Ny busslinje i Arenastaden

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav kildor » sön 03 apr, 2016 11:13

SL har startat en ny busslinje i Arenastaden (linje 103):

https://mitti.se/ny-busslinje-i-arenastaden/
http://sl.se/ficktid/vinter/v103.pdf

Det är en ringlinje som går Solna station-Pyramidvägen-Mall of Scandinavia-Arenan-Signalbron-Solna station.

I besparingstider nu när man dragit in busslinjer, pendeltågsavgångar och kortat ned öppettider på tunnelbanestationer så känns det här som en väldigt märklig satsning. Arenastaden ligger ju i direkt anslutning till Solna station. Rulltrappa upp och sen över bron rätt in i köpcentret. Och eftersom busslinjen bara går på helgerna så kan jag inte se annat än att det är besökare till köpcentrumet och enstaka fotbollsmatcher som linjen riktar sig till :roll: Visst, kommer man med buss eller tvärbanan till Solna station södra så är det ju en liten bit att gå. Men att bekosta en busslinje för det, som dessutom går i 7-minuterstrafik..?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav LÅ1 » sön 03 apr, 2016 11:41

Ja, lite märkligt. Det finns säkert många platser där det finns långa gångvägar mellan station och "besöksmål" (eller tätt bostadsbestånd) utan att man har en tanke på att inrätta busslinje för det.
Även linjenumret är märkligt. Borde vara ett 500-nummer. Men de kanske är slut?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » sön 03 apr, 2016 12:12

502 och 505 går väl redan förbi? 502 är föreslagen för omdragning (till Spånga istället för polishögskolan efter Arenastaden) fr.o.m. nästa tidtabell.

Kan det vara så enkelt att man vill testköra lite innan "nya" 502 drar igång, den måste förstås ha betydligt tätare avgångar än nuvarande, ersätter även 118 mellan Spånga och Hallonbergen, men frågan är hur täta?


Det är nog linjenummerbrist. På Duvbovägen blir det nu 502/512 istället för 503/513 som det var för längesedan. Det antagningen just för att 503/513 snabbt återanvänts på andra håll.

(502/512 var paret för Duvbo/Huvudsta. 503/513 Hässelby/Spånga. På den tiden betydde ettan att linjen vände kort. Möjligen infördes "ettan" redan på SJ-tiden.)

I fallet med nya 502/512 kanske man borde prova att sätta ihop linjerna och göra som man gjorde ett tag i Danderyd, låta den ena gå högervarv och den andra vänstervarv?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » sön 03 apr, 2016 13:52

103 handlar väl om att koppla linjenumret till evenemangslinjerna som ju nu har dragits in (verkar det som) - alltså 101 och 102. 103 blir väl ett slags alternativ istället för dem och för att ge kortare gångavstånd från framförallt Arenan.

502 lär väl behöva ha halvtimmestrafik på dagtid helgerna. På så sätt rationaliserar man ju trafiken rätt rejält i Bromsten. Den behöver väl dock antagligen ha utökad tidtabell på vardagskvällar så att man får kvartstrafik genom Bromsten tillsammans med 512, så länge pendeltågen har den trafikeringen, eller åtminstone fram till 20-tiden, eller om man istället väljer att förlänga kvartstrafiken på 512 någon timme.

I övrigt kan man ju konstatera att Arriva snarast verkar vara inne på att dela upp de gamla områdena Bromma och Solna ännu tydligare genom att korta av linjer, istället för att integrera områdena. Är väl nästan bara Bromsten där 1xx-linje försvinner inom Stockholm stads gränser.

Det är ju en del avkortande av linjer på gång. Förvisso är det svårt att hålla punktligheten med långa linjer, men samtidigt är ju det senare bra utifrån kundperspektiv och att resenärerna inte ska behöva krångla med bussbyten.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » sön 03 apr, 2016 13:57

VBPs utformning....

Det dumma i Bromsten är att skolorna där har en hel del elever från andra delar av Spånga som nu måste byta vid Spånga station.

Dubbel VBP !

Gäller väl iofs i andra rilning också, men då för (lata) högstadie och gymnasieelever.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » sön 03 apr, 2016 14:13

Inge skrev:VBPs utformning....

Det dumma i Bromsten är att skolorna där har en hel del elever från andra delar av Spånga som nu måste byta vid Spånga station.

Dubbel VBP !

Gäller väl iofs i andra rilning också, men då för (lata) högstadie och gymnasieelever.


Tror inte det är så mycket det. Snarare att man försöker anpassa linjerna till underlag. Det är nog viktigare än dubbel VBP i detta sammanhang. Särskilt som man förlorar en del resenärer när byte krävs. Men visst - VBP:n är ju inte till för att skapa en samhällsekonomisk och bra kollektivtrafik, utan för att få ner kostnaderna för trafiken (effektivisera den).
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » sön 03 apr, 2016 14:15

Lars_L skrev:
Inge skrev:VBPs utformning....

Det dumma i Bromsten är att skolorna där har en hel del elever från andra delar av Spånga som nu måste byta vid Spånga station.

Dubbel VBP !

Gäller väl iofs i andra rilning också, men då för (lata) högstadie och gymnasieelever.


Tror inte det är så mycket det. Snarare att man försöker anpassa linjerna till underlag. Det är nog viktigare än VBP:n i detta sammanhang. Särskilt som man förlorar en del resenärer när byte krävs. Men visst - VBP:n är ju inte till för att skapa en samhällsekonomisk och bra kollektivtrafik, utan för att få ner kostnaderna för trafiken (effektivisera den).


Det borde hur som helst finnas en begränsning så att samma accesskort inte kunde räknas dubbelt i samma avtalsområde under en viss tid. Tex 75 minuter.

Då tror jag att linjerna skulle bli längre igen !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » sön 03 apr, 2016 14:37

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:VBPs utformning....

Det dumma i Bromsten är att skolorna där har en hel del elever från andra delar av Spånga som nu måste byta vid Spånga station.

Dubbel VBP !

Gäller väl iofs i andra rilning också, men då för (lata) högstadie och gymnasieelever.


Tror inte det är så mycket det. Snarare att man försöker anpassa linjerna till underlag. Det är nog viktigare än VBP:n i detta sammanhang. Särskilt som man förlorar en del resenärer när byte krävs. Men visst - VBP:n är ju inte till för att skapa en samhällsekonomisk och bra kollektivtrafik, utan för att få ner kostnaderna för trafiken (effektivisera den).


Det borde hur som helst finnas en begränsning så att samma accesskort inte kunde räknas dubbelt i samma avtalsområde under en viss tid. Tex 75 minuter.

Då tror jag att linjerna skulle bli längre igen !


Kunde förstås vara en tanke, men är ju inget man kan införa i efterhand (under gällande avtal). Risken är också att man då väljer att sätta priset i överkant. Hur mycket byten som görs inom ett avtalsområde är ju relativt knepigt att räkna ut och hur det påverkar vid förändringar av linjenätet nästan omöjligt, utan omfattande enkätundersökningar, eller databaskörningar.

Är väl dock snarare tveksam till att entreprenörerna i så stor utsträckning ska få bestämma linjenätet. Särskilt som kraven på utredning tycks vara mycket begränsad. Formen det presenteras på i remissen kring trafikförändringarna är ju minst sagt under all kritik.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » sön 03 apr, 2016 16:14

Angående turtäthet vore det kanske lämpligast om 502 avgick samtidigt som 112 och 512 samtidigt som 157?

Givetvis inte alla fyra samtidigt, utan växelvis med sammanlagt jämnt intervall.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Bo Rengmark » mån 25 apr, 2016 0:22

kildor skrev:SL har startat en ny busslinje i Arenastaden (linje 103):

https://mitti.se/ny-busslinje-i-arenastaden/
http://sl.se/ficktid/vinter/v103.pdf

Det är en ringlinje som går Solna station-Pyramidvägen-Mall of Scandinavia-Arenan-Signalbron-Solna station.

I besparingstider nu när man dragit in busslinjer, pendeltågsavgångar och kortat ned öppettider på tunnelbanestationer så känns det här som en väldigt märklig satsning. Arenastaden ligger ju i direkt anslutning till Solna station. Rulltrappa upp och sen över bron rätt in i köpcentret. Och eftersom busslinjen bara går på helgerna så kan jag inte se annat än att det är besökare till köpcentrumet och enstaka fotbollsmatcher som linjen riktar sig till :roll: Visst, kommer man med buss eller tvärbanan till Solna station södra så är det ju en liten bit att gå. Men att bekosta en busslinje för det, som dessutom går i 7-minuterstrafik..?

Åkte ett varv både lördag och söndag och var ensam i bussen båda gångerna. När bussen kommer tillbaka till Solna station tomkör den via Frösundaleden och Kolonnvägen till rondellen vid Gustav III:s boulevard och tillbaka till Solna station. Linjen har lite ovanligt ytterligare en hållplats som heter Solna station. Den ligger på Dalvägen och är avsedd för de som kommer från tvärbanan.
Man kan undra vem som ligger bakom satsningen, om det är SL, Arriva eller Mallerian. Hittar inget på SLs hemsida. Det är 600 meter att gå från Solna station till Mallerian.
Hittade denna länk: http://www.mynewsdesk.com/material/pressrelease/1359375/download?resource_type=resource_attached_pdf_document
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » mån 25 apr, 2016 6:56

Bo Rengmark skrev:Åkte ett varv både lördag och söndag och var ensam i bussen båda gångerna. När bussen kommer tillbaka till Solna station tomkör den via Frösundaleden och Kolonnvägen till rondellen vid Gustav III:s boulevard och tillbaka till Solna station. Linjen har lite ovanligt ytterligare en hållplats som heter Solna station. Den ligger på Dalvägen och är avsedd för de som kommer från tvärbanan.
Man kan undra vem som ligger bakom satsningen, om det är SL, Arriva eller Mallerian. Hittar inget på SLs hemsida. Det är 600 meter att gå från Solna station till Mallerian.
Hittade denna länk: http://www.mynewsdesk.com/material/pressrelease/1359375/download?resource_type=resource_attached_pdf_document


Det är ju Arriva som ansvarar för kollektivtrafiken i området. Avtalet fungerar ju så att förvisso kan SL kräva minimitrafik, men det är väl tveksamt om man gjort i detta fall. Och framförallt inte om man här bara skulle anse behovet föreligga på helger. Arriva kan ju förstås haft problem med trängsel på 502, då kan det här vara ett billigare sätt än att köra fler turer på den linjen.

Det kan ju också vara så att Mall of Scandinavia är med och sponsrar, inte helt otroligt.

Sedan är det väl så att Arriva får omkring 20 kronor per passagerare. En linje på några hållplatser kan därför vara en ganska lönsam affär. Skulle man ha 10 passagerare per tur, så får man in 800 kronor, mot att ha driftskostnader på kanske 500 kronor i timmen. Däremot är jag kanske tveksam till om intresset är så stort för linjen (vilket ju din provåkning visar på), men det är en annan sak. Det kan ju ta tid att köra in en sådan här idé också; folk som besöker friends och mall, gör ju inte det varje helg precis, så det kan ta relativt lång tid att få upp ögonen för att linjen finns. Frågan är om Arriva har den uthålligheten.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Bo Rengmark » tor 28 apr, 2016 0:27

Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:Åkte ett varv både lördag och söndag och var ensam i bussen båda gångerna. När bussen kommer tillbaka till Solna station tomkör den via Frösundaleden och Kolonnvägen till rondellen vid Gustav III:s boulevard och tillbaka till Solna station. Linjen har lite ovanligt ytterligare en hållplats som heter Solna station. Den ligger på Dalvägen och är avsedd för de som kommer från tvärbanan.
Man kan undra vem som ligger bakom satsningen, om det är SL, Arriva eller Mallerian. Hittar inget på SLs hemsida. Det är 600 meter att gå från Solna station till Mallerian.
Hittade denna länk: http://www.mynewsdesk.com/material/pressrelease/1359375/download?resource_type=resource_attached_pdf_document


Det är ju Arriva som ansvarar för kollektivtrafiken i området. Avtalet fungerar ju så att förvisso kan SL kräva minimitrafik, men det är väl tveksamt om man gjort i detta fall. Och framförallt inte om man här bara skulle anse behovet föreligga på helger. Arriva kan ju förstås haft problem med trängsel på 502, då kan det här vara ett billigare sätt än att köra fler turer på den linjen.

Det kan ju också vara så att Mall of Scandinavia är med och sponsrar, inte helt otroligt.

Sedan är det väl så att Arriva får omkring 20 kronor per passagerare. En linje på några hållplatser kan därför vara en ganska lönsam affär. Skulle man ha 10 passagerare per tur, så får man in 800 kronor, mot att ha driftskostnader på kanske 500 kronor i timmen. Däremot är jag kanske tveksam till om intresset är så stort för linjen (vilket ju din provåkning visar på), men det är en annan sak. Det kan ju ta tid att köra in en sådan här idé också; folk som besöker friends och mall, gör ju inte det varje helg precis, så det kan ta relativt lång tid att få upp ögonen för att linjen finns. Frågan är om Arriva har den uthålligheten.

Jag förstår inte hur SL resonerar om det är VBP-ersätttning på denna linje. Alldeles för kort avstånd (600 meter) för att köra shoppingresenärer. Vad säger de boende i höghuset i Annedal som i snart sex år gått 800 meter till hållplatsen Mariehällskyrkan?
Ur Arrivas synvinkel tycker jag det skulle vara effektivare att på återvägen köra över Signalbron för att via Kolonnvägen komma fram till Solna station. Hörde att det kan bli aktuellt till helgen att Arriva kan vara på plats och marknadsföra linjen.
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » tor 28 apr, 2016 0:31

Det verkar ha blivit en flopp, ja. Har inte åkt med själv, men sett bussen några gånger. Alltid tom.

Frågan är om det kommer att gå bättre med nya 502? -Svårt att veta tycker jag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » tor 28 apr, 2016 6:41

Bo Rengmark skrev:Jag förstår inte hur SL resonerar om det är VBP-ersätttning på denna linje. Alldeles för kort avstånd (600 meter) för att köra shoppingresenärer. Vad säger de boende i höghuset i Annedal som i snart sex år gått 800 meter till hållplatsen Mariehällskyrkan?
Ur Arrivas synvinkel tycker jag det skulle vara effektivare att på återvägen köra över Signalbron för att via Kolonnvägen komma fram till Solna station. Hörde att det kan bli aktuellt till helgen att Arriva kan vara på plats och marknadsföra linjen.


Men SL har ju inte så mycket att säga emot. Så länge inte linjen inkräktar på något annat trafikområde, eller annan busstrafik (som innebär borttagande av linjer till andra områden), så är ju inte tanken med avtalet att SL ska ha några åsikter. SL har ju lagt all trafikplanering på entreprenörerna. Det enda SL kan göra är att hindra indragningar eller borttagande av linjer - men det är som sagt också i undantagsfall.

Sedan att dessa avtal inte är något vidare bra för kollektivtrafiken, och att det därför i dessa områden inte kommer leda till att man någonsin (i princip) kommer införa busslinjer som ger något direkt mervärde för resenärerna (attraktivare kollektivtrafik) är ju ganska uppenbart. Är ju bara när man kan spara in omlopp genom en snabbare linjesträcka som en del av resenärerna kan uppleva någon restidsvinst, utan att kostnaderna för operatörerna samtidigt behöver öka. Alla andra lösningar som skulle vara motiverade samhällsekonomiskt, blir ju ändå dyrare företagsekonomiskt.

VBP är ju bra för att hålla antalet passagerare på en bra nivå per tur, men det fungerar inte för att göra förändringar i linjenätet i avtalsområdena. Detta borde regleras på ett helt annat sätt i avtalen.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » tor 28 apr, 2016 8:55

Det är nog bra att operatörerna får större möjlighet att påverka linjenätet. På sikt bör man även tillåta att man kör i varandras områden. Däremot bör skavanker som att ändrad medellinjelängd inte påverkar storleken på VPB-ersättningen åtgärdas.

Huruvida VPB huvudsakligen skall syfta till att ge kostnadsbespering eller resenärsnytta är en helt annan fråga som SL bestämmer ensam om. Vill man uppnå kostnadsbespering betalar man ut en högre fast ersättning och en låg VPB-ersättning. På så vis säkerställer man att operatörens marginalkostnaden överstiger marginalintäkten och får en inriktning mot besparing. Om man däremot inte ger någon fast ersättning alls eller till och med tar ur en fast avgift mot att istället ha högre VPB-ersättning säkerställer man att marginalintäkten överstiger marginalkostnaden för operatören, vilket leder till ökad resenärsnytta. Och en högre kostnad för SL givetvis.

Frågan är om inte det mest rättvisa vore att SL upprättade en slags VPB-ersättningstabell där ersättningen gavs som en funktion av linjelängd och sedan tillämpade denna för alla nya avtal?

Själva upphandlingarna kunde sedan handla om storleken på den fasta ersättningen/avgiften.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » tor 28 apr, 2016 9:15

Inge skrev:Det är nog bra att operatörerna får större möjlighet att påverka linjenätet. På sikt bör man även tillåta att man kör i varandras områden. Däremot bör skavanker som att ändrad medellinjelängd inte påverkar storleken på VPB-ersättningen åtgärdas.

Huruvida VPB huvudsakligen skall syfta till att ge kostnadsbespering eller resenärsnytta är en helt annan fråga som SL bestämmer ensam om. Vill man uppnå kostnadsbespering betalar man ut en högre fast ersättning och en låg VPB-ersättning. På så vis säkerställer man att operatörens marginalkostnaden överstiger marginalintäkten och får en inriktning mot besparing. Om man däremot inte ger någon fast ersättning alls eller till och med tar ur en fast avgift mot att istället ha högre VPB-ersättning säkerställer man att marginalintäkten överstiger marginalkostnaden för operatören, vilket leder till ökad resenärsnytta. Och en högre kostnad för SL givetvis.


Det är bra att operatörerna kan komma med förslag. Men hitintills har jag sett några bra lösningar som föreslagits. Och som avtalen ser ut, är jag tveksam till att vi får se några sådana lösningar.

Bäst lösningar kommer ju från de områden där man får betalt per produktionskilometer. Dock är nackdelen där att Trafikförvaltningen ofta godkänner för dyra lösningar - och inte minst att operatörerna säljer in att få köra massa avgångar i motsatt rusningsriktning, eftersom man inte får betalt för tomkörningar.

Som nu är det ju bara tänkt att ge kostnadsbesparing, eftersom hela intäkterna (i de områden som har 100 procent) kommer därifrån. Men det finns ju några varianter också, där en del är ersättning per passagerare och den andra delen per produktionskilometer. En fast avgift fyller ju ingen funktion (annat än exempelvis att betala hyra för viss fast egendom).

Så vill man spara pengar, så ska man ju bara ha VBP-ersättning. Syftet med sådan trafik blir ju att köra så fulla bussar som möjligt, så kort sträcka som möjligt. Allt som kan utveckla trafiken innebär nästan en sämre kostnadstäckning eftersom antalet personkilometer per produktionskilometer i regel minskar. Medelreslängden har man iaf i Arrivaavtalet viss möjlighet att justera, men den blir ändå så marginell i sammanhanget, eftersom det ändå är medelreslängden - sett till hela avtalsområdet som styr. Det får alltså ingen större effekt, inom det spann där det ändå är rimligt att göra trafikförändringar som påverkar den aspekten.

Det finns olika sätt att laborera med detta. Allt får givetvis effekt på hur effektiv trafik man vill ha och hur mycket man vill utveckla trafiken. Men med dagens lösningar blir det ju aldrig så att operatörerna föreslår lösningar som är lönsamma samhällsekonomiskt, men som inte ger full kostnadstäckning - och som bekant är det näsan en omöjlighet att uppnå. Det som går att göra inom ramen för VBP är i princip att ha direktlinjer i högtrafik, som gör att resenärerna kan resa en snabbare väg och att det därmed behövs färre fordon - men då gäller det att det går åt färre fordon också. På många håll läggs ju dessa direktlinjer utöver vanlig trafik, och blir därmed ingen besparing.

Vad man skulle kunna göra är att en del av VBP är fast och den andra delen rörlig efter medelreslängden på respektive linje. Det finns andra lösningar också, som exempelvis bonus om antalet resenärer ökar över en viss nivå.

Fast i grunden är frågan om kollektivtrafiken ändå en fråga för kommun och landsting. Det är knappast ett privat företag som ska styra var det ska finnas kollektivtrafik - iaf inte så länge vi har en syn där kollektivtrafiken är en del av landstingens ansvar.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » tor 28 apr, 2016 9:38

Tvärt om som sagt. En låg VPB-andel och en hög fast ersättning ger störst incitament till nedskärningar och kostnadsbesperingar. Hög VPB-ersättning ger incitament till att försöka öka antalet resenärer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » tor 28 apr, 2016 10:00

Inge skrev:Tvärt om som sagt. En låg VPB-andel och en hög fast ersättning ger störst incitament till nedskärningar och kostnadsbesperingar. Hög VPB-ersättning ger incitament till att försöka öka antalet resenärer.


Det vore nog bra om du försökte förklara hur detta skulle gå till (vad du nu menar med fast ersättning? - men jag antar att det är per produktionskm du avser, eller ngt sådant?)

På viket sätt tycker du trafikutbudet har ökar inom Arrivas avtalsområden när de har uteslutande VBP? Hur kommer det sig att din uppfattning skiljer sig helt emot vad ekonomerna på Trafikförvaltningen anser? Hur får du ihop Nobinas neddragningar i Tyresö, Haninge med att försöka öka antalet resenärer?

Däremot finns givetvis ett incitament att ha fler resenärer per avgång. Men det är ju inte det samma som incitament till att öka antalet resenärer totalt. I princip alla kända sätt som finns att öka antalet resenärer på (möjligen med undantag för reklamkampanjer och exempelvis införande av "stomlinjer") innebär färre antal resenärer per avgång. Det är i princip omöjligt att öka antalet resenärer totalt sett, utan åtgärder som kostar mer än de intäkter de bidrar till. Detta är ren företagsekonomi.

Om man däremot får en fast ersättning för att man kör linjen, blir det inte lika viktigt att ha många resenärer per avgång, vilket alltså innebär att man istället kan ha ett bättre utbud, som i sin tur leder till fler resenärer - även om givetvis incitamentet för det är mindre.

Rent logiskt kan det ju tyckas som att ersättning per resenär också skulle leda till att man vill öka antalet resenärer - men såsom kollektivtrafik ser ut och de fasta kostnader som finns i samband med att köra linjetrafik, blir det ändå så att det enda incitamentet egentligen blir är att öka antalet resenärer per avgång. Men det gör man ju främst av ovan angivna skäl genom att dra in på trafiken.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Inge » tor 28 apr, 2016 12:05

Lars_L skrev:
Inge skrev:Tvärt om som sagt. En låg VPB-andel och en hög fast ersättning ger störst incitament till nedskärningar och kostnadsbesperingar. Hög VPB-ersättning ger incitament till att försöka öka antalet resenärer.


Det vore nog bra om du försökte förklara hur detta skulle gå till (vad du nu menar med fast ersättning? - men jag antar att det är per produktionskm du avser, eller ngt sådant?)


Det är inte fast ersättning. Fast är ett fast belopp för att man åtar sig och eller får rätt att bedriva trafiken. Det kan som sagt även vara så att det fasta beloppet bör tas ut som en avgift av operatören för att denne skall få rätt till VBP-ersättning. Vilken fast avgift/ersättning som blir marknadsmässig beror helt på nIvan på VPB-ersättningen.

Om vad jag förstår av din uppfattning om hur arriva bedriver trafiken borde du förespråka en nivå över 100%. Dvs att från VPB-ersättningen, som höjs, dras en fast avgift.

Men jag är inte så säker på att trafikförvaltningen verkligen vill öka resenärsnyttan på detta vis. Snarare vill man att Arriva hellre skall genomdriva besparingar än satsa på att erhålla en högre ersättning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ny busslinje i Arenastaden

Inläggav Lars_L » tor 28 apr, 2016 12:30

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Tvärt om som sagt. En låg VPB-andel och en hög fast ersättning ger störst incitament till nedskärningar och kostnadsbesperingar. Hög VPB-ersättning ger incitament till att försöka öka antalet resenärer.


Det vore nog bra om du försökte förklara hur detta skulle gå till (vad du nu menar med fast ersättning? - men jag antar att det är per produktionskm du avser, eller ngt sådant?)


Det är inte fast ersättning. Fast är ett fast belopp för att man åtar sig och eller får rätt att bedriva trafiken. Det kan som sagt även vara så att det fasta beloppet bör tas ut som en avgift av operatören för att denne skall få rätt till VBP-ersättning. Vilken fast avgift/ersättning som blir marknadsmässig beror helt på nIvan på VPB-ersättningen.

Om vad jag förstår av din uppfattning om hur arriva bedriver trafiken borde du förespråka en nivå över 100%. Dvs att från VPB-ersättningen, som höjs, dras en fast avgift.

Men jag är inte så säker på att trafikförvaltningen verkligen vill öka resenärsnyttan på detta vis. Snarare vill man att Arriva hellre skall genomdriva besparingar än satsa på att erhålla en högre ersättning.


Fast då diskuterar vi ju något helt annat än den modell Trafikförvaltningen använder sig av. Jag ser inte på något sätt hur man skulle kunna dra en avgift till Trafikförvaltningen från operatören, som då sedan skulle få tillbaka det i form av intäkter per resande. Vad skulle syftet vara med en sådan? Det är ju bara att skyffla pengar fram och tillbaka. Däremot kan man naturligtvis ha ett slags tjänstekoncession - såsom Trosabussen har fungerat som. Det vill säga att operatören får x antal miljoner för att köra trafiken och får sedan de faktiska intäkterna för trafiken. Men det är ju ett otympligt sätt inom ett län, eftersom grunden är att man kan använda periodkortet på alla linjer.

Jag menar ju just att dagens system inte leder till ökat resande, som jag förstod det som att du påstod att VBP ledde till. Utan snarare att just dagens system leder till att man likt Arriva och Nobina försöker effektivisera trafiken.

Det har säkert varit nödvändigt att få kontroll över kostnadsökningarna i kollektivtrafiken. Men enbart VBP leder ju inte till att fler åker kollektivt. I avtal som gäller i tio år fram i tiden, så måste det rimligen finnas ett sådant incitament - om man vill att operatören ska ha ansvar för utvecklingen av linjenätet.

I annat fall kan man ju låta Trafikförvaltningen ha ansvaret och då låta operatören komma med förslag, och sedan regleras ökade driftkostnader efter någon bestämd princip. Men där räcker det inte med att höja/sänka VBP i förhållande till medelreslängden, eftersom den påverkas så lite av en förändring på någon/några enstaka linjer och troligen inte i proportion till kostnadsökningen/intäktsökningen (fler resande). Står Trafikförvaltningen för ansvaret, kan man dock ganska lätt reglera detta - och här har jag pekat på flera möjligheter, exempelvis då att man istället ser på medelreslängden per linje, vilket är lite knepigt, eller i annat fall justerar ersättningen både utifrån den sammanlagda medelreslängdens förändring, och förändring av antalet passagerare i genomsnitt per km. Ändrar man detta - påverkar man förstås inte "effektivitetsparametern" - men detta ändras ju bara då utifrån den ändring som sker i förhållande till de förändrade linjerna (inte om dessa förändras av andra skäl ). Vilken prisändring på VBP operatören vill ha för dessa förändringar får ju då vara en del av anbudet, vilket ju då inte behöver innebära att det helt står i proportion till den procentuella förändringen. Det kan kanske tyckas som märkligt att antalet passagerare per km skulle påverkas, då operatören ändå skulle ha möjlighet att bestämma turtäthet - men det åtgår ju på kravet för minimitrafik på de nya trafikutbudet, det vill säga den del som inte kan påverkas.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster