Bussförare och stress

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bussförare och stress

Inläggav LÅ1 » tor 07 jul, 2016 22:18

Förra veckan åkte jag en del buss förbi Slussen av ren nyfikenhet. (Nu är jag inte i stan.) Ville se hur trafiken fungerade. Slapp sitta i lång kö på Skeppsbron, även om det ibland tog en stund att komma fram sista biten bort mot Räntmästartrappan och upp till Södermalmstorg (Slussen).

Jag fick också tillfälle att prata med en del bussförare, och att avlysna samtal mellan sådana och andra passagerare. Att arbetssituationen inte är bra i normalfallet, och rent bedrövlig nu framgick. Förutom förseningar och uteblivna raster och avlösningar så är trafiksituationen besvärlig, med bilar som kör där de inte får, cyklister som beter sig oförutsägbart och resenärer som har synpunkter på många saker.

Hittade en artikel från en facklig tidning: Bussförare jobbar mitt i kaoset

(Kanske skulle jag satt rubriken "Bussförarna, dagens hjältar" som rubrik på tråden.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussförare och stress

Inläggav Verspieder » fre 08 jul, 2016 0:48

Ur artikeln:
"Man blir inte busschaufför om man gillar ordning. Man måste gilla kaos. Det finns en frihet i det här jobbet."

Min första tanke då jag läser beskrivningarna är: Hur kan ett bussföretag ens bedriva trafik i innerstan utan miljonförluster i viten? Kanske är det bara SL-trafikområdena utanför innerstan som får ett flertal tusenlappar i vitesbelopp per varenda avgång som avgår mer än 3 minuter försenade från avgångens avgångshållplats, och/eller passerar någon sekund för tidigt på en mellantidshållplats.
Rent logiskt borde det ju bli hundratusentals kronor i viten varenda vardag. Om innerstan nu skulle ha samma vitesregelverk som SL påstår att förorts- och landsbygdstrafiken har.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » fre 08 jul, 2016 6:57

Verspieder skrev:Ur artikeln:
"Man blir inte busschaufför om man gillar ordning. Man måste gilla kaos. Det finns en frihet i det här jobbet."

Min första tanke då jag läser beskrivningarna är: Hur kan ett bussföretag ens bedriva trafik i innerstan utan miljonförluster i viten? Kanske är det bara SL-trafikområdena utanför innerstan som får ett flertal tusenlappar i vitesbelopp per varenda avgång som avgår mer än 3 minuter försenade från avgångens avgångshållplats, och/eller passerar någon sekund för tidigt på en mellantidshållplats.
Rent logiskt borde det ju bli hundratusentals kronor i viten varenda vardag. Om innerstan nu skulle ha samma vitesregelverk som SL påstår att förorts- och landsbygdstrafiken har.


Man har ju ändrat om det där generellt. Gäller ju också för Stockholms innerstad. Gjorde man ju redan med E20-avtalen. Inställda turer gäller ju bara då reseersättning börjar gälla - alltså vid 20-minuters försening. I övrigt har man ett vite om förseningarna ligger över en viss procentnivå per månad - eller egentligen omvänt att ett visst antal av fordonen ska vara i tid. Den nivån är ju då givetvis lägre för innerstaden än för vissa ytterstadsområden. Sedan är det ju ändå så att kostnaden för detta ligger s.a.s. i avtalet. Det är ju en känd förutsättning när man lägger anbudet.

När det gäller raster och pauser är ju det ett särskilt problem i innerstaden. Där är väl dock enda garagen som faktiskt har kvar reserver (förutom flexbussar), som får rycka in om det blir förseningar så att föraren riskerar att missa att få sin paus. Enligt vissa uppgifter är det väl vissa problem med det här ändå - men här har ju arbetsmiljöverket varit glasklara, så det är ju bara att dra vidare till vite om företaget slarvar. Å andra sidan är väl största problemet att förarna struntar i att anmäla utebliven paus och kör på ändå.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav LÅ1 » fre 08 jul, 2016 7:20

Lars_L skrev:När det gäller raster och pauser är ju det ett särskilt problem i innerstaden. Där är väl dock enda garagen som faktiskt har kvar reserver (förutom flexbussar), som får rycka in om det blir förseningar så att föraren riskerar att missa att få sin paus. Enligt vissa uppgifter är det väl vissa problem med det här ändå - men här har ju arbetsmiljöverket varit glasklara, så det är ju bara att dra vidare till vite om företaget slarvar. Å andra sidan är väl största problemet att förarna struntar i att anmäla utebliven paus och kör på ändå.

Det var just det en förare sa, att man struntar i pausen och tar nästa buss man skall ha, om man hinner dit i tid. Jag funderade på om det är förenligt med god säkerhet. (Fast det sa jag förstås inte.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » fre 08 jul, 2016 7:36

LÅ1 skrev:Det var just det en förare sa, att man struntar i pausen och tar nästa buss man skall ha, om man hinner dit i tid. Jag funderade på om det är förenligt med god säkerhet. (Fast det sa jag förstås inte.)


Nej, det är givetvis inte förenligt med god säkerhet - Arbetsmiljöverket har varit oerhört tydliga här. Bolaget ska planera så att man har paus ungefär varannan timme, men vitet gäller om föraren inte får paus inom 2,5-timme. Det är upp till bolaget som kör trafiken att se till att föraren får pausen och planera med sådan marginal att risken för detta inte uppstår. Det är alltså oansvarigt av föraren att lösa av nästa buss, utan att ha fått sin paus. I dagens samhälle och trenden med att alla ska ha "social kompetens" etc, så ska man väl dock helst vara smidig i sådana här sammanhang. Nu är ju många behovsanställda också och det gör ju också förare mindre benägna att kräva sin rätt.

Kommunal har väl också för närvarande planer på kampanjer kring detta - men gäller väl då även att pausen ska vara 10-minuter i pausrum (att inte tid från/till fordonet ska räknas in). Det kan man kanske hävda utifrån sitt avtal, men har väl däremot inte något stöd från Arbetsmiljöverkets regler. Även om det givetvis finns en gräns för när man kan säga att pausrum finns vid rastplatsen.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav Verspieder » fre 08 jul, 2016 12:22

Lars_L skrev:Man har ju ändrat om det där generellt. Gäller ju också för Stockholms innerstad. Gjorde man ju redan med E20-avtalen. Inställda turer gäller ju bara då reseersättning börjar gälla - alltså vid 20-minuters försening. I övrigt har man ett vite om förseningarna ligger över en viss procentnivå per månad - eller egentligen omvänt att ett visst antal av fordonen ska vara i tid. Den nivån är ju då givetvis lägre för innerstaden än för vissa ytterstadsområden. Sedan är det ju ändå så att kostnaden för detta ligger s.a.s. i avtalet. Det är ju en känd förutsättning när man lägger anbudet.

När det gäller raster och pauser är ju det ett särskilt problem i innerstaden. Där är väl dock enda garagen som faktiskt har kvar reserver (förutom flexbussar), som får rycka in om det blir förseningar så att föraren riskerar att missa att få sin paus. Enligt vissa uppgifter är det väl vissa problem med det här ändå - men här har ju arbetsmiljöverket varit glasklara, så det är ju bara att dra vidare till vite om företaget slarvar. Å andra sidan är väl största problemet att förarna struntar i att anmäla utebliven paus och kör på ändå.


Trevligt att höra att det finns omförhandlade viten, flexibilitet och även reserver på andra håll i länet. I mina närområden är det fortfarande 3-minutersreglemente och därför fortsatt stress och allmän dålig stämning. Inte bara bland förarkåren, utan även bland de resenärer som blir ifrånåkta av bussar som lämnat sin avgång exakt på sekunden, då de inte vågar vänta på inkommande bussar av rädsla för de eviga viteshoten.
Numera är ju galghumorn bland förarna mera i stil med att SL idag infört "viten på reservresurser, flexibilitet och passagerarövergångar".
Frasen "Antingen kör vi ifrån resenärerna eller så betalar vi 5000 kr i vite" är också ett vanligt skämt.

Kunden i centrum...
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » fre 08 jul, 2016 12:56

Verspieder skrev:
Trevligt att höra att det finns omförhandlade viten, flexibilitet och även reserver på andra håll i länet. I mina närområden är det fortfarande 3-minutersreglemente och därför fortsatt stress och allmän dålig stämning. Inte bara bland förarkåren, utan även bland de resenärer som blir ifrånåkta av bussar som lämnat sin avgång exakt på sekunden, då de inte vågar vänta på inkommande bussar av rädsla för de eviga viteshoten.
Numera är ju galghumorn bland förarna mera i stil med att SL idag infört "viten på reservresurser, flexibilitet och passagerarövergångar".
Frasen "Antingen kör vi ifrån resenärerna eller så betalar vi 5000 kr i vite" är också ett vanligt skämt.

Kunden i centrum...


Jovisst. Fast tidsgränsen för när det räknas som försening är ju densamma, så det kan nog bli stress på andra håll också. I alla fall om bolaget ligger i närheten av den stadgade punktlighetsnivån.

Det här med passningar är ju dock ett dilemma. Är det en avtalsreglerad passning ska det väl dock inte vara något vite ifall bussen inväntar några minuter, men det är ju många "naturliga" passningar som reseplaneraren säger finns, men som inte finns i verkligheten...Hur nu resenärerna ska känna till om passningen finns på riktigt eller inte? Det framgår ju inte direkt av reseplaneraren...

Tyvärr och det gäller allmänt när det gäller Trafikförvaltningens syn på punktlighet, är ju inte den enstaka förseningen eller procenttalet egentligen det intressanta, utan snarare om körtider är satt för snävt, så att den enskilda turen regelmässigt blir försenad, eller inte hinner avgå i tid på nästa avgång. Ifall man vänder lite på hur man så på det här med punktlighet, skulle man alltså lättare kunna bortse från de tillfälliga händelser som orsakar förseningar, och istället satsa på de "strukturella" förseningar som orsakas av bristande planering. Likaså att det sällan är någon större fara ifall en tur är 7-minuter sen ut till någon Ö i Roslagen, medan en lika stor försening till en pendeltågsstation på kvällstid (vid halvtimmestrafik) innebär ett ganska stort problem för den enskilda resenären.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav Verspieder » lör 09 jul, 2016 2:03

Lars_L skrev:Jovisst. Fast tidsgränsen för när det räknas som försening är ju densamma, så det kan nog bli stress på andra håll också. I alla fall om bolaget ligger i närheten av den stadgade punktlighetsnivån.

Det här med passningar är ju dock ett dilemma. Är det en avtalsreglerad passning ska det väl dock inte vara något vite ifall bussen inväntar några minuter, men det är ju många "naturliga" passningar som reseplaneraren säger finns, men som inte finns i verkligheten...Hur nu resenärerna ska känna till om passningen finns på riktigt eller inte? Det framgår ju inte direkt av reseplaneraren...

Tyvärr och det gäller allmänt när det gäller Trafikförvaltningens syn på punktlighet, är ju inte den enstaka förseningen eller procenttalet egentligen det intressanta, utan snarare om körtider är satt för snävt, så att den enskilda turen regelmässigt blir försenad, eller inte hinner avgå i tid på nästa avgång. Ifall man vänder lite på hur man så på det här med punktlighet, skulle man alltså lättare kunna bortse från de tillfälliga händelser som orsakar förseningar, och istället satsa på de "strukturella" förseningar som orsakas av bristande planering. Likaså att det sällan är någon större fara ifall en tur är 7-minuter sen ut till någon Ö i Roslagen, medan en lika stor försening till en pendeltågsstation på kvällstid (vid halvtimmestrafik) innebär ett ganska stort problem för den enskilda resenären.


För korta körtider är ett stort problem på ett flertal linjer. Anslutningar till felaktiga avgångar en annan. Dvs när en landsbygdslinje B som går var tredje timme tvingas "köra så det ryker" för att hinna fram till "rätt" avgång på linje A... som dock går varje kvart. Under tiden hinner linje C aldrig lämna över sina resenärer till linje B.
Lösningar går alltid att komma på. T.ex att flytta fram anslutningen från linjen B till A en kvart. Men dessvärre vet vi ju bägge att sådant knappast kommer att genomföras. Åtminstone inte förrän efter framtida upphandlingar. Om ens då. Under tiden förblir förare och passagerare missnöjda, då de inte alls efterfrågar "snabba byten" med bara 1-2 minuter från ankomst i en buss, tills nästa buss avgår. Om man ens hinner med den vill säga. Pga det eviga viteshotet.

Nästan alla de dåvarande avtalsreglerade passningarna är ju numera borta ur tidtabellerna, men i reseplaneraren påstås det ju att passagerarna kan byta. Vilket de dessvärre senare märker att första bussen de åkte inte hann fram till sin utsatta tid, och den andra bussen åkte vidare då den inte hade krav på sig att vänta in. Däremot tydliga order från trafikledare att den måste iväg på utsatt tid, annars vite.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Bussförare och stress

Inläggav daniel_s » lör 09 jul, 2016 19:06

Det borde ju kunna framgå av reseplaneraren om linje a "inväntar" linje b eller om det bara är så att det finns en bytesmöjlighet därför att antalet minuter är tillräckligt stort. Denna info finns ju i systemet men visas inte idag.

Sen är väl också frågan hur viten skall regleras i följande situation. Avgång 4 inväntar avgång 2 och kommer därför så sent fram till sin slutstation att även avgång 5 försenas (returresan). Om det är samma entreprenör som kör avgång 2 och 5 så är det inga konstigheter, men om det är olika entreprenörer så tycker jag inte att det verkar vara reglerat vad som gäller men det är det kanske?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Bussförare och stress

Inläggav LÅ1 » lör 09 jul, 2016 22:29

Jag antar att stress på grund av trafikmiljön är störst i inerstadsområdet och i dess närhet?
Men där är väl inte anpassning till andra linjers avgångar eller ankomst något som man överhuvudtaget har att ta händyn till, eller?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussförare och stress

Inläggav daniel_s » lör 09 jul, 2016 23:25

Jag skulle nog säga att det är väldigt många olika saker som bidrar till stressupplevelsen och att det inte nödvändigtvis är en objektiv fråga vad som är "mest stressframkallande". Vissa kan bli stressade av att köra stadsbuss i Västervik och liknande linjer!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » sön 10 jul, 2016 8:29

LÅ1 skrev:Jag antar att stress på grund av trafikmiljön är störst i inerstadsområdet och i dess närhet?
Men där är väl inte anpassning till andra linjers avgångar eller ankomst något som man överhuvudtaget har att ta händyn till, eller?


Det är väl också olika typer av stress, Men det stämmer, i innerstaden finns ju inga passningar på det sättet (mig veterligen). I innerstaden är ju trafikmiljön stressande, men "tidsstressen" att komma fram i tid till vändhållplatsen, att hinna vända i tid är nog lika stor på många andra håll. I innerstaden blir ju konsekvenserna av en försening å andra sidan inte lika stora (den höga turtätheten gör det också lättare att ställa in en tur på delsträcka för att komma i fas igen) och det finns större förståelse för att trafiksituationen är som den är.

Ofta i ytterstaden kör ju förarna i "kedjor" på olika linjer, där det bara är högst 3-minuters mellanrum mellan avgångarna fram till paus/rast. Ofta med på tok för korta körtider (om man ser på statistiken från RÚST - den databas där alla körtidsobservationer registreras). I förorterna blir ju också passagerarna mindre glada över förseningar då de ofta missar sitt pendeltåg eller tunnelbaneavgång. Det är ju också en form av stress.

Ofta är det ju också med entreprenörens goda minne som körtiderna är för korta. Orsaken är helt enkelt att man klarar trafiken med ett omlopp mindre ute i trafik. Där har det förstås stor betydelse hur avtalet ser ut (vad vitet ligger på för försenade avgångar). Där finns väl en nackdel då med att mäta procenten totalt istället för att ge punktvite per försenad avgång.

Enligt min mening skulle man kunna styra upp detta ganska enkelt på annat sätt. Helt enkelt skulle man kunna kräva att entreprenören inte får lägga körtiden lägre än den körtid som 90 procent av avgångarna på respektive tur (och mätpunkt) når upp till. Man tycker ju att detta redan borde vara självklart för entreprenörerna och Trafikförvaltningen, men är det tyvärr inte.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav LÅ1 » sön 10 jul, 2016 12:11

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Jag antar att stress på grund av trafikmiljön är störst i inerstadsområdet och i dess närhet?
Men där är väl inte anpassning till andra linjers avgångar eller ankomst något som man överhuvudtaget har att ta händyn till, eller?


Det är väl också olika typer av stress, Men det stämmer, i innerstaden finns ju inga passningar på det sättet (mig veterligen). I innerstaden är ju trafikmiljön stressande, men "tidsstressen" att komma fram i tid till vändhållplatsen, att hinna vända i tid är nog lika stor på många andra håll. I innerstaden blir ju konsekvenserna av en försening å andra sidan inte lika stora (den höga turtätheten gör det också lättare att ställa in en tur på delsträcka för att komma i fas igen) och det finns större förståelse för att trafiksituationen är som den är.

Ofta i ytterstaden kör ju förarna i "kedjor" på olika linjer, där det bara är högst 3-minuters mellanrum mellan avgångarna fram till paus/rast. Ofta med på tok för korta körtider (om man ser på statistiken från RÚST - den databas där alla körtidsobservationer registreras). I förorterna blir ju också passagerarna mindre glada över förseningar då de ofta missar sitt pendeltåg eller tunnelbaneavgång. Det är ju också en form av stress.

Ofta är det ju också med entreprenörens goda minne som körtiderna är för korta. Orsaken är helt enkelt att man klarar trafiken med ett omlopp mindre ute i trafik. Där har det förstås stor betydelse hur avtalet ser ut (vad vitet ligger på för försenade avgångar). Där finns väl en nackdel då med att mäta procenten totalt istället för att ge punktvite per försenad avgång.

Enligt min mening skulle man kunna styra upp detta ganska enkelt på annat sätt. Helt enkelt skulle man kunna kräva att entreprenören inte får lägga körtiden lägre än den körtid som 90 procent av avgångarna på respektive tur (och mätpunkt) når upp till. Man tycker ju att detta redan borde vara självklart för entreprenörerna och Trafikförvaltningen, men är det tyvärr inte.

Man kan resonera så här också:
Att vända i tid är väl egentligen inte så viktigt, eftersom turen före ändå antagligen vände sent. Det viktiga är väl att få ett jämt flöde av bussar på linjen. Ävrn om det naturligtvis stör de passagerard som faktiskt håller reda på stolptiderna. Problemet blir förstås avlösnkngar och raster.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » sön 10 jul, 2016 12:49

LÅ1 skrev:Man kan resonera så här också:
Att vända i tid är väl egentligen inte så viktigt, eftersom turen före ändå antagligen vände sent. Det viktiga är väl att få ett jämt flöde av bussar på linjen. Ävrn om det naturligtvis stör de passagerard som faktiskt håller reda på stolptiderna. Problemet blir förstås avlösnkngar och raster.


Problemet med busstrafik är ju att skillnaden i körtid är så varierande. Det är inte ovanligt att beroende på hur hög belastning det är på avgången, så skiljer sig körtiden omkring 25 procent. Detta gäller både i innerstaden och ytterstaden, även om innerstaden väl också drabbas (och nästan mer) av framkomligheten när det gäller trafikflödet än passagerarflödet.

Men där är ju också då en stor skillnad om man tänker på innerstad (där det inte finns några angivna passningar) och ytterstaden. Med reseplanerare blir det väl också allt vanligare även i innerstaden att folk planerar in att resa med en viss buss för att hinna till ett visst tåg etc.

Jag skulle nog säga att det största problemet alltså oftast är för kort regleringstid vid ändstationerna; det kommer ändå alltid bli så stora variationer i den faktiska körtiden att det blir kolonnkörning vid tät trafik. Det senare kan man förstås reglera på två sätt. Det ena att man har väldigt väl tilltagna hålltider längs linjens sträckning. I innerstaden är inte detta så lämpligt, på grund av dels att restiden blir mycket längre i normalfallet, dels på grund av att det helt enkelt inte finns plats på hållplatserna eftersom ofta flera linjer passerar samma hållplats. Man har ju gjort försök med system där man får tidsuppgift på hur långt före man är föregående buss och sedan ska försöka hålla jämnt avstånd till denna. En del är väldigt förtjusta i den lösningen; jag är väl inte övertygad om det förträffliga; särskilt som risken är att man bara "förskjuter" problemet, istället för att bussen efter hjälper till och avlastar turen framför genom att köra ikapp.

Ser man på hur man löst det i London - så är det faktiskt främst genom att ha rejält tilltagna vändtider för att nästa buss ska kunna avgå i tid. Där vänder man också mer regelmässigt försenade turer innan ändstationen. Det är i sådana fall ett bättre sätt om man vill ha korta vändtider, än att försöka få ett jämnt flöde med försenade bussar från ändstation. Problemet i innerstaden ur det perspektivet är dock att det finns få ställen där man kan ställa upp fordon vid, eller vända på förutom ändstationerna.

Sedan är det en annan sak om man ska detaljstyra hur lång vändtid entreprenörerna använder. Det tycker inte jag. Genom att kräva att den schemalagda körtiden inte är kortare än 90 procent av samtliga avgångar på respektive tur så löser man den delen automatiskt.

Det är väldigt svårt, för att säga omöjligt att köra utan tidtabell, av de problem som du själv påtalar. Särskilt när kravet på paus är så strikt reglerat till högst 2,5 timmes körning..

Man hade ju dock trafik utan intern turlista en gång i tiden för extrabussarna på linje 47 till Djurgården. Någon av dem som körde var ansvarig för "gruppen" med extrabussar. Sedan fick de då sedan inom sig bestämma när de skulle ta paus och raster - i övrigt körde man då helt utan tidtabell...Fungerar ju dock bara om det är den typen av mindre reglerad trafik.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav daniel_s » mån 11 jul, 2016 1:49

Man skulle ju också kunna trafikleda bussarna lite mer aktivt. I busstrafiken verkar det t ex nästan inte alls förekomma att man vänder turer tidigare för att de ska bli rättidiga och jag förstår egentligen inte varför, men det kanske är så att trafiken är ett enda stort kaos och/eller trafikledningen är allmänt underbemannad så att man måste fokusera på de absolut största problemen, och inte kan ägna sig åt sådana bagateller som att enstaka turer är försenade?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » mån 11 jul, 2016 8:03

daniel_s skrev:Man skulle ju också kunna trafikleda bussarna lite mer aktivt. I busstrafiken verkar det t ex nästan inte alls förekomma att man vänder turer tidigare för att de ska bli rättidiga och jag förstår egentligen inte varför, men det kanske är så att trafiken är ett enda stort kaos och/eller trafikledningen är allmänt underbemannad så att man måste fokusera på de absolut största problemen, och inte kan ägna sig åt sådana bagateller som att enstaka turer är försenade?


Precis. Sådant är man ju mycket bättre på i exempelvis London. Även i innerstadsavtalet tror jag väl dock det är 1500 kronor i vite för partiellt inställda avgångar. Det gör ju att operatören inte är så pigg på att ta till den åtgärden, så länge inte turen är så försenad att den ändå räknas som inställd. Från Trafikförvaltningen sida är väl troligtvis inställningen klar - entreprenören ska planera så att man inte behöver ta till sådana åtgärder helt enkelt....
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav kildor » mån 11 jul, 2016 10:51

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Det var just det en förare sa, att man struntar i pausen och tar nästa buss man skall ha, om man hinner dit i tid. Jag funderade på om det är förenligt med god säkerhet. (Fast det sa jag förstås inte.)


Nej, det är givetvis inte förenligt med god säkerhet - Arbetsmiljöverket har varit oerhört tydliga här. Bolaget ska planera så att man har paus ungefär varannan timme, men vitet gäller om föraren inte får paus inom 2,5-timme. Det är upp till bolaget som kör trafiken att se till att föraren får pausen och planera med sådan marginal att risken för detta inte uppstår. Det är alltså oansvarigt av föraren att lösa av nästa buss, utan att ha fått sin paus.

Nu vet jag inte hur föreläggandet ser ut just för bussbranschen, men Arbetsmiljöverket agerar väl främst med avseende på arbetsmiljö och inte trafiksäkerhet? I och för sig tycker jag det är fullt rimligt att man behöver ha (och borde ta) paus inom 2,5 timme om man kör innerstadsbuss. Jag tolkar också det du skriver som att schemat ska planeras med sådan marginal att risken för att man inte får paus inom 2,5 timme inte uppstår. Stämmer detta verkligen, och i så fall, hur gör man det?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Bussförare och stress

Inläggav Lars_L » mån 11 jul, 2016 12:34

kildor skrev:
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Det var just det en förare sa, att man struntar i pausen och tar nästa buss man skall ha, om man hinner dit i tid. Jag funderade på om det är förenligt med god säkerhet. (Fast det sa jag förstås inte.)


Nej, det är givetvis inte förenligt med god säkerhet - Arbetsmiljöverket har varit oerhört tydliga här. Bolaget ska planera så att man har paus ungefär varannan timme, men vitet gäller om föraren inte får paus inom 2,5-timme. Det är upp till bolaget som kör trafiken att se till att föraren får pausen och planera med sådan marginal att risken för detta inte uppstår. Det är alltså oansvarigt av föraren att lösa av nästa buss, utan att ha fått sin paus.

Nu vet jag inte hur föreläggandet ser ut just för bussbranschen, men Arbetsmiljöverket agerar väl främst med avseende på arbetsmiljö och inte trafiksäkerhet? I och för sig tycker jag det är fullt rimligt att man behöver ha (och borde ta) paus inom 2,5 timme om man kör innerstadsbuss. Jag tolkar också det du skriver som att schemat ska planeras med sådan marginal att risken för att man inte får paus inom 2,5 timme inte uppstår. Stämmer detta verkligen, och i så fall, hur gör man det?


Nej visst är det arbetsmiljön, men man påpekar ändå vikten av det i den här typen av yrken som har ansvar för andra människor och kräver hög koncentration. Och det är ju bara riktat formellt till de bolag som drev trafiken då i Stockholm. Eftersom det dock ändå finns med i kollektivavtalet, så har man ju löst det även den vägen. Där är väl dock kravet inte lika formellt och går även att förhandla om. I innerstaden där detta väl skötts bäst, så har de s.k. tabellombuden granskat och reagerat fall det varit för tight. Keolis har ju också då fått lägga in lite mer marginal där förseningsrisk funnits. Sedan är det ju inget som fungerar till 100-procent. I realiteten blir det ju turen efter paus som man får hitta en ersättare/reserv till, snarare än att man ställer av vagnen vid första bästa hållplats. Mycket handlar ju i sådana här fall om hur noggranna fackets företrädare är. Givetvis försöker väl bolagen som kör dra ut det så långt det går. Men kan facket påvisa att det finns en påtaglig risk för att turerna inte håller, så är det knappast något problem. Det är ju ganska enkelt nuförtiden också att "bevisa" hur det förhåller sig med körtiderna då alla körtider finns lagrat digitalt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Bussförare och stress

Inläggav Verspieder » mån 11 jul, 2016 16:06

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Man skulle ju också kunna trafikleda bussarna lite mer aktivt. I busstrafiken verkar det t ex nästan inte alls förekomma att man vänder turer tidigare för att de ska bli rättidiga och jag förstår egentligen inte varför, men det kanske är så att trafiken är ett enda stort kaos och/eller trafikledningen är allmänt underbemannad så att man måste fokusera på de absolut största problemen, och inte kan ägna sig åt sådana bagateller som att enstaka turer är försenade?


Precis. Sådant är man ju mycket bättre på i exempelvis London. Även i innerstadsavtalet tror jag väl dock det är 1500 kronor i vite för partiellt inställda avgångar. Det gör ju att operatören inte är så pigg på att ta till den åtgärden, så länge inte turen är så försenad att den ändå räknas som inställd. Från Trafikförvaltningen sida är väl troligtvis inställningen klar - entreprenören ska planera så att man inte behöver ta till sådana åtgärder helt enkelt....


Det kan säkert vara mer flexibelt numera, men för inte så många år sedan fanns det gott om stelbenta exempel. T.ex på avgångar som kommit 90-95% av sin linjelängd, och släppt av alla resenärerna till andra färdmedel, och därefter bara hade några få hållplatser utan påstigande fram till sin ändhållplats: Även om de bara hade tomkörning hemåt efter ändhållplatsen och det var total trafikstockning fram till den, så fick de ändå inte vända. Detta då det inneburit minst 5000 kr i vite (från SL) för inställning av hela sträckan om vändningen skett. Så klara order från trafikledarna var att alla förarna var tvungna att sitta och köa in till ändhållplatsen med tom buss för att därefter kunna köa hemåt tom igen.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster