Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » fre 03 jun, 2016 19:16

twr skrev:Vad är terminalen kostnadsberäknad till? Vad skulle det kosta med tunnelbana till Ektorp, Björknäs, Orminge, och en bussterminal i Björknäs?


Man har ju räknat på det där....Finns ju med i underlaget till Sverigeförhandlingen. Ca 4,2 miljarder delvis ovan mark och 5,9 miljarder i tunnel. Slussenterminalen var beräknad kring 1,4 miljarder.

Dock blev restidsvinsterna i den här mycket grunda analysen ganska låga, vilket är något förvånande om man jämför med de utredningar som gjorts tidigare. Men som alltid i detta sammanhang hänger det ju lite på hur JA-alternativet ser ut - eftersom bussarna går så pass fort och går direkt från Orminge idag, blir tidsvinsten med tunnelbana i jämförelse med dagens lösning ganska liten, såvida man inte tänker att alternativet skulle vara att Ormingeborna skulle få byta till tunnelbana från buss i Nacka. Då har jag svårt att se att restidsvinsterna blir så små som här anges.
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars Ödlund » fre 03 jun, 2016 22:54

Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » lör 04 jun, 2016 7:09

Lars_L skrev:
twr skrev:Vad är terminalen kostnadsberäknad till? Vad skulle det kosta med tunnelbana till Ektorp, Björknäs, Orminge, och en bussterminal i Björknäs?


Man har ju räknat på det där....Finns ju med i underlaget till Sverigeförhandlingen. Ca 4,2 miljarder delvis ovan mark och 5,9 miljarder i tunnel. Slussenterminalen var beräknad kring 1,4 miljarder.

Dock blev restidsvinsterna i den här mycket grunda analysen ganska låga, vilket är något förvånande om man jämför med de utredningar som gjorts tidigare. Men som alltid i detta sammanhang hänger det ju lite på hur JA-alternativet ser ut - eftersom bussarna går så pass fort och går direkt från Orminge idag, blir tidsvinsten med tunnelbana i jämförelse med dagens lösning ganska liten, såvida man inte tänker att alternativet skulle vara att Ormingeborna skulle få byta till tunnelbana från buss i Nacka. Då har jag svårt att se att restidsvinsterna blir så små som här anges.


Jag tror att det är tvärt om. Så snart bussresenärerna får möjlighet att byta vid Nacka infrias i princip hela tidsvinsten. På sträckan Ominge-Nacka kommer tunnelbanan inte att gå fortare, så därför begränsar sig tidsvinsten för förlängningen till för resande som bor vid de nya stationerna.

Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 8:21

Lars Ödlund skrev:Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag


Så är det ju. Men den sträcka som jag ser med stråket förbi Ektorps Centrum, Björknäs och Orminge är byggd ganska "tunnelbanemässigt". De flesta i högtrafik byter ju också buss vid Orminge till 446 (direktbussen), så det bytet måste man ju räkna in ändå. Vid Långsjön bor ju inte så många, utan flertalet bor ju kring Ektorp, Björknäs och Orminge. Busstrafiken är ju ganska fokuserad kring några tunga stråk, där ju exempelvis antalet avgångar på 410 ner till Saltängen är ytterst begränsad. Även ner till Skuru (Duvnäs Utskog) är det ju också rätt gles trafik.

Den rapport som gjordes 2008, visade på ganska bra värde för t-bana till Orminge, men däremot av detta skäl mycket dåligt resultat för att dra vidare till Gustavsberg. De som främst skulle få en försämring var väl boende i Duvnäs Utskog (Skuru) och boende längs Värmdövägen, men dessa beräknades ju få sämre restid då även med t-bana till Nacka. Så en fråga är ju - oavsett lösning - hur man löser det för dessa? Med t-bana till Orminge skulle däremot många slippa ett byte (eftersom man ändå byter buss vid Orminge) och därmed göra en restidsvinst, något också beroende på hur många som når sitt mål med blåa linjen, och ändå inte behöver göra ytterligare ett byte. I det senare fallet blir ju vinsten bara några få minuter per resa.

Därför sett till existerande bebyggelse skulle det ändå restidsmässigt vara en vinst att dra just till Orminge. Tunnelbana till Nacka ger ju flertalet som bor där idag längre restid med den planerade tunnelbaneutbyggnaden. Men allt beror lite på vad man jämför med. För Ormingeborna blir det ju en stor nackdel om tunnelbanan till Nacka innebär att direktbussarna dras in - samtidigt då som vinsten av att dra den vidare t-banan till Orminge blir desto större.
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » lör 04 jun, 2016 8:34

Lars_L skrev:
Lars Ödlund skrev:Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag


Så är det ju.


Nu skall vi inte upphöja ogrundade påståenden till sanningar. De stora flertalet tjänar på tunnelbanan. För det stora flertalet blir det heller inte ytterligare ett byte, utan ett flyttat byte som medger en genare väg. Men naturligtvis kan alltid enstaka undantag grävas fram.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 8:56

Inge skrev:
Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.


Det räknas ju givetvis in i driftkostnaderna och är en del av analysen, Men som vi varit inne på tidigare så kan vi aldrig bygga ut tunnelbana för spara in busskilometrar. Om utbyggnaden kostar 15 miljarder till Nacka, ska detta jämföras med att dagens busstrafik i hela N/V ligger på omkring 500 miljoner per år. I detta ingår förstås att mycket av busstrafiken går på landsbygd och att sträckan mellan Nacka (eller Orminge) och Slussen är en relativt kort del av områdets totala trafikproduktion.

Bara den genomsnittliga räntekostnaderna för en t-baneutbyggnad till Nacka ligger på 300 miljoner per år (ca), och avskrivningarna på ungefär lika mycket. Alltså är investeringen dyrare som sådan för tunnelbana än dagens totala busstrafik. Och då har vi ju inte räknat med driftkostnaderna på ca 200 miljoner per år, den senare siffran ska för ärligheten skull medges att den inkluderar hyra för vagnar - och marginell depåhyra.

Ser vi bara till insparade busskilometer ska vi väl alltså inte bygga någon tunnelbana alls, däremot kan det ju vara en del för att få ekonomi i projektet, eller det är väl snarare en förutsättning för att få en rimlig driftsekonomi om man nu bygger t-bana. Men det är därför restidsvinsterna alltid är så viktiga för att bedöma vad som är värt att satsa på.
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 9:13

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Lars Ödlund skrev:Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag


Så är det ju.


Nu skall vi inte upphöja ogrundade påståenden till sanningar. De stora flertalet tjänar på tunnelbanan. För det stora flertalet blir det heller inte ytterligare ett byte, utan ett flyttat byte som medger en genare väg. Men naturligtvis kan alltid enstaka undantag grävas fram.


Fast läs hela mitt svar, så ser du att jag också pekar på när tunnelbaneutbyggnad ger minskade restider. Men din syn är ju snarast att det alltid blir restidsvinster ifall man slipper åka buss. Egentligen kan man säga att den tätare turtätheten vid Slussen på tunnelbanan, i princip äter upp vinsten av att det går något fortare att åka tunnelbanan mellan Nacka C och T-centralen, än buss och sedan byte vid Slussen. Det rör sig om 2-3 minuter ungefär - vilket väl motsvarar den längre väntetid på t-banan i Nacka och att det säkert tar någon minut att åka in i bussterminalen från motorvägen vid Nacka.

Angående bussbyten har jag ju förklarat den särskilda situationen vid Orminge, som gör att den som knutpunkt och bytespunkt kan vara lämplig för t-bana av just det skälet. Men naturligtvis kan det kanske vara aktuellt att "dra ut" busslinjer som idag har byte vid Orminge som direktbussar till Nacka, när t-banan dit blir färdig.
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » lör 04 jun, 2016 10:05

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.


Det räknas ju givetvis in i driftkostnaderna och är en del av analysen,


Av analyser ja. Men inte nödvändigtvis i pamfletter och andra politiska skrifter. Tex "glömde" trivector detta helt i sin Roslagsbanepamflett.

Man kan alltså inte längre förutsätta att detta finns med i de så kallade rapporterna. Jag vet att det förr fanns en mattebok för högstadiet med uppgift att räkna ut när det blev lönsamt med tunnelbana. Exemplet gick ut på att alla andra kostnader än driftskostnad för buss per passagerare, driftskostnad för tunnelbana per passagerare och investeringskostnad för tunnelbanan var försummade. Ett ränteantagande fanns förstås också.

Kan kanske verka överförenklat. Men med stor sannolikhet träffade högstadieeleverna mer rätt än trivectorkonsulterna, vilka verkar helt ha sovit sig genom högstadiet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 14:29

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:
Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.


Det räknas ju givetvis in i driftkostnaderna och är en del av analysen,


Av analyser ja. Men inte nödvändigtvis i pamfletter och andra politiska skrifter. Tex "glömde" trivector detta helt i sin Roslagsbanepamflett.

Man kan alltså inte längre förutsätta att detta finns med i de så kallade rapporterna. Jag vet att det förr fanns en mattebok för högstadiet med uppgift att räkna ut när det blev lönsamt med tunnelbana. Exemplet gick ut på att alla andra kostnader än driftskostnad för buss per passagerare, driftskostnad för tunnelbana per passagerare och investeringskostnad för tunnelbanan var försummade. Ett ränteantagande fanns förstås också.

Kan kanske verka överförenklat. Men med stor sannolikhet träffade högstadieeleverna mer rätt än trivectorkonsulterna, vilka verkar helt ha sovit sig genom högstadiet.


Har de glömd det, eller är det medräknat? Det framgår ju inte. Men jag håller med dig i sak om bristerna i utredningar, men det gäller ju inte denna specifikt - det gäller ju alla s.k. utredningar som presenteras av Trafikförvaltningen i Landstinget - ifall man inte tydligt redovisar för hur man tänker sig JA-alternativet och de andra effekter man räknar med i de olika alternativen (alltså övriga trafiklösningar), samt vilka kalkylvärden och vikter man använt, så har man ju inte direkt nått så långt när det gäller vetenskaplig akribi.
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » sön 05 jun, 2016 15:36

De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » tis 07 jun, 2016 9:43

Inge skrev:De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.


Fast som jag förstår är den medräknade i de fall man föreslår indragningar. De anger ju vilka effekter som inte är medräknade - exempelvlis trängsel (vilket man borde räkna med om man ersätter buss med tunnelbana - men man brukar ju inte räkna med den effekten såvida inte syftet är att minska trängseln).

Däremot så har man ju då inte valt att korta linjerna som går parallellt, på grund av att det ger sämre restidseffekter, förutom då i ett alternativt förslag.

Här är ju det grundproblem som återkommer då i ny form, det vill säga att ska man föreslå något som ger så bra samhällsnytta som möjligt, blir flertalet parallella linjer kvar, eftersom det ger mest resande (störst kollektivtrafikandel).
Lars_L
 
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » tis 07 jun, 2016 11:11

Lars_L skrev:
Inge skrev:De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.


Fast som jag förstår är den medräknade i de fall man föreslår indragningar. De anger ju vilka effekter som inte är medräknade - exempelvlis trängsel (vilket man borde räkna med om man ersätter buss med tunnelbana - men man brukar ju inte räkna med den effekten såvida inte syftet är att minska trängseln).

Däremot så har man ju då inte valt att korta linjerna som går parallellt, på grund av att det ger sämre restidseffekter, förutom då i ett alternativt förslag.

Här är ju det grundproblem som återkommer då i ny form, det vill säga att ska man föreslå något som ger så bra samhällsnytta som möjligt, blir flertalet parallella linjer kvar, eftersom det ger mest resande (störst kollektivtrafikandel).


Det där är rent skitsnack. Själva den formella uppgiften var att ta fram förslag för att ersätta bussarna. Man har låtit dem ligga kvar av samma anledning som man inte räknar med överdäckning av Östra, "ansätter" samma driftskostnad för Roslagsbanetågen, som för tunnelbanan, trots att det behövs dubbelt så många tåg och fyra gånger så mycket personal osv.

Dvs man har helt enkelt brukat en rejäl skopa falskhet för att få ihop sin pamflett.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 11:13

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.


Fast som jag förstår är den medräknade i de fall man föreslår indragningar. De anger ju vilka effekter som inte är medräknade - exempelvlis trängsel (vilket man borde räkna med om man ersätter buss med tunnelbana - men man brukar ju inte räkna med den effekten såvida inte syftet är att minska trängseln).

Däremot så har man ju då inte valt att korta linjerna som går parallellt, på grund av att det ger sämre restidseffekter, förutom då i ett alternativt förslag.

Här är ju det grundproblem som återkommer då i ny form, det vill säga att ska man föreslå något som ger så bra samhällsnytta som möjligt, blir flertalet parallella linjer kvar, eftersom det ger mest resande (störst kollektivtrafikandel).


Det där är rent skitsnack. Själva den formella uppgiften var att ta fram förslag för att ersätta bussarna. Man har låtit dem ligga kvar av samma anledning som man inte räknar med överdäckning av Östra, "ansätter" samma driftskostnad för Roslagsbanetågen, som för tunnelbanan, trots att det behövs dubbelt så många tåg och fyra gånger så mycket personal osv.

Dvs man har helt enkelt brukat en rejäl skopa falskhet för att få ihop sin pamflett.

Det du skriver är som vanligt skitsnack. Du tar inte till dig att du har fel på flera punkter. Att du inte förstår rapporten gör den inte till en pamflett. Överdäckning av Östra är rena fantasier, ingen annan än du skulle se det som ett realistiskt alternativ. Och varför diskuterar ni Roslagsbanan i den här tråden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » tis 07 jun, 2016 11:20

Det är betydligt mindre fantasti än att riva bort stationen och sanera marken. Ändå tas endast det senare ned som möjlighet. Den stora skillnaden i driftskostnader är också känd. Man kör faktiskt såväl tunnelbana som Roslagsbanetåg varje dag. Ändå ljuger man ihop att de skulle vara lika osv.

Det är i detta sken man måste se "glömskan" beträffande besparingen för indragna parallella busslinjer.

Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

- För att skapa en bild av att en utbyggd tunnelbana skulle vara ett lika uselt alternativ har det krävts mycket fantasi och som sagt en rejäl skopa falskhet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 11:35

Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » tis 07 jun, 2016 11:40

twr skrev:
Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.


Det du skriver nu är ju helt enkelt inte sant. Till och med i pamfletten, med dess uppblåsta nyttor och ignorerade kostnader är nyttokvoten våldsamt negativ.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav LÅ1 » tis 07 jun, 2016 12:08

För att få upp tråden på spåret igen, och alltså bort från spårtrafik, :roll: så slänger jag in en länk.
Samråd om nya bussterminalen vid Slussen
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 13:00

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.


Det du skriver nu är ju helt enkelt inte sant. Till och med i pamfletten, med dess uppblåsta nyttor och ignorerade kostnader är nyttokvoten våldsamt negativ.

Av sidan 243 framgår att Roslagsbanan till T-Centralen har bäst samhällsekonomi av de studerade alternativen, förutom ett rent bussalternativ. Anser du att dessa siffror är fel, och i så fall varför?

Och detta är via Tekniska högskolan. Det nu föreslagna alternativet via Odenplan ger bättre värden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Inge » tis 07 jun, 2016 13:18

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.


Det du skriver nu är ju helt enkelt inte sant. Till och med i pamfletten, med dess uppblåsta nyttor och ignorerade kostnader är nyttokvoten våldsamt negativ.


twr skrev:Av sidan 243 framgår att Roslagsbanan till T-Centralen har bäst samhällsekonomi av de studerade alternativen, förutom ett rent bussalternativ. Anser du att dessa siffror är fel, och i så fall varför?

Och detta är via Tekniska högskolan. Det nu föreslagna alternativet via Odenplan ger bättre värden.


Ja visst är det fel. Det är fullständigt förljuget.

Men det är ändå fortfarande så, längst in i dimman av lögner, att man inte lyckats få något alternativ med utbyggd Roslagsbana i närheten av lönsamt. Även där, mitt i pamflettflosklerna, står den med en våldsamt negativ nettonytta.

Du har ju inget stöd alls för ditt påstående att det skulle finnas någonslags lönsamhet i att förlänga Roslagsbanan till centralen. Inte ens i den värsta av alla dåliga och vinklade av rapporter.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav roggek » tis 07 jun, 2016 14:18

Bäste Inge och twr:
Kan vi försöka hålla oss till ämnet. Annars skall jag anmäla mig som jourmaster 24 timmar om dygnet och jaga er med blåslampa. Respektera trådens ämne, tack!
För pajkastning innehar ni båda VM-titeln i...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GBerglund och 7 gäster