Blågrön röra i Årsta... (en bussresenärs klagovisa)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Blågrön röra i Årsta... (en bussresenärs klagovisa)

Inläggav Inge » sön 21 aug, 2016 7:51

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Nåja, SL lär nog inte bry sig om förarnas semestrar iaf,

Inte? Jag tror att det står i upphandlingsvilkoren både hur länge sommartidtabellen skall gälla och vilken personal man skall ta över.

Inte riktigt, däremot har man i planeringen angivet hur många dagar som normalt ska beräknas för sommaren. Nuförtiden använder man tre "nivåer", hela sommaren (SI), sommar (S), sommar inklusive industrisemestern (SI). Totalt ska man räkna med 9 veckor, eller 59 dagar. Men det säger ju inget om trafikutbudet under sommaren. I VBP-avtalen är det ju minimitrafik som gäller och den gäller ju oavsett sommar eller vinter. Det är ju upp till entreprenören att anpassa tidtabellen efter antalet resande, så givetvis inte i produktionsavtalen, men det är ju fortfarande så att det knappast styrs över personaltillgång.

Visst ska man ta över de tillsvidare anställda, men i dag är ju en så pass stor del av förarna behovsanställda (omkring hälften), vilket gör att en depå med ca 100 vagnar, i regel har omkring 175-200 fast anställda och lika många behovsanställda. Så det är knappast något problem att öka trafiken för entreprenörerna över sommaren - om nu det skulle vara ett behov. I en del avtalsområden drar man ju också ner ganska begränsat, rör sig om någon procent mot trafiken övriga året. I huvudsak är det ju några omlopp i högtrafik man sparar in på, då trafiken övrig tid (mellantrafik och lågtrafik) (utom på pendeln och lokalbanorna) ofta är densamma som under övriga året.

Det är bra att du bekräftar upphandlingsförfarandet, så att vi är överens om det. Däremot håller jag inte med om att man inte skulle dra ner kraftigt på sommaren. Det brukar vara en väsentlig skillnad, vilket är det som gör att det blir som det blir.

För övrigt vill jag passa på att beklaga den illröda fablessen för insiders och utsiders. De som har gynnade fastanställningar med oskäliga vilkor vs. behovsanställda, en grupp som blir större på grund av de förras gynnade ställning vs. de som överhuvudtaget inte har subventionerade arbetsplatser osv.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 21 aug, 2016 11:24

Inge skrev:Det är bra att du bekräftar upphandlingsförfarandet, så att vi är överens om det. Däremot håller jag inte med om att man inte skulle dra ner kraftigt på sommaren. Det brukar vara en väsentlig skillnad, vilket är det som gör att det blir som det blir.

För övrigt vill jag passa på att beklaga den illröda fablessen för insiders och utsiders. De som har gynnade fastanställningar med oskäliga vilkor vs. behovsanställda, en grupp som blir större på grund av de förras gynnade ställning vs. de som överhuvudtaget inte har subventionerade arbetsplatser osv.

Det ser ju olika ut för olika områden. Men eftersom man nuförtiden nästan inte drar ner alls i basutbudet (avser med det utanför högtrafik), helt enkelt för att de flesta linjer redan har så pass låg turtäthet då, så blir effekten per trafikområde i neddragningar ganska marginellt.

Men detta leder ju också till att det är linjer med relativt hög turtäthet som det är möjligt att göra neddragningar på. Detta innebär att medan antalet fordon som behövs för trafiken kanske minskar med 10-15 procent, minskar antalet förartjänster med 4-5 procent, särskilt om inte helgtrafiken heller förändras. Därtill innebär i vissa fall lägre turtäthet något sämre effektivitet, vilket gör att det blir mer luft i tjänsterna (vilket då förstås kräver fler tjänster) - alternativt att man ökar antalet tomkörningar, för att det ska se bättre ut på "pappret", före att låta en förare ta igen sig vid någon ändhållplats några minuter extra. Resultatet blir dock detsamma.

Behovsanställda (eller timanställda) - vad vi nu ska kalla dem, är ju en ganska brokig samling av pensionärer och folk som gillar att hoppa in, samt förstås gruppen som inte fått något fäste på arbetsmarknaden ännu. I regel brukar man dock kunna erbjuda en fast anställning efter en inte alltför lång tid. Det är ju alltså sällan någon permanent situation. Antalet i förhållande till de fast anställda kan ju dock därför se betydligt större ut än det är. Men det är väl så här det ser ut på arbetsmarknaden i stort - tycker själv det finns problem med det - samtidigt tror jag det är svårt att undvika helt. I övriga sektorer har man ju ofta bemanningsföretag istället - vilket ju knappast är en bättre lösning ur detta perspektiv.
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 21 aug, 2016 22:24

Inge skrev:De må låta provocerande, men den (illröda) anledningen till problemet med sommartrafiken är faktiskt att anställda i den kravlösa kollektivtrafiken har större möjlighet att faktiskt få sommarsenester än folk i allmänhet.

Inge skrev:För övrigt vill jag passa på att beklaga den illröda fablessen för insiders och utsiders. De som har gynnade fastanställningar med oskäliga vilkor vs. behovsanställda, en grupp som blir större på grund av de förras gynnade ställning vs. de som överhuvudtaget inte har subventionerade arbetsplatser osv.

Det där är ju rent dravel, och uppfyller väl det första diagnoskriteriet för kverulansparanoia: Systematiserade vanföreställningar.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars Ödlund » mån 22 aug, 2016 7:31

dr Cassandra Nojdh skrev:
Inge skrev:De må låta provocerande, men den (illröda) anledningen till problemet med sommartrafiken är faktiskt att anställda i den kravlösa kollektivtrafiken har större möjlighet att faktiskt få sommarsenester än folk i allmänhet.

Inge skrev:För övrigt vill jag passa på att beklaga den illröda fablessen för insiders och utsiders. De som har gynnade fastanställningar med oskäliga vilkor vs. behovsanställda, en grupp som blir större på grund av de förras gynnade ställning vs. de som överhuvudtaget inte har subventionerade arbetsplatser osv.

Det där är ju rent dravel, och uppfyller väl det första diagnoskriteriet för kverulansparanoia: Systematiserade vanföreställningar.

Alla har som bekant rätt till x antal veckors sommarsemester och det gäller ju i alla branscher, sedan är det ju så att man i flera branscher typ i vården på olika sätt försöker byta ut någon sommarvecka mot en höst eller vårvecka + en kontant kompensation, i bussbranschen är det sedan aktörerna i beställningstrafiken som ökar extremt under maj-aug som kan ha liknande problem.

Vad gäller timanställda så kan dessa delas in i ett antal olika grupper, 1) Dem som har en huvudarbetsgivare i en helt annan bransch, 2) Dem som är studerande, 3)Pensionärer och 4) Nyligen anställda.

Pensionärsgruppen ökar hela tiden och i dagsläget är det så att trafikarbetet skulle inte klaras av utan den gruppen och det gäller även på godssidan, många pensionärer jobbar också full tid och hos flera aktörer.

Den allmänna uppfattningen i o m kravet på YKB från sept i fjol var att pensionärsgruppen skulle minska, så har dock knappast blivit fallet, denna grupp innehåller ju till största delen ytterst kompetenta chaufförer med lång erfarenhet.
Lars Ödlund

Inläggav Inge » mån 22 aug, 2016 9:14

x är väl iofs. ingen konstant utan något som kan variera med kollektivavtal. Vården är ju också åtminstone en halvröd bransch där man måste laborera med explicita ersättningar för att få medarbetare att avstå sina rättigheter.

I normala branscher så ger detta sig självt genom att den som kan vara flexibel får en bättre löneutveckling än andra. En ganska viktig parameter för arbetsgivaren och därmed lönen.

I SL-fallet finns det ju en rad hinder mot en normalisering. Extrema och gapiga fackföreningar vilka främst ser till sin egen makt. Ännu värre inom spår området förvisso, men även beträffande bussarna. De kollektivavtal som följer på detta, vilka ger minimal flexibilitet. Och sedan inte minst SLs eget krav att personalen hela tiden skall skyfflas över till nästa arbetsgivare, vilket effektivt ramponerar arbetsgivarens möjlighet att bygga lojalitet och belöna goda arbetsinsatser långsiktigt.

Egentligen halar man bara upp personaladministration och i vissa fall fordon. Aldrig tjänsten som helhet, vilket man dock gärna ger sken av.

Resultatet blir en mycket sämre flexibilitet än för arbetsmarknaden normalt och för att det inte skall bli för dyrt under dessa premisser måste man ha sommartidtabell under nio veckor istället för tex sex, vilket hade varit rimligare.

Men man får inte glömma att kollektivtrafiken är till för dess personal, inte resenärerna !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars Ödlund » mån 22 aug, 2016 18:23

Inge skrev:x är väl iofs. ingen konstant utan något som kan variera med kollektivavtal. Vården är ju också åtminstone en halvröd bransch där man måste laborera med explicita ersättningar för att få medarbetare att avstå sina rättigheter.

I normala branscher så ger detta sig självt genom att den som kan vara flexibel får en bättre löneutveckling än andra. En ganska viktig parameter för arbetsgivaren och därmed lönen.

I SL-fallet finns det ju en rad hinder mot en normalisering. Extrema och gapiga fackföreningar vilka främst ser till sin egen makt. Ännu värre inom spår området förvisso, men även beträffande bussarna. De kollektivavtal som följer på detta, vilka ger minimal flexibilitet. Och sedan inte minst SLs eget krav att personalen hela tiden skall skyfflas över till nästa arbetsgivare, vilket effektivt ramponerar arbetsgivarens möjlighet att bygga lojalitet och belöna goda arbetsinsatser långsiktigt.

Egentligen halar man bara upp personaladministration och i vissa fall fordon. Aldrig tjänsten som helhet, vilket man dock gärna ger sken av.

Resultatet blir en mycket sämre flexibilitet än för arbetsmarknaden normalt och för att det inte skall bli för dyrt under dessa premisser måste man ha sommartidtabell under nio veckor istället för tex sex, vilket hade varit rimligare.

Men man får inte glömma att kollektivtrafiken är till för dess personal, inte resenärerna !

I SL (Observera inte i busstrafiken som helhet) trafiken är det tarifflön och i princip garanterad anställning under förutsättning att man inte missköter sig så grovt att man kan bli uppsagd eller avskedad.

Man kan ju i teorin bli uppsagd p.ga arbetsbrist av den tillträdande operatören efter en upphandling men i dagsläget med skriande brist på förare i länet är det nog helt osannolikt.

Detta finns det både för o nackdelar med och min egen uppfattning (nu jobbar jag inte med någon SL Trafik sedan många år) är att andelen timanställda har ökat b.la till följd av detta system, en timanställd kan man i många fall göra sig av med snabbt o enkelt genom att sluta att ringa han/henne och när avtalet går ut låta bli att förnya detta.
Lars Ödlund

Inläggav TKO » tor 25 aug, 2016 13:21

Jag tror inte de ärade forumdebattörerna fattade vilket problem jag ville belysa, så jag ska ta det långsamt den här gången:

- Jag förstår mycket väl att det kan vara motiverat att köra färre turer under sommaren, både på grund av att resandet är mindre och personalens önskan om(eller rätt till) sommarsemester. Likaså inser jag att det kan vara svårt att hitta den bästa brytpunkten mellan sommar- och hösttrafikering, speciellt nu när skolorna verkar inledda höstterminen lite som dom vill... (privatskolorna gärna lite senare, det sparar ju pengar).

- MEN, den nuvarande landstingsledningen har gjort en allmän nedskärning av trafiken på vissa busslinjer (t ex linje 160), först för att man inte fick igenom sin föreslagna avgiftshöjning och sedan när väl avgifterna ska höjas bestämde man att pengarna behövdes bättre i nordostförorterna. Detta ger naturligtvis mindre marginaler när resandet blir större än man tänkt sej, vilket jag beskrev. Ja jag är här snäll nog att förutsätta att man tänkt något när det gäller erforderlig trafik - men det är kanske att överdriva? Det har kanske bara handlat om att spara X kronor...

