Villka fordon i kollektivkörfälten?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Villka fordon i kollektivkörfälten?

Inläggav LÅ1 » mån 04 jul, 2016 10:06

I Stockholm är kollektivkörfälten skyltade på olika sätt. Ibland är de tillåtna för buss ibland för SL-buss o ibland för buss i linjetrafik. Även när det står SL-buss så kör annan linjetrafik i dessa filer. Taxi tillåts i en del kollektivfiler, men inte i alla.

Nu klagar turistbussbolagen på att de inte får köra i dessa filer. "Turisterna har det svårt i trafiken"

Jag vet att man för rätt många år sedan (1980- eller 1990-talen, kanke?) rensades upp i reglerna för vilka fordon som fick köra i bussfilerna. Stadsrådsbilar, postens bilar etc. Minns inte vilka som förbjöds och vilka som fick fortsätta. Man menade att bilar som såg ut som privatbilar var demoraliserande.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Villka fordon i kollektivkörfälten?

Inläggav twr » mån 04 jul, 2016 11:27

LÅ1 skrev:I Stockholm är kollektivkörfälten skyltade på olika sätt. Ibland är de tillåtna för buss ibland för SL-buss o ibland för buss i linjetrafik. Även när det står SL-buss så kör annan linjetrafik i dessa filer. Taxi tillåts i en del kollektivfiler, men inte i alla.

Nu klagar turistbussbolagen på att de inte får köra i dessa filer. "Turisterna har det svårt i trafiken"

Jag vet att man för rätt många år sedan (1980- eller 1990-talen, kanke?) rensades upp i reglerna för vilka fordon som fick köra i bussfilerna. Stadsrådsbilar, postens bilar etc. Minns inte vilka som förbjöds och vilka som fick fortsätta. Man menade att bilar som såg ut som privatbilar var demoraliserande.

Det är förbjudet att gynna en viss operatör, så skyltarna med SL-buss är nog mot reglerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Thomas Lange » mån 04 jul, 2016 12:54

twr skrev:
LÅ1 skrev:I Stockholm är kollektivkörfälten skyltade på olika sätt. Ibland är de tillåtna för buss ibland för SL-buss o ibland för buss i linjetrafik. Även när det står SL-buss så kör annan linjetrafik i dessa filer. Taxi tillåts i en del kollektivfiler, men inte i alla.

Det är förbjudet att gynna en viss operatör, så skyltarna med SL-buss är nog mot reglerna.

Men SL är ju ingen operatör...
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav twr » mån 04 jul, 2016 19:10

Thomas Lange skrev:
twr skrev:

Men SL är ju ingen operatör...

Okej fel ord, men det jag skrev stämmer ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » mån 04 jul, 2016 20:28

twr skrev:Det är förbjudet att gynna en viss operatör, så skyltarna med SL-buss är nog mot reglerna.

Varför skulle det vara mot reglerna?
Och i så fall, vilka regler?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » mån 04 jul, 2016 22:43

Odd skrev:
twr skrev:Det är förbjudet att gynna en viss operatör, så skyltarna med SL-buss är nog mot reglerna.

Den fria rörligheten är en av EU:s grundprinciper, så jag skulle snarare fråga med vilken rätt man kan utestänga viss lagenlig kollektivtrafik från ett kollektivkörfält än varför man inte skulle få det. Men det kanske man får, det får gärna någon förklara hur det går till. Tills motsatsen är bevisad så utgår jag från att "SL-buss" egentligen betyder "buss i linjetrafik", d v s att tilläggstavlan är onödig och bara finns där av pedagogiska skäl. Motsatsen är ju att vilka bussar som helst får köra där, och det får de bara om det framgår uttryckligen av en tilläggstavla.

Detta gäller alltså körfält med påbudsmärke D10 "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl." Om det är skyltat med förbudsmärke, t ex C2 "Förbud mot trafik med fordon" så är det en annan historia.
daniel_s

Inläggav Verspieder » mån 04 jul, 2016 23:57

Enligt nuvarande kollektivtrafiklag kan stat, landsting och kommuner inte hindra och motverka linjetrafik i privat/egen regi. Därför vore det ytterst märkligt om stat och kommun tillät landstingets trafik i kollektivkörfälten på statliga och kommunala vägar, men inte privat linjetrafik som t.ex Swebus, Nettbuss Express, Flygbussarna samt bussarna till/från t.ex Viking Lines hamnar.
Däremot kan kommuner och landsting som markägare ta ut angöringsavgifter för all form av linjetrafik i egen regi, om de privata bolagen vill ha tillgång till busstorg och busstationer i större tätorter. Vilket säkerligen är en av flera orsaker att Swebus, Nettbuss och båtbussarna i Uppsala står undangömda längsmed Stationsgatan norr om Uppsala centralstation, än inne på stationsområdet.

Ett fel fanns ju förr vid tpl Haga Norra norrgående (om jag minns rätt), och var förmodligen en rest från tiden då Flygbussarna fortfarande tillhörde SL. För att ta sig till en busshållplats som användes enbart av SL och Flygbussarna var man ända in på 2011 tvungen att passera en skylt med tilläggstavla där det stod något i stil med "Endast SL-buss". Flygbussarna kunde därför i teorin inte angöra sin egen hållplats lagligt.
Numera står det oftast "Fordon i linjetrafik" istället för en landstingshuvudmans namn på tilläggstavlorna.
Verspieder

Inläggav Lars_L » tis 05 jul, 2016 5:13

Det är ju inte som sagt något problem att begränsa trafiken till linjetrafik. Någon kommersiell trafik idag som bedrivs på sådant sätt och faktiskt har en uppgift där allmän trafikplikt annars skulle föreligga finns ju inte, så frågan är ju närmast akademisk. Det är ju bara SL som bedriver den typ av trafik som idag är aktuell. Däremot står det väl väldigt sällan SL-fordon när det gäller allmänna vägar. Däremot kan det förekomma i vissa infarter till hållplatser, vändslingor etc, men där får man ju givetvis begränsa för att säkerställa framkomligheten. Eller då ge tillstånd för vad som kan vara aktuellt.
Lars_L

Inläggav Stefan Widén » tis 05 jul, 2016 5:45

Ett sätt för att hitta lösningar är att "SL-trafiken" gör mer inriktad på att även tillfredsställa turisterna. Idag opererar HoH med ett linjenät som är utformat för att passa de stora turistmålen. Uppenbarligen har myndigheter accepterat de som linjetrafik eftersom de kör i Kollfilerna. Problemet är på de ur turistperspektiv populära sträckorna att ex hållplatser inte räcker till med det trafikflöde som råder.

Mitt förslag är att gifta ihop alla aktörer och skapa ett effektivt linjenät inkl hållplatslägen med gemensam taxa som blir väl tilltalande, där det ingår uppställningsplatser för turistbussar vid ex frihamnen där de får byta till nätet med kollektivtrafik. När ex Spårvagnslinjen till Ropsten är klar kan man med spårvagn ta sig till de mest populära resmålen. Som ni förstår blir det ännu mer effektiv med fler linjer/resmål intäckta.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tis 05 jul, 2016 9:55

Vad anser ni som kan kollektivtrafik om grundidén i artikeln, den att turistbussar, som inte går i någon linjetrafik, också skulle få köra i bussfälten? Eftersom de inte stan ar vid några hållplatser så borde de inte vara ivägen, framhåller man. Min invändning är att de kan bidra till att SL-bussarna inte kommer igenom korsningar på första grön-fasen, utan blir stående längre tid.
Och sedan är det tveksamt om man vill ha andra fordon som passerar hållplatsområden, typ Odenplan. Så i så fal skulle man ha samma regler som för cyklar, dvs de får bara köra i kollektivfilerna när dessa ligger längst till höger. Inte när de ligger mitt i gata, som i Odengatan eller Skeppsbron.
LÅ1

Inläggav Verspieder » tis 05 jul, 2016 10:14

LÅ1 skrev:Vad anser ni som kan kollektivtrafik om grundidén i artikeln, den att turistbussar, som inte går i någon linjetrafik, också skulle få köra i bussfälten? Eftersom de inte stan ar vid några hållplatser så borde de inte vara ivägen, framhåller man. Min invändning är att de kan bidra till att SL-bussarna inte kommer igenom korsningar på första grön-fasen, utan blir stående längre tid.
Och sedan är det tveksamt om man vill ha andra fordon som passerar hållplatsområden, typ Odenplan. Så i så fal skulle man ha samma regler som för cyklar, dvs de får bara köra i kollektivfilerna när dessa ligger längst till höger. Inte när de ligger mitt i gata, som i Odengatan eller Skeppsbron.

Det beror ju mycket på vad det är för typ av trafik som genomförs med "turistbussarna". Ren beställningstrafik, enligt tidtabell linjelagd trafik utanför landstingsregi, eller tomkörningar. Till skillnad från linjetrafiksbussar är det ju idag rätt stor skillnad på var man kan köra med "turistbussar" och andra normalbussar, beroende på vad man har för slags köruppdrag för dagen.

En turistbuss blev för över 20 år sedan stoppad av en polis i ett kollektivkörfält i Stockholm, och polismannen frågade föraren och reseledaren om denne verkligen "körde för landstinget". Svaret blev ett tydligt ja, då den var ute på beställningstrafik för ett tvätteri som drevs av just landstinget, och alla passagerare var därmed landstingsanställda. De fick passera! :)
Verspieder

Inläggav twr » tis 05 jul, 2016 12:17

Odd skrev:

Verspieders svar nedan besvarar frågan.

Det är kollektivtrafiklagen från 2013, om jag minns rätt, som medförde denna regel.

Vid bussgatan i Älvsjö satte man upp skyltar med endast SL-buss, som snart byttes ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » tis 05 jul, 2016 16:17

twr skrev:
Odd skrev:

Verspieders svar nedan besvarar frågan.

Det är kollektivtrafiklagen från 2013, om jag minns rätt, som medförde denna regel.

Vid bussgatan i Älvsjö satte man upp skyltar med endast SL-buss, som snart byttes ut.

Men lagen - och förarbeten - tar faktiskt bara upp hållplatser och bytespunkter (där ju Älvsjö i och för sig är en sådan, så där går det ju inte att ha "endast SL-buss"). Det vill säga om SL vill testa en särskild bussfil för exempelvis en BRT-lösning där bara en viss fordonstyp, eller linje får köra, så finns det troligtvis inget hinder för det.

Sedan är det givetvis så att i regel bör skyltarna vara neutrala och därför skrivas som "fordon i linjetrafik". Det är ju också det som använts traditionellt och långt före lagstiftningen ändrades. Att man specificerat med SL-buss torde vara väldigt sällsynt och hör inte till standard. Särskilt som ju SL till och från i olika sammanhang anlitat externa företag i samband med ersättningstrafik m.m.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 05 jul, 2016 19:10

Lars_L skrev:Sedan är det givetvis så att i regel bör skyltarna vara neutrala och därför skrivas som "fordon i linjetrafik".

Förlåt om jag upprepar mig, men "i linjetrafik" är redan inbyggt i betydelsen av vägmärke D10. Så det ska inte vara någon tilläggstavla till det märket, om man inte vill ändra på dess normalbetydelse (t ex förbjuda cyklar när kollektivkörfältet är längst till höger eller tillåta turistbussar).
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 05 jul, 2016 19:55

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Sedan är det givetvis så att i regel bör skyltarna vara neutrala och därför skrivas som "fordon i linjetrafik".

Förlåt om jag upprepar mig, men "i linjetrafik" är redan inbyggt i betydelsen av vägmärke D10. Så det ska inte vara någon tilläggstavla till det märket, om man inte vill ändra på dess normalbetydelse (t ex förbjuda cyklar när kollektivkörfältet är längst till höger eller tillåta turistbussar).

Precis när D10 används så är det ju så. Däremot behövs tilläggstavlan till förbudsskyltarna.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 05 jul, 2016 20:37

Ofta tillåter man ju taxi också. Då med en tilläggstavla. Men inte alltid. Många taxiförarna tycks dock se tilläggstavlan för sin inre syn, även om den saknas i sinnesvärlden.
LÅ1

Återgå till Bussar