Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » tis 02 okt, 2018 22:36

Enceladus skrev:Terminalen borde bantas och resurserna istället läggas på långa plattformar på Nackagrenen. ---klipp---


Jag nöjer mej med att kommentera enbart denna del av inlägget - just nu i varje fall.

Visst borde det ha byggts långa plattformar på Nackagrenen - men det är för sent att ändra nu. Liksom det förmodligen är för sent att ändra de idiotiska stationsutformningar som FUT och dess konsulter fått till på förlängningen av TB3!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 03 okt, 2018 8:25

TKO skrev:
Enceladus skrev:Terminalen borde bantas och resurserna istället läggas på långa plattformar på Nackagrenen. ---klipp---


Jag nöjer mej med att kommentera enbart denna del av inlägget - just nu i varje fall.

Visst borde det ha byggts långa plattformar på Nackagrenen - men det är för sent att ändra nu. Liksom det förmodligen är för sent att ändra de idiotiska stationsutformningar som FUT och dess konsulter fått till på förlängningen av TB3!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Vill du utveckla mer vad det är för "idiotiska stationsutformningar" du syftar på?

Grundproblemet här tror jag är att FUT skapades. hur tänkte man där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 03 okt, 2018 8:27

ADDE skrev:Behöver inte alls någon bussterminal i slussen när Nacka-tunnelbanan väl öppnas. Terminalen ska placeras i Nacka Centrum eller i Orminge.

Tänk er förr, när tunnelbanan byggdes ut, då försvann en massa direktbussar som gick från t.ex. Bromma o Ekerö till Fridhemsplan, från Solna o sundbyberg till Odenplan m.m. samma med Lidingöbanan, den kortades av från att vända inne i Stureplan/Humlegården till att bli matarbana i Ropsten. Varför ska nacka o värmdö få kvar sina direktbussar, de kan mata in till T-banan i nacka precis som Ekeröbussarna gjorde när Tunnelbanan öppnades mot Vällingby för 60-70 år sedan...

Det här har vi väl diskuterat många gånger förut? Dels finns det inte plats på Nackatunnelbanan. Dels skulle ditt förslag vara en stor försämring för resenärerna.

Alternativet till bussterminalerna skulle ha varit Roslagsbanan till Värmdö, men det kostar ju betydligt mer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Enceladus » ons 03 okt, 2018 10:06

twr skrev:
ADDE skrev:Behöver inte alls någon bussterminal i slussen när Nacka-tunnelbanan väl öppnas. Terminalen ska placeras i Nacka Centrum eller i Orminge.

Tänk er förr, när tunnelbanan byggdes ut, då försvann en massa direktbussar som gick från t.ex. Bromma o Ekerö till Fridhemsplan, från Solna o sundbyberg till Odenplan m.m. samma med Lidingöbanan, den kortades av från att vända inne i Stureplan/Humlegården till att bli matarbana i Ropsten. Varför ska nacka o värmdö få kvar sina direktbussar, de kan mata in till T-banan i nacka precis som Ekeröbussarna gjorde när Tunnelbanan öppnades mot Vällingby för 60-70 år sedan...

Det här har vi väl diskuterat många gånger förut? Dels finns det inte plats på Nackatunnelbanan. Dels skulle ditt förslag vara en stor försämring för resenärerna.

Alternativet till bussterminalerna skulle ha varit Roslagsbanan till Värmdö, men det kostar ju betydligt mer.


Det finns inte plats på Södertäljelinjen heller. Det körs många direktbussar till Fridhemsplan och Liljeholmen, däribland Stockholms populäraste busslinje 743 från Tumba, men de går bara i högtrafik. Varför denna särbehandling? Södertäljelinjen har dessutom hög beläggning och bara 15-minuterstrafik i mellantrafik, så där skulle det vara ännu mer motiverat att köra direktbussarna hela dagen.
Enceladus
 
Inlägg: 3245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 11:39

twr skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Terminalen borde bantas och resurserna istället läggas på långa plattformar på Nackagrenen. ---klipp---


Jag nöjer mej med att kommentera enbart denna del av inlägget - just nu i varje fall.

Visst borde det ha byggts långa plattformar på Nackagrenen - men det är för sent att ändra nu. Liksom det förmodligen är för sent att ändra de idiotiska stationsutformningar som FUT och dess konsulter fått till på förlängningen av TB3!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Vill du utveckla mer vad det är för "idiotiska stationsutformningar" du syftar på?

Grundproblemet här tror jag är att FUT skapades. hur tänkte man där?


Jag börjar med att nämna Gullmarsplan som exempel på "idiotisk stationsutformning"!
(Ligger inte på Nackagrenen men väl på förlängningen av TB3)

Jag har tidigare tagit upp vad jag tycker är mindre lyckade detaljlösningar på Nackagrenens stationer - dock hinner jag inte leta fram dessa inlägg nu. Kanske återkommer!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 11:42

Enceladus skrev:Det finns inte plats på Södertäljelinjen heller. Det körs många direktbussar till Fridhemsplan och Liljeholmen, däribland Stockholms
populäraste busslinje 743 från Tumba, men de går bara i högtrafik. Varför denna särbehandling? Södertäljelinjen har dessutom hög beläggning och bara 15-minuterstrafik i mellantrafik, så där skulle det vara ännu mer motiverat att köra direktbussarna hela dagen.


Saker jag inte förstår:

1) Vad har "Södertäljelinjen" (troligen avses pendeltåg) med bussterminalen vid Slussen att göra?

2) I vilket avseende är busslinje 743 "Stockholms populäraste"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Enceladus » ons 03 okt, 2018 12:55

TKO skrev:
Enceladus skrev:Det finns inte plats på Södertäljelinjen heller. Det körs många direktbussar till Fridhemsplan och Liljeholmen, däribland Stockholms
populäraste busslinje 743 från Tumba, men de går bara i högtrafik. Varför denna särbehandling? Södertäljelinjen har dessutom hög beläggning och bara 15-minuterstrafik i mellantrafik, så där skulle det vara ännu mer motiverat att köra direktbussarna hela dagen.


Saker jag inte förstår:

1) Vad har "Södertäljelinjen" (troligen avses pendeltåg) med bussterminalen vid Slussen att göra?

2) I vilket avseende är busslinje 743 "Stockholms populäraste"?

/TKO


1) Jämförelsen är till för att visa vilken trängsel landstinget anser är acceptabel. Detta påverkar bland annat terminalens storlek.

2) Flest resenärer på dimensionerande sträcka.

Motfrågor:

1. Skulle Ostsektorn acceptera samma trängsel på Nackagrenen som på Södertäljelinjen?

2. Skulle Ostsektorn acceptera samma trängsel på motorvägsbussarna som på linje 743?

3. Skulle Ostsektorn acceptera samma trängsel på nattbussarna som på linje 791?

4. Borde vi inte ha samma standard i hela länet? Observera att busstrafiken kostar ungefär dubbelt så mycket per resenärer i Ostsektorn som i Sydväst. Resurserna kan fördelas jämnare!

Med den här attityden får Ostsektorn finansiera Östlig förbindelse själv, i alla fall vägbanan...
Enceladus
 
Inlägg: 3245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 13:12

Inget i ovanstående inlägg övertygar mej om att det platsar i den här tråden!

(Samma argument behöver inte vevas i alla trådar.... det är kvaliteten och inte kvantiteten som är viktig i argumenten. Det är därför jag skriver så otroligt sällan på detta forum - om nu någon undrat!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav ADDE » ons 03 okt, 2018 13:13

twr skrev:
ADDE skrev:Behöver inte alls någon bussterminal i slussen när Nacka-tunnelbanan väl öppnas. Terminalen ska placeras i Nacka Centrum eller i Orminge.

Tänk er förr, när tunnelbanan byggdes ut, då försvann en massa direktbussar som gick från t.ex. Bromma o Ekerö till Fridhemsplan, från Solna o sundbyberg till Odenplan m.m. samma med Lidingöbanan, den kortades av från att vända inne i Stureplan/Humlegården till att bli matarbana i Ropsten. Varför ska nacka o värmdö få kvar sina direktbussar, de kan mata in till T-banan i nacka precis som Ekeröbussarna gjorde när Tunnelbanan öppnades mot Vällingby för 60-70 år sedan...

Det här har vi väl diskuterat många gånger förut? Dels finns det inte plats på Nackatunnelbanan. Dels skulle ditt förslag vara en stor försämring för resenärerna.

Alternativet till bussterminalerna skulle ha varit Roslagsbanan till Värmdö, men det kostar ju betydligt mer.

Jadu, hur tänkte 40-60-talets politiker när men gjorde direktlinjer från stockohlmsförorterna till Matarlinjen och Tunnelbanan?

Varför förtjänar nacka-värmdö att ha en gräddfil när resten av länet (med undantag för västra söderort + södertälje) inte har det?

Finns det någon nytta att återinföra direktlinjer från stockholmsförorter till olika terminaler vid inenrstan?
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 03 okt, 2018 13:25

ADDE skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:Behöver inte alls någon bussterminal i slussen när Nacka-tunnelbanan väl öppnas. Terminalen ska placeras i Nacka Centrum eller i Orminge.

Tänk er förr, när tunnelbanan byggdes ut, då försvann en massa direktbussar som gick från t.ex. Bromma o Ekerö till Fridhemsplan, från Solna o sundbyberg till Odenplan m.m. samma med Lidingöbanan, den kortades av från att vända inne i Stureplan/Humlegården till att bli matarbana i Ropsten. Varför ska nacka o värmdö få kvar sina direktbussar, de kan mata in till T-banan i nacka precis som Ekeröbussarna gjorde när Tunnelbanan öppnades mot Vällingby för 60-70 år sedan...

Det här har vi väl diskuterat många gånger förut? Dels finns det inte plats på Nackatunnelbanan. Dels skulle ditt förslag vara en stor försämring för resenärerna.

Alternativet till bussterminalerna skulle ha varit Roslagsbanan till Värmdö, men det kostar ju betydligt mer.

Jadu, hur tänkte 40-60-talets politiker när men gjorde direktlinjer från stockohlmsförorterna till Matarlinjen och Tunnelbanan?

Varför förtjänar nacka-värmdö att ha en gräddfil när resten av länet (med undantag för västra söderort + södertälje) inte har det?

Finns det någon nytta att återinföra direktlinjer från stockholmsförorter till olika terminaler vid inenrstan?

Stora områden utan spårtrafik har bussterminaler i centrala lägen. Till exempel Slussen och Gullmarsplan. Mönstret är ganska uppenbart,

Det är också skillnad på kvaliteten i spårtrafiken som det matas till. 18 tåg i timmen från Brommaplan, med stationer i stora delar av innerstaden, är förstås bättre är 12 tåg i timmen från Nacka centrum, med relativt få stationer i innerstaden. Dessutom har ju Ekerö två stomlinjer som går ända till Mörby, och når flera stråk på vägen.

Man måste förstå hur systemet ser ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 13:39

twr skrev:Stora områden utan spårtrafik har bussterminaler i centrala lägen. Till exempel Slussen och Gullmarsplan. Mönstret är ganska uppenbart,

Det är också skillnad på kvaliteten i spårtrafiken som det matas till. 18 tåg i timmen från Brommaplan, med stationer i stora delar av innerstaden, är förstås bättre är 12 tåg i timmen från Nacka centrum, med relativt få stationer i innerstaden. Dessutom har ju Ekerö två stomlinjer som går ända till Mörby, och når flera stråk på vägen.

Man måste förstå hur systemet ser ut.


Att Slussen är innerstad kan jag gå med på. Men Gullmarsplan? Nja... det är inte ens ett "centralt läge" om jag får uttrycka min mening!

Jag föreslår följande definition på "centralt läge":

- Ett central läge för en bussterminal är en plats som inte förutsätter att i stort sett alla resenärer måste byta till annat trafikslag för att nå sina målpunkter.
(Det går förmodligen att fila på orden och få till en kortare och inte så negativ definition - men ni fattar vad jag menar!)

Och då faller ju t ex Gullmarsplan. Förmodligen skulle Farsta vara med "centralt beläget", där finns både arbetsplatser och butiker.

Hur var det nu en klok tänkare skrev - Man måste förstå hur staden ser ut?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 03 okt, 2018 14:36

TKO skrev:
twr skrev:Stora områden utan spårtrafik har bussterminaler i centrala lägen. Till exempel Slussen och Gullmarsplan. Mönstret är ganska uppenbart,

Det är också skillnad på kvaliteten i spårtrafiken som det matas till. 18 tåg i timmen från Brommaplan, med stationer i stora delar av innerstaden, är förstås bättre är 12 tåg i timmen från Nacka centrum, med relativt få stationer i innerstaden. Dessutom har ju Ekerö två stomlinjer som går ända till Mörby, och når flera stråk på vägen.

Man måste förstå hur systemet ser ut.


Att Slussen är innerstad kan jag gå med på. Men Gullmarsplan? Nja... det är inte ens ett "centralt läge" om jag får uttrycka min mening!

Jag föreslår följande definition på "centralt läge":

- Ett central läge för en bussterminal är en plats som inte förutsätter att i stort sett alla resenärer måste byta till annat trafikslag för att nå sina målpunkter.
(Det går förmodligen att fila på orden och få till en kortare och inte så negativ definition - men ni fattar vad jag menar!)

Och då faller ju t ex Gullmarsplan. Förmodligen skulle Farsta vara med "centralt beläget", där finns både arbetsplatser och butiker.

Hur var det nu en klok tänkare skrev - Man måste förstå hur staden ser ut?

/TKO

Nu skrev jag ju faktiskt inte "innerstad".

Men orden är inte så viktiga, poängen förstår du säkert. Många ifrågasätter Gullmarsplan på ungefär samma grunder som de ifrågasätter Slussen. Vad de ifrågasätter, tolkar jag det som, är att bussarna inte kör kortast möjliga sträcka till första bästa spårstation, utan att de fortsätter till en mer central plats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Enceladus » ons 03 okt, 2018 14:54

twr skrev:Stora områden utan spårtrafik har bussterminaler i centrala lägen. Till exempel Slussen och Gullmarsplan. Mönstret är ganska uppenbart,

Det är också skillnad på kvaliteten i spårtrafiken som det matas till. 18 tåg i timmen från Brommaplan, med stationer i stora delar av innerstaden, är förstås bättre är 12 tåg i timmen från Nacka centrum, med relativt få stationer i innerstaden. Dessutom har ju Ekerö två stomlinjer som går ända till Mörby, och når flera stråk på vägen.

Man måste förstå hur systemet ser ut.


Jag är inte övertygad av dessa argument. Det finns stora områden som enbart har matartrafik till pendeltågen, åtminstone utanför rusningen. Nackatunnelbanan har både fler avgångar och fler stationer i innerstan. Ytterst är det en kostnadsfråga. Den här regionalpolitiken kommer att bita sig själv i svansen. Dessa gräddfiler ökar motståndet mot Östlig förbindelse i delar av länet. Jämför det breda stödet för Tvärförbindelse Södertörn där miljökonsekvenserna förmodligen är ännu värre.

Den skeva prioriteringen är allra mest uppenbar i nattrafiken då varje kommundel ska ha sin egen nattbuss med hög turtäthet. Att trafikera flera områden i Ostsektorn med samma linje där ett tjugotal resenärer behöver stå är otänkbart. Här ska det gå snabbt och bekvämt - kosta vad det kosta vill! (Förutom tunnelbanan är linje 474 den enda stomlinjen som går på natten.)
Enceladus
 
Inlägg: 3245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 15:16

twr skrev:
TKO skrev:Att Slussen är innerstad kan jag gå med på. Men Gullmarsplan? Nja... det är inte ens ett "centralt läge" om jag får uttrycka min mening!

Jag föreslår följande definition på "centralt läge":

- Ett central läge för en bussterminal är en plats som inte förutsätter att i stort sett alla resenärer måste byta till annat trafikslag för att nå sina målpunkter.
(Det går förmodligen att fila på orden och få till en kortare och inte så negativ definition - men ni fattar vad jag menar!)

Och då faller ju t ex Gullmarsplan. Förmodligen skulle Farsta vara med "centralt beläget", där finns både arbetsplatser och butiker.

Hur var det nu en klok tänkare skrev - Man måste förstå hur staden ser ut?

/TKO

Nu skrev jag ju faktiskt inte "innerstad".

Men orden är inte så viktiga, poängen förstår du säkert. Många ifrågasätter Gullmarsplan på ungefär samma grunder som de ifrågasätter Slussen. Vad de ifrågasätter, tolkar jag det som, är att bussarna inte kör kortast möjliga sträcka till första bästa spårstation, utan att de fortsätter till en mer central plats.


Nej du skrev inte innerstad - utan centralt läge.

Men jag tror egentligen inte det viktiga är om läget för en bussterminal kan kallas "centralt" eller ej - utan vilken lokalisering som ger den kortaste restiden för de flesta resenärer. Därför vore det förmodligen meningslöst att låta mälaröbussarna gå in till Fridhemsplan eller Cityterminalen - även om vi räknar in bytesstraffet går det fortare att om man byter till tunnelbana vid Brommaplan. Detsamma gäller de flesta linjer som ansluter till pendeltågen.

När det gäller om Slussen skall vara kvar som terminal för Björknäsbussarna så får vi räkna på restider - och då är kanske (förmodligen?) dessa längre om bussarna vänder i Nacka istället för vid Slussen. Två ytterligare aspekter att ta hänsyn till är dels kostnaden för de olika alternativen, dels om det finns kapacitet på anslutande spårtrafik - i detta fall tunnelbanans Nackagren.

(Naturligtvis bör samma avvägning göras i andra sektorer - t ex 600- och 800-linjerna. Och vi bör även fundera åt andra hållet - vissa matarbussar kanske skall dras in till innerstan? T ex kanske problemområdet Östberga vore bättre betjänt av en frekvent busslinje in till stan - som kan starta i morgon om viljan finns - än en tunnelbanelinje till Fridhemsplan i en rätt avlägsen framtid.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 03 okt, 2018 15:30

TKO, jag håller helt med om din analys. Det är precis så jag menar (även om du uttryckte det mer vältaligt). Man måste göra en lite djupare analys för att göra rätt avvägningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav BSB101 » ons 03 okt, 2018 16:20

Det är väl lugnt nu i Östberga nu, ungarna har jo fått sin lokal.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2172
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav TKO » ons 03 okt, 2018 22:42

BSB101 skrev:Det är väl lugnt nu i Östberga nu, ungarna har jo fått sin lokal.


Tänkte inte på det!

Men då behövs väl vare sej bättre busstrafik eller tunnelbana?

frågar sej
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8535
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Enceladus » tor 04 okt, 2018 19:06

SL beslutar: Ny busslinje till Kungsholmen

Direktpress skrev:Linje 405 ska köras mellan Moa Martinsons Torg via Södermalm till Nacka. Bussen ska ha 10-minuterstrafik i rusning och däremellan 20-minuterstrafik.

Den andra linjen är 484 mellan Mölnvik och Sickla udde.


Utmärkta lösningar för att avlasta Slussen. Den här terminalen är feltänkt från början till slut.

TKO skrev:(Naturligtvis bör samma avvägning göras i andra sektorer - t ex 600- och 800-linjerna. Och vi bör även fundera åt andra hållet - vissa matarbussar kanske skall dras in till innerstan? T ex kanske problemområdet Östberga vore bättre betjänt av en frekvent busslinje in till stan - som kan starta i morgon om viljan finns - än en tunnelbanelinje till Fridhemsplan i en rätt avlägsen framtid.)


Inte till Slussen i alla fall!
Enceladus
 
Inlägg: 3245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav LÅ1 » tor 04 okt, 2018 19:25

Intressant!
Stockholmdirekt skrev:Hållplatserna blir: Moa Martinssons torg, Mariebergsgatan, Västerbroplan, Söder Mälarstrand, Londonviadukten, Sickla bro, Nacka forum och Ektorp C.

Alltså ingen hållplats vid Slussen!
Blir det anslutning till båtlinje 85 den knappa månad som båda linjerna kommer att finnas? :lol:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12926
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tor 04 okt, 2018 20:17

Enceladus skrev:
twr skrev:Stora områden utan spårtrafik har bussterminaler i centrala lägen. Till exempel Slussen och Gullmarsplan. Mönstret är ganska uppenbart,

Det är också skillnad på kvaliteten i spårtrafiken som det matas till. 18 tåg i timmen från Brommaplan, med stationer i stora delar av innerstaden, är förstås bättre är 12 tåg i timmen från Nacka centrum, med relativt få stationer i innerstaden. Dessutom har ju Ekerö två stomlinjer som går ända till Mörby, och når flera stråk på vägen.

Man måste förstå hur systemet ser ut.


Jag är inte övertygad av dessa argument. Det finns stora områden som enbart har matartrafik till pendeltågen, åtminstone utanför rusningen.

Nämn något område som är lika stort som Orminge/Värmdö, som enbart matar till pendeltåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7267
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst