Extrem sommarhetta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Extrem sommarhetta

Inläggav NerdBoy » mån 09 maj, 2016 17:29

Plötsligt blev temperaturen i den kungliga huvudorten så extrem att bussarna tvingas köra med elementen på max värme för att försöka hindra motorerna från att koka. Resenärerna omkring mig ser ångkokta ut. Det tog ungefär två minuter innan mina kläder blev så genomsvettiga, att om jag hade varit på väg någon annanstans än raka vägen hem, så hade jag ändå behövt åka hem och byta kläder först.

Fundering 1: Kan man hoppas att det här årets varmaste dag och att det dröjer minst ett år innan det blir så här igen?

Fundering 2: Hur f-n kan man konstruera en buss så att elementen inne i bussen är en vital del av motorkylningen?

Fundering 3: Hur ska man kunna få bilister att ta bussen när upplevelsen att resa kollektivt är så otroligt mycket sämre än upplevelsen att åka bil?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Extrem sommarhetta

Inläggav NerdBoy » mån 09 maj, 2016 18:32

22 grader ute, 37 inne. Det ser lite roligt ut när folk väljer att stå i gången hellre än att sitta och bränna sig på elementen.

Fem minuter försenade kom vi till Engarn, där en havererad buss blockerade vändslingan, och så blev vi stående i tio minuter i väntan på instruktioner. När de kom var de självklart att åka ut på Resarö och vända vid Ytterby istället. Den sammanlagda förseningen gjorde att jag med god marginal missade öppettiderna för paketutlämningen på ICA, så när jag flexade ut en timme tidigt på jobbet var det helt i onödan. Imorgon får jag jobba över en timme och på onsdag gör jag annat, men om jag flexar ut tidigare på torsdag så kanske jag kan få paketen då istället? Och så får jag nöjet att jobba över på fredag kväll. :roll:

Fundering 4: Om en trasig buss blockerar en vändslinga i mer än en timme, går det inte att kommunicera ut en lösning till berörda förare så att de slipper stå och vänta på instruktioner? Och varför tar det tio minuter att få svar från trafikledningen (eller vad funktionen nu heter)?

Fundering 5: Går det att kommunicera ut problemen till resenärerna på något bättre sätt än "Det finns ingen störning för den sökta linjen."?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » mån 09 maj, 2016 23:24

NerdBoy skrev:Fundering 1: Kan man hoppas att det här årets varmaste dag och att det dröjer minst ett år innan det blir så här igen?

Nja, jag hoppas att det blir fler lika varma dagar, och gärna några ännu varmare. Fast det är ju min personliga önskan, som inte påverkar sanningen. :D

NerdBoy skrev:Fundering 2: Hur f-n kan man konstruera en buss så att elementen inne i bussen är en vital del av motorkylningen?

Så är det inte, motorn ska under normala omständigheter kylas tillräckligt ändå, men om någonting är trasigt så är praktiskt taget varenda personbil likadant konstruerad d v s man kan som nödlösning hålla den igång genom att använda kupéelementen som kylare. Så har det varit så länge vattenkylda motorer i kombination med vattenburet värmesystem existerat, alltså typ i hundra år.

(Detta kan förstås undvikas genom att konstruera vagnen så att man omöjligen kan använda motorns kylsystem för uppvärmning, i så fall får man vid problem med kylningen i stället stänga av motorn och ställa upp bussen och hänvisa till nästa avgång samt vintertid värma upp bussen med en extra oljedriven värmare i stället.)

NerdBoy skrev:Fundering 3: Hur ska man kunna få bilister att ta bussen när upplevelsen att resa kollektivt är så otroligt mycket sämre än upplevelsen att åka bil?

Jag vet inte, är det beslutat att man ska försöka det? Och i så fall, är det uttryckt i trafikavtalen på ett sådant sätt att man faktiskt måste försöka, eller är det en fråga om hur man kalkylerar?
daniel_s

Inläggav NerdBoy » tis 10 maj, 2016 6:35

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Fundering 2: Hur f-n kan man konstruera en buss så att elementen inne i bussen är en vital del av motorkylningen?

Så är det inte, motorn ska under normala omständigheter kylas tillräckligt ändå, men om någonting är trasigt så är praktiskt taget varenda personbil likadant konstruerad d v s man kan som nödlösning hålla den igång genom att använda kupéelementen som kylare. Så har det varit så länge vattenkylda motorer i kombination med vattenburet värmesystem existerat, alltså typ i hundra år.

(Detta kan förstås undvikas genom att konstruera vagnen så att man omöjligen kan använda motorns kylsystem för uppvärmning, i så fall får man vid problem med kylningen i stället stänga av motorn och ställa upp bussen och hänvisa till nästa avgång samt vintertid värma upp bussen med en extra oljedriven värmare i stället.)

Men varför då köra runt med en trasig buss som borde stå på verkstad, och låtsas som ingenting?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Verspieder » tis 10 maj, 2016 10:38

Förr (årsmodeller en bit in på 00-talet) kunde man bara öppna en lucka och enkelt stänga av 1-3 kranar, och vips var kretsen/kretsarna för onödigt cirkulerande varmt vatten i elementen bruten/brutna. Detta var standard på många Volvobussar där ventilerna mer än gärna stod öppna året runt, oavsett hur reglagen på förarplatsen stod.
Numera är det "high tech", plast och häftig design som gäller. Samt att kranar inte längre finns. Full värme jämt! Alternativt full värme på elementen samtidigt som AC:n sprutar ut kall luft...

Varför det är så här numera har jag ingen aning om, då jag sedan många år gett upp om att någon busstillverkare ska förväntas klara av att tillverka en bra, praktisk och enkel driftsäker buss i nutid.
Verspieder

Inläggav daniel_s » tis 10 maj, 2016 21:08

NerdBoy skrev:Men varför då köra runt med en trasig buss som borde stå på verkstad, och låtsas som ingenting?

Tja, till att börja med är det ju inte säkert att man ens vet att den är trasig. Men även om man vet det så finns det väl några tänkbara anledningar som t ex:
- det är inte förbjudet
- man får betalt
- folk blir inte gladare för att man ställer in avgången i stället

Men jag vet inte så noga. Kan ha missuppfattat allt! :roll:
daniel_s

Inläggav Ulrik Berggren » ons 11 maj, 2016 22:45

daniel_s skrev:

Tur det, noterar att du tagit bort din signatur :wink: :wink: :wink: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav daniel_s » ons 11 maj, 2016 22:59

Ulrik Berggren skrev:
daniel_s skrev:

Tur det, noterar att du tagit bort din signatur :wink: :wink: :wink: :roll:

Tror inte att jag har haft någon i det här forumet! :mrgreen:
daniel_s

Återgå till Bussar