Tät busstrafik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Tät busstrafik

Inläggav twr » ons 13 apr, 2016 13:13

Hur tät kan busstrafiken på en gata vara och klara vanliga 42 meters hållplatser (två bussar samtidigt)? När krävs fler lägen/separata hållplatser för olika linjer?

Hur lång bör reglertiden vara i dockningsterminal? Kan man räkna med en docka per linje? Om någon linje har extremt tät trafik, hur många platser krävs? Säg till exempel att det kommer en buss i minuten, hur många platser krävs?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5250
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tät busstrafik

Inläggav Lars_L » ons 13 apr, 2016 14:30

twr skrev:Hur tät kan busstrafiken på en gata vara och klara vanliga 42 meters hållplatser (två bussar samtidigt)? När krävs fler lägen/separata hållplatser för olika linjer?

Hur lång bör reglertiden vara i dockningsterminal? Kan man räkna med en docka per linje? Om någon linje har extremt tät trafik, hur många platser krävs? Säg till exempel att det kommer en buss i minuten, hur många platser krävs?


Frågan är nog omöjlig att besvara. Eller rättare sagt - det finns inte ett svar utan många. Men Londonviadukten är väl ett bra exempel. Där passerar omkring 160 bussar i maxtimmen. Alltså en buss var 20:e sekund nästan. I ena riktningen är det ju bara ett hållplatsläge, medan det åt andra hållet, väl är fyra eller fem. Detta givetvis beroende på att avstigning går mycket fortare och de som stiger på kan åka alla linjer. Det här är väl dock verkligen på gränsen och vid Henriksdal har man ju tid efter annan haft begränsningar i avstigningen på grund av detta.

I vanlig stadstrafik är väl Odengatan ett av de mer extrema exemplen. Vid Stadsbiblioteket är det väl 50-tal avgångar i maxtimmen. Det är nog ungefär där gränsen ligger innan det blir för mycket köer in till hållplatsen.

Men det är alltså så många parametrar som spelar in, att man inte kan ge något generellt svar på detta. Vi har ju Oxfford Street i London, som väl förvisso har rätt många hållplatser, men där är det ju flera hundra avgångar i maxtimmen. Å andra sidan är ju den gatan i princip en stillastående kö av bussar i alla fall.

Också när det gäller dockningsterminaler är det ju lite flytande. Har man exempelvis en särskild avstigningplats, eller måste bussen in i dockan för att släppa av passagerare? I det senare fallet begränsar det ju trafiken rätt mycket och därför inte att rekommendera, såvida inte varje docka används relativt lite (ca 8-avgångar per timme).

Har man bara dockningsstation för påstigande, går det förstås ha fler avgångar per timme. Men även där är det ju till viss del beroende på hur många påstigande det är. Alltså om det är en matarstation som "fyller" bussarna, eller en dockningsstation vid en mindre knutpunkt. Därtill givetvis vilket sätt man har att visera påstigande och om påstigningar tillåts vid alla dörrar. Normalt tar ju en leduss ca 3-minuter att fylla. Är det sådan beläggning, blir det ju svårt att ha tätare trafik från dockningsstationen än var fjärde minut och antagligen kan även det orsaka mindre problem.

Det är ju annars rätt vanligt att man har fler dockningsstationer för samma linje. Exempelvis använder man det för linje 165 vid Liljeholmen. Det är dock inte så mycket för att turtätheten är så hög, utan snarare för att klara av reglertiderna och förarpaus.
Lars_L
 
Inlägg: 1863
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tät busstrafik

Inläggav hej » sön 08 maj, 2016 20:22

Lindholmen i Göteborg har som tätast ungefär 60 turer i timmen i en riktning, visserligen i två hållplatslägen efter varandra varav det ena möjliggör omkörning men där någonstans ligger väl gränsen. ..
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst