Vad kostar det - att köra buss?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Vad kostar det - att köra buss?

Inläggav TKO » tor 03 mar, 2016 11:00

Ja som det står i rubriken - vad kostar det att köra buss? Per kilometer eller per timme eller nåt annat bra mått.

Jag är inte ute efter någon exakt siffra, utan mer mellan tummen och pekfingret.

Förmodligen skulle jag kunna räkna ut detta alldeles själv genom att plöja igenom t ex SL:s årsredovisning - men jag gissar/hoppas att det bland forumets kunniga skribenter finns någon som skulle kunna svara på denna fråga om hen så väcktes mitt i natten!

den för tillfället något late
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Vad kostar det - att köra buss?

Inläggav Stefan Isaksson » tor 03 mar, 2016 14:42

Muntlig uppgift från VD:n hos min arbetsgivare: 700:- timmen (inklusive förare).
Jag kommer pinsamt nog inte ihåg om det var med eller utan moms. Jag tror att det gäller vanlig 12-metersbuss, även om ledbuss nog inte är uppseendeväckande dyrare.
Siffran varierar givetvis med fordonet: avskrivningskostnad etc, och med företag: administration, garagekostnader etc.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Ulrik Berggren » tor 03 mar, 2016 23:05

Stefan Isaksson skrev:Muntlig uppgift från VD:n hos min arbetsgivare: 700:- timmen (inklusive förare).
Jag kommer pinsamt nog inte ihåg om det var med eller utan moms. Jag tror att det gäller vanlig 12-metersbuss, även om ledbuss nog inte är uppseendeväckande dyrare.
Siffran varierar givetvis med fordonet: avskrivningskostnad etc, och med företag: administration, garagekostnader etc.

SI

Tumregeln är väl att timkostnaden avser föraren och kilometerkostnaden avser fordonet. Så timkostnaden borde vara samma oavsett fordon, medan km-kostnaden är högre för ledbuss t ex.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Lars_L » fre 04 mar, 2016 1:13

Viktigt i sammanhanget är också utnyttjandegraden av fordonet per år. Därtill vad man räknar i overhead etc. I kollektivtrafik ingår ju en hel del annat, som städning av vagnar, depåplats, trafikledning etc. Därför är det ju också relevant vad man vill räkna på (räkna in . och ev. vad man vill räkna för sig). Normal körsträcka per år för en linjebuss ligger på mellan 60 000-70 000 km per år. Med en sådan utnyttjandegrad hamnar man i regel på mellan 30-50 kronor per kilometer. Givetvis i det högre skiktet för stsadstrafik och i det längre för landsbygdstrafik.
Lars_L

Inläggav Lars Ödlund » fre 04 mar, 2016 14:05

I SL:s årsredovisning framgår knappast alls vad det kostar att köra buss :-) däremot vad SL betalar för att få bussen körd.

Det är två väsensskilda ting.

Eftersom jag antar att det gäller inom SL området där en stor del av trafiken sker inom tätort blir en summa här inte alls jämförbar med andra typer av trafik, sedan är ju oftast förplanerad-beställd trafik billigare än akuta uppdrag av ersättningstrafik modell.

Pratar vi alltså om självkostnaden för entreprenören eller kanske om den summa som densamma bör debitera för att det ska bära sig?
Lars Ödlund

Inläggav Verspieder » fre 04 mar, 2016 20:27

Om man som kund beställer en buss som skall gå i beställningstrafik, så skiljer priset inte speciellt mycket vare sig det är en 18-platsers Mercedes Sprinter eller en 60-platsers ledvagn. Den största andelen av kostnaden är ju fasta kostnader, som t.ex förarens lön.
Verspieder

Inläggav Lars_L » fre 04 mar, 2016 22:42

Det är just det faktum att det är så många faktorer som påverkar som blir ett ganska stort problem när man ska jämföra buss med exempelvis spårväg. Ofta använder man helt felaktiga uppgifter, just för att man går till en årsredovisning, eller vad Trafikanalys kommit fram till. Men dessa uppgifter är kanske inte så relevanta för den linje som man planerar för alla gånger.

Men att exempelvis köra med ledvagnar på linje 160 mellan Gullmarsplan och Årstaberg, så uppskattar jag de totala driftskostnaderna till ca 525 kronor per utbudstimme, eller 37,50 kronor per utbudskilometer, Personalkostnaden står här för närmare 60 procent av kostnaderna. Detta också med hänsyn till hur vagnsutnyttjandet ser ut i dag i avtalsområdet.

Sedan skiftar ju detta beroende på val av bränsle (och bränslepris), hur hög korttidsskjukfrånvaron är och kostnad för reservvagnar, antalet tomkörningar, effektivitet i schemaläggning etc, nyttjandegrad av vagnarna etc och behov av att täcka för overheadkostnader mm+ allt annat som ingår i ett sådant här avtal, såsom servicevärdar, trafikledare, flexvagnar etc. Om man måste lägga på 10 procent eller 20 procent, styrs ju därmed mycket av hur avtalet ser ut, och inte minst med avseende på viten m.m. Helt enkelt vilken kvalitet på tjänsten som efterfrågas. Skulle man exempelvis bara klara av 1,5 varv per timme, blir ju kostnaden avsevärt högre än med 2 varv per timme (som i exemplet här). I realiteten klarar man ju inte heller det senare riktigt i högtrafik/dagtrafik, men det bortser vi från i det här exemplet!
Lars_L

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 11:47

Jag vill tacka alla (speciellt Lars Ö) för upplysande svar. Jag inser också att "kostnaden varierar", beroende på hur trafiken ser ut men även ur vilken synvinkel man betraktar kostnaden - leverantörens eller köparens. Men för de tankegångar jag var inne på räcker denna noggrannhet!

(Och den här gången handlade det faktiskt inte om att ställa om 160 till spårväg... utan något helt annat!)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 13 mar, 2016 10:36

For mange år siden oppga GS at de hadde beregnet at kjøring med en leddbuss kostet omtrent 10% mer enn en 12-meter. Leddbussen har litt høyere drivstofforbruk og trenger litt flere bremseklosser og dekk.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 11:53

Jag antar att ledbussen även är något dyrare i inköp än en 12-metersvagn och därmed har något högre kapitalkostnad...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » mån 14 mar, 2016 21:33

TKO skrev:Jag antar att ledbussen även är något dyrare i inköp än en 12-metersvagn och därmed har något högre kapitalkostnad...

/TKO

Om det var för många år sedan, så var det kanske innan nuvarande redovisningsregler för kommuner och landsting infördes.

Hur som helst, så påverkar väl fordonets kapacitet i någon mån också hur många man behöver...
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 15 mar, 2016 10:26

TKO skrev:Jag antar att ledbussen även är något dyrare i inköp än en 12-metersvagn och därmed har något högre kapitalkostnad...

/TKO

Jo, när det gäller kapitalkostnader så är de ännu högre för ledbuss. Bränsle och kostnader för vagnen (leasing eller kapitalkostnader och avskrivning) är sammanlagt ca 25 procent högre för ledvagn än med 12-metersbuss per km. Men denna del är ju i regel bara ca 1/3 av de totala kostnaderna.

Förarkostnaden är ju dock största kostnaden. Därför blir det i regel ändå inte så mycket dyrare att köra med ledvagn. Men den måste förstås behövas under dimensionerande tid. Att då använda den under annan tid, ger ju rätt obetydligt prispåslag . Högst några procent av den totala kostnaden.
Lars_L

Återgå till Bussar