- JA, det finns dom som drabbats värre av dessa nedskärningar. Mina föräldrar bor i Norra Kallhäll, där har turtätheten på buss 547 liksom andra bussar i Järfälla minskat i betydande omfattning genom det Tamsonska yxhugget. Och detta tycker visst mina gröna vänner är helt ok!

vänligen
Thomas K Ohlsson

(PS: Jag tar denna gång inte upp frågan om hur synd det är om dom som bor i Årstadal eller Östberga. Men var lugn, jag håller med om att det är synd om dom!)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » tor 25 aug, 2016 15:45

Jodå, liksom andra forumdeltagare har du dina käpphästar som allt i slutändan handlar om. Du tycker alltså att istället för att investera i RB, ska man ta de pengar som lägre avskrivningar och kapitalkostnader ger till driften av trafiken i Söderort. Problemet är ju dock att du har inga kapitalkostnader för RB i år på grund av att nästa etapp planeras, så även om du skulle vilja, skulle du inte haft några extra pengar att använda för driften iaf. Lika lite som alliansen kan använda pengar som genereras nästa på grund av högre biljettpris för driften i år.

Nu finns det nog ändå en plan för Trafikförvaltningen att effektivisera driften. Inte minst klagar ju oppositionen på att kostnadsökningen är för stor. Men Keolis har ju också ett ansvar enligt avtalet att sätta in extrabussar och förstärkningar etc om kapaciteten inte räcker till.

Sedan kan man väl diskutera var standarden ska ligga. Det bör väl vara rättvist oavsett var man bor i länet. Frågan som man bör ställa sig är väl kanske vilket underlag det ska finnas för halvtimmestrafik och mer frekvent trafikering. Där blir det väl fortfarande tyvärr inte helt rättvist i länet och det försvåras ju också av att man sköter så lite centralt från Trafikförvaltningen medan mycket ska skötas av bolagen som kör trafiken. De har förstås även företagsekonomiska motiveringar som kanske inte heller alltid ger ett rättvist resultat.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 29 aug, 2016 10:03

Lars_L skrev:Jodå, liksom andra forumdeltagare har du dina käpphästar som allt i slutändan handlar om. Du tycker alltså att istället för att investera i RB, ska man ta de pengar som lägre avskrivningar och kapitalkostnader ger till driften av trafiken i Söderort. Problemet är ju dock att du har inga kapitalkostnader för RB i år på grund av att nästa etapp planeras, så även om du skulle vilja, skulle du inte haft några extra pengar att använda för driften iaf. Lika lite som alliansen kan använda pengar som genereras nästa på grund av högre biljettpris för driften i år.

Nu finns det nog ändå en plan för Trafikförvaltningen att effektivisera driften. Inte minst klagar ju oppositionen på att kostnadsökningen är för stor. Men Keolis har ju också ett ansvar enligt avtalet att sätta in extrabussar och förstärkningar etc om kapaciteten inte räcker till.

Sedan kan man väl diskutera var standarden ska ligga. Det bör väl vara rättvist oavsett var man bor i länet. Frågan som man bör ställa sig är väl kanske vilket underlag det ska finnas för halvtimmestrafik och mer frekvent trafikering. Där blir det väl fortfarande tyvärr inte helt rättvist i länet och det försvåras ju också av att man sköter så lite centralt från Trafikförvaltningen medan mycket ska skötas av bolagen som kör trafiken. De har förstås även företagsekonomiska motiveringar som kanske inte heller alltid ger ett rättvist resultat.

Jag vill bara påpeka att alliansen drog ner busstrafiken när dom inte fick igenom sin avgiftshöjning - man hade visst glömt att man saknade egen majoritet!
Nu när Miljöpartiet sålt sin själ och avgiftshöjningarna kommer att träda ikraft så kommer ändå en stor del av nedskärningarna att bli kvar... då tycker jag det finns all anledning att fråga sej vad dom sysslar med! och framför allt ställa sej frågan "är detta bra för oss som bor i stockholmsregionen"?

Sen kan man välja att kalla detta för en "käpphäst". Jag är kanske gammaldags men jag tycker att sanning och konsekvens skall krävas av våra valda företrädare! Och gärna förmåga till långsiktig planering. Och eftersom jag är en godhjärtad person kan jag i det här fallet nöja mej med om "långsiktig" betyder två-tre år...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 29 aug, 2016 10:14

Ett litet PS:

Nu när vintertidtabellen gäller har det kanske blivit lite bättre, men vår kära buss 160 har fortfarande väldigt svårt att hålla tiderna - speciellt turerna från Liljeholmen. När en buss från Liljeholmen varit 5-6 minuter försenad vid Årstaberg har Keolis (är det väl?) hittat på ett nytt fiffigt sätt att styra upp trafiken. Man låter helt enkelt denna buss skippa påstigningsstoppet vid Årstaberg, i förhoppningen att den då skall hinna till Gullmarsplan i tid för vändande avgång.
Nackdelen med detta förfarande är att det då blir en 20 minters lucka under dagtrafiken för resenärer från Årstaberg... och det finns roligare platser att vänta på en buss än vid den terminalen!

(Årstaberg har cirka 300 påstigande under den tid mitt på dagen det är (skall vara) 10-minuterstrafik. Det är mer än vad flera hållplatser på RB har på ett helt trafikdygn...)

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 29 aug, 2016 11:00

Varför kör man överhuvudtaget vissa turer till Liljeholmen? Är det verkligen motiverat?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 29 aug, 2016 11:12

Inge skrev:Varför kör man överhuvudtaget vissa turer till Liljeholmen? Är det verkligen motiverat?

Den frågan ställer jag mej också ibland... samtidigt så händer det rätt ofta att jag åker direktbussen Liljeholmen-Hjälmarsvägen så ett visst behov/trafikunderlag verkar det finnas!

Men visst skulle trafiken på 160 flyta bättre om någon annan linje trafikerade sträckan Årstaberg-Liljeholmen. Och antalet genomgående resenärer som i så fall tvingades till ett byte är enligt min bedömning inte så stort. Över huvud taget tror jag SL bör ta sej en funderare på hur Årstadal/Liljeholmskajen skall trafikförsörjas, skall 160 gå där? Skall 145 gå till/via Årstaberg? Kommer byte till pendeln vid Årstaberg att bli mer attraktivt när Citybanan öppnar?

Min slutsats just nu är att det bästa vore att slopa liljeholmsturerna på 160, även om det innebär att jag får ett byte när jag varit på den välsorterade systembolagsbutiken!

analyserar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » mån 29 aug, 2016 12:21

TKO skrev:
Jag vill bara påpeka att alliansen drog ner busstrafiken när dom inte fick igenom sin avgiftshöjning - man hade visst glömt att man saknade egen majoritet!
Nu när Miljöpartiet sålt sin själ och avgiftshöjningarna kommer att träda ikraft så kommer ändå en stor del av nedskärningarna att bli kvar... då tycker jag det finns all anledning att fråga sej vad dom sysslar med! och framför allt ställa sej frågan "är detta bra för oss som bor i stockholmsregionen"?

Sen kan man välja att kalla detta för en "käpphäst". Jag är kanske gammaldags men jag tycker att sanning och konsekvens skall krävas av våra valda företrädare! Och gärna förmåga till långsiktig planering. Och eftersom jag är en godhjärtad person kan jag i det här fallet nöja mej med om "långsiktig" betyder två-tre år...

/TKO

Käpphästen var väl att du kopplade det till utbyggnaden av RB (eller till förbättringar i Nordost). Att diskutera utbud är något jag själv funderar rätt mycket på faktiskt. Som du vet har det dock dragits in och utökats på de flesta linjer i omgångar i Stockholm. Är det stående resenärer under mellantrafiken finns väl dock anledning att utöka trafiken igen. Det är väl absolut inget som säger att indragningarna är huggna i sten. Vi får väl se nästa år hur det ser ut, det är ju då man har mer pengar. Dock skulle ju många av indragningarna skett iaf förr eller senare, liksom man alltid justerar utbudet och drar in där man har överkapacitet.

