Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 9:13

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Lars Ödlund skrev:Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag


Så är det ju.


Nu skall vi inte upphöja ogrundade påståenden till sanningar. De stora flertalet tjänar på tunnelbanan. För det stora flertalet blir det heller inte ytterligare ett byte, utan ett flyttat byte som medger en genare väg. Men naturligtvis kan alltid enstaka undantag grävas fram.


Fast läs hela mitt svar, så ser du att jag också pekar på när tunnelbaneutbyggnad ger minskade restider. Men din syn är ju snarast att det alltid blir restidsvinster ifall man slipper åka buss. Egentligen kan man säga att den tätare turtätheten vid Slussen på tunnelbanan, i princip äter upp vinsten av att det går något fortare att åka tunnelbanan mellan Nacka C och T-centralen, än buss och sedan byte vid Slussen. Det rör sig om 2-3 minuter ungefär - vilket väl motsvarar den längre väntetid på t-banan i Nacka och att det säkert tar någon minut att åka in i bussterminalen från motorvägen vid Nacka.

Angående bussbyten har jag ju förklarat den särskilda situationen vid Orminge, som gör att den som knutpunkt och bytespunkt kan vara lämplig för t-bana av just det skälet. Men naturligtvis kan det kanske vara aktuellt att "dra ut" busslinjer som idag har byte vid Orminge som direktbussar till Nacka, när t-banan dit blir färdig.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » lör 04 jun, 2016 14:29

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:
Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.


Det räknas ju givetvis in i driftkostnaderna och är en del av analysen,


Av analyser ja. Men inte nödvändigtvis i pamfletter och andra politiska skrifter. Tex "glömde" trivector detta helt i sin Roslagsbanepamflett.

Man kan alltså inte längre förutsätta att detta finns med i de så kallade rapporterna. Jag vet att det förr fanns en mattebok för högstadiet med uppgift att räkna ut när det blev lönsamt med tunnelbana. Exemplet gick ut på att alla andra kostnader än driftskostnad för buss per passagerare, driftskostnad för tunnelbana per passagerare och investeringskostnad för tunnelbanan var försummade. Ett ränteantagande fanns förstås också.

Kan kanske verka överförenklat. Men med stor sannolikhet träffade högstadieeleverna mer rätt än trivectorkonsulterna, vilka verkar helt ha sovit sig genom högstadiet.


Har de glömd det, eller är det medräknat? Det framgår ju inte. Men jag håller med dig i sak om bristerna i utredningar, men det gäller ju inte denna specifikt - det gäller ju alla s.k. utredningar som presenteras av Trafikförvaltningen i Landstinget - ifall man inte tydligt redovisar för hur man tänker sig JA-alternativet och de andra effekter man räknar med i de olika alternativen (alltså övriga trafiklösningar), samt vilka kalkylvärden och vikter man använt, så har man ju inte direkt nått så långt när det gäller vetenskaplig akribi.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » tis 07 jun, 2016 9:43

Inge skrev:De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.


Fast som jag förstår är den medräknade i de fall man föreslår indragningar. De anger ju vilka effekter som inte är medräknade - exempelvlis trängsel (vilket man borde räkna med om man ersätter buss med tunnelbana - men man brukar ju inte räkna med den effekten såvida inte syftet är att minska trängseln).

Däremot så har man ju då inte valt att korta linjerna som går parallellt, på grund av att det ger sämre restidseffekter, förutom då i ett alternativt förslag.

Här är ju det grundproblem som återkommer då i ny form, det vill säga att ska man föreslå något som ger så bra samhällsnytta som möjligt, blir flertalet parallella linjer kvar, eftersom det ger mest resande (störst kollektivtrafikandel).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 11:13

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:De har "glömt". Dvs den besparingen är som så mycket annnat på oklara grunder inte medräknad.


Fast som jag förstår är den medräknade i de fall man föreslår indragningar. De anger ju vilka effekter som inte är medräknade - exempelvlis trängsel (vilket man borde räkna med om man ersätter buss med tunnelbana - men man brukar ju inte räkna med den effekten såvida inte syftet är att minska trängseln).

Däremot så har man ju då inte valt att korta linjerna som går parallellt, på grund av att det ger sämre restidseffekter, förutom då i ett alternativt förslag.

Här är ju det grundproblem som återkommer då i ny form, det vill säga att ska man föreslå något som ger så bra samhällsnytta som möjligt, blir flertalet parallella linjer kvar, eftersom det ger mest resande (störst kollektivtrafikandel).


Det där är rent skitsnack. Själva den formella uppgiften var att ta fram förslag för att ersätta bussarna. Man har låtit dem ligga kvar av samma anledning som man inte räknar med överdäckning av Östra, "ansätter" samma driftskostnad för Roslagsbanetågen, som för tunnelbanan, trots att det behövs dubbelt så många tåg och fyra gånger så mycket personal osv.

Dvs man har helt enkelt brukat en rejäl skopa falskhet för att få ihop sin pamflett.

Det du skriver är som vanligt skitsnack. Du tar inte till dig att du har fel på flera punkter. Att du inte förstår rapporten gör den inte till en pamflett. Överdäckning av Östra är rena fantasier, ingen annan än du skulle se det som ett realistiskt alternativ. Och varför diskuterar ni Roslagsbanan i den här tråden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 11:35

Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav LÅ1 » tis 07 jun, 2016 12:08

För att få upp tråden på spåret igen, och alltså bort från spårtrafik, :roll: så slänger jag in en länk.
Samråd om nya bussterminalen vid Slussen
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 13:00

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Hur det än är så är den föreslagna Roslagsbanetunneln det projekt med lägst samhällsnyttokvot som någon sin diskuterats i Stockholm. Våldsamt negativ !

Hur kan du mena att du har redan och den samlade kåren av utredare har fel? Då får du åtminstone presentera några siffror. sanningen är ju att detta projekt är sällsynt väl motiverat, och borde ha genomförts för länge sedan. Att så inte har skett handlar om fördomar angående trafikslag, tron att tunnelbana är bättre än andra trafikslag oavsett omständigheter.


Det du skriver nu är ju helt enkelt inte sant. Till och med i pamfletten, med dess uppblåsta nyttor och ignorerade kostnader är nyttokvoten våldsamt negativ.

Av sidan 243 framgår att Roslagsbanan till T-Centralen har bäst samhällsekonomi av de studerade alternativen, förutom ett rent bussalternativ. Anser du att dessa siffror är fel, och i så fall varför?

Och detta är via Tekniska högskolan. Det nu föreslagna alternativet via Odenplan ger bättre värden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav roggek » tis 07 jun, 2016 14:18

Bäste Inge och twr:
Kan vi försöka hålla oss till ämnet. Annars skall jag anmäla mig som jourmaster 24 timmar om dygnet och jaga er med blåslampa. Respektera trådens ämne, tack!
För pajkastning innehar ni båda VM-titeln i...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » tis 07 jun, 2016 14:42

roggek skrev:Bäste Inge och twr:
Kan vi försöka hålla oss till ämnet. Annars skall jag anmäla mig som jourmaster 24 timmar om dygnet och jaga er med blåslampa. Respektera trådens ämne, tack!
För pajkastning innehar ni båda VM-titeln i...

Jag kastar i alla fall pajer med substans. Inges är helt ihåliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Jourmaster » tis 07 jun, 2016 14:57

Jourmaster instämmer med roggek och tillhåller Inge och twr att hålla sig till ämnet och använda vårdat språk. Tills vidare låses inte tråden.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 796
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 5:27

Inge skrev:Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !

Det måste väl ha gjorts prognoser och samhällsekonomiska beräkningar? Är det 10-15 %, som Inge skriver, eller kanske färre eller fler?

Men det är väl inget konstigt att de tyngsta busslinjerna erbjuds en högre standard? Att värmdöbussarna får gå till Slussen är ungefär som att Norrtäljebussarna blir kvar till Tekniska högskolan eller någon annan central plats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav AdrianLangemar » ons 08 jun, 2016 5:33

Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 5:54

AdrianLangemar skrev:Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.

Bussarna från orminge ska väl gå till Slussen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 6:10

AdrianLangemar skrev:Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.


Både ja och nej. Visst det bestämdes ju i avtalet (för att Värmdö skulle gå med på att delfinansiera tunnelbanan), att Värmdöbussarna skulle fortsätta - men det har ju föreslagits också i tidigare utredningar, eftersom det blir för stor restidsförlust annars. Naturligtvis kommer motorvägsbussarna från Orminge i högtrafik att fortsätta gå till Slussen. I praktiken blir ju alltså minskningen av trafikanter till/från Slussen ganska marginell mot idag. Egentligen är det ju bara några lokallinjer i Nacka som försvinner från Slussen + den stomlinje från Orminge som ju är tänkt att bli en tvärförbindelse enligt stomnätsstrategin. å andra sidan går inte den in på Värmdövägen mellan Skuru och Forum Nacka, så restidsmässigt blir det ingen försämring. Är väl egentligen 444 utanför högtrafik som försvinner.

Det är ju också anledningen till att dra tunnelbanan till Orminge, eftersom fler då får kortare restid med tunnelbana och att man då kan dra in direktbussarna. Det är ju i Orminge/Boo som den stora befolkningen i Nacka egentligen bor.

Sedan skulle jag nog säga att det finns en ganska beprövad tanke att man när det gäller busslinjer som går längre sträcka är mer noga med att undvika byten "mitt i resan" än för korta linjer. En orsak är att restidens längd som sådan gör alternativet att åka kollektivt så mycket sämre än på korta avstånd (restidskvoten). Samtidigt som man i närförort ofta kan ha hög turtäthet, vilket gör att det inte gör så mycket om man missar en avgång vid försening etc.

Genom att blåa linjen inte stannar vid Slussen och det därmed går fortare med buss än med tunnelbana dit, så kommer det fortfarande ge bra med restidsvinster.

Sedan - i och med att man valde en avgrening också till Hagsätra, så klarar ju inte tunnelbanan till Nacka det resandeunderlag som skulle bli om alla bussar vände vid Nacka (med god standard). Bara nybyggnationen som planeras i Nacka motsvarar väl ca 3 000 resenärer i maxtimmen. I sammanhanget får man väl säga att det är en stor miss att man verkar vara inställda på att begränsa plattformslängden till 145-meters.

Givetvis gör man beräkningar och det blir ju naturligt att man anpassar utbudet till Slussen efter resandeunderlag. Det blir ju ganska lätt egentligen. Är det bara 10-15 procent som fortsätter gör man väl som på andra håll - det vill säga har turer som bara utgår från Nacka som förstärker.

Sedan kommer säkert tider då man kommer ifrågasätta om man har råd med denna dubbeltrafik. Att det är samhällsekonomiskt motiverat, innebär ju inte detsamma som att man har pengar till trafiken.

Däremot behövs ju ändå en terminal vid Slussen och den vid Nacka är ju för liten för att ta all trafik i framtiden. Nu har man ju också minskat terminalen något vid Slussen. Blir fortfarande lite väl ont om uppställningsplatser/platser för tidsreglering, men annars kommer den att räcka rätt bra för behovet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 7:42

Inge skrev:För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.


Att de inte är planerade - då menar du att inte detaljplan är fastlagd. Och visst, man ska inte gå händelserna i förväg. Men bussterminalen i Slussen är ju ute på samråd nu och kommer väl alltså att antas ganska snart, troligen redan i höst.

Terminalen i Nacka har ju inte kommit så långt, men eftersom det finns en politisk vilja för den här lösningen, finns det väl få skäl till att göra det antagandet att de inte kommer att bli av - om än förstås ytterligare modifieringar kan bli aktuella.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav Lars_L » ons 08 jun, 2016 7:52

Inge skrev:
Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.


I det här fallet är det mycket lättare att styra än i andra fall. Däremot kan jag medge att det delvis finns ett sådant problem med 676 - det stora problemet där är ju också att antalet som fortsätter i morgonrusningen är ytterst få, medan det är många som åker från Tekniska på eftermiddagen. Där har man ju dock löst det så att man har 676X under morgonrusningen som vänder vid Danderyd (liksom 670X från Vaxholm). På så sätt får man en viss överstyrning av resenärer som ska till tekniska till de avgångar som går hela vägen, medan de andra är populära då de har färre hållplatser längs vägen. Liknande lösningar går ju att göra för direktbussarna till Slussen (eftersom turtätheten i högtrafik är så hög). Man skulle alltså - om det är nödvändigt för effektiviteten, kunna ha avgångar som inte stannar för avstigande vid Nacka.

Sedan bygger ju ditt antagande på just att du har rätt och de som gör prognoserna har fel. Så kan det vara. Men som jag ser det måste man komma ihåg att Slussen inte är strikt parallell förbindelse, utan en av de största bytespunkterna i Stockholm efter T-centralen. Det kommer ju alltså vara rätt många påstigande vid Nacka som väljer att ta bussen till Slussen från de andra linjerna som vänder vid Nacka.

På så sättet blir ju busslinjerna till Slussen också en smart tvärförbindelse. Men givetvis får man alltid beakta till hur stor del man har råd med den trafiken, eftersom andra alternativ finns. I detta ingår ju också förstås frågan om man vill göra kollektivtrafiken mer attraktiv eller inte. Sett till mängden resenärer som lockas att åka kollektivt med denna lösning, så är det nog en av de bättre och kostnadseffektiva förslagen man kan hitta i Stockholm.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:18

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Lars och twr tycks ju argumentera för att Roslagsbanan skall byggas ut eftersom buss är bäst. Kanske inte helt rationellt. Men det visar ju på en slags busskärlek som tangerar ämnet för den här tråden.

Behövs bussterminalen vid Slussen. -Nej, naturligtvis inte. -Men de 10-15% som faktiskt tjänar tid på att åka buss hela vägen in till Slussen, ska inte de få det?

-Det är ju ändå så många bussar, kan inte några fortsatta?

Ja, ungefär så låter argumentationsupptakten varje gång bussterminalen vid Slussen diskuteras.

Men funkar det?

Nej, det gör det naturligtvis inte. Det är inte resenärerna i 10 till 15% av bussarna som vill till Slussen. Det är 10 till 15 % av resenärerna per buss. En enorm skillnad när man kommer till praktik. För i praktiken innebär det att varje buss kommer att bli nästan tom innanför Nacka. Någon tid till bussbyte eller inväntan av nästa buss finns inte heller. Ty gör man det, har inte ens de 10-15% något att tjäna på att åka via Slussen !

Det måste väl ha gjorts prognoser och samhällsekonomiska beräkningar? Är det 10-15 %, som Inge skriver, eller kanske färre eller fler?

Men det är väl inget konstigt att de tyngsta busslinjerna erbjuds en högre standard? Att värmdöbussarna får gå till Slussen är ungefär som att Norrtäljebussarna blir kvar till Tekniska högskolan eller någon annan central plats.


Som sagt, det fungerar inte, eftersom det på varje enskild buss bara blir 10-15 % av resenärerna kvar.

Vadå "inte fungerar"? Då måste du först definiera vad det är som ska fungera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:19

Lars_L skrev:
Inge skrev:För närvarande finns ingen bussterminal i Nacka och den i Slussen är under rivning. Inga nya finns planerade.


Att de inte är planerade - då menar du att inte detaljplan är fastlagd. Och visst, man ska inte gå händelserna i förväg. Men bussterminalen i Slussen är ju ute på samråd nu och kommer väl alltså att antas ganska snart, troligen redan i höst.

Terminalen i Nacka har ju inte kommit så långt, men eftersom det finns en politisk vilja för den här lösningen, finns det väl få skäl till att göra det antagandet att de inte kommer att bli av - om än förstås ytterligare modifieringar kan bli aktuella.

Det finns ett avtal om att bygga både två, och färdig projektering. Försök inte ge "planerad" en annan betydelse än vad det betyder för alla andra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 8:22

Lars_L skrev:Men som jag ser det måste man komma ihåg att Slussen inte är strikt parallell förbindelse, utan en av de största bytespunkterna i Stockholm efter T-centralen. Det kommer ju alltså vara rätt många påstigande vid Nacka som väljer att ta bussen till Slussen från de andra linjerna som vänder vid Nacka.

Detta kommer att fungera väldigt smidigt från stan. I riktning mot stan blir bytet ganska otympligt. Men en hel del byter säkert så ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inläggav twr » ons 08 jun, 2016 12:30

Inge skrev:
twr skrev:Det finns ett avtal om att bygga både två, och färdig projektering. Försök inte ge "planerad" en annan betydelse än vad det betyder för alla andra.


Inte med markägarna va?

Det där är ju lite som att jag och min kompis träffar ett avtal om att käka upp din glass.

Nej, det är långtifrån färdigt. Jag tycker ändå att det är missvisande att säga att det inte finns några planer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster