Nytt busslinjenät i Uppsala 2017

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Nytt busslinjenät i Uppsala 2017

Inläggav Henrik Brändén » lör 24 sep, 2016 10:26

Ett drygt års utredningar, remissvändor och manglingar har lett till ett principbeslut om ett helt nytt linjenät i Uppsala, med betydligt färre radiella linjer, som utlovas få högre turtäthet. Samt en tättrafikerad ringlinje, som binder ihop ytterområden och på några punkter tangerar centrums periferi.

http://www.ul.se/Om-UL/Nytt-stadsbusslinjenat-2017/
http://www.ul.se/Global/Om%20UL/Dokumen ... trafik.pdf
Användarvisningsbild
Henrik Brändén

Re: Nytt busslinjenät i Uppsala 2017

Inläggav Harald » lör 24 sep, 2016 16:14

Se där, direktör Sandbloms idé om en ringlinje återkommer efter mer än 50 år. Den gången såg ju staden annorlunda ut så sträckningen var en annan. Den skulle gå Bangårdsgatan-Islandsbron-Sjukhusvägen-Kåbo-Tiundagatan-Ringgatan-Gamla Uppsalagatan-Kvarngärdet-Almtuna-Strandbodgatan-Kungsgatan. Jag minns inte exakt linjesträckning överallt. Resurser skulle man få genom att lägga ned linjerna 5 (Nybron-Akademiska sjukhuset) och 14 (Svartbäcken-Kåbo). Möjligen skulle man även lägga ned linje 12 (Studentstaden-Almtuna), det minns jag inte heller riktigt. Jag vill minnas att man räknade med en körtid på 45 minuter och 15-minuterstrafik, så det skulle gå åt sex bussar. Det blev dock aldrig något av det, varför vet jag inte.
Harald

Inläggav Henrik Brändén » sön 25 sep, 2016 16:45

Harald skrev:Se där, direktör Sandbloms idé om en ringlinje återkommer efter mer än 50 år.

Inför högertrafikomläggningen? Eller tidigare?
Användarvisningsbild
Henrik Brändén

Inläggav Harald » mån 26 sep, 2016 8:13

Det måste ha varit någon gång 1961-63, för det var då jag bodde i Uppsala. Idén presenterades offentligt på något vis, men tyvärr minns jag inte hur.
Harald

Inläggav Jona » mån 26 sep, 2016 11:21

Jag som lekman, som gillar och läsa och studera kartor och tidtabeller ser en hel del fördelar med nya nätet. Tydligare främst och det har ju visat sig vara bra tidigare i många fall.

Men eftersom jag nu faktiskt bara varit i Uppsala 2 gånger för bussfotografering så kan jag inte säga min lokalkännedom är den bästa.

Man har ju t.ex redan ändrat detta förslag från ursprungsförslaget som hade vissa saker som kankse är sämre mot dagens nät, så förslaget som nu gäller tyckte jag såg bättre ut.

Men vad tycker ni som bor eller kan Uppsala mer, finns det nackdelar med förslaget som nu införs?
Jag själv tror utan att basera detta på någon som helst fakta eller kunskap att det är bra med ringlinjen och att den passera ikea för Ikea brukar ofta generera resande osv.

Tack för era svar...

/Jona
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Inläggav Lars_L » mån 26 sep, 2016 12:02

Bor i och för sig inte i Uppsala, men dryftar mig till att kommentera ändå.
Tror väl det kommer fungera bra i huvudsak. Några saker hade jag väl själv funderat på innan. Det jag väl inte är rikligt nöjd med är lösningen vid Stenhagen. Vore egentligen bättre att varannan tur på 2 fortsatta till Stenhagen Södra och att linje 12 utgick från Stenhagen Norra, Nu får resande en ganska lång väg att gå till tvärförbindelsen - bussen missar ändå en stor del av upptagningsområdet kring Stenhagen och Södra Stenhagen (även om det bara är ett villaområde i princip - förlorar direktförbindelse med resecentrum. 12:an känns väl inte självklar överhuvudtaget.

En ringlinje är väl bra - men oftast är det bättre med två trekvartsringar som kan komplettera varandra på del av sträckan. Blir något dyrare men skapar bättre regularitet - ringlinjer drabbas ju ofta av förseningar, eller att man får sitta och vänta på längs olika hålltider som får läggas in. Med en sådan lösning kan ju också någon få ett "skaft" exempelvis till Gottsunda. Det är ju en ring som täcker in de södra delarna av Uppsala rätt dåligt, medan norr fylls upp ganska bra.

Förebilden är väl stadsnätet i Malmö. Där har man ju en "inre ring" och sedan en yttre halvring. Kanske det hade varit en bättre lösning? Därmed också göra något vettigare av 12:an i förslaget.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 27 sep, 2016 10:56

Bor inte heller i Uppsala, men tillbringade för något år sedan mycket tid där. Och åkte då en hel del buss, mest med 3:an.
Precis som nämns i beslutsunderlaget är det nuvarande nätet rörigt och lite ostrukturerat - vilken buss ska man egentligen ta från Centralen till Gottsunda C för att nämna ett exempel? Och turtätheten var inte så hög ens på stomlinjerna, speciellt inte under lågtrafiktid.
Så när arbetet med ett nytt linjenät satte igång följde jag det med visst intresse. Sedan slutade jag åka till Uppsala (i varje fall lika ofta) och då svalnade intresset...

Förslaget - som i stort stämmer överens med det ursprungliga - är i stort sett bra tycker jag. Det verkar som det blir tätare turer även i lågtrafik.
Ringlinjen KAN vara en bra idé, jag tror det är lite svårt att förutse hur stort resandet kommer att bli. Men satsar man på 10-minuterstrafik dagtid så ger man den i varje fall en ärlig chans!

Jag håller med om att linje 12 ser lite märklig ut. Linjedragningen är förmodligen en konsekvens av att ringlinjen (1:an) går så nära centrum i sin västra kvadrant - så 12:an får fylla rollen som egentlig ringlinje, tyvärr med låt turtäthet. Här undrar jag om det inte finns bättre alternativ?

För mej som kom med tåg till centralen var det bra att så många stadsbusslinjer passerade stationen, men för de flesta resande undrar jag om det inte vore bättre om bussarna körde via Stora Torget. Det nya linjenätet verkar behålla i stort sett samma struktur, där det väl egentligen är den väldigt utspridda hållplatsen Stadshuset som utgör den centrala knutpunkten. (På den schematiska linjekartan får man intrycket av att Stadshuset och Resecentrum är en hållplats, men så är det ju inte i verkligheten). Men vi får kanske vänta tills det blir spårvagn på stomlinjerna innan det blir någon ordning på trafiken genom centrum!

Slutligen anser jag det är dags att på allvar börja planera för en sydlig pendel/regionaltågsstation - kanske i Bergsbrunna, kanske närmare city. De utbyggnadsplaner som finns för staden har sin tyngdpunkt söderut, det känns rätt onödigt att alla kollektivresenärer till/från Stockholms län skall tvingas in till centrum.

Ja det var några synpunkter från ett annat Årsta...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Stefan Isaksson » tis 27 sep, 2016 12:01

Linje 12 i förslaget är en avkortning av dagens linje 21 och fanns inte med i det ursprungliga förslaget.

Dagens linje 21 är en rusningslinje, och går med 10-minuterstrafik från Stenhagen + några extravagnar från Flogsta eller Vastertorg på morgonen (alltså 5-minuterstrafik som tätast). Dessutom tror jag det går ett ospecificerat antal insatsvagnar (linjen körs i princip av Gamla Uppsalabuss med gröna bussar, men det sätts även in gula regionalbussar från någon annan operatör).
Mellan rusningarna 30-minuterstrafik och i eftermiddagsrusningen i princip 20-minuterstrafik, dock med extravagnar så att det tidvis är 10-minuterstrafik.

