Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav TKO » ons 09 nov, 2016 11:19

Tvärt emot vad jag förutspådde igår dröjde det ända till i morse innan "snökaoset" bröt ut på Hjälmarsvägen.

20161109_080729.jpg
20161109_080729.jpg (160.77 KiB) Visad 2824 gånger

Här ser vi den sista 160 som i morse stannade vid hållplatsen, medan 164 tar det säkra före det osäkra och helt sonika kör förbi!



20161109_094004.jpg
20161109_094004.jpg (197.3 KiB) Visad 2824 gånger

Och där står bussen ännu kvar. Tillsammans med en kompis...



20161109_094022.jpg
20161109_094022.jpg (125.5 KiB) Visad 2824 gånger

Hyffsat bra information!

Denna morgon är det visst snökaos i hela länet, så det finns väl egentligen ingen anledning att hetsa upp sej över att hållplatsen "Årstaskolan" är indragen. Det mest förvånande är egentligen att SL lyckades trafikera den så länge, problemen brukar uppståredan när den första snön faller. Detta har pågått sedan hållplatsen flyttades, jag undrar hur lång tid det ska ta innan SL inser att den nuvarande placeringen inte är så lyckad?

Och för att redan i förväg bemöta eventuella kommentarer från forumets "primus motor":
-Ja, jag har påtalat detta för SL!


iskalla hälsningar från
Thomas K Ohlsson
(som idag stannar hemma på kammaren och ägnar sej åt momsredovisningens ädla konst. Ibland är datortekniken fantastisk...)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav roggek » ons 09 nov, 2016 20:30

TKO skrev:(som idag stannar hemma på kammaren och ägnar sej åt momsredovisningens ädla konst. Ibland är datortekniken fantastisk...)


Ja, tills strömmen går ja.... :cheesygrin:
Brukar inte dröja så värst länge, innan vi har strömavbrott här och där i Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2280
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav M_M » tor 10 nov, 2016 15:28

En lösning som kanske är för enkel är att ställa ut en "sandlåda" och förse förarna med varsin lämplig spade att applicera sant på vägbanan med.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 16:21

M_M skrev:En lösning som kanske är för enkel är att ställa ut en "sandlåda" och förse förarna med varsin lämplig spade att applicera sant på vägbanan med.

Sandlåda.jpg
Sandlåda.jpg (178.69 KiB) Visad 2644 gånger

Redan igår gjordes det... jag trodde sandlådan skulle krascha in i bussens frontruta, men den klarade sej.
(Jag TROR att sandlådan tidigare stod cirka 15 meter norr om hållplatsen så det man gjorde var att flytta den lite närmare.)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav M_M » tor 10 nov, 2016 16:24

Se där!

Det var säkert oerhört svårt att förutse behovet i förväg :twisted:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav Båtsman » tor 10 nov, 2016 17:38

Föraren är väl den förste att försvinna från platsen när en buss har fastnat sådär?! Och sen blir väl bussen kvar där tills någon kommer och bärgar den. Att börja sanda framför hjulen är väl inget som den nya generationens bussförare ser som en naturlig del av jobbet. "Ska väl nån annan göra"...
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 18 feb, 2016 21:01
Ort: Årsta?!

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 18:01

Föraren till bussen på bilden stannade säkert en timme och försökte få fäste för däcken, utan framgång. Så må ingen skugga falla över honom.
Och det verkar inte lätt att starta en ledbuss med drivning på bakre axeln i ett isigt motlut. Påminner lite om Bambi...
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5995
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav Verspieder » lör 12 nov, 2016 19:20

Borde inte "Pusher-ledvagn, backe och snö" vara en mer korrekt rubrik?
Pusherleder är ju de första bussarna som får problem i snö, och då allra helst Scania med sitt "TC"-antispinnsystem.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav LÅ1 » lör 12 nov, 2016 19:43

Verspieder skrev:Borde inte "Pusher-ledvagn, backe och snö" vara en mer korrekt rubrik?
Pusherleder är ju de första bussarna som får problem i snö, och då allra helst Scania med sitt "TC"-antispinnsystem.


Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav Verspieder » lör 12 nov, 2016 21:43

LÅ1 skrev:Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)


Du har helt rätt i din frågeställning. Lägg därtill Scanias antispinnsystem som inte ger kraft till andra hjulet om det ena spinner, utan istället stryper gasen helt. :roll:

Jag är inte heller någon fordonskonstruktör, men jag gissar att samma konstruktion på personbilar och lastbilar skulle medföra vissa vinterbekymmer även för dem. Dvs om de skulle ha motorn i en obligatorisk släpvagn, samt drivningen enbart på släpets enda (eller sista) axel.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav Ute och åker » lör 12 nov, 2016 22:35

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)


Du har helt rätt i din frågeställning. Lägg därtill Scanias antispinnsystem som inte ger kraft till andra hjulet om det ena spinner, utan istället stryper gasen helt. :roll:

Jag är inte heller någon fordonskonstruktör, men jag gissar att samma konstruktion på personbilar och lastbilar skulle medföra vissa vinterbekymmer även för dem. Dvs om de skulle ha motorn i en obligatorisk släpvagn, samt drivningen enbart på släpets enda (eller sista) axel.

Hmm. Jag fäster väl ner mina egna små vintergrepp, så får väl någon ytterligare spinna vidare på saken. För i den här tråden vill vi inte ha något antispinnsystem! :D

Den "bästa" konstruktionen är ju olika, beroende vilken vintertrafiksituation man tänker på. Börjar man med personbilar, så ger väl fyrhjulsdrivna bilar bäst väggrepp. För en ovan förare kommer väl därefter framhjulsdrivna bilar med motorn fram. En bakhjulsdriven bil kan vara svår ibland att köra uppför en brant backe, eller få loss om man kört fast. Men behärskar man tekniken kan det vara lättare att ta kurvor med en bakhjulsdriven bil med lagom sladd, förutsatt att inte något tekniskt lullull sätter käppar i vägen (eller hjulen). Man kan mixa med gasen och handbroms bak för att få den effekt man vill. Bäst fäste i uppförsbackar (bortsett från fyrhjulsdrivna) ger ofta en bakhjulsdriven bil med motorn bak (typ gammal VW "bubbla").

Samma gäller i stort sett för bussar. Både motor och drivning bak ger ojämnare viktfördelning men generellt mycket lättare start uppför backe än motor i mitten, som i gengäld har bättre vägegenskaper i halka. Sedan tillkommer det där med nämnda antispinnsystem som kan ändra förutsättningarna. Det hänger väl lite på växellådan också, hur den kan hanteras. Med hänsyn till att trådrubriken är "Buss, backe och snö... ingen bra kombination!", så skulle jag vilja säga att bakhjulsdriven buss med motorn bak är den enda kombinationen man bör ta ut i trafik i så fall! Osmidiga växellådor och antispinnsystem kan göra det svårare, men man kommer inte ifrån att motortyngd över drivhjulen generellt ger störst fördelar, vid den situation som trådrubriken anger. Är man lite observant och kreativ som operatör, så fördelar man om bussarna vid det nämnda väderläget, så att de bussar med bäst förutsättningar att köra de mest backiga och dåligt snöröjda linjerna, också är de bussar som verkligen får köra där. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inläggav haba » fre 16 dec, 2016 11:48

Minns en kreativ bussförare som i slutet av 80-talet bad alla resenärer att så gott det går klumpa ihop sig mellan barnvagnsutrymmet och vikleden för att på så sätt få maximalt tryck på drivaxeln. Nä, det var ingen "pusher" och föraren visste vad han gjorde så ja, vi kom loss (måste varit en Volvo på linje 624 mot stan och vi hängde nånstans i närheten av Lahäll, men det var som sagt ett tag sedan).

Harald.
haba
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 2:50


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster