Bussterminalen i Ropsten

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bussterminalen i Ropsten

Inläggav twr » mån 06 jun, 2016 18:01

http://www.lidingosidan.se/politik/stad ... -konkreta/

I motsats till Nacka centrum har inga detaljerade ritningar presenterats ännu, vad jag vet. Men en del av utformningen framgår av den här länken. Några observationer:

* Terminalen hamnar inte under tunnelbanan som idag, utan under Lidingöbron. Något längre att gå vid byte alltså.
* Bussarna behöver korsa Norra Hamnvägen en gång.
* Det blir en direktramp upp på bron mot Lidingö.
* Bussarna på väg in i och på väg ut ur terminalen behöver korsa varandra.
* Terminalen lär fungera för vändande linjer från Bobergsgatan. Däremot blir det svårare med eventuella vändande linjer från Norra Hamnvägen (till exempel om Spårväg city inte blir av). Det skulle kräva att avstigning sker i dockorna, något som SL normalt inte gillar.
* Om det inte blir någon tunnelbana till Lidingö, kommer man då ändå att hålla öppet för möjligheten att bygga tunnelbana i framtiden? Troligen inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Bussterminalen i Ropsten

Inläggav Odd » mån 06 jun, 2016 20:23

Man skall aldrig säga aldrig, så jag anser att man måste utgå ifrån att såväl spårväg, tunnelbana och dubbelspårig Lidingöbro måste vara möjlig att ordna i framtiden.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav ADDE » mån 06 jun, 2016 21:43

I den där kartan finns det ingen bra spårvägsdragning genom kvarteren och vidare mot Storängsbotten (Universitetet & Solna Station). Synd, tycker jag - som har föreslagit denna sträckning för en utbyggd tvärbana och sammankoppling till en sorts triangel här i Ropsten.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Hechtwagen » tis 07 jun, 2016 0:18

Synd att mitt förslag med dubbla slingor i ropsten, en för lidingöbanan och en för spårväg city och så spår som gjorde genomgående trafik på dessa linjer möjlig ej uppmärksammats! :(
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 12:10

ADDE skrev:I den där kartan finns det ingen bra spårvägsdragning genom kvarteren och vidare mot Storängsbotten (Universitetet & Solna Station). Synd, tycker jag - som har föreslagit denna sträckning för en utbyggd tvärbana och sammankoppling till en sorts triangel här i Ropsten.

Jag tror inte att den sträckan är särskilt trolig och kanske inte ens särskilt bra. Restiden bli ganska lång. I detaljplanen för Kolkajen längre norrut anges dock att Bobergsgatan ska vara anpassad för att möjliggöra spårväg i framtiden.
Hechtwagen skrev:Synd att mitt förslag med dubbla slingor i ropsten, en för lidingöbanan och en för spårväg city och så spår som gjorde genomgående trafik på dessa linjer möjlig ej uppmärksammats! :(

Ja, tveksamt om ett vändspår kommer att räcka. Och byggs bron dubbelspårig, vilket jag inte har gett upp hoppet om, fungerar inte den uppritade vändspårslösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Återgå till Bussar