LInjen används dels av skolbarn från Stenhagen, Flogsta och Eriksberg till skolorna i Flogsta, Eriksberg och området kring Uppsala Science park samt Lundellska gymnasiet i Ulleråker. Dels används den av studenter från Flogsta och Eriksberg till Uppsala Science park och Polacksbacken.
Utöver det har linjen en roll som förbindelse mellan Eriksberg och Norby till Flogsta (och den för pendlare inte helt oviktiga länstrafikshållplatsen där) samt Stenhagen.

På morgonen förekommer att ledbussar går fullsatta från Flogsta till Uppsala Science park. Det är med andra ord på tok för många resenärer för att det som jag antar var ursprungstanken, nämligen att de skulle åka med andra busslinjer från Flogsta och byta till Ringlinjen. Ringlinjen skulle inte räcka till om den körs med 10-minuterstrafik, och dessutom skulle ringlinjevagnarna antagligen behöva stå flera minuter och lasta passagerare (med påföljande konsekvenser för tidtabellshållningen).

Just avsaknaden av direktförbindelse mellan studentbostadsområdena och universitetets lokaler var enligt min åsikt den värsta missen i ursprungsförslaget. En annan miss - också åtgärdad - var att linje 3 avsågs bli enda linje genom Gottsunda och att denna linje liksom idag inte skulle ha en direkt anslutning till Gottsunda Centrum. Rent bortsett från det absurda i att en hel stadsdel skulle sakna kollektivtrafiksförbindelse med sitt eget centrum, så skulle det göra ändhållplatsen för en annan stombusslinje, den från Ultuna (linje 4 som ursprungligen avsågs vända i Gottsunda Centrum) i stort sett meningslös, eftersom den i så fall bara skulle användas av Ultuna/Ulleråkersbor för att handla i Gottsunda Centrum.

Just linje 4 kommer också att bli intressant, den motsvaras idag av linje 1 (plus lite linje 9 och lite linje 12). Det är nämligen även den en grovt överbelastad linje mellan Centralen och Ulleråker. Problemet där är inte så mycket att det saknas förstärkningbussar (samma upplägg som för linje 21: GUB har den tidtabellslagda trafiken med stadsbussar med förstärkningsbussar från Regiontrafiken) utan att lastningen vid centralstationen tar katastrofalt lång tid - 5 minuter kan mycket väl förekomma, samtidigt som hållplatsen är för trång för att förstärkningsvagnar ska kunna köra in och börja lasta.

Även jag är nyfiken på hur ringlinjen kommer att fungera. Jag kan i alla fall konstatera att den passerar ett par ställen där trafikstockningar är vanliga i rusningstid, och jag fruktar att det kommer att bli svårt att hålla någon tidtabell. Och det är ju som bekant ringlinjernas klassiska Akilleshäl.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav TKO » tis 27 sep, 2016 12:38

En sak som slog mej som "tillfällig uppsalabo" var att den nya, fina och vid första påseende stora bussterminalen vid Centralen (eller heter det Resecentrum, det är olika på regional- och stadsbussarna har jag för mej) redan verkade vara för liten. Och att kollektivtrafiken borde ha lite större prioritet på Kungsgatan - det tog ofta lång tid att köra in och ut från hållplatserna.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 27 sep, 2016 20:58

För att förtydliga var det väl inte kritik mot behovet av en linje 12 utan snarare dess form. Men att den inte var med alls från början förklarar väl att man försökt lösa "två missar" med en linje och att det är därför den får utgå från Naturstigen istället för Stenhagsskolan, vilket hade varit mer logiskt.

Den borde naturligtvis fått en lösning som kunde fungera mer som en regelrätt halvringlinje, för att binda samman de norra stadsdelarna, eller då kombineras med linje 1 på något listigt sätt.
Lars_L

Inläggav Henrik Brändén » ons 28 sep, 2016 12:00

Jag bor i Uppsala och följt bussnätets utveckling i över 30 år, men har ingen aktuell insidesinformation om tursättning och var man lägger extraturer.

Jag tycker först och främst att det är fantastiskt att man äntligen kommer till skott och minskar antalet busslinjer radikalt, så att man får hyfsad turtäthet på de man har. (Det tjatade jag om redan när jag för 18 år sedan satt en vända i dåvarande bussbolagets styrelse, men det tar tid för bra idéer att gro ...)

För det andra tror jag det är helt rätt tänkt med ringlinjen. Den binder ihop ett antal tunga bostadsområden med externa handelscentra, som därmed knyts in i den kollektiva reseväven på ett mycket bättre sätt än idag (när de är yttre ändpunkter för relativt glest trafikerade radiella linjer). Jag förstår att icke-uppsalabor tycker det är märkligt att ringlinjen går så centralt i sin västra sträckning. Dels har sträckningen att göra med det mycket märkliga vägnätet i Uppsalas västra del, som helt enkelt saknar en vettig förbindelse mellan Rosendal och Flogsta/Ekeby (den som finns tar långa krokiga omvägar, samtidigt som den ringlar på smala vägar genom bostadsområden och broar där man bara kan köra åt ett håll). Dels skapar linjen som den nu ska se ut en välbehövlig direkt förbindelse mellan många akademikertäta bostadsområden och stora delar av universitetets campus, som ligger i stadskärnans västra ytterkant.

Lite synd tycker jag det är att högröstade opinioner i glesbebyggda villaområden lyckats så väl med att få gehör för bevarad busstrafik på nästan varje villaområdesgata som haft det tidigare, så att tanken på ett fåtal tätt trafikerade linjer där trafikanterna är många blivit mer utspädd än i det ursprungliga förslaget. Det går till exempel bortom mitt förstånd att både Nåntuna och Bergsbrunna skulle behöva varsin linje med 10-15-minuterstrafik, samtidigt som de tunga studentbostadsområdena i Flogsta och runt Studentvägen-Studentstaden bara betjänas med en linje med 10-15-minuterstrafik.

Den stora frågan för mig är om man kommer att lyckas göra de förändringar i infrastruktur som det här nya linjenätet kommer att behöva. Jag kan bland annat föreställa mig flera ställen där korsningar behöver byggas om till rondeller, få ljussignaler eller i vart fall fler filer, för att det här bussnätet ska fungera. (Till exempel där Vårdsätravägen korsar Slädvägen och Norbyvägen.)

Men som sagt, på det stora hela ett stort fall framåt!
Användarvisningsbild
Henrik Brändén

Inläggav Lars_L » ons 28 sep, 2016 17:46

Det är väl snarare att det finns olika varianter istället för ringlinjer, just för att få en bättre regularitet som ger lika bra "tidsvärde" som en ringlinje. Trafikplanerare älskar ju ringlinjer nu igen - eftersom de ger så bra restidsnyttor. Här upptäckte man ju då ganska snarat att man behövde 12:an i alla fall. Genom att ha halvringar, eller ringar med öglor/skaft för ändhållplats - eller de varianter man nu kan tänka sig, så kan man få resultat som kan vara ännu bättre. Har man tio-minuterstrafik med dålig regularitet så blir ju inte det så populärt, inte heller om det blir långa tider för tidsreglering.

3:an i Malmö tycker jag väl fungerar så där halvdant av den orsaken. Den har ju också delsträckor med ganska litet resande av den orsaken, medan den yttre "halvringen" 33:an fungerar betydligt bättre.

Flogsta får ju som sagt rätt dålig turtäthet.

Samtidigt är ju skillnaden i turtäthet inte så där väldigt stor mellan flertalet linjer, tycker också att det är bättre att kalla det för "huvudlinjer" och då skulle även linje 1 passa in (+ några till).

Återigen tycker jag Malmö har en mycket bra plan för sitt stadslinjenät, där alla linjer är "huvudlinjer" och har samma "minimitrafik", men med vissa skillnader i trafiken under högtrafik/mellantrafikstid.
Lars_L

Återgå till Bussar