Nya, tillfälliga, hållplatslägen i Hamngatan (Sthlm)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Nya, tillfälliga, hållplatslägen i Hamngatan (Sthlm)

Inläggav LÅ1 » tis 17 maj, 2016 17:52

I dag har man påbörjat ett arbete i hållplatsen Kungsträdgårdsgatan. Detta för att spårvagnarna på linje 7 åter skall gå upp dit, antar jag. Bekräftas också av text och bild i annan tråd.
Bussar mot Nybroplan, och vidare, stannar intill trottoaren strax före hållplatsområdet. Bussar i andra riktningen har fått en tillfällig hållplats vid Norrmalmstorg. (Ger nästan nostalgivibbar! :) ). Cykelbanan har flyttats en cykelbanebredd in mot torget, och fått ett övergångsställe. För säkerhets skull har man satt upp betonghinder där cykelbanan böjs av så att cyklisterna inte skall meja ner bussresenärerna.

Det stod många resenärer på de avstängda hållplatserna och tittade på bussarna som körde förbi i yttre filerna. En servicemedveten bussförare jag åkte med stannade och öppnade fönstret och talade om för de väntande var hållplatsen finns för tillfället. Såg i eftermiddag att en annan förare stannade och gjorde samma sak, varvid de väntande hoppade över staketet och blev påsläppta trots att det inte var hållplats.
Även om det sitter oranga anslag på hållplatsen läser inte alla dessa. SS har ju haft en rejäl skyl, s.k. trottoarpratare, som hänvisar folket till Norrmalmstorg. Och den har nog gjort en rejäl nytta, även om det ibland stått folk där och undrat när spårvagnen skall komma. Skyltningen i dag för busstrafiken är betydligt mer diskret.

Taxi som står på busshållplatserna är ju en vanlig syn. Inte minst vid Sergels torg. Men nu har man alltså lagt en temporär hållplats på en inofficiell taxistation, eller vad man kallar det. För nattetid, åtminstone på helgnätter, ställer taxibilarna gärna upp sig på Hamngatan vid Norrmalmstorg. Får se hur det går.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Nya, tillfälliga, hållplatslägen i Hamngatan (Sthlm)

Inläggav LÅ1 » fre 20 maj, 2016 13:29

Såg i går att bussar från Sergels torg återigen kan köra in i hållplatsen, medan bussar i andra riktningen kommer att var förvisade därifrån under en längre tid. Det är förstås därför som den tillfälliga hållplatsen vid Norrmalmstorg har blivit relativt välordnad. Även om man kunde satt upp fler avspärrningar mellan hållplatsen och tillfälliga cykelbanan och kanske mellan den senare och torget. Nu kommer folk med stor säkerhet att stå i cykelbanan när de väntar på bussen. Och kanske skulle man kunna lägga om körfälten så att bussarna får lättare att komma till hållplatsen.

Man har lagt in en klätterväxel i hållplats Kungsträdgården och lyckats bädda in den i asfalt så att bussarna kan köra där också. Men man var tvungen att ta bort några plattor på gångytorna för att vagnarna skall kun na svänga utan att ta i perrongkanten. Förmodligen enklare än att ändra vagnarnas form! :wink:

En fråga: På Kungsträdgårdsgatan har man satt upp skyltar om stoppgräns vid rött ljus ca 15 meter före ordinarie stopplinje. Har detta något med ovanstående arbete att göra? Naturligtvis struntar alla fordonsförare i dessa skyltar. Vem skulle tro något annat? OK, en taxibil såg jag stå och vänta bakom skyltarna när han insåg att han skulle få rött. Skumt beteende! :cheesygrin:
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » fre 20 maj, 2016 22:51

I dag på eftermiddagen passerade jag platsen och då fungerade det inte. Även på kvällen anges "Tekniskt fel på banan" som orsak till fortsatt vändning vid Nmt.
Anders Hanquist

Inläggav daniel_s » lör 21 maj, 2016 0:05

LÅ1 skrev:En fråga: På Kungsträdgårdsgatan har man satt upp skyltar om stoppgräns vid rött ljus ca 15 meter före ordinarie stopplinje. Har detta något med ovanstående arbete att göra? Naturligtvis struntar alla fordonsförare i dessa skyltar. Vem skulle tro något annat? OK, en taxibil såg jag stå och vänta bakom skyltarna när han insåg att han skulle få rött. Skumt beteende! :cheesygrin:

Ja man blir alltid lite misstänksam när taxibilar följer trafikregler. Vanligtvis gör de det inte medvetet, utan snarare för att de knappar på GPS:en/taxametern, eller ser nån potentiell kund, eller för att de är ouppmärksamma efter tolv timmars körning och därför inte riktigt tar tillfället i akt att bryta mot någon trafikregel. :roll:

Står man för långt fram så är man väl i vägen för svängande bussar.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 21 maj, 2016 8:23

daniel_s skrev:Står man för långt fram så är man väl i vägen för svängande bussar.

Jag funderade på det, men kunde inte se att det skulle vara besvärligare än vanligt. Men det kan ju ha varit det i något skede i arbetet med hållplatsen? I går var stoppgränsskyltarna borta.

En kategori fordon som nästan alltid, eller i alla fall i majoriteten av tillfällena, står för långt fram är bussar i samband med cykelboxar. Vet inte om det är av gammal vana de kör nästan ända fram till övergångsstället, eller om de inte vill få cyklar framför sig. Resultatet blir att cyklister stället ställer sig på övergångsstället framför bussen. Om de inte är av den dödsföraktande sorten och kör rätt ut i korsningen fast de har rött.
LÅ1

Inläggav daniel_s » sön 22 maj, 2016 21:48

LÅ1 skrev:En kategori fordon som nästan alltid, eller i alla fall i majoriteten av tillfällena, står för långt fram är bussar i samband med cykelboxar. Vet inte om det är av gammal vana de kör nästan ända fram till övergångsstället, eller om de inte vill få cyklar framför sig. Resultatet blir att cyklister stället ställer sig på övergångsstället framför bussen. Om de inte är av den dödsföraktande sorten och kör rätt ut i korsningen fast de har rött.

Jag tror inte att du har någon grund för ditt påstående egentligen. Taxibilar och vanliga stockholmare är också frekventa ockupanter. Men visst är cykelboxar ett gissel som stökar till trafiken och just för bussarna blir det extra eländigt, så jag kan livligt föreställa mig att bussförarna med olika medel försöker hålla cyklisterna ur vägen för sig. Jag brukar också försöka undvika att hamna bakom långsamma trafikanter.

Alla har nog t ex varit med om den irriterande situationen när en cyklande - av okunskap eller på jävelskap, det spelar egentligen ingen roll - kör i normal cykelfart och håller till höger, samtidigt som bussen närmar sig vid en hållplats. Bussföraren får då välja mellan att krypköra bakom cyklisten eller att köra om denne med en väldig fart och göra en tvär sväng in framför denne. I vilket fall som helst blir det ganska obehagligt för alla inblandade, såväl cyklist som förare som trafikanter. Här vore det bättre om cyklisten stannade kvar BAKOM bussen eller till vänster om denna vid rödljuset. INTE till höger om bussen eller framför den, men av någon anledning är det alltid de två senare alternativen som folk väljer!!

Nåväl, det är nog inte heller helt ovanligt att bussar fastnar i cykelboxen för att det slår om till rött innan de hunnit ut i korsningen. Det är ju inte bara cyklister som är ute och orsakar problem i trafiken, utan även gående...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » sön 22 maj, 2016 22:16

Studerade flanörerna vid den tillfälliga hållplatsen vid Norrmalmstorg i dag. Som jag trodde så gick det många människor i den omledda cykelbanan och där stod även väntande resenärer, med rullande resväskor mm. Däremot var det inte så många som stod vid spårvägshållplatsen längre upp på gatan och väntade på bussarna 54 och 69. Har inte kollat hur man skyltat att bussarna inte går där längre, men de korta stunder jag passerade förbi på trottoaren så stod inga och väntade. Däremot sprang en del för att hinna med den nyss inkomna spårvagnen som skulle tömmas och vändas.

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:En kategori fordon som nästan alltid, eller i alla fall i majoriteten av tillfällena, står för långt fram är bussar i samband med cykelboxar. Vet inte om det är av gammal vana de kör nästan ända fram till övergångsstället, eller om de inte vill få cyklar framför sig. Resultatet blir att cyklister stället ställer sig på övergångsstället framför bussen. Om de inte är av den dödsföraktande sorten och kör rätt ut i korsningen fast de har rött.

Jag tror inte att du har någon grund för ditt påstående egentligen. Taxibilar och vanliga stockholmare är också frekventa ockupanter. Men visst är cykelboxar ett gissel som stökar till trafiken och just för bussarna blir det extra eländigt, så jag kan livligt föreställa mig att bussförarna med olika medel försöker hålla cyklisterna ur vägen för sig. Jag brukar också försöka undvika att hamna bakom långsamma trafikanter.

Det är nog inte heller helt ovanligt att bussar fastnar i cykelboxen för att det slår om till rött innan de hunnit ut i korsningen.

Det är nog korrekt att jag inte har någon grund för påstående. Inte genom förd statistik eller liknande i alla fall. Det är mest när jag åker buss och sitter långt fram som jag observerar att bussarna "nästan alltid" kör in i cykelboxarna. Ibland stannar de med frontrutan ungefär över stopplinjen, men sen kryper de fram någon meter till. Men jag medger gärna att det är när det händer som jag lägger märke till det, men reflekterar kanske inte över det alls när bussen verkligen stannar bakom linjen. Och visst stannar även övriga trafikanter också i cykelboxarna.
LÅ1

Inläggav BSB101 » tis 24 maj, 2016 13:08

daniel_s skrev:Alla har nog t ex varit med om den irriterande situationen när en cyklande - av okunskap eller på jävelskap, det spelar egentligen ingen roll - kör i normal cykelfart och håller till höger, samtidigt som bussen närmar sig vid en hållplats. Bussföraren får då välja mellan att krypköra bakom cyklisten eller att köra om denne med en väldig fart och göra en tvär sväng in framför denne. I vilket fall som helst blir det ganska obehagligt för alla inblandade, såväl cyklist som förare som trafikanter.

Av trafikförordningen 6§ framgår

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Med anledning av detta är det inget konstigt att cyklister håller till höger.

Här vore det bättre om cyklisten stannade kvar BAKOM bussen eller till vänster om denna vid rödljuset. INTE till höger om bussen eller framför den, men av någon anledning är det alltid de två senare alternativen som folk väljer!!

Att som cyklist vilja ligga väl synligt framför ett tyngre fordon är ren självbevarelsedrift. Att ligga till vänster innebär i många situationer att man behöver korsa aktuellt körfält två gånger förutom att man då bryter mot trafikförordningen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » tis 24 maj, 2016 22:08

Jag vet vad som står i trafikförordningen. Jag anser mig ha uppnått en sådan aktningsvärd kunskap om allt möjligt, att jag utan vidare kan ifrågasätta trafikförordningen också. Men oaktat vad som står i den, så finns det ingen cyklist som av självbevarelsedrift gärna placerar sig så att de får en stressad stadsbussförare flåsande i nacken, så på den punkten talar du helt enkelt i nattmössan. Däremot är det nog många cyklister som inte har så bra koll på hur man läser av en trafiksituation, särskilt att veta om bussen bakom har avstigande vid hållplatsen eller inte kan ju vara svårt att känna på sig. Men om man lägger sig bakom bussen så behöver man aldrig fundera på det, och inte heller avvika från den tämligen idiotiska högerplaceringsprincipen.
daniel_s

Inläggav BSB101 » ons 25 maj, 2016 9:22

Trafiken är ett samspel och då får man ibland helt enkelt acceptera att man kan hamna bakom ett långsammare fordon. Samspel innebär inte att den ena parten hela tiden ska anpassa sig efter den andra. Om man blir stressad av att hamna bakom ett långsammare fordon eller att man hamnar efter i tidtabellen ska man nog inte köra buss i Stockholms innerstad.

Tror även att de allra flesta cyklister anser det mer säkert att ligger längst till höger än att ge sig ut till väster i ett körfält och därmed ha trafik på båda sidor om sig.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 25 maj, 2016 10:53

daniel_s skrev:Jag tror inte att du har någon grund för ditt påstående egentligen. Taxibilar och vanliga stockholmare är också frekventa ockupanter. Men visst är cykelboxar ett gissel som stökar till trafiken och just för bussarna blir det extra eländigt, så jag kan livligt föreställa mig att bussförarna med olika medel försöker hålla cyklisterna ur vägen för sig. Jag brukar också försöka undvika att hamna bakom långsamma trafikanter.

När cyklister bryter mot trafikregler (t.ex. kör mot rött) så blir det alltid ett himla liv. Men när bussar eller bilar gör det (genom att köra in i cykelboxen) så är det bara för att "hålla cyklisterna ur vägen för sig"?

daniel_s skrev:Alla har nog t ex varit med om den irriterande situationen när en cyklande - av okunskap eller på jävelskap, det spelar egentligen ingen roll - kör i normal cykelfart och håller till höger, samtidigt som bussen närmar sig vid en hållplats. Bussföraren får då välja mellan att krypköra bakom cyklisten eller att köra om denne med en väldig fart och göra en tvär sväng in framför denne. I vilket fall som helst blir det ganska obehagligt för alla inblandade, såväl cyklist som förare som trafikanter. Här vore det bättre om cyklisten stannade kvar BAKOM bussen eller till vänster om denna vid rödljuset. INTE till höger om bussen eller framför den, men av någon anledning är det alltid de två senare alternativen som folk väljer!!

Det självklara valet är väl att krypköra bakom cyklisten? Om alla som cyklade istället körde bil på samma ställe skulle farten troligen bli ännu lägre.
Magnus Ahltorp

Återgå till Bussar