Udda bussar i Stockholmstrafiken

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Udda bussar i Stockholmstrafiken

Inläggav tenshodo » fre 22 jul, 2016 16:19

Hej alla

Jag tror det var sommaren 1978 som det av någon anledning gick en rad väldigt udda bussar i Stockholmstrafiken, speciellt linje 47. Jag kunde notera bland annat tre Scania-Vabis CF6557 från 1961, en Volvo B56-60 från 1967, en Scania Vabis BF7659 från 1966 och en blå Capitol. Det var således en rad bussar inhyrda från olika delar av landet bland annat Uppsala och Björknäs. Men vad berodde det på ? Vagnbrist ? Förarbrist ? Någonting speciellt vad det i alla fall. Under vilken period pågick den här inhyrda trafiken ? Har någon bilder att lägga upp på dessa udda bussar ?
tenshodo

Re: Udda bussar i Stockholmstrafiken

Inläggav LÅ1 » fre 22 jul, 2016 18:51

Detta var ju på den tiden då SL bedrev all(?) busstrafik i egen regi. Man hade förarbrist. Och man kundeju inte låta andra än SL-förare köra SL:s bussar. (Vet inte om det var SL eller facket som satte sig emot det.) Då fick man hyra in förare och bussar. Det bästa ur mångas synvinkel var att förarna inte kunde SL:s biljettsystem, så resorna blev gratis för dem som inte hade "70-kort".
Det är vad jag minns att jag hörde. Om månadskortet fortfarande kostade 70 spänn är jag inte säker på. Det kanskdvar 80 eller 90?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Harald » fre 22 jul, 2016 18:56

LÅ1 skrev:Och man kundeju inte låta andra än SL-förare köra SL:s bussar. (Vet inte om det var SL eller facket som satte sig emot det.)

Det var ingendera. Det var Sveriges Riksdag. Det var i lag förbjudet att hyra ut arbetskraft. Det kallades olovlig arbetsförmedling eller nåt i den stilen. Staten hade monopol på arbetsförmedling.
Harald

Inläggav LÅ1 » fre 22 jul, 2016 19:10

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Och man kundeju inte låta andra än SL-förare köra SL:s bussar. (Vet inte om det var SL eller facket som satte sig emot det.)

Det var ingendera. Det var Sveriges Riksdag. Det var i lag förbjudet att hyra ut arbetskraft. Det kallades olovlig arbetsförmedling eller nåt i den stilen. Staten hade monopol på arbetsförmedling.

Visst katten, så var det! :D
Och det var inte för än det förbudet upphävdes (så sent som 1993) som Poolia, Manpower etc. kunde etablera sig i Sverige. Konsultverksamhet kunde bedrivas tidigare. Hur man drog gränsen mellan konsulttjänster och bemanningstjänster kan man ju fråga sig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars_L » lör 23 jul, 2016 8:22

Det brukar läggas upp en del bilder på grannforumet www.omnibuss.se/forum kring företeelsen. Detta pågick ju under flera år från mitten av 1970-talet till dess slut inom centrala distriktet. Se exempelvis nedanstående trådar, men finns många fler om man orkar plöja tillbaka genom åren.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 962.0.html.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 621.0.html
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 096.0.html
Lars_L

Återgå till Bussar