Busspassagen på Hägerstensvägen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Busspassagen på Hägerstensvägen

Inläggav LÅ1 » ons 18 maj, 2016 19:47

I dag tog jag mig ut till Hägerstensvägen och kollade in pollaren som spärrar vägen för allt annat än bussar, vissa tider. Jag var där strax före 16 och det var tät trafik i båda riktningarna. (Men vid pollaren måste de vänta in varandra eftersom det inte går att mötas där.) en eller två minuter före kl fyra blev det plötsligt tyst och tomt med bilar. Och ganska prick 16 tändes rött ljus och pollaren gick upp. En och annan bil kom, men vände långt innan när de såg att de var för sent ute. Senare kom det bilar vars förare tittade på stoppljuset och skyltningen en stund och sedan vände. Tur de inte körde lång lastbil.

Jag gjorde lite olika iakttagelser:

* En taxi kom och stod en stund och plötsligt gick pollaren ner och både taxin och en mötande bil kunde passera! Kan taxiföraren haft någon utrustning som påverkade sytemet?

* En polisbil på utryckning har tydligen inte möjlighet att sänka pollaren. Den blev väl någon minut sinkad av att behöva köra upp på cykelbanan och trottoaren och i krypfart tråckla sig förbi de hinder som finns där. Men den kom igenom. Utryckningsfordon bord bli igenkända så att de får fri väg, kan man tycka!

* Ett par bilar smet förbi bakom en buss. Pollaren går inte upp direkt bakom bussen. (Se i klippet nedan hur det skulle kunna vara! :) )

* När pollaren är uppe är det rött ljus, men gott om utrymme på båda sidor om den. Så MC-förarna kommer igenom, men kör då mot rött. Och mot skylten som förbjuder motortrafik den tiden.

* Många cyklister väljer hellre gatans bilfil än cykelbanan. så även de kör mot rött. (Men det är ju inget ovanligt! :wink: )

Här finns ett par bilder: "Stolpe ska få stopp på trafiken".

Så här fungerar det i Manchester:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Busspassagen på Hägerstensvägen

Inläggav Verspieder » ons 18 maj, 2016 21:20

Tack för länken till artikeln. Att pollaren blev påkörd innan trafikljusen kom upp som komplement var nyheter för mig.
Visst är det irriterande med de som smiter igenom efter SL-bussarna där, men de lite mer snabba engelska pollarna kan ju ställa till med mer bekymmer än vad som är tänkt. T.ex vid längre fordon eller fordonståg:
https://www.youtube.com/watch?v=3S5kKoefyqQ
Verspieder

Inläggav X12 » ons 18 maj, 2016 21:24

LÅ1 skrev:Många cyklister väljer hellre gatans bilfil än cykelbanan.

Jag har hört att kommunen plockade bort cykelbaneskyltarna från cykelbanan här (åtminstone i ena riktningen) inte långt efter att den var färdigbyggd. Detta för att banan skulle ha byggts med alltför dålig standard och bedömdes osäker. Cyklister hänvisas då till att cykla i blandtrafik.
X12

Inläggav minimum traction » ons 18 maj, 2016 22:14

Verspieder skrev:Tack för länken till artikeln. Att pollaren blev påkörd innan trafikljusen kom upp som komplement var nyheter för mig.
Visst är det irriterande med de som smiter igenom efter SL-bussarna där, men de lite mer snabba engelska pollarna kan ju ställa till med mer bekymmer än vad som är tänkt. T.ex vid längre fordon eller fordonståg:

Allt går igen, som det står i annan tråd. Vet konstruktörerna om att deras spårvägskollegor har haft liknande problem med växelomläggningen?
minimum traction

Inläggav LÅ1 » ons 18 maj, 2016 22:25

Verspieder skrev:Tack för länken till artikeln. Att pollaren blev påkörd innan trafikljusen kom upp som komplement var nyheter för mig.

Det var ju också en bra illustration. Tydligen får bärgningsbilen passera där. Fast då helst utan släp. På Hägerstensvägen får tydligen inte ens polis under utryckning köra där, eller saknar i alla fall lämplig transponder!
Driver man en bilverkstad så skulle man göra det närma en sådan här brittisk pollare. Och då har man plåtskador och läckande kylarsystem som specialitet! :D

X12 skrev:
LÅ1 skrev:Många cyklister väljer hellre gatans bilfil än cykelbanan.

Jag har hört att kommunen plockade bort cykelbaneskyltarna från cykelbanan här (åtminstone i ena riktningen) inte långt efter att den var färdigbyggd. Detta för att banan skulle ha byggts med alltför dålig standard och bedömdes osäker. Cyklister hänvisas då till att cykla i blandtrafik.

Tänkte inte på om det fanns skyltar eller ej. Men cykelsymboler på asfalten fanns. Och cykelbanorna är smala. Speciellt när någon tycker att det är bra att använda den på vänster sida, vilket jag råkade bevittna. Den tid som pollaren är uppe så kan det ju inte vara något problem med cyklister i blandtrafik. Men före kl 16 var det nog en sämre idé. Tror många bilar höll för hög fart dessutom. Men om man skall vara korrekt så får man bara cykla på cykelbanan förbi pollaren, eftersom det är rött i signalen för bilfilenr! :|
Jag hann nog se två eller tre MC köra mot rött, och en köra på cykelbanan, medans jag väntade på att bussarna skulle komma. (Det kom två bussar med ca en minuts mellanrum, men enligt tidtabellen går linje 135 bara varje halvtimme.)
LÅ1

Inläggav Verspieder » tor 19 maj, 2016 5:15

Det finns där långt framskridna planer på att separera cykeltrafiken och gångtrafiken helt. Man vill flytta all cykeltrafik (i bägge riktningar) till trottoaren på sidan mot tunnelbanespåren. Detta medan trottoaren på sidan mot husen ska bli dubbelriktad gångbana. De boende i området upplever snabba cyklister i nedförsbacken nära deras husväggar som alltför farlig idag för bl.a barnen i husen.
Verspieder

Inläggav Inge » tor 19 maj, 2016 10:37

Jo cykelbanan borde lagts mot tunnelbanan direkt. Sedan spelar det ingen roll om signalen visar rött eller inte. Cyklisterna har inte i allmänkörfälten att göra oavsett, då det finns cykelbana.

Slutligen bör man fråga sig varför man så desperat kämpar mot biltrafiken i rusningstid. Det är ju inte så att den stör sömnen och vägen är ganska lämplig för genomfart. Den är ju också till stor fördel för de som är på väg från eller mot Liljeholmsbron.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » tor 19 maj, 2016 10:41

Inge skrev:Slutligen bör man fråga sig varför man så desperat kämpar mot biltrafiken i rusningstid. Det är ju inte så att den stör sömnen och vägen är ganska lämplig för genomfart. Den är ju också till stor fördel för de som är på väg från eller mot Liljeholmsbron.

Därför att Slättgårdsvägen och Hägerstensvägen är en "välkänd" smitväg när det är "totalstopp" på E4/E20 Södertäljevägen i valfri riktning...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » tor 19 maj, 2016 11:01

roggek skrev:
Inge skrev:Slutligen bör man fråga sig varför man så desperat kämpar mot biltrafiken i rusningstid. Det är ju inte så att den stör sömnen och vägen är ganska lämplig för genomfart. Den är ju också till stor fördel för de som är på väg från eller mot Liljeholmsbron.

Därför att Slättgårdsvägen och Hägerstensvägen är en "välkänd" smitväg när det är "totalstopp" på E4/E20 Södertäljevägen i valfri riktning...