Men en fråga är väl just hur man ska se på mellantrafiken. Jag menar att man ska ha ett hyfsat bra utbud då, utan att köra med tomma bussar. Detta då det ändå är relativt många arbetsresor som görs under mellantrafiken och att merkostnaden är relativt liten. Det är alltså motiverat med ett visst överutbud.

Samtidigt kan man ju inte säga att var tioendeminut är dålig turäthet?

Att bolagen hoppar över starthållplatsen är ju rätt vanligt. Tillämpas rätt ofta av Nobina också. Men bara de anmäler avgången som delvis inställd, får ju det betraktas som en rimlig lösning (om turen är så försenad att det ändå kommer en buss inom några minuter). De vite man får betala för detta är ju ändå 1500 kronor per avgång. Så det blir ju ändå relativt snart lönsamt att utöka antalet omlopp för att bättre klara av att köra trafiken enligt uppdraget.

Dock har jag aldrig sett några noteringar om att avgångarna är delvis inställda i de publika systemen. Men de kanske bara är dåliga på att rapportera.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 29 aug, 2016 12:34

Nu var det inte starthållplasten som hoppades över, det var bussen FRÅN Liljeholmen MOT Gullmarsplan som körde FÖRBI påstigningshållplasten vid Årstaberg. Och eftersom jag själv sett det hända flera gånger så vet jag att det har hänt... (jag tror inte SL kräver att en operatör rapporterar om en tur kört förbi en mellanhållplats?)

Ja, det är visst Nobina som fått förtroendet att köra pärlan bland Stockholms busslinjer!

Kopplingen till NO-sektorns kollektivtrafik är väl inte så konstig, eftersom det är dit pengarna från avgiftshöjningen skall gå. Medan försämringarna på andra ställen blir kvar... och det är ju ingen objektiv bedömning av typen "nej det är alldeles för mycket med 7½-minuterstrafik i Årsta (eller 30-minuterstrafik till Norra Kallhäll)" som låg bakom dessa indragningar, det var ju att man ville visa hur dåligt det blev när inte alliansen fick igenom sin politik. Så därför är talet om "det är väl inte så dåligt med 10-minuterstrafik" ovidkommande, det är en försämring som beror på politiska prioriteringar. Och naturligtvis på att man lagt en massa pengar (och vill fortsätta med det) på lågutnyttjade spårtrafiksinvesteringar i NORDOST-sektorn.

Politik handlar nämligen om att se sambanden - att koppla ihop det lilla med det stora. Detta sunda förnuft är tyvärr en bristvara hos såväl våra valda företrädare som hos oss medborgare!

Men nu ska jag inte skriva mer om hur det är med kollektivtrafiken i Årsta på ett tag. Den är ju trots allt alltid bättre än i t ex Korpilombolo...

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » mån 29 aug, 2016 14:23

TKO skrev:Nu var det inte starthållplasten som hoppades över, det var bussen FRÅN Liljeholmen MOT Gullmarsplan som körde FÖRBI påstigningshållplasten vid Årstaberg. Och eftersom jag själv sett det hända flera gånger så vet jag att det har hänt... (jag tror inte SL kräver att en operatör rapporterar om en tur kört förbi en mellanhållplats?)

Ja, det är visst Nobina som fått förtroendet att köra pärlan bland Stockholms busslinjer!

Kopplingen till NO-sektorns kollektivtrafik är väl inte så konstig, eftersom det är dit pengarna från avgiftshöjningen skall gå. Medan försämringarna på andra ställen blir kvar... och det är ju ingen objektiv bedömning av typen "nej det är alldeles för mycket med 7½-minuterstrafik i Årsta (eller 30-minuterstrafik till Norra Kallhäll)" som låg bakom dessa indragningar, det var ju att man ville visa hur dåligt det blev när inte alliansen fick igenom sin politik. Så därför är talet om "det är väl inte så dåligt med 10-minuterstrafik" ovidkommande, det är en försämring som beror på politiska prioriteringar. Och naturligtvis på att man lagt en massa pengar (och vill fortsätta med det) på lågutnyttjade spårtrafiksinvesteringar i NORDOST-sektorn.

Politik handlar nämligen om att se sambanden - att koppla ihop det lilla med det stora. Detta sunda förnuft är tyvärr en bristvara hos såväl våra valda företrädare som hos oss medborgare!

Men nu ska jag inte skriva mer om hur det är med kollektivtrafiken i Årsta på ett tag. Den är ju trots allt alltid bättre än i t ex Korpilombolo...

/TKO

Nä, det är Keolis som kör. Måste dock rätta mig, i alla andra avtal får man vite för partiellt inställda avgångar, men när det gäller det avtal 160 kör på, så får man vite ifall mer än 99,8 procent av avgångarna är inställda. Här har man inte definierat partiellt inställda - men jag skulle nog räkna en sådan dit om man medvetet för att spara in tid inte kör förbi en hållplats - dock knappast om man "missar" att någon väntar på bussen.

Men tvärtom så stoppade man ju en rad av de neddragningar som var på gång. Just för att det kom en hel del relevanta synpunkter. Man är tvungen enligt lag att ha ekonomin i balans. Sedan kanske några hade önskat att alliansen hade avgått eller valt att höja skatten istället, men det är ju en helt annan sak.

Men inte heller du kan väl veta om trafiken kommer förbättras i december eller under nästa år. Sådant kan man aldrig så noga veta. Det är ju inte precis så att alla trafikförbättringar står med i remissen rörande trafikförändringar. Och gör man det inte i år, kanske det blir nästa år.

Visst ska man se sambanden - men att "straffa" väljarna är nog inte någon tillämplig linje för något parti. Sedan kan jag helt hålla med om att det underlag som Trafikförvaltningen tog fram, med inte någon vilja i världen kan betraktas som seriöst. Sedan blev det rätt okej ändå när man "filtrerat" bort de sämsta förslagen. Men de som drabbades hårdast var ju knappast de söder om staden eller inom Keolis trafikområden, utan snarast de som bor i Upplands Bro/Järfälla, Upplands Väsby, Norrtälje, Sigtuna och Ekerö.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 30 aug, 2016 9:13

I samband med den blågröna uppgörelsen förklarade bägge parter att dessa nedskärningar i busstrafiken skulle kvarstå. Naturligtvis vet ingen hur det kommer att bli om ett år eller två. Och sedan har vi ju ett nytt landstingsfullmäktige...

Och som jag redan skrivit är jag medveten om att det finns dom som drabbats värre, jag har exemplifierat med Järfälla.

Varför håller jag på och tjatar om detta då?

Jo för att jag tycker det är en märklig logik att jag i fortsättningen skall betala mer för en sämre trafik! Åtminstone om man har som mål att öka kollektivtrafikresandet och minska bilåkandet. Fast det målet har kanske inte bägge parter som ingick överenskommelsen?

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » tis 30 aug, 2016 14:22

TKO skrev:I samband med den blågröna uppgörelsen förklarade bägge parter att dessa nedskärningar i busstrafiken skulle kvarstå. Naturligtvis vet ingen hur det kommer att bli om ett år eller två. Och sedan har vi ju ett nytt landstingsfullmäktige...

Och som jag redan skrivit är jag medveten om att det finns dom som drabbats värre, jag har exemplifierat med Järfälla.

Jo för att jag tycker det är en märklig logik att jag i fortsättningen skall betala mer för en sämre trafik! Åtminstone om man har som mål att öka kollektivtrafikresandet och minska bilåkandet. Fast det målet har kanske inte bägge parter som ingick överenskommelsen?

/TKO

Nåja, vissa försämringar har man ju redan planerat att återgå till hur det såg ut före neddragningarna i december, då kapaciteten blev för dålig, andra kommer givetvis att kvarstå eftersom de inte behövs mer trafik där. Men skulle man inte höja biljettpriset, så skulle man ju få göra ytterligare neddragningar på 160.

Samtidigt kommer man naturligtvis öka trafiken på andra platser som även du har nytta av.

Fördelen för dig att bo i ett avtalsområde med produktionsavtal är dock att trafiken på sikt alltid ökar, eftersom operatören i regel tjänar på det - i alla fall om det gäller utan för högtrafik.
Lars_L

Inläggav AdrianLangemar » tis 30 aug, 2016 14:51

Lars_L skrev:Fördelen för dig att bo i ett avtalsområde med produktionsavtal är dock att trafiken på sikt alltid ökar, eftersom operatören i regel tjänar på det - i alla fall om det gäller utan för högtrafik.

Ja, för i produktionsavtal så är det ju operatören som bestämmer om trafiken ska öka...
AdrianLangemar

Inläggav Lars_L » tis 30 aug, 2016 15:18

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Fördelen för dig att bo i ett avtalsområde med produktionsavtal är dock att trafiken på sikt alltid ökar, eftersom operatören i regel tjänar på det - i alla fall om det gäller utan för högtrafik.

Ja, för i produktionsavtal så är det ju operatören som bestämmer om trafiken ska öka...

Nä, inte egentligen. Men eftersom det brukar vara oerhört lätt för operatören att sälja in trafikökningar till Trafikförvaltningen, så blir det ju i regel så. Företagsekonomin i produktionsavtal ligger ju i att
1. Utnyttja fordonen så mycket som möjligt
2. Undvik trafikutökningar som kräver flera fordon ifall det kräver inköp av nya fordon.
3. Undvik tomkörningar

VBP-avtal har ju tvärtom följande logik:
1. Utnyttja fordonen så lite som möjligt
2. Ta bort högtrafiklinjer.
3. Undvik trafikutökningar som kräver flera fordon.
4. Föreslå alltid tomkörningar om kapaciteten i aktuell riktningen räcker till ändå.

Problemet är ju att Trafikförvaltningen inte har så mycket kunskap om hur det ser ut i trafikområdena. Finns det bara pengar i budgeten för trafikutökningar, tillstyrker man det ofta när det gäller produktionsavtal. Inte minst brukar det vara lätt att sälja in turer som i annat fall skulle behöva vara tomkörningar.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 30 aug, 2016 16:15

Lars_L skrev:
TKO skrev:I samband med den blågröna uppgörelsen förklarade bägge parter att dessa nedskärningar i busstrafiken skulle kvarstå. Naturligtvis vet ingen hur det kommer att bli om ett år eller två. Och sedan har vi ju ett nytt landstingsfullmäktige...

/TKO

Nåja, vissa försämringar har man ju redan planerat att återgå till hur det såg ut före neddragningarna i december, då kapaciteten blev för dålig, andra kommer givetvis att kvarstå eftersom de inte behövs mer trafik där. Men skulle man inte höja biljettpriset, så skulle man ju få göra ytterligare neddragningar på 160.

Samtidigt kommer man naturligtvis öka trafiken på andra platser som även du har nytta av.

Fördelen för dig att bo i ett avtalsområde med produktionsavtal är dock att trafiken på sikt alltid ökar, eftersom operatören i regel tjänar på det - i alla fall om det gäller utan för högtrafik.

Vi kan kanske avsluta diskussionen med att konstatera att vi har alla våra käpphästar, signaturen "Lars_L":s verkar vara att i alla lägen förklara för oss klentrogna att allt det nuvarande landstingsstyret gör är bra! Och någon skall väl ha den rollen - även om det ibland känns som att lyssna till Anna Starbrink under hennes tid som produktionslandstingsråd.

Vad det gäller uttalandet om produktionsavtalens naturlag så vill jag bara påpeka att i det fall jag relaterat var det i första hand just under lågtrafik som trafiken minskades.

Men nu ska vi inte orda mer om detta - utan istället gå till dagens höjdpunkt:

Kulturutskottet i Årsta har beslutat tilldela siganturen "Lars_L" årets Dr Pangloss-pris!
Hipp hipp hipp hurra!

Samtidigt meddelas det från vanligtvis felunderrättade källor att Sällskapet Närkingar i förskingringen utdelat sin förtjänstnål av tredje graden - "Gnällspiken" - till signaturen "TKO"...

Men som det sägs i ordspråket: "Olika falla ödets lotter"!

God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar