Linje 58 och 68...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Linje 58 och 68...

Inläggav SouthernCross88au » lör 18 jun, 2016 20:10

Jag tänkte bara ta upp en sak som jag tycker är lite underlig.

På hållplatsskyltar i stan finns det två linjer som (nästan) aldrig trafikeras, linje 58 och linje 68.

Linje 58 går tre dagar om året (Mors Dag, Alla Helgons Dag och Julafton). Jag antar att det är för att många åker och hälsar på gravar just dessa dagar.

En idé kanske skulle kunna vara att låta denna linje gå oftare (kanske varje söndag). Det kanske skulle inbjuda människor att besöka bortgångna släktingar oftare. Men detta kanske begränsas utav ekonomiska anledningar.

Däremot tycker jag att det är ganska larvigt att skylta en busslinje som går 3 utav årets 365 (366) dagar. Det kan också vara ganska missvisande eftersom linjen i det närmaste inte finns. Är det inte bättre att tillfälligt skylta denna linje i så fall?

När det gäller linje 68 är det nästan ännu larvigare. Ingen vet när den går och det har inte heller annonseras ut att denna linje ska börja gå (igen). Vad betyder speciella evenemang - veteranbilsfestivalen på Gärdet?

När behövs det att en busslinje trafikerar mellan Kaknästornet och Karlaplan? Det låter som om dessa två linjer skyltas mest utav nostalgiska skäl. Ännu fånigare är det i så fall att linje 58 brukade heta linje 48 för ett år sedan (som hade lite mer symbolik eftersom det var namnet på 3:an innan 1999). Jag tycker att man kunde ha behållt 48:an i sådana fall utav dessa anledningar, speciellt eftersom anledningen att ta bort alla busslinjer i 40-talsserien fortfarande inte är uppenbar.

Ska alla busslinjer som slutar på 8 i innerstaden vara några slags "skämtlinjer".

Den gamla 58:an var en linje som gick mycket sällan (var 40-60 minut) dagtid mellan Norrbacka (nuförtiden nya Karolinska) och Roslagstulls sjukhus (nuförtiden Ruddammen) - också en konstig busservice (jämfört med alla andra innerstadslinjer på den tiden).

Kanske som alternativ till nuvarande 58:an skulle man kunna förlänga 3:an in på Norra Begravningsplatsen dessa dagar eller till och med köra skytteltrafik mellan Karolinska och krematoriet. Kommer folk överhuvudtaget ihåg linjer som går så sällan?
SouthernCross88au

Re: Linje 58 och 68...

Inläggav Lars_L » sön 19 jun, 2016 8:31

SL har ju faktiskt en rad sådana konstliga linjer - eller linjevarianter. Den märkligaste är väl 552X, som går på sommaren och julafton (ungefär). På den gemensamma sträckan går linjen i motsatt riktning mot 552 och en helt annan väg (förutom en liten del av sträckan), snacka om förvirrande!

Gillas väl inte med blåbusskonceptet att förlänga blåbussen till begravningsplatsen, men man kunde ju låta 57 gå dit istället. Att förlänga den linjen dit på lördagar-söndagar kanske vore ganska naturligt egentligen?

Att de sitter uppe konstant är väl också för att slippa arbetet med att plocka fram hållplatserna de gånger på året som det är aktuellt. 68 vet jag inte om det är någon bra lösning - även om jag förstår det till viss del - då det vid evenemang går att klara sig med betydligt färre fordon. Men sedan man ändrade linjenätet i tunnelbanan, så att bara en linje går till Ropsten, så är ju attraktiviteten till att åka till Karlaplan ganska liten. Får man stå där och vänta en kvart på tunnelbanan några gånger, så väljer man nog snarare att gå till Djurgårdsbron och ta spårvagnen till Sergels torg istället (även om det inte går just nu).

Men visst borde det vara någon särskiljning. Man har ju ofta på hållplatserna särskilt nattlinjerna från dagslinjerna. Evenemangslinjer (om man nu ska kalla en kyrkogårdslinje för det), kan väl kanske platsa in under någon sådan rubrik - eller då under speciallinjer.
Lars_L

Återgå till Bussar