Och det anser du är ett problem?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » tor 19 maj, 2016 12:26

Inge skrev:
roggek skrev:

Om du frågar mig, så är all biltrafik ett problem...
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav BSB101 » tor 19 maj, 2016 12:39

Inge skrev:Jo cykelbanan borde lagts mot tunnelbanan direkt. Sedan spelar det ingen roll om signalen visar rött eller inte. Cyklisterna har inte i allmänkörfälten att göra oavsett, då det finns cykelbana.

Beror på cykelbanans beskaffenhet, typ av cykel och vad som är säkrast. Allt detta spelar enligt lagen in på huruvida en cyklist ska använda en cykelbana/GC-väg eller (bil)vägen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » tor 19 maj, 2016 12:41

roggek skrev:Om du frågar mig, så är all biltrafik ett problem...

Hur hade du tänkt lösa en stor del av det transportarbete som bilar utför? Allt går inte att ersätta med gång, cykel eller kollektivtrafik. Precis som alla andra fordonsslag och transportsätt fyller bilen en kugge i arbetet att transportera runt människor och gods mellan olika platser. Tiden när man inte lämnande sim hemgård/Socken är sedan länge förbi.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav hgsldf » tor 19 maj, 2016 13:55

Inge skrev:
roggek skrev:

Nej det är inte ett problem, problemet är att man sedan årtionden segregerar gummihjulstrafik. Detta drabbar inte bara privatbilister, vilket en del tycker är jätteroligt, utan även yrkestrafiken. Nej det går inte att distribuera varor i Stockholm med tunnelbanan nattetid, som föreslogs i fullmäktige för tio år sedan.

Ett större samhällsekonomiskt problem är att landstinget envisas med att bedriva parallell busstrafik utefter spårlinjer, här går den exakt bredvid T-banan från Bredäng till Mälarhöjden-Axelsberg-Aspudden- Hornstull och nu har jag äntligen fått förklaringen till varför det alltid är kö på Liljeholmsbron, samtidigt som ett körfält är tomt, jag har aldrig sett någon buss där!

SLL har massor av onödiga busslinjer som kostar mycket pengar helt i onödan, ett av de värsta exemplen är Nynäsvägen. Där bedrivs parallell-trafik från Nynäshamn och Haninge, trots att man har högpresterande pendeltåg som därmed får för lite passagerare, Nynäsbanan skulle kunna transportera minst dubbelt så många resenärer som i dag, pengar i sopkorgen!
/Göran
hgsldf

Inläggav Verspieder » tor 19 maj, 2016 15:24

Inge skrev:
roggek skrev:

Varför riktar du frågan mot roggek personligen, och försöker få något som är beslutsfattarnas och de boendes åsikter, att verka vara hans privata åsikter?

De boende längsmed Slättgårdsvägen, Personnevägen och Hägerstensvägen har länge ansett att långa köer med "E4-bilister" på dessa lokalgator i rusningstid har varit ett problem. Därav orsaken att genomfartstrafiken först förbjöds, och därefter kompletterades med pollaren.
Verspieder

Inläggav Odd » tor 19 maj, 2016 16:54

Det kommer alltid att ske olyckor vid sådana anordningar, hur dom än ser ut, av den enkla anledningen att det finns idioter, och en och annan med otur.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav roggek » tor 19 maj, 2016 19:55

hgsldf skrev:SLL har massor av onödiga busslinjer som kostar mycket pengar helt i onödan, ett av de värsta exemplen är Nynäsvägen. Där bedrivs parallell-trafik från Nynäshamn och Haninge, trots att man har högpresterande pendeltåg som därmed får för lite passagerare, Nynäsbanan skulle kunna transportera minst dubbelt så många resenärer som i dag, pengar i sopkorgen!
/Göran

Det är konstigt, jag åkte i just morse med en av dessa "parallella busslinjer", för att jag vet att jag inte får sittplats på pendeltåget från Handen...
Jag tror att vi 50-talet passagerare tänkte samma sak...Dessutom slipper vi ett byte...
Så visst behövs paralella busslinjerna längs med pendeln, tills Stockholmståg/Trafikverket får arslet ur skottkärran och inför 10-minuterstrafik på sina "högpresterande pendeltåg"...Helst utan att kontaktledningen rasar ner här och där...
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav 218 » tor 19 maj, 2016 22:06

roggek skrev:
hgsldf skrev:SLL har massor av onödiga busslinjer som kostar mycket pengar helt i onödan, ett av de värsta exemplen är Nynäsvägen. Där bedrivs parallell-trafik från Nynäshamn och Haninge, trots att man har högpresterande pendeltåg som därmed får för lite passagerare, Nynäsbanan skulle kunna transportera minst dubbelt så många resenärer som i dag, pengar i sopkorgen!
/Göran

Det är konstigt, jag åkte i just morse med en av dessa "parallella busslinjer", för att jag vet att jag inte får sittplats på pendeltåget från Handen...
Jag tror att vi 50-talet passagerare tänkte samma sak...Dessutom slipper vi ett byte...
Så visst behövs paralella busslinjerna längs med pendeln, tills Stockholmståg/Trafikverket får arslet ur skottkärran och inför 10-minuterstrafik på sina "högpresterande pendeltåg"...Helst utan att kontaktledningen rasar ner här och där...

Men det är ju SLL som bestämmer trafikutbudet och upphandlar det i det här fallet at Stockholmståg. Banan pallar i alla fall till Västerhaninge att köra fler tåg men SLL har inte råd med mer trafik! Vi får hoppas att SLL har råd att köra trafik på Citybanan!

218
218

Inläggav LÅ1 » tor 19 maj, 2016 22:13

/Göran

En anledning till buss (nästan) parallellt till T-banan kan vara att ge service till de som skall åka till eller från platser mellan stationerna.
Man skapade ju dessutom en del linjer som kan uppfattas som parallell-linjer för att möta det extra tryck som trängselskatten genererade. (Eller förväntades generera. Jag vet inte hur utfallet blev.)

För att återgå till Hägerstensvägen så är det busslinje 153 som går där. (Jag skrev 135 tidigare i tråden.) 153:an går här verkligen parallellt med T-banan på det viset att den har hållplatser vid fyra T-banestationer i rad, utan att ha något stopp mellan dem. (Sedan stannar den vid Marievik i stället för Liljeholmen och därefter vid Hornstull. Så det är i princip sex T-banestationer i rad.) Och den går i rusning var 12:e minut. Tanken är förmodligen att avlasta T-banan från passagerare som vill komma till Fridhemsplan snabbare än det blir att åka via Slussen.
LÅ1

Inläggav hgsldf » tor 19 maj, 2016 22:49

LÅ1 skrev:
/Göran

En anledning till buss (nästan) parallellt till T-banan kan vara att ge service till de som skall åka till eller från platser mellan stationerna.
Man skapade ju dessutom en del linjer som kan uppfattas som parallell-linjer för att möta det extra tryck som trängselskatten genererade. (Eller förväntades generera. Jag vet inte hur utfallet blev.)

För att återgå till Hägerstensvägen så är det busslinje 153 som går där. (Jag skrev 135 tidigare i tråden.) 153:an går här verkligen parallellt med T-banan på det viset att den har hållplatser vid fyra T-banestationer i rad, utan att ha något stopp mellan dem. (Sedan stannar den vid Marievik i stället för Liljeholmen och därefter vid Hornstull. Så det är i princip sex T-banestationer i rad.) Och den går i rusning var 12:e minut. Tanken är förmodligen att avlasta T-banan från passagerare som vill komma till Fridhemsplan snabbare än det blir att åka via Slussen.

Jo men det måste väl vara snabbare att byta från T-bana till 4:an vid Hornstull ?
/Göran
hgsldf

Inläggav LÅ1 » fre 20 maj, 2016 0:47

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:
/Göran

Jo men det måste väl vara snabbare att byta från T-bana till 4:an vid Hornstull ?
/Göran

Det är det antagligen.
LÅ1

Nästa

Återgå till Bussar