Bil i bussfilen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bil i bussfilen

Inläggav LÅ1 » tis 21 jun, 2016 22:51

För några veckor sedan var polisen ovanligt aktiv med att stoppa privatbilar som körde på Klarabergsgatan där endast bussar och cyklar numera får köra. Om de delade ut böter vet jag inte.

På Skeppsbron, i höjd med hållplatsen Räntmästartrappan, eller på Katarinavägen (vid Slussen) har jag aldrig sett att polisen agera alls sedan det blev förbjudet för privatbilister att köra där.

På E4/E20 vid Fruängen hände det visst för en vecka sedan. Tydligen så ovanligt så att en (för mig ny) lokal nyhetssajt, battrestadsdel.se, uppmärksammade det: "Bilförare körde i bussfältet".

Hur vanligt är det att bilister bötfälls för detta brott? Jag har en känsla av att det är som med många andra trafikbrott, polisen har sina "fokusveckor" eller vad man skall kallar det, då de är mer aktiva än vanligt för att "sätta dit" de som begår en viss typ av trafikförsyndelse, men däremellan kan man bryta mot den reglerna utan att ta någon större risk att få böter. Under förutsättning att man inte orsakar en skada eller olycka.

(Webbplatsen hade några DÅ - NU-bilder, några med kollektivtrafikkoppling. http://www.battrestadsdel.se/forr-och-nu/ )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Stefan Widén » ons 22 jun, 2016 4:30

Det är väldigt ovanligt skulle jag säga då antalet kontroller av bussfilsåkande är ganska lågt. Och när det är kontroll brukar vissa trafikreportrar kommentera i radio med att det är #någon form av polisinsats i kollektivkörfältet som orsakar extra köer". Det är bara att inse att ska man på allvar få bort alla trafiksyndare krävs en betydligt bättre övervakning av småförseelser vilket det nu inte finns resurser till.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Lars_L » ons 22 jun, 2016 5:40

Eller så gör man som den lösning man har i London - alltså kameraövervakning över bussfilerna, det tillåter vi ju när det gäller hastighetskameror.
Sedan är väl min erfarenhet att polisen försöker ha någorlunda kontroll på de centrala bussfilerna in till innerstaden, medan det väl sker mycket mer sällan när det gäller lokala bussfiler i staden eller i närförort.

Men troligen skulle man behöva vara mer aktiv. Överlag är väl ett problem att polisen har så lite tid till att ta tag i "småbrott", vilket kanske kan vara en klok prioritering samhällsekonomiskt, men undergräver förtroende för polisen hos allmänheten.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bil i bussfilen

Inläggav daniel_s » ons 22 jun, 2016 5:51

Nåja, visst händer det att man har kampanjer med sådana kontroller, bl a brukar det vara på ett par ställen i anslutning till skolterminens början på hösten. Kan nog vara mer effektivt än man tror!
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Verspieder » ons 22 jun, 2016 9:22

Ett ställe polisen ofta är aktiva är vid Roslagstull morgontid. Då står man och bötfäller varenda bilist som norrifrån tagit sig in i det vänstra kollektivkörfältet för tidigt. Detta har skett rätt regelbundet vartenda år, åtminstone de senaste 4-5 åren.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Inge » ons 22 jun, 2016 9:58

Jag håller inte heller riktigt med. På motorvägar patrullerar trafikpolisen ofta i civil bil och de tar folk som kör i bussfilen direkt. Tycker att man ser det ganska ofta.

Fruängen är väl också ett ganska typiskt ställe, så där sker det nog mer eller mindre dagligen. Varför det publiceras på lokalsiten vet jag inte. Redaktören har kanske aldrig varit ute på motorvägen?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bil i bussfilen

Inläggav LÅ1 » mån 16 jan, 2017 19:55

Sedan någon månad, eller så, har bussarna flyttat över till Mäster Samuelsgatan, och kör alltså inte på Klarabergsgatan öster om Klara norra kyrkogata. Jag har funderat på varför, för framkomligheten på sträckan har inte minskat. Och bilarna har fortsatt att "tjuvåka" där, trots att det endast är bussar i linjetrafik och cyklar, samt vissa mopeder, som får köra där. Men nu kommer svaret. Man skall sätta upp grindar. Så endast byggtrafik, samt tvåhjulingarna, kommer fram.

"Nu stängs Klarabergsgatan för bilar – på riktigt"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Hechtwagen » mån 16 jan, 2017 23:00

Lars-L har lösningen på problemet.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Bil i bussfilen

Inläggav hgsldf » tis 17 jan, 2017 19:00

Buss i bilfilen, vad är det för slöseri att ha bussfiler på motorvägar och broar där dessa filer sällan används? Varför skall man ha olika filer för olika gummihjulstrafik i låg hastighet i innerstad (vilket innebär att jag vägrar cykla i Stockholms innerstad) och varför tillåter man gummihjulstrafik i spårområden där det inte är nödvändigt?
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 879
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Bil i bussfilen

Inläggav Jimmy » tis 17 jan, 2017 21:56

LÅ1 skrev:Sedan någon månad, eller så, har bussarna flyttat över till Mäster Samuelsgatan, och kör alltså inte på Klarabergsgatan öster om Klara norra kyrkogata. Jag har funderat på varför, för framkomligheten på sträckan har inte minskat. Och bilarna har fortsatt att "tjuvåka" där, trots att det endast är bussar i linjetrafik och cyklar, samt vissa mopeder, som får köra där. Men nu kommer svaret. Man skall sätta upp grindar. Så endast byggtrafik, samt tvåhjulingarna, kommer fram.

"Nu stängs Klarabergsgatan för bilar – på riktigt"


Om det blir grindar och bommar, hur kommer nattlinjerna 191 - 195 mot Stockholm C att köra då?
Om jag förstått det hela rätt så kör de Hamngatan - Sergels Torg - Klarabergsgatan - Klarabergsviadukten även efter 11 december, men hur blir det nu med grindar?

Jimmy
Jimmy
 
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 11:02
Ort: Stockholm

Re: Bil i bussfilen

Inläggav AdrianLangemar » tis 17 jan, 2017 22:02

hgsldf skrev:Buss i bilfilen, vad är det för slöseri att ha bussfiler på motorvägar och broar där dessa filer sällan används? Varför skall man ha olika filer för olika gummihjulstrafik i låg hastighet i innerstad (vilket innebär att jag vägrar cykla i Stockholms innerstad) och varför tillåter man gummihjulstrafik i spårområden där det inte är nödvändigt?
/Göran

Det är ganska tröttsamt med alla dina bussfientliga (och därmed även kollektivtrafikfientliga) inlägg. Bussar behövs för att de i många fall uppfyller resenärernas behov bättre än spårtrafiken och för att spårtrafiken i många fall är överbelastad. Många gator med bussfiler har även cykelbanor och där det inte får plats kan man cykla på en parallellgata istället.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Bil i bussfilen

Inläggav LÅ1 » tis 17 jan, 2017 22:37

Jimmy skrev:
LÅ1 skrev:Sedan någon månad, eller så, har bussarna flyttat över till Mäster Samuelsgatan, och kör alltså inte på Klarabergsgatan öster om Klara norra kyrkogata. Jag har funderat på varför, för framkomligheten på sträckan har inte minskat. Och bilarna har fortsatt att "tjuvåka" där, trots att det endast är bussar i linjetrafik och cyklar, samt vissa mopeder, som får köra där. Men nu kommer svaret. Man skall sätta upp grindar. Så endast byggtrafik, samt tvåhjulingarna, kommer fram.

"Nu stängs Klarabergsgatan för bilar – på riktigt"


Om det blir grindar och bommar, hur kommer nattlinjerna 191 - 195 mot Stockholm C att köra då?
Om jag förstått det hela rätt så kör de Hamngatan - Sergels Torg - Klarabergsgatan - Klarabergsviadukten även efter 11 december, men hur blir det nu med grindar?

Jimmy

Kollade i dag. Det är bommar som kan fällas upp. Konstigt att man inte här kan ha bommar eller liknande som öppnas för bussar, och stängs bakom dem. Jämför pollaren på Hägerstensvägen. Där var problemet att bommen kördes sönder då och då. Men det borde inte vara skillnad om bussarna kan få upp bommen eller ej.

Som det är nu förlängs restiden för busslinjerna 54 och 69. Kanske 5 min?

Här är en artikel med bild på navspärrningen: "Sopbil fastnade i nya väghindren på Klarabergsgatan".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster