30-20.00. Möjligen räcker 76:an för den tidiga Åbobåten och i så fall räcker det ju med 10.00-11.30 på morgonen.
Den föreslagna sträckan mellan Karolinska och Vällingby är enligt min mening lite svårbegriplig, så utlämnandet av den avstår jag att kommentera.
lör 24 dec, 2016 9:16
Inge skrev:Varför Lidingö centrum, går det för få bussar över bron? -Det är väl mellan terminalen och Ropsten det brister. Även kopplingen mellan Odenplan och terminalen vore bra.
Mellan Solna och Sundbyberg behövs den väl inte och inte mellan Karolinska och Sundbyberg heller. I det förra fallet finns ju tvärbanan och i det senare blir det enkelt byte vid Odenplan.
117 går ju varken till Vällingby eller Sundbyberg, så att turtätheten på linje 117 (delen närmst Brommaplan) är hög har väl inte så mycket med saken att göra?
Däremot skulle man möjligen kunna ersätta och förlänga de turer på 117 som inte går hela vägen till Spånga med en ny linje som svängde upp mot Annedal och Sundbyberg. Det skulle dock bli en ganska onaturlig sväng via Bromma kyrka. Dessutom skulle ju då stomlinjen behövs behövas ännu mindre.
Idag anses der ju överhuvudtaget inte vara motiverat med någon busslinje mellan Vällingby och Sundbyberg och att då direkt förespråka stombuss med långa fordon och hög turtäthet förefaller lite märkligt.
sön 25 dec, 2016 8:49
Inge skrev:Så här på julafton passar det väl bättre med röda bussar? De skulle nog bli bättre i storlek också för en helt ny linje mellan Vällingby och Sundbyberg, via Beckis och Annedal.
Vem vet underlaget för en sådan busslinje kanske finns, men så där väldigt stort torde det inte vara och gatorna däremellan är ganska knixiga. Så varför en stombuss kopplad till innerstan?
sön 25 dec, 2016 11:03
Inge skrev:Tja, är det för trångt i Vällingby kan man väl göra som man gjorde ett tag en period under 80, 90 och 00-tal, dvs innan man delade 119 till 119/512? Kombinationen med en linje, 119, från Hässelby och en linje, 113, från Islandstorget var ganska vältäckande för Västerort, även om själva Vällingby inte hade någon egen linje till Sundbyberg.
Men som sagt, jag tror att en högtrafiklinje täcker behovet och varför inte då 156 som fortsätter till Danderyd? Bör väl dubbelriktas i så fall i och för sig. Frågan är om inte 156 borde gå via Arenastaden också, det oavsett en eventuell förlängning till Vällingby. Lägger man samtidigt ner 158 blir det trots allt några tillgängliga luckor vid hållplatslägena i Vällingby. Alternativt kunde man fortsätta till Vinsta i den värsta rusningen. Linjen blir inte heller mycket längre än 157, Danderyd-Lunda, så det borde vara hanterbart.