Blågrön röra i Årsta... (en bussresenärs klagovisa)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Blågrön röra i Årsta... (en bussresenärs klagovisa)

Inläggav TKO » tor 18 aug, 2016 17:58

Semestern är över för de flesta.
Skolorna har börjat.
Det regnar.
Klockan är 16:46 och vi befinner oss på Gullmarsplan.
Och väntar på buss 160...

Trots att sommaren verkar vara över kör SL med sommartidtabellen, vilket innebär 6-minuterstrafik även i högtrafik. Och till skillnad från vintertidtabellen ingår här även turerna till Liljeholmen i "takt-utbudet". Dessa turer utmärker sej genom att vara kroniskt försenade - ofta så mycket att vändande buss missar avgångstiden vid GUP. Och turerna körs med boggivagnar medan normalturerna körs med ledvagnar. Ja för att riktigt få till det kördes idag vissa turer med tvåaxlare...

Tror ni det blev bra?
Jättebra!

Överfulla bussar. Kolonnkörning och däremellan väntetider på 10-12 minuter. Dessutom fungerade inte realtidsvisningen speciellt bra, så röran var fullständig.

Men det här är väl priset vi får betala för att årstabornas favoritparti ville visa sin självständighet och bevisa att dom minsann kan träffa överenskommelser såväl till höger som till vänster. Dessutom har väl stockholmsavdelningen kommit på kant med den egna partiledningen efter att Romson så nesligt fick sparken.

Snälla Tamsons, nu när vi snart ska betala mer för våra kollektivresor kan vi inte få tillbaka den busstrafik som fanns innan högeralliansen skulle visa att sossarna hade fel? Ni har ju fått igenom både taxehöjning och fortsatt upprustning av Roslagsbanan, så sluta sura! Eller är det firma Karlsson & Gladh jag skall rikta min vädjan till? Dyrare resor och sämre utbud - är det så vi ska få fler kollektivtrafikresenärer?

Bitter?
I jämförelse med mej så är Tony Richardsson en glad lax...

hälsningar från Årsta
Thomas K Ohlsson

(Jag funderade på om detta skulle hamna under "busstrafik" eller "allmänt" - men eftersom det skrivs så lite i busskategorin så valde jag den.)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Blågrön röra i Årsta... (en bussresenärs klagovisa)

Inläggav Bo Rengmark » fre 19 aug, 2016 1:38

TKO skrev:Semestern är över för de flesta.
Dyrare resor och sämre utbud - är det så vi ska få fler kollektivtrafikresenärer?

Om du är pensionär finns det anledning att klaga. Kontantpriset höjs med 33% medan priset för det vanliga månadskortet höjs med ynka 5%.
Bo Rengmark

Inläggav LÅ1 » fre 19 aug, 2016 1:48

Bo Rengmark skrev:
Dyrare resor och sämre utbud - är det så vi ska få fler kollektivtrafikresenärer?

Om du är pensionär finns det anledning att klaga. Kontantpriset höjs med 33% medan priset för det vanliga månadskortet höjs med ynka 5%.

Du utgår ifrån att pensionärer inte har periodkort?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 19 aug, 2016 11:25

TKO skrev:Överfulla bussar. Kolonnkörning och däremellan väntetider på 10-12 minuter. Dessutom fungerade inte realtidsvisningen speciellt bra, så röran var fullständig.

Väntetider på 10-12 minuter skulle vara fint från Liljeholmen, men därifrån är det bara kvartstrafik i rusningen, även när allt är enligt tidtabell. Åker man från Gullmarsplan och vill komma på en Liljeholmenbuss så är den full med folk som ska åka två hållplatser och lika gärna kunde tagit en annan buss.

Som du ser går det alldeles utmärkt att klaga åt andra hållet också. Nu är det så att i princip alla hållplatser längs 160 ligger nära tvärbanan, så det finns egentligen inte så mycket att klaga på. Att Östberga, ett annat närliggande område, fortfarande har kvartstrafik som mest är dock skandal. Men inte så konstigt, eftersom det ju är ett lågprioriterat område. Turtäthet efter inkomst.
Magnus Ahltorp

Inläggav Odd » fre 19 aug, 2016 12:02

Skulle det hjälpa med ledbussar på linje 160? Det kanske skulle vara ett utmärkt tillfälle att testa modern trådbusstrafik på just den linjen!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » fre 19 aug, 2016 17:54

Jag tycker trafiken som beskrivs på 160 idag, verkar vara som den sett ut på ganska många andra platser i länet under den här veckan. Inte minst idag och igår. Åkte med en buss idag i en annan förort på eftermiddagen med kvartstrafik där man fick lämna ca 30 personer kvar vid hållplatsen.

Men jag tänker så här. En till två dagar då ändå många fortfarande har semester, högskolorna inte har börjat än, och vanliga skolor har mjuksmart kan man ju ändå acceptera vissa brister.

Ska vi försöka vara lite objektiva har dock sommartidtabellerna generellt sett aldrig varit så generösa när det gäller trafik som de har varit de senaste ca 10-åren.
Lars_L

Inläggav TKO » fre 19 aug, 2016 18:41

Ni som tycker att vi bortskämda årstabor har det alldeles för bra kan vara lugna. För att råda bot på detta körde SL idag även en del av Årstabergsturerna med tvåaxlare. Någon tidtabell verkade bussarna inte följa, och realtidsskyltarna hade inget med realtid att göra...
Å andra sidan sken faktiskt solen ett tag, och Konsum i Farsta hade krokfångad svensk makrill för 29,90 kr kilot så jag överlever!

Om sanningen ska fram kan jag inte minnas att trafiken på 160 varit så dålig sedan jag började nyttja linjen. Men det är en stor tröst att det är lika illa överallt...

Skål kamrater!
Utbringar Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » fre 19 aug, 2016 19:08

Tycker inte Årstaborna är bortskämda, men tycker det du beskriv kan vara acceptabelt om det rör några dagar. Minns dock själv när trafiken på 160 fungerade betydligt sämre - exempelvis när man hade 7,5-minuterstrafik på sommaren i rusningen och 12-minuterstrafik efter klockan 19 på kvällen och i båda fallen med kortvagnar.

Så jag delar inte din bild av worst case - att realtidsinformationen inte fungerar är ju inget konstigt, det gör den ju nästan aldrig i Stockholm, särskilt inte vid förseningar.

Däremot tycker jag ju inte att trafiken ska fungera så. Inte någonstans. Tyvärr har ju Trafikförvaltningen valt att ha alltför hög tolerans i sina upphandlingar för förseningar och då blir det ju så här. Personligen tycker jag det är bättre med lite mindre trafik och punktlig trafik, än tvärtom (om man nu inte har råd med båda delarna). Men det är ju en smaksak förstås.

Att det kan vara svårt med några dagar i slutet av en tidtabellsperiod då allt "brakar igång", kan man ju förstås förstå och där kan jag väl dock ändå acceptera något lägre standard än vanligtvis - även om det förstås inte ska vara fullt kaos.
Lars_L

Inläggav AdrianLangemar » fre 19 aug, 2016 19:31

Lars_L skrev:Jag tycker trafiken som beskrivs på 160 idag, verkar vara som den sett ut på ganska många andra platser i länet under den här veckan. Inte minst idag och igår. Åkte med en buss idag i en annan förort på eftermiddagen med kvartstrafik där man fick lämna ca 30 personer kvar vid hållplatsen.

Men jag tänker så här. En till två dagar då ändå många fortfarande har semester, högskolorna inte har börjat än, och vanliga skolor har mjuksmart kan man ju ändå acceptera vissa brister.

Ska vi försöka vara lite objektiva har dock sommartidtabellerna generellt sett aldrig varit så generösa när det gäller trafik som de har varit de senaste ca 10-åren.

Nej, det här tycker jag faktiskt inte att man ska acceptera. Det är samma sak varje år, även om det är något värre under år som är i början av veckodagscykeln (som detta år). Något är fel när sommartidtabellen fortfarande pågår när skolorna har börjat. I början av sommartidtabellen är det ju inte alls samma problem. Givetvis bör starten av vintertidtabellen tidigareläggas med en vecka.
AdrianLangemar

Inläggav Lars_L » fre 19 aug, 2016 20:06

AdrianLangemar skrev:
Nej, det här tycker jag faktiskt inte att man ska acceptera. Det är samma sak varje år, även om det är något värre under år som är i början av veckodagscykeln (som detta år). Något är fel när sommartidtabellen fortfarande pågår när skolorna har börjat. I början av sommartidtabellen är det ju inte alls samma problem. Givetvis bör starten av vintertidtabellen tidigareläggas med en vecka.

Man flyttade ju å andra sidan fram staten av sommartidtabellen, just för att det var kaos veckorna före midsommar. Nu börjar väl sommartidtabellerna i Stockholmsområdet sist av alla i landet. Det finns ju andra problem med att minska sommartidtabellens giltighetstid, förutom ekonomiska även praktiska - för att klara av semestrar och sådant (må vara att det just för busstrafiken är lättare än tågtrafiken).

Eftersom flertalet skolor först börjat nu i går och idag. Har ju inga skolungdomar riktigt börjat åka på de vanliga tiderna ändå. Men om just lite orgelbunden trafik på 160 ses som det allvarliga när många linjer i normala vintertidtabellen ofta är 10-15 minuter sena i förorterna - och med avseevärt lägre turtäthet, så kan man ju dock diskutera prioriteringen.

Här är väl också frågan hur mycket som beror på de extrmea bilköer som brukar vara de här veckorna i Stockholm (många bor fortfarande kvar i sommarstugor och tar bilen till jobbet etc). Troligen skulle man behöva ha en specialtidtabell bara för de här två dagarna om man nu skulle få det att fungera riktigt bra.
Lars_L

Inläggav Inge » lör 20 aug, 2016 9:14

Det hela är mycket enkelt. Eftersom det är så mycket mer prioriterat att SLs personal får semester i högre utsträckning på sommaren, än vad det är för människor i allmänhet uppstår en missanpasning av antalet resenärer i förhållande till antalet förare.

-Förbannade resenärer !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » lör 20 aug, 2016 9:37

Inge skrev:Det hela är mycket enkelt. Eftersom det är så mycket mer prioriterat att SLs personal får semester i högre utsträckning på sommaren, än vad det är för människor i allmänhet...

Vad får dig att tro att det skulle förhålla sig på det viset?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » lör 20 aug, 2016 9:49

kildor skrev:
Inge skrev:Det hela är mycket enkelt. Eftersom det är så mycket mer prioriterat att SLs personal får semester i högre utsträckning på sommaren, än vad det är för människor i allmänhet...

Om förhållandet vore det omvända borde bussarna vara tomma nu.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 218 » lör 20 aug, 2016 11:00

TKO skrev:Ni som tycker att vi bortskämda årstabor har det alldeles för bra kan vara lugna. För att råda bot på detta körde SL idag även en del av Årstabergsturerna med tvåaxlare. Någon tidtabell verkade bussarna inte följa, och realtidsskyltarna hade inget med realtid att göra...
Å andra sidan sken faktiskt solen ett tag, och Konsum i Farsta hade krokfångad svensk makrill för 29,90 kr kilot så jag överlever!

Om sanningen ska fram kan jag inte minnas att trafiken på 160 varit så dålig sedan jag började nyttja linjen. Men det är en stor tröst att det är lika illa överallt...

Skål kamrater!
Utbringar Thomas

"You are lucky you know"! (citat M Python)

Sedan jag utvandrade till Huddinge kn har jag till min förvåning märkt hur många bussar som här går halvtomma på olika linjer i konvoj. D.v.s många linjer som går parallellt går inte sällan på mest belastade sträcka samtidigt. Många är ledbussar och många är boggiebussar. Då ska man veta att här ute i ödemarken är lågtrafikintervallet vanligtvis 30 min. Samtal med SL:s berömda kundtjänst där jag påpekade att om man ändå körde bussarna kunde man separera de till 15 min-trafik på mest belastade sträcka och med samma resurser få en dubblering av utbudet. "Intressant tanke tyckte kundtjänsten men (räddade sig på fnosklet) de måste passa till pendeltågen som går i 30-min-trafik". Jag frågade vad de tittade i för tidtabeller för under de senaste kanske 10 åren har pendeln gått i 15 min-trafik i lågtrafik undantaget kväll och helger på vissa linjer. Då tappade de fotfästet och meddelade att de kunde föra frågan vidare.Måste alla bussar passa samma pendeltåg? Är det överhuvudtaget vettigt vad det gäller belastningen på pendeln?

Kanske kundtjänsten gick vidare eller kanske inte. Ingen ändring har i alla fall märkts och denna brist på intresse måste ju hänföras beställaren SLL. Man känner histroriens vingslag att "gör vi som vi alltid har gjort så blir det nog bra, sedan har vi gjort vad som kan förväntas av oss".

Exempel på denna typ av konvojkörning med halvtomma bussar är linjerna 703 och 704 mellan Fruängen och Utsälje. Finns massor med flera exempel i söderort.

Så till gamla linje 160/190. Förutom att denna linje kallades åtminstonde på 80-talet för "Käppexpressen" på SL pga de resandes ålder, och frånsett att varje tjänstgöring på linje 160/190 Gullmarsplan-Årsta Västra innebar att varje arbetsdag på den korta linjen kanske innebar ett 40 tal varv var lite tröttande! MEN Årstaborna kunde konsten att åka buss (!), strömmen var ju påstigande vid Gullmarsplan och sedan troppade alla av vartefter och alla gick bakåt UTAN att man behövde gorma i högtalaren (samma sak med linje 56 Fridhemsplan-Essingen). Detta förstås för att alla vara vana och visste hur man åkte buss!

En ökentjänst vad det gällde Årsta var annars lördagstrafiken på linje 162/192 när den gick till Partihallarna. Nästan 30 min satt man och läste tidningen vid det totalt öde Partihallarna, sedan 10 min till Sockenplan för att vända där på 5 min (där det var lite liv och rörelse och åtminstonde en öppen korvkiosk) och sedan åter till Partihallarna.
Var bara en tur ute på linjen också, inte ens någon att vinka till. Det kan man kalla långa arbetsdagar (och snittresandet på turerna var väl 1-2 pass).

218
(som funderar på att bli nyanländ till Stockholm)
218

Inläggav kildor » lör 20 aug, 2016 11:20

Inge skrev:
kildor skrev:

Om förhållandet vore det omvända borde bussarna vara tomma nu.

Så du menar att människor i allmänhet inte utnyttjar kollektivtrafiken när dom är lediga?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 20 aug, 2016 11:32

Skolorna har börjat.
Det regnar.
Klockan är 16:46 och vi befinner oss på Gullmarsplan.
Och väntar på buss 160...

Trots att sommaren verkar vara över kör SL med sommartidtabellen, vilket innebär 6-minuterstrafik även i högtrafik. Och till skillnad från vintertidtabellen ingår här även turerna till Liljeholmen i "takt-utbudet". Dessa turer utmärker sej genom att vara kroniskt försenade - ofta så mycket att vändande buss missar avgångstiden vid GUP. Och turerna körs med boggivagnar medan normalturerna körs med ledvagnar. Ja för att riktigt få till det kördes idag vissa turer med tvåaxlare...

Tror ni det blev bra?
Jättebra!

Överfulla bussar. Kolonnkörning och däremellan väntetider på 10-12 minuter. Dessutom fungerade inte realtidsvisningen speciellt bra, så röran var fullständig.

Men det här är väl priset vi får betala för att årstabornas favoritparti ville visa sin självständighet och bevisa att dom minsann kan träffa överenskommelser såväl till höger som till vänster. Dessutom har väl stockholmsavdelningen kommit på kant med den egna partiledningen efter att Romson så nesligt fick sparken.

Snälla Tamsons, nu när vi snart ska betala mer för våra kollektivresor kan vi inte få tillbaka den busstrafik som fanns innan högeralliansen skulle visa att sossarna hade fel? Ni har ju fått igenom både taxehöjning och fortsatt upprustning av Roslagsbanan, så sluta sura! Eller är det firma Karlsson & Gladh jag skall rikta min vädjan till? Dyrare resor och sämre utbud - är det så vi ska få fler kollektivtrafikresenärer?

Bitter?
I jämförelse med mej så är Tony Richardsson en glad lax...

hälsningar från Årsta
Thomas K Ohlsson

(Jag funderade på om detta skulle hamna under "busstrafik" eller "allmänt" - men eftersom det skrivs så lite i busskategorin så valde jag den.)

Asch, du kan ta Tvärbanan till Valla Torg och gå till Hjälmarsvägen. Det är väl inte mer än 500 m. Många i förortsslummen längre söderut har längre gångväg till t-banan. Javisst ja, var det inte du som sade att man kunde ha anlagt en trådbusslinje istället för att bygga Tvärbanan?

(bara skojar lite!)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » lör 20 aug, 2016 17:50

kildor skrev:Så du menar att människor i allmänhet inte utnyttjar kollektivtrafiken när dom är lediga?

Nej, allmänhet gör de inte det och i synnerhet är de relativt få 16.46.

Men visst finns det några, å andra sidan finns det ännu fler som byter till andra transportmedel än kollektivtrafik just sommartid. Jag skulle nog vilka påstå att resenärstalen faller ännu ner än vad som är befogat av folks semestrar.

De må låta provocerande, men den (illröda) anledningen till problemet med sommartrafiken är faktiskt att anställda i den kravlösa kollektivtrafiken har större möjlighet att faktiskt få sommarsenester än folk i allmänhet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » lör 20 aug, 2016 19:47

Nåja, SL lär nog inte bry sig om förarnas semestrar iaf, däremot givetvis synpunkter att det kan vara svårt att få bemanning. Detta gäller väl egentligen bara pendeln - där det faktiskt inte är hur lätt som helst att hitta dagarvoderade, eller vikarier. Någon gång måste de ju få ta semester och då är det väl lämpligast på sommaren när betydligt färre reser.

Men som antyddes av bl.a 218 finns det mycket värre problem att ta tag i vad gäller en god kollektivtrafikstandard än några dagar i slutet av sommartidtabellen. Sedan kan man ju säga att allt ska åtgärdas. Det kan det väl göras också på sikt, men varje steg kräver ju också ekonomiska resurser. Bara att få till kravet att linjerna i Huddinge inte ska gå vid samma klockslag (passning till/från samma pendeltåg) är ju ett krav som kostar en del för att få Keolis att gå med på - såvida de inte själva tror på att det ger så mycket bättre kundnöjdhet etc, så att det är värt kostnaden ändå. För operatören är det ju nästan alltid bättre att köra linjerna i kolonn - om så är möjligt, även om annan lösning inte skulle kräva flera omlopp, då det är lättare att klara avlösningar, byte av linjer etc om alla har samma avgångstid.

Men det finns som sagt även andra avtalsområden där man blir ganska förvånad ifall bussarna inte skulle vara försenade, där det är höjden av lycka ifall man faktiskt hinner med pendeltåget när det ska vara anslutning, och detta utan att behöva springa som ett förskrämt lejon för att hinna etc. Därtill stor risk att man inte får någon sittplats eller att bussarna är fullsatta (det vill säga även alla ståplatser upptagna).

Visst detta låter lite som Monty Pythons berömda sketch. Men Keolis arbete i H/B/S tycker jag ändå fungerar mycket bra i stort och utifrån avtalets villkor. Det sämsta är väl egentligen de långa linjerna i Huddinge som av nämnda skäl (och en del andra) kanske inte har helt lyckade trafikeringsplaner - även om också kraven är tämligen svaga i avtalet, så det är frågan om Keolis ska klandras för det?
Lars_L

Inläggav Inge » sön 21 aug, 2016 7:00

Lars_L skrev:Nåja, SL lär nog inte bry sig om förarnas semestrar iaf,

Inte? Jag tror att det står i upphandlingsvilkoren både hur länge sommartidtabellen skall gälla och vilken personal man skall ta över.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 21 aug, 2016 7:50

Inge skrev:
Lars_L skrev:Nåja, SL lär nog inte bry sig om förarnas semestrar iaf,

Inte? Jag tror att det står i upphandlingsvilkoren både hur länge sommartidtabellen skall gälla och vilken personal man skall ta över.

Inte riktigt, däremot har man i planeringen angivet hur många dagar som normalt ska beräknas för sommaren. Nuförtiden använder man tre "nivåer", hela sommaren (SI), sommar (S), sommar inklusive industrisemestern (SI). Totalt ska man räkna med 9 veckor, eller 59 dagar. Men det säger ju inget om trafikutbudet under sommaren. I VBP-avtalen är det ju minimitrafik som gäller och den gäller ju oavsett sommar eller vinter. Det är ju upp till entreprenören att anpassa tidtabellen efter antalet resande, så givetvis inte i produktionsavtalen, men det är ju fortfarande så att det knappast styrs över personaltillgång.

Visst ska man ta över de tillsvidare anställda, men i dag är ju en så pass stor del av förarna behovsanställda (omkring hälften), vilket gör att en depå med ca 100 vagnar, i regel har omkring 175-200 fast anställda och lika många behovsanställda. Så det är knappast något problem att öka trafiken för entreprenörerna över sommaren - om nu det skulle vara ett behov. I en del avtalsområden drar man ju också ner ganska begränsat, rör sig om någon procent mot trafiken övriga året. I huvudsak är det ju några omlopp i högtrafik man sparar in på, då trafiken övrig tid (mellantrafik och lågtrafik) (utom på pendeln och lokalbanorna) ofta är densamma som under övriga året.
Lars_L

Nästa

Återgå till Bussar