Switch to mobile style

Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Inge » tor 07 sep, 2017 9:55

Den mest angelägna åtgärden borde hur som helst vara att se till att öka antalet pendeltåg. Då kan pendeltågsbussarna tas bort.

Sedan är det inget som hindrar att omedelbart dra om dem. Antingen via Vanadisvägen eller bättre direkt ut mot Norrtull.

Vem är det föresten som kör dem? -Jag anar att dessa har en annan operatör än stadsbussarna, annars hade nog åtgärden redan varit verkställd.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tor 07 sep, 2017 12:20

Inge skrev:Den mest angelägna åtgärden borde hur som helst vara att se till att öka antalet pendeltåg. Då kan pendeltågsbussarna tas bort.

Sedan är det inget som hindrar att omedelbart dra om dem. Antingen via Vanadisvägen eller bättre direkt ut mot Norrtull.

Vem är det föresten som kör dem? -Jag anar att dessa har en annan operatör än stadsbussarna, annars hade nog åtgärden redan varit verkställd.

515? Det är Arriva!

De borde korta av linjen så den körs Sundbybergs Centrum-Haga Norra, och vända där. Det är helt onödigt att fortsätta in till stan nu när Citybanan har öppnats!
Då har vi en linje mindre vid korsningen Odengatan/Sveavägen.
Detta borde nog upprepas vid vissa andra linjer, medan andra linjer kan läggas om att köra Upplandsgatan-Vanadisvägen-Sankt Eriksgatan till Norrtull, och vidare mot solna och Vallentuna!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 13:30

ADDE skrev:
Inge skrev:Den mest angelägna åtgärden borde hur som helst vara att se till att öka antalet pendeltåg. Då kan pendeltågsbussarna tas bort.

515? Det är Arriva!

De borde korta av linjen så den körs Sundbybergs Centrum-Haga Norra, och vända där. Det är helt onödigt att fortsätta in till stan nu när Citybanan har öppnats!
Detta borde nog upprepas vid vissa andra linjer, medan andra linjer kan läggas om att köra Upplandsgatan-Vanadisvägen-Sankt Eriksgatan till Norrtull, och vidare mot solna och Vallentuna!

Jag ska inte påstå att jag har full koll på resandemönstret på 515, men jag tror inte att ovanstående förslag är så lyckat.
Linjen skulle i så fall fortfarande vara användbar för lokala resor inom och mellan Solna och Sundbyberg, och i övrigt fungera som matarlinje till tunnelbanan (Sundbybergs centrum) och pendeltåg (Sundbyberg /utan C!/ och Solna).

Jag kan ha fel - det kanske är på dessa sträckor som det stora resandet sker redan idag. Men om det är önskvärt att bussen fortfarande går in till Odenplan - vilket jag tror det är - så går det att hitta lösningar som gör att linjen inte går via Odengatan. Alternativt kan vi ge kollektivtrafiken två körfält mellan Odenplan och Sveavägen - som jag tidigare påpekat kan privatbilisterna nöja sej med lite mindre utrymme till förmån för folkflertalets nytta!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 07 sep, 2017 14:03

TKO skrev:
ADDE skrev:

515? Det är Arriva!

Jag ska inte påstå att jag har full koll på resandemönstret på 515, men jag tror inte att ovanstående förslag är så lyckat.
Linjen skulle i så fall fortfarande vara användbar för lokala resor inom och mellan Solna och Sundbyberg, och i övrigt fungera som matarlinje till tunnelbanan (Sundbybergs centrum) och pendeltåg (Sundbyberg /utan C!/ och Solna).

Jag kan ha fel - det kanske är på dessa sträckor som det stora resandet sker redan idag. Men om det är önskvärt att bussen fortfarande går in till Odenplan - vilket jag tror det är - så går det att hitta lösningar som gör att linjen inte går via Odengatan. Alternativt kan vi ge kollektivtrafiken två körfält mellan Odenplan och Sveavägen - som jag tidigare påpekat kan privatbilisterna nöja sej med lite mindre utrymme till förmån för folkflertalets nytta!

/TKO

Inbilla dig inte att det finns något folkflertal som skulle ha nytta av din föreslagna "lösning". Den gör alla till förlorare. Även om vissa, de som hittat på det, är för dumma för att förstå att de är förlorare, utan tvärt om känner sig så nöjda med sin makt, att det känslomässigt trumfar resultatet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 16:51

Inge skrev:Inbilla dig inte att det finns något folkflertal som skulle ha nytta av din föreslagna "lösning". Den gör alla till förlorare. Även om vissa, de som hittat på det, är för dumma för att förstå att de är förlorare, utan tvärt om känner sig så nöjda med sin makt, att det känslomässigt trumfar resultatet.
'

Jag inbillar mej inte - det är det andra som gör så mycket bättre på detta forum!

Merparten av innevånarna i Stockholm har ingen bil, dom åker heller inte bil i någon större utsträckning. Det är därför mycket rimligt att i alla lägen prioritera kollektivtrafiken, om vi vill gynna folkflertalet. Om sedan en del bilister anser att detta är ett stort ingrepp i deras personliga frihet - ja kanske till och med ett extremt - är det bara att skicka ännu en klagoskrift till Europadomstolen...

För övrigt har jag ingen känsla av makt - vilket kan bero på att jag i stor utsträckning saknar makt, speciellt när det gäller trafikfrågor. Men rätt har jag ju - det är bara att se hur illa det står till nu!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tor 07 sep, 2017 21:11

TKO skrev:
Inge skrev:Inbilla dig inte att det finns något folkflertal som skulle ha nytta av din föreslagna "lösning". Den gör alla till förlorare. Även om vissa, de som hittat på det, är för dumma för att förstå att de är förlorare, utan tvärt om känner sig så nöjda med sin makt, att det känslomässigt trumfar resultatet.
'

Jag inbillar mej inte - det är det andra som gör så mycket bättre på detta forum!

Merparten av innevånarna i Stockholm har ingen bil, dom åker heller inte bil i någon större utsträckning. Det är därför mycket rimligt att i alla lägen prioritera kollektivtrafiken, om vi vill gynna folkflertalet. Om sedan en del bilister anser att detta är ett stort ingrepp i deras personliga frihet - ja kanske till och med ett extremt - är det bara att skicka ännu en klagoskrift till Europadomstolen...

För övrigt har jag ingen känsla av makt - vilket kan bero på att jag i stor utsträckning saknar makt, speciellt när det gäller trafikfrågor. Men rätt har jag ju - det är bara att se hur illa det står till nu!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Merparten av invånarna i Stockholm har tillgång till bil och bilar regestrerade i Stockholms län körs också längre än riksgenomsnittet, vad nu det har med saken att göra.

Förstörelsen när inga gator längre fungerar drabbar alla. Ingen kommer fram. Du kanske saknar makt, men tar man till exempel din likasinnade, Helden, så är det bara det och ren onyanserad förstörelselusta det handlar om. (Ganska vanligt hos politiker.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 21:29

Inge skrev:Merparten av invånarna i Stockholm har tillgång till bil och bilar regestrerade i Stockholms län körs också längre än riksgenomsnittet, vad nu det har med saken att göra.

Förstörelsen när inga gator längre fungerar drabbar alla. Ingen kommer fram. Du kanske saknar makt, men tar man till exempel din likasinnade, Helden, så är det bara det och ren onyanserad förstörelselusta det handlar om. (Ganska vanligt hos politiker.)

Och ändå röstar folk på Helldén - eller kanske därför?
Enceladus

Inläggav hgsldf » tor 07 sep, 2017 21:47

TKO skrev:

/TKO

Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran
hgsldf

Inläggav Harald » tor 07 sep, 2017 22:13

Bilarna i Stockholms län går marginellt längre än riksgenomsnittet, 1450 mil per år mot 1413 mil per år. Men innevånarna i Stockholms län har färre bilar än riksgenomsnittet, 398/1000 mot 479/1000, så de kör kortare sträcka per innevånare än riksgenomsnittet, 577 mil per år mot 677 mil per år. Alla tal är för 2015 och är hämtade från http://miljobarometern.stockholm.se/tra ... r-med-bil/
Harald

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 22:34

hgsldf skrev:Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran

Räcker det inte med pendeltåg och tunnelbana för trafiken mellan Solna och Odenplan? Om jag tolkar detta korrekt ligger pendeltågets dimensionerande sträcka någon annanstans (och där planeras det också tunnelbana).
Enceladus

Inläggav ADDE » tor 07 sep, 2017 23:05

hgsldf skrev:
TKO skrev:

/TKO

Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran

Linje 515 har fortfarande en tydlig roll i att en går längs Råsundavägen. Man ser ju tydligt att 515 heter busslinjen som en gång i tiden ersatte Sundbybergsbanan.
Sedan dess har mycket hänt. Solna har fått pendeltåg, tunnelbana och tvärbana (som går en sydligare sträcka mellan Sundbybergs centrum och solna station, via solna centrum). Nu senast öppnade Citybanan! Då 515 efter att ha lämnat Frösunda går ut på motorvägen mot Norrtull och vidare till Odenplan så anser jag att den går parallellt med Pendeltågen sedan citybanan invigdes. Nu har jag ingen större koll på resandesiffrorna, men jag undrar vilken nytta bussen har som matarlinje till Odenplan idagsläget? 515 har defenitivt en viktig roll i Gamla Råsunda (även om den inte är lika tung som 160 är i Årsta, så behövs 515 längs Råsundavägen). Dessutom fungerar 515 som en kompletterande tvärförbindelse mellan Solna station-Näckrosen-Duvbo-Sundbybergs centrum.

515 borde egentligen ta linje 67's sträckning mellan Solna station och Frösundavik. Då har 515 en bra ändhållplats. 67:an kan då vända vid Östra station. och därmed har vi två busslinjer mindre på Odengatan, på tal om för många linjer ;)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 3:01

Harald skrev:Bilarna i Stockholms län går marginellt längre än riksgenomsnittet, 1450 mil per år mot 1413 mil per år. Men innevånarna i Stockholms län har färre bilar än riksgenomsnittet, 398/1000 mot 479/1000, så de kör kortare sträcka per innevånare än riksgenomsnittet, 577 mil per år mot 677 mil per år. Alla tal är för 2015 och är hämtade från http://miljobarometern.stockholm.se/tra ... r-med-bil/

Det bekräftar vad jag skrev. Men bilinnehav per invånare och körd sträcka per invånare är dåliga jämförelsetal då andelen barn är betydligt högre i Stockholm än riksgenomsnittet. Det åker fler personer i varje bil i Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 8:05

Inge skrev:
TKO skrev:
'

vänligen
Thomas K Ohlsson

Merparten av invånarna i Stockholm har tillgång till bil och bilar regestrerade i Stockholms län körs också längre än riksgenomsnittet, vad nu det har med saken att göra.

Låt oss för en gångs skull ta signaturen "Inge":s faktauppgifter på allvar, och försöka kontrollera om de stämmer!

2015 ägde 20% av innevånarna i Stockholm en personbil - tyvärr har jag inte senare siffror. Genomsnittlig hushållsstorlek är cirka 2,2 personer. Om uttrycket "merparten av innevånarna i Stockholm har tillgång till bil" skall förstås så att de bor i ett hushåll där någon innehar en bil så är det alltså inte sant. (Enkel matematik - jag tror inte jag behöver förklara sambandet).

En alternativ tolkning är att i stort sett alla innevånare i Stockholm kan ringa efter en taxi - och på det sättet anses ha "tillgång till bil". Kan det vara så signaturen "Inge" tänker?

En annan intressant sifferuppgift är att bilresor står för blott 12% av resandet i innerstaden (och det är väl innerstaden vi diskuterar, jag har för mej att Odengatan räknas dit?) medan kollektivtrafiken står för 52%, resterande del (36%) sker på cykel eller till fots. Jag anser att 88% (Kollektivtrafikresenärer, fotgängare och cyklister) utgör en så stor andel av befolkningen att uttrycket "folkflertalet" är mer än befogat!

De otrevliga utfallen mot "politiker" i allmänhet och trafikborgarrådet Helldén i synnerhet är tyvärr symtomatiska för signaturen "Inge":s debattstil - eller törs jag säga avsaknad av stil. Jag lämnar därför ämnet utan vidare kommentarer.

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: När jag skickat mitt inlägg insåg jag att jag kan ha missat en sak. Låt mej därför göra ytterligare ett klarläggande.
Jag antog att signaturen "Inge" med uttrycket "merparten" avser "mer än hälften", ja kanske till och med "betydligt mer än hälften". Men eftersom signaturen ofta verkar leva i sin egen lilla värld så kanske vi ska tolka uttrycket annorlunda. Kanske avses "jag och dom flesta jag känner"? Eller "alla som är värda att räknas med"?
/DS
TKO

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 9:57

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:

vänligen
Thomas K Ohlsson

Låt oss för en gångs skull ta signaturen "Inge":s faktauppgifter på allvar, och försöka kontrollera om de stämmer!

2015 ägde 20% av innevånarna i Stockholm en personbil - tyvärr har jag inte senare siffror. Genomsnittlig hushållsstorlek är cirka 2,2 personer. Om uttrycket "merparten av innevånarna i Stockholm har tillgång till bil" skall förstås så att de bor i ett hushåll där någon innehar en bil så är det alltså inte sant. (Enkel matematik - jag tror inte jag behöver förklara sambandet).

En alternativ tolkning är att i stort sett alla innevånare i Stockholm kan ringa efter en taxi - och på det sättet anses ha "tillgång till bil". Kan det vara så signaturen "Inge" tänker?

En annan intressant sifferuppgift är att bilresor står för blott 12% av resandet i innerstaden (och det är väl innerstaden vi diskuterar, jag har för mej att Odengatan räknas dit?) medan kollektivtrafiken står för 52%, resterande del (36%) sker på cykel eller till fots. Jag anser att 88% (Kollektivtrafikresenärer, fotgängare och cyklister) utgör en så stor andel av befolkningen att uttrycket "folkflertalet" är mer än befogat!

De otrevliga utfallen mot "politiker" i allmänhet och trafikborgarrådet Helldén i synnerhet är tyvärr symtomatiska för signaturen "Inge":s debattstil - eller törs jag säga avsaknad av stil. Jag lämnar därför ämnet utan vidare kommentarer.

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: När jag skickat mitt inlägg insåg jag att jag kan ha missat en sak. Låt mej därför göra ytterligare ett klarläggande.
Jag antog att signaturen "Inge" med uttrycket "merparten" avser "mer än hälften", ja kanske till och med "betydligt mer än hälften". Men eftersom signaturen ofta verkar leva i sin egen lilla värld så kanske vi ska tolka uttrycket annorlunda. Kanske avses "jag och dom flesta jag känner"? Eller "alla som är värda att räknas med"?
/DS

398 bilar per tusen invånare är inte 20%. Det är 39,8%. Om vi sedan använder 2,2 personer per hushåll, trots att källan för påståendet har extremt låg trovärdighet blir det 87,56 %. Det är vad jag förstår flertalet. Det övriga fåtalet torde utgöras dels av personer som uppnått mognad för färdtjänst, samt några extremister på Hjalmarsvägen.

Även beaktat att ett fåtal hushåll har två bilar kommer inte extremisterna på Hjalmarsvägen att bli representiva. Det kan till och med invändas att de hushåll som har bil är sannolikt i snitt är större än genomsnittet, varför siffran 87,56% med biltillgång snarare är i underkant.

Var TKOs ovanstående siffror kommer ifrån vet jag förstås inte. Har TKO fått dem från kamrat Helldén eller hittat på dem själv? Fel är de i varje fall.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 10:12

Inge skrev:398 bilar per tusen invånare är inte 20%. Det är 39,8%. Om vi sedan använder 2,2 personer per hushåll, trots att källan för påståendet har extremt låg trovärdighet blir det 87,56 %. Det är vad jag förstår flertalet. Det övriga fåtalet torde utgöras dels av personer som uppnått mognad för färdtjänst, samt några extremister på Hjalmarsvägen.

Även beaktat att ett fåtal hushåll har två bilar kommer inte extremisterna på Hjalmarsvägen att bli representiva. Det kan till och med invändas att de hushåll som har bil är sannolikt i snitt är större än genomsnittet, varför siffran 87,56% med biltillgång snarare är i underkant.

Var TKOs ovanstående siffror kommer ifrån vet jag förstås inte. Har TKO fått dem från kamrat Helldén eller hittat på dem själv? Fel är de i varje fall.

Siffrorna kommer dels från SCB (hushållsstorlek), dels från SL:s "Fakta om länet..." (bilinnehav)
Är det SCB som har låg trovärdighet?

Kan vi i så fall få något som styrker denna uppfattning, samt kanske för en gångs skull en källhänvisning?
(Det senare är ju något som genomgående fattas i signaturens inlägg. Undrar vad det kan bero på?)

emotser med spänning svar på ovanstående
gör
Thomas K Ohlsson

För övrigt bor jag på Hjälmarsvägen, inte Hjalmarsvägen. Var signaturen "Inge" bor vet vi inte - vi vet ju inte ens om det är en verklig person som döljer sej bakom ordkaskaskaderna...
TKO

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 11:32

TKO skrev:
Inge skrev:398 bilar per tusen invånare är inte 20%. Det är 39,8%. Om vi sedan använder 2,2 personer per hushåll, trots att källan för påståendet har extremt låg trovärdighet blir det 87,56 %. Det är vad jag förstår flertalet. Det övriga fåtalet torde utgöras dels av personer som uppnått mognad för färdtjänst, samt några extremister på Hjalmarsvägen.

Siffrorna kommer dels från SCB (hushållsstorlek), dels från SL:s "Fakta om länet..." (bilinnehav)
Är det SCB som har låg trovärdighet?

Kan vi i så fall få något som styrker denna uppfattning, samt kanske för en gångs skull en källhänvisning?
(Det senare är ju något som genomgående fattas i signaturens inlägg. Undrar vad det kan bero på?)

emotser med spänning svar på ovanstående
gör
Thomas K Ohlsson

För övrigt bor jag på Hjälmarsvägen, inte Hjalmarsvägen. Var signaturen "Inge" bor vet vi inte - vi vet ju inte ens om det är en verklig person som döljer sej bakom ordkaskaskaderna...

Det här får vi försöka reda ut. Okej du påstår att siffran för hushållsstorlek kommer från SCB. Om det stämmer får vi lita på den.

Sedan tolkar jag dig som att du hävdar att du hämtat övriga siffror från SL:s skrift. Låt mig då först peka ut att de siffror i den skriften som bland annat rör inpendlingsandelar etcetera är nonsens. Tex räknas fordon på Essingeleden bort samtidigt som genomresande resenärer på pendeltåg och tunnelbana räknas med. I vissa sammanhang till och med dubbelt!

Men du hänvisar specifikt till en siffra på ett bilinnehav på 20%. Finns den verkligen där? -Den är hur som helst direkt fel. Den korrekta siffran är över 80%. Hur den uppståt kan man förstås inte veta. Men låt oss spekulera. Kanske är det någon (Du TKO?) som i sin iver att normalisera sig själv råkat dividera siffran för antalet bilar per invånare (0,398) med hushållsstorleken, istället för att multiplicera den?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » fre 08 sep, 2017 15:10

Man kan inte dra några bastanta slutsatser om hur många stockholmshushåll som har tillgång till bil, från statistik som enbart anger antal personbilar per innevånare. Orsaken är att hushållen inte har tillgång till alla bilar som är registrerade i Stockholm. En del bilar ägs av juridiska personer och kan inte användas av hushållen. Det är även möjligt att bilar som används på helt andra platser i landet är registrerade i Stockholm för att de ägs av ett företag med säte i Stockholm. Som exempel kan jag nämna att när vi för ett antal år sedan diskuterade biltätheten i Göteborgsregionen, så fann jag att bilinnehavet i Partille ett år hade gått ned med 25 %. Det var inte Partilleborna som hade ledsnat på att köra bil, utan cirka 4.750 bilar registrerade på en juridisk person som hade försvunnit, sannolikt p.g.a. att ett företag hade flyttat eller lagts ned. Det är väl inte heller troligt att alla de 4.750 bilarna hade gått i Partille, utan de var nog spridda över landet.
Harald

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 15:23

Harald skrev:Man kan inte dra några bastanta slutsatser om hur många stockholmshushåll som har tillgång till bil, från statistik som enbart anger antal personbilar per innevånare. Orsaken är att hushållen inte har tillgång till alla bilar som är registrerade i Stockholm. En del bilar ägs av juridiska personer och kan inte användas av hushållen. Det är även möjligt att bilar som används på helt andra platser i landet är registrerade i Stockholm för att de ägs av ett företag med säte i Stockholm. Som exempel kan jag nämna att när vi för ett antal år sedan diskuterade biltätheten i Göteborgsregionen, så fann jag att bilinnehavet i Partille ett år hade gått ned med 25 %. Det var inte Partilleborna som hade ledsnat på att köra bil, utan cirka 4.750 bilar registrerade på en juridisk person som hade försvunnit, sannolikt p.g.a. att ett företag hade flyttat eller lagts ned. Det är väl inte heller troligt att alla de 4.750 bilarna hade gått i Partille, utan de var nog spridda över landet.

Det stämmer att man inte kan vara på kommunnivå. Motsvarande överrepresentation finns i Solna eftersom det finns en överrepresentation av bilhandlare där. (Dessa bilar står alltså inte i bilhallarna, för då räknas de inte alls, utan är utleasade och utpridda hos hushållen.) Men det är nog ändå ganska sällsynt att bilarna går i något helt annat län. Sedan vet jag inte om taxibilarna var med eller ej, de är dock lätt orskiljbara om man vill.

Men även med detta beaktat samt även att tex barn kan bo i flera hushåll, där de ändock har tillgång till bil genom minst det ena och att bilarna inte är jämnt spridda utan säkerligen finns mer frekvent i de större hushållen, så kan man ogärna komma till annan slutsats än att någonstans mellan 80% och 90% av befolkningen i Stockholm har tillgång till bil i sitt hushåll.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 17:59

Är meningen med att ha (tillgång till) bil i Stockholm ingen annan än att visa upp den på Odengatan? Kan det inte vara så att bilen används där kollektivtrafiken inte räcker till? Vilka är det då som skulle förlora på att yttrafiken blir snabbare i innerstan? Inte de som åker mellan Östermalm och Kungsholmen - nu behöver de inte längre åka bil. Inte de som bor utanför innerstan - de flesta radiella resor mot innerstan sker redan med kollektivtrafiken. Bilen kommer fortsatt att kunna användas för tvärresor där kollektivtrafiken är undermålig. På kort sikt kan man fokusera på fler infartsparkeringar vid pendeltågsstationer. På längre sikt behöver man även satsa på bättre tvärförbindelser med kollektivtrafiken. Det gör man också med Tvärbanan och Spårväg Syd.

Jag tror faktiskt att dagens majoritet skulle kunna tänka sig en spårvägskonvertering av linje 4 om en bilfri Odengata var en förutsättning. Men vågar spårvägslobbyn stå upp mot den betydligt starkare gummilobbyn? Och inser förespråkarna att denna motsättning är nödvändig i innerstan?
Enceladus

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 20:08

Ett exempel på när kollektivtrafiken inte räcker till är när man skall storhandla. Och sedan biltullarna kom upp och Prisextra försvann finns det få andra alternativ än ICA-MAXI på Kungsholmen, om man bor i innerstan. Bara ett exempel alltså.

Sedan är det inte någon som kan "inse" att förstörelsen av gatorna leder till bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Möjligen kan någon inbilla sig det. Men faktum är att der är just gatuförstörelsen som är den viktigaste orsaken till att kollektivtrafiken går långsammare och långsammare för varje år som går, trots minskad trafik på gatorna.
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar