Kollektivtrafik och kommunalt engagemang

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Kollektivtrafik och kommunalt engagemang

Inläggav Ulrik Berggren » mån 30 maj, 2016 21:23

Bevistade ett seminarium/workshop om regional superbusstrafik och lyssnade på ett intressant föredrag om de planerade regionala stomlinjerna i AB-län signerat Trivector idag. Det handlar alltså om de långa linjer med bokstavsbeteckningar som framgår av Stomnätsplanen. Enligt analyser ska det gå att spara 15-17 minuter mellan Tyresö och Cityterminalen genom ganska modesta framkomlighetsåtgärder i befintlig infrastruktur, som t ex möjliggör att bussarna kommer rakare ut på Nynäsvägen på väg 229 och att de slipper köra in och vända på Gullmarsplans terminal.

ÄNTLIGEN verkar det som att man kan släpa kommunerna till förhandlingsbordet och genom genomförandeavtal förmå dem att hosta upp pengar, såsom varande infrastrukturhållare, för sånt som busskörfält och konstbyggnader för dessa "superbussar". Spårinfra står ju i allmänhet SLL för (eller hur var det med SpvSyd?).

Även TrV får gå in med pengar för ordentliga anläggningar för busstrafik, något de varit rätt dåliga på hittills (jämför de ganska simpla busskörfälten på Storstockholms radiella motorvägar med vad som finns i samband med främst korsningar i Storgöteborg, Jönköping mm så ser man klasskillnad. Förbifarten ska vi inte tala om...).

Fast Skåne kanske hinner klart först denna gång också (först var det ju helt integrerad regional och lokal tågtrafik). Första regionala superbusslinjen kommer om några år, den sista runt 2022.

http://www.skane.se/Kollektivtrafik/Nya ... superbuss/
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Re: Kollektivtrafik och kommunalt engagemang

Inläggav Inge » mån 30 maj, 2016 21:34

Till Tyresö vore det bättre med tunnelbana. Stomnätsplanen kan du slänga i runda arkivet. Jag har I varjefall aldrig haft behov av att ångra det valet!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ulrik Berggren » mån 30 maj, 2016 21:49

Inge skrev:Till Tyresö vore det bättre med tunnelbana. Stomnätsplanen kan du slänga i runda arkivet. Jag har I varjefall aldrig haft behov av att ångra det valet!

Vilken t-banelinje tänker du dig då? I övrigt är problemet likartat som för Nacka, fast värre för Bollmora är än mer utspritt. Och då ska vi inte tala om övriga kommunen - i stort sett bara småhus! De flesta bussarna behövs fortsatt samtidgt som t-banans befintliga linjer nått kapacitetstaket. Kommentar, Lars L?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Inge » mån 30 maj, 2016 21:50

17
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » mån 30 maj, 2016 22:12

Linje 17, har på sin egen gren en relativt svag trafikunderlag och kör aldrig tätare än 10-minuterstrafik i dagsläget. Det finns gott om kapacitet här att förlänga linje 17 från Skarpnäck via Älta eller Sköndal till Tyresö Centrum och anlägga en lokal bussterminal här för Tyresö & Vendelsös bussar!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Lars_L » mån 30 maj, 2016 23:05

Ulrik Berggren skrev:
Inge skrev:Till Tyresö vore det bättre med tunnelbana. Stomnätsplanen kan du slänga i runda arkivet. Jag har I varjefall aldrig haft behov av att ångra det valet!

Vilken t-banelinje tänker du dig då? I övrigt är problemet likartat som för Nacka, fast värre för Bollmora är än mer utspritt. Och då ska vi inte tala om övriga kommunen - i stort sett bara småhus! De flesta bussarna behövs fortsatt samtidgt som t-banans befintliga linjer nått kapacitetstaket. Kommentar, Lars L?

Förvisso lösgörs kapacitet på linje 17 när blåa linjen kopplas till Hagsätra - det finns ju all anledning att därför förlänga linjen, alltså att bygga bostäder längs Skarpnäcksgrenen. Men antalet som bor i centrum i Tyresö är ju ganska begränsat. Till Nacka bygger man ju dels mycket längs vägen ut till Nacka centrum, men framförallt skulle man annars behöva BRT på riktigt till Slussen, samtidigt som vare sig tunnelbanor eller station vid Slussen skulle klara av trycket på sikt.

I Tyresö har ju faktiskt stråket till Trollbäcken, Gudö en betydligt högre belastning än Tyresö centrum. Även gamla Tyresö har det ju byggts mycket i de sista åren, vilket också har en i alla fall lika stor befolkning som de centrala delarna av kommunen, så visst - tunnelbana sett så skulle ju bara ge längre upplevd restid för flertalet som bor i kommunen i dag. Däremot finns det väl som sagt ytor att bygga på sett till en förlängning av Skarpnäckgrenen där man kan bygga så att tunnelbana passar för den befolkningen.

Sedan är jag nog skeptisk till en del av linjenätet i stomlinjeplanen. Framförallt att man skulle koppla ihop en linje som 676 med 474, som då skulle få en körtid på över 2,5 timme. Linjer som blir fullsatta om de blir ett par minuter sena. Man får nog skruva en del på det där. Detta gäller framförallt de radiella linjerna där inte behovet av att ha en linje är lika stor och där förslagen riskerar att försöka fånga in för mycket resandeunderlag med för långa restider som följd. Exempelvis att bussen från Tyresö ev. ska gå via Älta, när frågan snarare borde vara om en framtida 875 inte ha en mer direkt linjesträcka, alltså inte ens passera Tyresö Centrum. Mer som Göteborgs expressbussnät menar jag passar för radiella linjer. Samma problem gäller ju den framtida linjen till Norrtälje som både är tänkt att gå förbi Arninge, Täby centrum och Karolinska sjukhuset.

Risken är att man får linjer som ingen åker i högtrafik, då man ändå måste (även av ekonomiska skäl) köra andra direktlinjer som går fortare.

De tangentiella linjerna ser jag väl dock som bra i sin utformning i huvudsak - även om det också här blir väldigt långa linjer som riskerar att leda till dålig regularitet, men dessa brukar sällan få lika hög belastning att förseningar där blir lika känsliga.
Lars_L

Inläggav Odd » tis 31 maj, 2016 7:12

Ulrik Berggren skrev:...
Fast Skåne kanske hinner klart först denna gång också (först var det ju helt integrerad regional och lokal tågtrafik). Första regionala superbusslinjen kommer om några år, den sista runt 2022.

En superbuss är egentligen inget annat än en buss. Det finns inget super i det, förutom kanske en och annan i bussen som super. Jag fattar inte varför man över huvud taget använder det förlöjligade uttrycket, det drar ju onekligen ett löjets skimmer över projektet!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Majkey » tis 31 maj, 2016 8:42

Jag undrar hur vettigt det är med tunnelbana till Tyresö. Jag vill nog påstå att det ligger mer på pendeltåg avstånd än tunnelbana avstånd. Vi behöver inte fler ogenomtänkta linjer liknande Norsborg.
Majkey

Inläggav Inge » tis 31 maj, 2016 9:01

Men Tyresö ligger ungefär lika långt ut som Vårberg och så långt tycker jag nog att det funkar med Tunnelbana. Om man däremot fortsätter ner mot Brandbergen kommer man upp i Norsborgsavstånd.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tis 31 maj, 2016 9:32

Avståndsmässigt är det väl helt okej med tunnelbana till Tyresö. Är drygt 6 km från Skarpnäck, skulle alltså ta omrking 12-minuter därifrån - men här skulle man ju kunna bygga tunnelbanan för lite högre hastighet än i övrigt på gröna linjen och tillåta 90 km/h. Restiden från T-centralen blir väl alltså omkring 31-minuter, vilket väl är den gräns man bör sikta på (som man gjorde redan 1965).

Däremot behöver det ju byggas betydligt mer då i Älta (vilket inte Nacka verkar vara så intresserade av) och centralt i Tyresö. Istället för att expandera centralt i Tyresö, har ju expansionen under senare decennium främst skett i Gamla Tyresö, och Trollbäcken, som ju som sagt nästan är större befolkningsmässigt än Tyresös centrala delar.
Lars_L

Inläggav Kantorn » tis 31 maj, 2016 14:53

Odd skrev:
Ulrik Berggren skrev:...

En superbuss är egentligen inget annat än en buss. Det finns inget super i det, förutom kanske en och annan i bussen som super. Jag fattar inte varför man över huvud taget använder det förlöjligade uttrycket, det drar ju onekligen ett löjets skimmer över projektet!

Superbuss - går den på etanol?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Återgå till Bussar