Busstrafik till Norra Djurgårdsstaden

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Busstrafik till Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Traesk » tor 30 jun, 2016 22:19

Hej,

Nu var det ett tag sen jag hörde något om när man förväntar sig att Storängsvägen ska kunna ta busstrafik, vilket möjliggör förlängning av buss 54 till Norra Djurgårdsstaden.

Har inte heller hört något mer om när buss 73 väntas konverteras till stombuss 6.

Är det någon här som vet mer?

Mvh
Joakim
Traesk

Re: Busstrafik till Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Lars_L » fre 01 jul, 2016 9:06

Traesk skrev:Hej,

Nu var det ett tag sen jag hörde något om när man förväntar sig att Storängsvägen ska kunna ta busstrafik, vilket möjliggör förlängning av buss 54 till Norra Djurgårdsstaden.

Har inte heller hört något mer om när buss 73 väntas konverteras till stombuss 6.

Är det någon här som vet mer?

Mvh
Joakim

Nej egentligen intet nytt. 54.an är ju en ganska liten åtgärd. Det kan nog ske lite när som, heller inte alls. När det gäller linje 6 lär det väl dröja. Nu valde man ju också att föreslå en förlängning hela vägen till Vällingby. Förvisso möjligt att man tar en etapp i taget. Men det gör ju också att det finns en del praktiska aspekter; dels kommer den kosta väldigt mycket att köra, dels kommer den nog nästan kräva ytterligare depå bara för att ställa upp alla vagnar som behövs för trafiken etc. Kan ju också bli diskussion vem som ska köra linjen...Därtill kräver den lite arbete tillsammans med Stockholms stad - bland annat några bussvägar etc.

Nu går ju 73 som elbussförsökslinje. Så innan det försöket är slut, lär det väl ändå inte vara aktuellt kan jag tänka mig. Man har ju också uttryckt tveksamhet kring dess dragning förbi Hjorthagen...Finns den på plats om fem år får man nog se det som snabbt arbetat.
Lars_L

Återgå till Bussar