Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 14:42

roggek skrev:Bäste Inge och twr:
Kan vi försöka hålla oss till ämnet. Annars skall jag anmäla mig som jourmaster 24 timmar om dygnet och jaga er med blåslampa. Respektera trådens ämne, tack!
För pajkastning innehar ni båda VM-titeln i...

Jag kastar i alla fall pajer med substans. Inges är helt ihåliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Jourmaster » tis 07 jun, 2016 14:57

Jourmaster instämmer med roggek och tillhåller Inge och twr att hålla sig till ämnet och använda vårdat språk. Tills vidare låses inte tråden.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 793
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » tis 07 jun, 2016 21:43

Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 5:27

Inge skrev:Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !

Det måste väl ha gjorts prognoser och samhällsekonomiska beräkningar? Är det 10-15 %, som Inge skriver, eller kanske färre eller fler?

Men det är väl inget konstigt att de tyngsta busslinjerna erbjuds en högre standard? Att värmdöbussarna får gå till Slussen är ungefär som att Norrtäljebussarna blir kvar till Tekniska högskolan eller någon annan central plats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav AdrianLangemar » ons 08 jun, 2016 5:33

Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 5:54

AdrianLangemar skrev:Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.

Bussarna från orminge ska väl gå till Slussen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 6:10

AdrianLangemar skrev:Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.


Både ja och nej. Visst det bestämdes ju i avtalet (för att Värmdö skulle gå med på att delfinansiera tunnelbanan), att Värmdöbussarna skulle fortsätta - men det har ju föreslagits också i tidigare utredningar, eftersom det blir för stor restidsförlust annars. Naturligtvis kommer motorvägsbussarna från Orminge i högtrafik att fortsätta gå till Slussen. I praktiken blir ju alltså minskningen av trafikanter till/från Slussen ganska marginell mot idag. Egentligen är det ju bara några lokallinjer i Nacka som försvinner från Slussen + den stomlinje från Orminge som ju är tänkt att bli en tvärförbindelse enligt stomnätsstrategin. å andra sidan går inte den in på Värmdövägen mellan Skuru och Forum Nacka, så restidsmässigt blir det ingen försämring. Är väl egentligen 444 utanför högtrafik som försvinner.

Det är ju också anledningen till att dra tunnelbanan till Orminge, eftersom fler då får kortare restid med tunnelbana och att man då kan dra in direktbussarna. Det är ju i Orminge/Boo som den stora befolkningen i Nacka egentligen bor.

Sedan skulle jag nog säga att det finns en ganska beprövad tanke att man när det gäller busslinjer som går längre sträcka är mer noga med att undvika byten "mitt i resan" än för korta linjer. En orsak är att restidens längd som sådan gör alternativet att åka kollektivt så mycket sämre än på korta avstånd (restidskvoten). Samtidigt som man i närförort ofta kan ha hög turtäthet, vilket gör att det inte gör så mycket om man missar en avgång vid försening etc.

Genom att blåa linjen inte stannar vid Slussen och det därmed går fortare med buss än med tunnelbana dit, så kommer det fortfarande ge bra med restidsvinster.

Sedan - i och med att man valde en avgrening också till Hagsätra, så klarar ju inte tunnelbanan till Nacka det resandeunderlag som skulle bli om alla bussar vände vid Nacka (med god standard). Bara nybyggnationen som planeras i Nacka motsvarar väl ca 3 000 resenärer i maxtimmen. I sammanhanget får man väl säga att det är en stor miss att man verkar vara inställda på att begränsa plattformslängden till 145-meters.

Givetvis gör man beräkningar och det blir ju naturligt att man anpassar utbudet till Slussen efter resandeunderlag. Det blir ju ganska lätt egentligen. Är det bara 10-15 procent som fortsätter gör man väl som på andra håll - det vill säga har turer som bara utgår från Nacka som förstärker.

Sedan kommer säkert tider då man kommer ifrågasätta om man har råd med denna dubbeltrafik. Att det är samhällsekonomiskt motiverat, innebär ju inte detsamma som att man har pengar till trafiken.

Däremot behövs ju ändå en terminal vid Slussen och den vid Nacka är ju för liten för att ta all trafik i framtiden. Nu har man ju också minskat terminalen något vid Slussen. Blir fortfarande lite väl ont om uppställningsplatser/platser för tidsreglering, men annars kommer den att räcka rätt bra för behovet.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » ons 08 jun, 2016 7:02

För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » ons 08 jun, 2016 7:11

twr skrev:
Inge skrev:Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !

Det måste väl ha gjorts prognoser och samhällsekonomiska beräkningar? Är det 10-15 %, som Inge skriver, eller kanske färre eller fler?

Men det är väl inget konstigt att de tyngsta busslinjerna erbjuds en högre standard? Att värmdöbussarna får gå till Slussen är ungefär som att Norrtäljebussarna blir kvar till Tekniska högskolan eller någon annan central plats.


Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 7:42

Inge skrev:För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.


Att de inte är planerade - då menar du att inte detaljplan är fastlagd. Och visst, man ska inte gå händelserna i förväg. Men bussterminalen i Slussen är ju ute på samråd nu och kommer väl alltså att antas ganska snart, troligen redan i höst.

Terminalen i Nacka har ju inte kommit så långt, men eftersom det finns en politisk vilja för den här lösningen, finns det väl få skäl till att göra det antagandet att de inte kommer att bli av - om än förstås ytterligare modifieringar kan bli aktuella.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 7:52

Inge skrev:
Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.


I det här fallet är det mycket lättare att styra än i andra fall. Däremot kan jag medge att det delvis finns ett sådant problem med 676 - det stora problemet där är ju också att antalet som fortsätter i morgonrusningen är ytterst få, medan det är många som åker från Tekniska på eftermiddagen. Där har man ju dock löst det så att man har 676X under morgonrusningen som vänder vid Danderyd (liksom 670X från Vaxholm). På så sätt får man en viss överstyrning av resenärer som ska till tekniska till de avgångar som går hela vägen, medan de andra är populära då de har färre hållplatser längs vägen. Liknande lösningar går ju att göra för direktbussarna till Slussen (eftersom turtätheten i högtrafik är så hög). Man skulle alltså - om det är nödvändigt för effektiviteten, kunna ha avgångar som inte stannar för avstigande vid Nacka.

Sedan bygger ju ditt antagande på just att du har rätt och de som gör prognoserna har fel. Så kan det vara. Men som jag ser det måste man komma ihåg att Slussen inte är strikt parallell förbindelse, utan en av de största bytespunkterna i Stockholm efter T-centralen. Det kommer ju alltså vara rätt många påstigande vid Nacka som väljer att ta bussen till Slussen från de andra linjerna som vänder vid Nacka.

På så sättet blir ju busslinjerna till Slussen också en smart tvärförbindelse. Men givetvis får man alltid beakta till hur stor del man har råd med den trafiken, eftersom andra alternativ finns. I detta ingår ju också förstås frågan om man vill göra kollektivtrafiken mer attraktiv eller inte. Sett till mängden resenärer som lockas att åka kollektivt med denna lösning, så är det nog en av de bättre och kostnadseffektiva förslagen man kan hitta i Stockholm.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:18

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !

Det måste väl ha gjorts prognoser och samhällsekonomiska beräkningar? Är det 10-15 %, som Inge skriver, eller kanske färre eller fler?

Men det är väl inget konstigt att de tyngsta busslinjerna erbjuds en högre standard? Att värmdöbussarna får gå till Slussen är ungefär som att Norrtäljebussarna blir kvar till Tekniska högskolan eller någon annan central plats.


Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.

Vadå "inte fungerar"? Då måste du först definiera vad det är som ska fungera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:19

Lars_L skrev:
Inge skrev:För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.


Att de inte är planerade - då menar du att inte detaljplan är fastlagd. Och visst, man ska inte gå händelserna i förväg. Men bussterminalen i Slussen är ju ute på samråd nu och kommer väl alltså att antas ganska snart, troligen redan i höst.

Terminalen i Nacka har ju inte kommit så långt, men eftersom det finns en politisk vilja för den här lösningen, finns det väl få skäl till att göra det antagandet att de inte kommer att bli av - om än förstås ytterligare modifieringar kan bli aktuella.

Det finns ett avtal om att bygga både två, och färdig projektering. Försök inte ge "planerad" en annan betydelse än vad det betyder för alla andra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:22

Lars_L skrev:Men som jag ser det måste man komma ihåg att Slussen inte är strikt parallell förbindelse, utan en av de största bytespunkterna i Stockholm efter T-centralen. Det kommer ju alltså vara rätt många påstigande vid Nacka som väljer att ta bussen till Slussen från de andra linjerna som vänder vid Nacka.

Detta kommer att fungera väldigt smidigt från stan. I riktning mot stan blir bytet ganska otympligt. Men en hel del byter säkert så ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » ons 08 jun, 2016 8:39

Lars_L skrev:
Inge skrev:För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.


Att de inte är planerade - då menar du att inte detaljplan är fastlagd. Och visst, man ska inte gå händelserna i förväg. Men bussterminalen i Slussen är ju ute på samråd nu och kommer väl alltså att antas ganska snart, troligen redan i höst.

Terminalen i Nacka har ju inte kommit så långt, men eftersom det finns en politisk vilja för den här lösningen, finns det väl få skäl till att göra det antagandet att de inte kommer att bli av - om än förstås ytterligare modifieringar kan bli aktuella.


Men det är väl ändå lite tidigt att räkna på hur mycket kapacitet som finns, när det enda man har är skisser?

Bussterminalen vid Slussen har redan fälts en gång och blir förhoppningsvis aldrig av.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » ons 08 jun, 2016 8:45

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.


I det här fallet är det mycket lättare att styra än i andra fall. Däremot kan jag medge att det delvis finns ett sådant problem med 676 - det stora problemet där är ju också att antalet som fortsätter i morgonrusningen är ytterst få, medan det är många som åker från Tekniska på eftermiddagen. Där har man ju dock löst det så att man har 676X under morgonrusningen som vänder vid Danderyd (liksom 670X från Vaxholm). På så sätt får man en viss överstyrning av resenärer som ska till tekniska till de avgångar som går hela vägen, medan de andra är populära då de har färre hållplatser längs vägen. Liknande lösningar går ju att göra för direktbussarna till Slussen (eftersom turtätheten i högtrafik är så hög). Man skulle alltså - om det är nödvändigt för effektiviteten, kunna ha avgångar som inte stannar för avstigande vid Nacka.

Sedan bygger ju ditt antagande på just att du har rätt och de som gör prognoserna har fel. Så kan det vara. Men som jag ser det måste man komma ihåg att Slussen inte är strikt parallell förbindelse, utan en av de största bytespunkterna i Stockholm efter T-centralen. Det kommer ju alltså vara rätt många påstigande vid Nacka som väljer att ta bussen till Slussen från de andra linjerna som vänder vid Nacka.

På så sättet blir ju busslinjerna till Slussen också en smart tvärförbindelse. Men givetvis får man alltid beakta till hur stor del man har råd med den trafiken, eftersom andra alternativ finns. I detta ingår ju också förstås frågan om man vill göra kollektivtrafiken mer attraktiv eller inte. Sett till mängden resenärer som lockas att åka kollektivt med denna lösning, så är det nog en av de bättre och kostnadseffektiva förslagen man kan hitta i Stockholm.

Skulle nog vilja påstå att 676 har betydligt bättre förutsättningar, även om också den är onödig som parallellinje. 676 går ju åtminstone i samma riktning, dit de flesta ska. Den som sitter bekvämt väljer kanske att sitta kvar.

Från Nacka skall de flesta in till stan. För den överväldigande majoriteten blir det en genväg med tunnelbanan under Saltsjön. De kommer inte att sitta kvar hur bekvämt de än suttit på bussen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » ons 08 jun, 2016 8:57

twr skrev:Det finns ett avtal om att bygga både två, och färdig projektering. Försök inte ge "planerad" en annan betydelse än vad det betyder för alla andra.


Inte med markägarna va?

Det där är ju lite som att jag och min kompis träffar ett avtal om att käka upp din glass.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 12:30

Inge skrev:
twr skrev:Det finns ett avtal om att bygga både två, och färdig projektering. Försök inte ge "planerad" en annan betydelse än vad det betyder för alla andra.


Inte med markägarna va?

Det där är ju lite som att jag och min kompis träffar ett avtal om att käka upp din glass.

Nej, det är långtifrån färdigt. Jag tycker ändå att det är missvisande att säga att det inte finns några planer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 17:25

Inge skrev:
Men det är väl ändå lite tidigt att räkna på hur mycket kapacitet som finns, när det enda man har är skisser?

Bussterminalen vid Slussen har redan fälts en gång och blir förhoppningsvis aldrig av.


Kapaciteten är ju utgångspunkten. Så det är väl inte så konstigt att räkna på det?

Bussterminalen fälldes ju p.g.a formella skäl - att inte detaljplanen varit ute på samråd. Det var ju inget i själva lösningen som fälldes.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 17:43

Inge skrev:Skulle nog vilja påstå att 676 har betydligt bättre förutsättningar, även om också den är onödig som parallellinje. 676 går ju åtminstone i samma riktning, dit de flesta ska. Den som sitter bekvämt väljer kanske att sitta kvar.

Från Nacka skall de flesta in till stan. För den överväldigande majoriteten blir det en genväg med tunnelbanan under Saltsjön. De kommer inte att sitta kvar hur bekvämt de än suttit på bussen.


Jag skulle säga tvärtom, utifrån målpunkter, restid och väntetid vid byte mellan buss och tunnelbana, vilket gör att det går fortare för flertalet att byta vid Slussen än att ta blåa linjen till T-centralen.

Det är ju väldigt få som har målpunkten T-centralen. Många ska alltså vidare med röda- och eller gröna linjen. För dessa borde bytet vid Slussen gå fortare än att gå från blåa tunnelbanan vid T-centralen.

Den upplevda restiden. för exempelvis 446, från Orminge centrum, torde bli ca 9-minuter till Nacka och 20-minuter till Slussen. Genomsnittliga gångtiden från trafikplatsen till tunnelbanan räknas här till 3-minuter, väntetiden i regel 2,5-minuter och restiden 12-minuter.

Den totala upplevda restiden med byte till T-centralen blir alltså, med vikten 2,5 - alltså 34,45 minuter.
Till Slussen blir motsvarande restid 20-minuter, gångtid 4-minuter, väntetid 0,5-minuter- restid 3-minuter -
Den totala upplevda restiden med byte vid Slussen till T-centralen blir alltså, med vikten 2,5 -alltså 34,25 minuter. Alltså ganska likvärdig - obeaktat att man kan diskutera vilka exakta tidsberäkningar man ska använda.

De som har målpunkt/bytespunkt längs blåa linjens övriga stationer, eller har T-centralen som målpunkt, kommer alltså givetvis att byta vid Nacka. Alla andra vinner på att byta vid Slussen. Hur stor andelen av resenärerna dessa är, ter sig givetvis mycket svårt att utreda på denna hobbynivå - men det borde åtminstone vara mer än hälften.

På rak arm är det väl också lite svårt att avgöra var ifrån det är bäst att byta till pendeln (från gröna/röda linjen eller blåa) - det påverkar väl givetvis också andelen något).
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster