Linje 68 till Kaknästornet...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Linje 68 till Kaknästornet...

Inläggav SouthernCross88au » lör 21 maj, 2016 16:04

Jag är förvånad att ingen diskussion har inletts på detta än men det verkar som om linje 68 mellan Karlaplan och Kaknästornet är tillbaka efter många års frånvaro, åtminstone enligt hållplatsskyltningen. Däremot går den bara vid evenemang - vilka evenemang då? Jag har sett en buss skyltad 68 en gång den här våren. Undrar om linjen kommer att utnyttjas mer enligt den kommande sommartidtabellen? Lite förvirrande också för resenärerna när linje 69K är borta som bussen som går till Kaknästornet och linje 69:s destination enligt hållplatsskyltningen är Blockhusudden, medan många 69:or faktiskt fortfarande bara åker till Kaknästornet. Många som åker fel har jag sett.
SouthernCross88au

Re: Linje 68 till Kaknästornet...

Inläggav Anders Hanquist » lör 21 maj, 2016 17:15

Man kunde faktiskt ha behållit "K"-suffixet för dessa 69:or i riktning mot Kaknästornet. För skyltades ju även bussar i andra riktningen så, vilket ju inte fyllde någon som helst funktion.
Anders Hanquist

Re: Linje 68 till Kaknästornet...

Inläggav daniel_s » sön 22 maj, 2016 22:08

Nu var det ju 68 som var ämnet, men visst kan vi diskutera 69 i detta sammanhang...

Anders Hanquist skrev:Man kunde faktiskt ha behållit "K"-suffixet för dessa 69:or i riktning mot Kaknästornet. För skyltades ju även bussar i andra riktningen så, vilket ju inte fyllde någon som helst funktion.

Nja, visst fyllde det en funktion. Det var ju två olika linjegrenar där endast 69K trafikerade Kaknästornet, och endast "vanliga" 69 trafikerade hållplatserna Blockhusudden t o m Kaknäs. Så suffixet K var lika nödvändigt (eller lika onödigt) i den riktningen som i andra riktningen. Försök t ex att rita en linjekarta som illustrerar motsatsen!
daniel_s

Återgå till Bussar