Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 14:22

Inge skrev:
Kantorn skrev:Han skrev att det byggts trafikleder, därför kan det byggas en däremellan också.

Gjorde han verkligen det?

Ja låt oss se... Norra länken - är den bekant?

Och sen ska det ju bygga en "förbifart" för hur många miljarder som helst utan att bilisterna behöver bidraga med ett öre. Och den lär ju vara nödvändig eftersom stockholmstrafiken proppas upp av alla de bilar som är på väg från norra Sverige till landets sydligare delar (var det 350 st per dygn i Vägverkets utredning?) - så när dom försvinner blir det ju lätt som en plätt att ratta sin volvo i innerstaden skulle jag tro!

Men bilister är som dom är - gnällmaskiner. Att denna minoritet får styra såväl samhälls- som trafikplanering får mej att tänka på Heidenstams ord:
"Det är skam, det är fläck på Sveriges banér
att medborgarrätt heter bilinnehav".

Ett totalt privatbilsförbud i innerstaden torde vara den bästa lösningen enligt min mening. Dom som får frossa av tanken att inte få köra sin bil överallt kan ju flytta till Vagnhärad. Eller Ösmo... där finns det plats för sådana excentriska böjelser.

vänligen
Thomas K Ohlsson

(Om ovanstående kan verka väl radikalt och/eller polemiskt så kanske det är så. Eller inte!)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 14:26

Det är inte biltrafiken som är det största problemet på bilden. Det kan ändå vara värt att ta bort biltrafiken från Odengatan, men det är inte tillräckligt för att lösa problemet med ihopklumpning. Nu när pendeltåget går till Odenplan kanske man borde fråga sig om 5xx-linjerna också behöver gå dit. Utan dessa skulle alla linjer åtminstone åka åt samma håll. Men det är fortfarande för många linjer.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 14:31

Om vi slutade slösa pengar på kortsiktiga investeringar i nya motorvägar och istället använder pengarna till att bygga ut ett effektivt spårvägssystem i innerstaden så löser vi många problem på en gång!
Men det verkar inte ske de närmaste åren...

anser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav roggek » tis 05 sep, 2017 15:55

TKO skrev:Om vi slutade slösa pengar på kortsiktiga investeringar i nya motorvägar och istället använder pengarna till att bygga ut ett effektivt spårvägssystem i innerstaden så löser vi många problem på en gång!

anser
Thomas K Ohlsson

Vi kan väl säga så här:
De som en gång har upplevt spårvägstrafiken före 1967 i Stockholm, kommer nog aldrig att få återse den i större skala än idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 16:48

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:En första lösning - som går snabbt att genomföra - är att bygga om Odengatan så att den enbart fungerar som lokalgata för biltrafiken.
Biltrafiken mellan de två stora "städerna" Kungsholmen och Östermalm får söka sej andra vägar - det har ju byggts enormt mycket motorleder de senaste åren och fler ska det visst bli, så det ska nog gå bra!
Den som tycker att det blir en för stor omväg får väl ta bussen istället...

påpekar
Thomas K Ohlsson

Var ska bussarna går då, om Odengatan enbart skall vara en gata för lokal biltrafik?

Och vilka är de enorma mängderna motorleder?

Senaste torde varit Klaratunneln på 70-talet och den går bara att köra i riktning mot Kungsholmen. Från Kungsholmen saknas nedfart mot Östermalm.

Det är tämligen självklart att utsagan "enbart som lokalgata för biltrafiken" inte innebär någon restriktion för annan trafik - dvs bussar.
Hur står det till med det logiska tänkandet egentligen?

/TKO

Om du vill att utsagan skall bli entydig får du nog anstränga dig med att sätta ut ett komma. Som du skrev meningen blir den primära tolkningen den jag skrev.

När den tolkning du hade tänkt dig dessutom leder till sakfel i sitt samanhang blir inte det du tydligen åsyftade logiskt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 16:54

Angående möjligheterna att åka mellan Östermalm och Kungsholmen så har Kantorns förslag nackdelen att det bara funkar ibland. Ibland blir det tvärstopp den vägen. P Odengatan är det förvisso alltid kö, men den tar alltid ungefär lika lång tid att köra genom.

Barnhusbron är en bra väg när man skall till nordöstra delen av Kungsholmem, men funkar dåligt till Kungsholmen i övrigt, medan Odengatan faktiskt till och med kan användas för att nå delar av Södermalm.

Därför förblir Odengatan huvudleden trots förstörelsen. Men det är ju inte så att Odengatan är den enda gatan som utstå motsvarande förstörelse. Tvärt om rör det sig om en massiv parallellförstörelse av flera gator varför deras relativa användbarhet i princip bestått.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav CS » tis 05 sep, 2017 23:23

TKO skrev:
Inge skrev:
Kantorn skrev:Han skrev att det byggts trafikleder, därför kan det byggas en däremellan också.

Ja låt oss se... Norra länken - är den bekant?

Och sen ska det ju bygga en "förbifart" för hur många miljarder som helst utan att bilisterna behöver bidraga med ett öre. Och den lär ju vara nödvändig eftersom stockholmstrafiken proppas upp av alla de bilar som är på väg från norra Sverige till landets sydligare delar (var det 350 st per dygn i Vägverkets utredning?) - så när dom försvinner blir det ju lätt som en plätt att ratta sin volvo i innerstaden skulle jag tro!

Men bilister är som dom är - gnällmaskiner. Att denna minoritet får styra såväl samhälls- som trafikplanering får mej att tänka på Heidenstams ord:
"Det är skam, det är fläck på Sveriges banér
att medborgarrätt heter bilinnehav".

Ett totalt privatbilsförbud i innerstaden torde vara den bästa lösningen enligt min mening. Dom som får frossa av tanken att inte få köra sin bil överallt kan ju flytta till Vagnhärad. Eller Ösmo... där finns det plats för sådana excentriska böjelser.

vänligen
Thomas K Ohlsson

(Om ovanstående kan verka väl radikalt och/eller polemiskt så kanske det är så. Eller inte!)

Med risk för att göra herrn upprörd vill jag påpeka att du kritiserar grundmaximen för den socialdemokratiska trafikpolitken i Stockholms län och stad. Biltrafiken är viktig för S. Och det är i mångt och mycket därför socialdemokratin är skeptisk till spårvägar eftersom de är i vägen för trafiken. Tunnelbanans fördel är ju att den inte stör biltrafiken. Och genom att bygga ut tunnelbanan behövs inte lika mycket yta för kollektivtrafikkörfält.

Eller menar du att sossarnas spårvägmotstånd bara är en reaktion mot det trafiklandstingsråd som avgick för 3 år sedan? I så fall kanske partiet borde fundera mer på sakfrågorna än på tre år gammal triangulering.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Kantorn » ons 06 sep, 2017 7:16

Inge skrev:

Ja, typ.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Kantorn » ons 06 sep, 2017 7:26

Inge skrev:Angående möjligheterna att åka mellan Östermalm och Kungsholmen så har Kantorns förslag nackdelen att det bara funkar ibland. Ibland blir det tvärstopp den vägen. P Odengatan är det förvisso alltid kö, men den tar alltid ungefär lika lång tid att köra genom.

Barnhusbron är en bra väg när man skall till nordöstra delen av Kungsholmem, men funkar dåligt till Kungsholmen i övrigt, medan Odengatan faktiskt till och med kan användas för att nå delar av Södermalm.

Därför förblir Odengatan huvudleden trots förstörelsen. Men det är ju inte så att Odengatan är den enda gatan som utstå motsvarande förstörelse. Tvärt om rör det sig om en massiv parallellförstörelse av flera gator varför deras relativa användbarhet i princip bestått.

Huruvida mitt förslag innebär tvärstopp eller inte hade jag ingen aning om. Jag menar därmed inte att ifrågasätta ditt uttalande - vilket jag förvisso gjort om andra av dina uttalanden... Vilken del blir det tvärstopp på? Hela, eller bara delar av?

Sedan är väl frågan om trafiken från Östermalm till Södermalm i större utsträckning rundar Norrmalm och Kungsholmen. Men det vet jag ju inget om. (Brasklapp - det skrev du inget om, men vi har ju tidigare talat om Östermalm - Kungsholmen som aktuell sträcka...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » ons 06 sep, 2017 8:32

Kantorn skrev:
Inge skrev:

Ja, typ.

Ehh, Nej !

Men om han ändå på något vis menat detta vore det förstås lämpligt att vi finge veta var denna trafikled tänktes framdragas.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » ons 06 sep, 2017 9:53

TKO skrev:Och sen ska det ju bygga en "förbifart" för hur många miljarder som helst utan att bilisterna behöver bidraga med ett öre. Och den lär ju vara nödvändig eftersom stockholmstrafiken proppas upp av alla de bilar som är på väg från norra Sverige till landets sydligare delar (var det 350 st per dygn i Vägverkets utredning?) - så när dom försvinner blir det ju lätt som en plätt att ratta sin volvo i innerstaden skulle jag tro!

Menar du verkligen att man bara använder skatteinkomsterna från sådana som mig, som inte är bilist, till förbifarten, men inte skatteinkomsterna från min granne som är bilist? Eller betyder det att bilisterna behöver bidra med minst två öre?
Den typen av fåniga uttalanden/argumentationer är mest använda av diverse utomparlamentariska grupper, men används också i mer halvseriösa politiska debatter.

Och förbifarten är väl inte bara tänkt för "de bilar som är på väg från norra Sverige till landets sydligare delar" utan även från norra delen av länet till södra. Och naturligtvis även för omvända riktningen.

Det här är ingen argumentation för förbifarten. Jag är också ytterst tveksam till att den leden är den mest angelägna. En östlig förbindelse mellan södra och norra länken borde vara mer angelägen. En ringled har många fördelar, och skulle avlasta Essingeleden.

Vad allt detta har med behovet av linje 4 i framtiden, det vet jag inte!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 13:31

CS skrev:Med risk för att göra herrn upprörd vill jag påpeka att du kritiserar grundmaximen för den socialdemokratiska trafikpolitken i Stockholms län och stad. Biltrafiken är viktig för S. Och det är i mångt och mycket därför socialdemokratin är skeptisk till spårvägar eftersom de är i vägen för trafiken. Tunnelbanans fördel är ju att den inte stör biltrafiken. Och genom att bygga ut tunnelbanan behövs inte lika mycket yta för kollektivtrafikkörfält.

Eller menar du att sossarnas spårvägmotstånd bara är en reaktion mot det trafiklandstingsråd som avgick för 3 år sedan? I så fall kanske partiet borde fundera mer på sakfrågorna än på tre år gammal triangulering.

Jag håller med om att det finns mycket i Socialdemokraternas trafikpolitik som kan kritiseras - det gör jag både här och internt.
Det där med "sossarna och spårvagnar" har diskuterats förr i detta forum - det är först i efterhand som högern lyckats övertyga några nyttiga idioter om att man motsatte sej avvecklingen i Stockholm. Det går säkert att använda forumets sökfunktion för ta del av denna debatt - sök t ex på "Johan Eriksson".

Om det idag finns ett "spårvägsmotstånd" inom SAP är jag inte så säker på - det är som jag skrivit säkert 100 gånger en landstingsfråga och där styr som bekant högeralliansen. Jag tror inte Mogert fortfarande fått något besked om hur man tänker med spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten. Därmed inte sagt att SAP vare sej inom staden eller länet är några stora spårvägsförespråkare... men när det gäller "tvärbanorna" så har ju faktiskt SAP varit drivande.

Stockholms Spårvägars "åsiktsannons" i senaste Modern Stadstrafik tycker jag tyder på en tillnyktring bland "spårvägsvännerna" - äntligen kanske man kan sluta låta sej styras av propagandacentralen på Stora Nygatan? Jag förstår att det är ett jobbigt uppvaknande - det skulle ju bli så bra och sen blev det knappt en "tummetott"!

Slutligen: - Så lätt blir jag inte upprörd.

Till sist en sak.
Det vore intressant att få ta del av vad du anser vara "sossarnas spårvägsmotstånd" i dagens politik. Men det kanske är värt en egen tråd?
(Att partiet inte är "spårvägsentusiastiskt" är jag pinsamt medveten om - men motståndare? Nja...)

med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 13:36

roggek skrev:
TKO skrev:Om vi slutade slösa pengar på kortsiktiga investeringar i nya motorvägar och istället använder pengarna till att bygga ut ett effektivt spårvägssystem i innerstaden så löser vi många problem på en gång!

anser
Thomas K Ohlsson

Vi kan väl säga så här:
De som en gång har upplevt spårvägstrafiken före 1967 i Stockholm, kommer nog aldrig att få återse den i större skala än idag...

Det var en pessimistisk utsaga...

Och eftersom det finns beslutade utbyggnader - Kistagrenen av tvärbanan t ex - så är den även /troligen/ sakligt fel. Eller är det bara innerstaden som gäller?

(Med risk för att riva upp gamla så upprepar jag min åsikt: - Om inte CGW & Co kört sitt eget race utan försökt få en samling kring omställning av linje 4 tror jag att allt sett annorlunda ut. Nu blev det bara snack och konfrontationer, vilket i värsta fall kan göra att även linje 7 är hotad. Det är i längden inte hållbart med en enda, tämligen kort, innerstadslinje utan kontakt med övriga spårvägsnätet.)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 06 sep, 2017 16:50

Jag tror att det föll på att spårvägsplanerna var förhastade och inte speciellt genomtänkta. Hornsberg ligger för nära Stadshagen - då hade spårvägen gått parallellt med blå linjen. Det är inte helt osannolikt att utfallet hade blivit annorlunda om man istället föreslagit Stora Essingen. Även spårvägskonverteringen av fyran var orealistisk utan någon idé om vad som ska göras med alla andra bussar som går längs sträckan. Det är bara att kolla på denna tråd - det finns fortfarande ingen konkret plan för Odengatan! Men jag är inte pessimistisk om framtiden. Både Tvärbanans Kistagren och Spårväg Syd är beslutade (och finansierade). Om förespråkarna blir lite seriösare kan det även bli något i innerstan.
Enceladus

Inläggav CS » ons 06 sep, 2017 18:49

TKO skrev:
CS skrev:Med risk för att göra herrn upprörd vill jag påpeka att du kritiserar grundmaximen för den socialdemokratiska trafikpolitken i Stockholms län och stad. Biltrafiken är viktig för S. Och det är i mångt och mycket därför socialdemokratin är skeptisk till spårvägar eftersom de är i vägen för trafiken. Tunnelbanans fördel är ju att den inte stör biltrafiken. Och genom att bygga ut tunnelbanan behövs inte lika mycket yta för kollektivtrafikkörfält.

Jag håller med om att det finns mycket i Socialdemokraternas trafikpolitik som kan kritiseras - det gör jag både här och internt.
Det där med "sossarna och spårvagnar" har diskuterats förr i detta forum - det är först i efterhand som högern lyckats övertyga några nyttiga idioter om att man motsatte sej avvecklingen i Stockholm. Det går säkert att använda forumets sökfunktion för ta del av denna debatt - sök t ex på "Johan Eriksson".

TKO skrev: Om det idag finns ett "spårvägsmotstånd" inom SAP är jag inte så säker på - det är som jag skrivit säkert 100 gånger en landstingsfråga och där styr som bekant högeralliansen. Jag tror inte Mogert fortfarande fått något besked om hur man tänker med spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten. Därmed inte sagt att SAP vare sej inom staden eller länet är några stora spårvägsförespråkare... men när det gäller "tvärbanorna" så har ju faktiskt SAP varit drivande.

Alla spårinvesteringar som landstinget gör har kommit fram genom att respektive kommun har lobbat för dem. Så det är lite naivt alternativt praktiskt att skylla på att tro att landstinget ensamt avgör om det ska bli någon spårväg i innerstaden.
För det första måste kommunen tillåta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det andra måste kommunen underlätta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det tredje måste kommunen medfinansiera projektet i sin egenskap av markägare som kan ta ut exploateringsvinster och skatter
För de fjärde måste kommunen lobba för projektet i sina kontakter och remissvar till finansieringskällor (länsplaneupprättare, statliga förhandlingsmän, statliga bidrag t.ex. stadsmiljöavtal

TKO skrev:Slutligen: - Så lätt blir jag inte upprörd.

Det hedrar dig

TKO skrev:Till sist en sak.
Det vore intressant att få ta del av vad du anser vara "sossarnas spårvägsmotstånd" i dagens politik. Men det kanske är värt en egen tråd?
(Att partiet inte är "spårvägsentusiastiskt" är jag pinsamt medveten om - men motståndare? Nja...)

med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson

man kan redovisa lite uttalanden
Lasse Dahlberg som ansåg att spårvagn 7 är i vägen för trafiken, visserligen 2010 men..
Diverse uttalanden av Jan Valeskog...
Socialdemokraters agerande/uttalande i frågor som rör olika bilbegränsade eller bilfrämjande åtgärder

Nedan finns ett exempel på vad jag menar vara ett spårvägmotstånd i socialdemokraterna. Med spårväg avses här alla spårlösningar som inte är TUNNELBANA. Det är en tolkning som ofta förekommer i retorik hos socialdemokratiska företrädare under perioden 2014-2017.

Socialdemokraternas förslag till beslut om Trafikförvaltningens utredningar inför sverigeförhandlingen, SLL Trafiknämnden 2015-06-02 skrev: Sverigeförhandlingen innebär möjligheter för Stockholm att bygga ut kapacitetsstark kollektivtrafik i vårt län. Denna möjlighet måste tas tillvara för att fortsätta nödvändiga tunnelbaneutbyggnader. Trafilcförvaltningens roll kommer vara att stötta landstinget genom underlag och nödvändiga utredningar. Tyvärr visar underlaget att den politiska ledningen i Stockholms läns landsting inte ser Sverigeförhandlmgen som en möjlighet att bygga ut kapacitetsstark kollektivtrafik, utan snarare ett sätt att försöka dölja egna misslyckanden.
Underlaget pekar ut ett antal investeringsobjekt som pekats ut i Alliansens ej ännu beslutade förslag till budget för Stockholms läns landsting. Förutom att det saknas politiska beslut att satsa på dessa objekt går underlaget händelserna i föiväg. Det är helt oacceptabelt. För det andra är Sverigeförhandlingen väldigt tydlig med att det är tunnelbanan som ska byggas ut i Stockholm. I underlaget pekas inte en enda sträckning av tunnelbanan ut. Däremot ett antal utredningar av egna investeringar vars finansiering Alliansen strukit och som Sverigeförhandlmgen tydligt inte är intresserade av.
Trafilcförvaltningen behöver återkomma med ett nytt underlag där utredningarna är realistiska utifrån Sverigeförhandlingens uppdrag och som inte går den politiska utvecklingen i förväg i Stockholms läns landsting.
[/quote]

Jag tolkar det som att S i det här läget anser att det är BARA tunnelbana som bör byggas ut. Och det men emfas oavsett hur dålig lönsamhet, funktion, resande den får.
För mig ligger det nära till hands att tolka S i landstinget att det är viktigare för dem att tunnelbanan byggs ut än att det blir rätt kollektivtrafik, till rätt pris, på rätt plats. Men jag har gärna fel i min tolkning och hoppas absolut att de har skaffat sig en mer nyanserad syn på kollektivtrafiken.
CS

Inläggav Lars_L » ons 06 sep, 2017 21:43

Enceladus skrev:Det är inte biltrafiken som är det största problemet på bilden. Det kan ändå vara värt att ta bort biltrafiken från Odengatan, men det är inte tillräckligt för att lösa problemet med ihopklumpning. Nu när pendeltåget går till Odenplan kanske man borde fråga sig om 5xx-linjerna också behöver gå dit. Utan dessa skulle alla linjer åtminstone åka åt samma håll. Men det är fortfarande för många linjer.

Nä, det stora problemet är ju att hållplatsen ligger precis efter korsningen och att det bara får plats två bussar där och att det saknas omkörningsmöjlighet. Men just den delen skulle ju lätt gå att lösa genom att bara ta bort några parkeringsplatser (tror jag) och flytta fram/förlänga busshållplatsen ca 40-meter.

Men annars är framkomligheten god för bussarna om man ser till hur många bussar per grönperiod som trafiksignalerna i övrigt klarar av att hantera. Det är antalet hållplatslägen vid hpl Stadsbiblioteket som idag är problemet med Odengatan. Egentligen inget annat. Däremot tar det ju lite längre tid att åka, eftersom signalerna inte kan prioritera alla bussarna (då det är för många för det).

Men ska man bygga spårväg - går det inte att ha bilar kvar. Vi kan ju knappast ta bort linje två för att fyran blir spårväg...
Lars_L

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 1:20

Lars_L skrev:Nä, det stora problemet är ju att hållplatsen ligger precis efter korsningen och att det bara får plats två bussar där och att det saknas omkörningsmöjlighet. Men just den delen skulle ju lätt gå att lösa genom att bara ta bort några parkeringsplatser (tror jag) och flytta fram/förlänga busshållplatsen ca 40-meter.

Men annars är framkomligheten god för bussarna om man ser till hur många bussar per grönperiod som trafiksignalerna i övrigt klarar av att hantera. Det är antalet hållplatslägen vid hpl Stadsbiblioteket som idag är problemet med Odengatan. Egentligen inget annat. Däremot tar det ju lite längre tid att åka, eftersom signalerna inte kan prioritera alla bussarna (då det är för många för det).

Men ska man bygga spårväg - går det inte att ha bilar kvar. Vi kan ju knappast ta bort linje två för att fyran blir spårväg...

Kolla vilken linje som orsakar busskön! Fler hållplatslägen vid Stadsbiblioteket räcker inte när så många bussar försöker svänga vid korsningen.

Bild

Linje 515 kanske kan flyttas till Östra station nu när Citybanan har öppnat? Pendeltågsbussarna borde i alla fall inte gå till Odenplan.
Enceladus

Inläggav CS » tor 07 sep, 2017 6:00

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Det är inte biltrafiken som är det största problemet på bilden. Det kan ändå vara värt att ta bort biltrafiken från Odengatan, men det är inte tillräckligt för att lösa problemet med ihopklumpning. Nu när pendeltåget går till Odenplan kanske man borde fråga sig om 5xx-linjerna också behöver gå dit. Utan dessa skulle alla linjer åtminstone åka åt samma håll. Men det är fortfarande för många linjer.

Nä, det stora problemet är ju att hållplatsen ligger precis efter korsningen och att det bara får plats två bussar där och att det saknas omkörningsmöjlighet. Men just den delen skulle ju lätt gå att lösa genom att bara ta bort några parkeringsplatser (tror jag) och flytta fram/förlänga busshållplatsen ca 40-meter.

Jag är inte så säker på att 2:an måste bort om 4:an blir spårväg. Däremot behöver man tänka igenom vad man gör med bussnätet. Poängen med spårvägen är just att ersätta typ 3 ledbussar med en spårvagn så att färre men större enheter körs i gatan. På så sätt kan man införa signalprioritering och minska barriäreffekten för korsande flöden.
CS

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:05

CS skrev:
TKO skrev: Om det idag finns ett "spårvägsmotstånd" inom SAP är jag inte så säker på - det är som jag skrivit säkert 100 gånger en landstingsfråga och där styr som bekant högeralliansen. Jag tror inte Mogert fortfarande fått något besked om hur man tänker med spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten. Därmed inte sagt att SAP vare sej inom staden eller länet är några stora spårvägsförespråkare... men när det gäller "tvärbanorna" så har ju faktiskt SAP varit drivande.

Alla spårinvesteringar som landstinget gör har kommit fram genom att respektive kommun har lobbat för dem. Så det är lite naivt alternativt praktiskt att skylla på att tro att landstinget ensamt avgör om det ska bli någon spårväg i innerstaden.
För det första måste kommunen tillåta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det andra måste kommunen underlätta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det tredje måste kommunen medfinansiera projektet i sin egenskap av markägare som kan ta ut exploateringsvinster och skatter
För de fjärde måste kommunen lobba för projektet i sina kontakter och remissvar till finansieringskällor (länsplaneupprättare, statliga förhandlingsmän, statliga bidrag t.ex. stadsmiljöavtal

Med risk för att göra herrn upprörd måste jag påpeka två omständigheter, och ställa två frågor:

Under 8 år (2006 - 2014) hade högerpartierna majoritet i såväl landsting som stadshus. Det gick väl inte precis som på räls då heller?
Har SLL kommit med ett klart besked till staden om man vill ha en spårväg till Frihamnen/Värtan/Ropsten?

Att ett egensinnigt trafiklandstingsråd kan mer eller mindre tvinga en motvillig kommun att tillåta ett spårvägsbygge finns det exempel på i närtid - även om det varken brukar bli bra eller billigt. Att vi slipper den sortens agerande från Tamsons bör vi egentligen vara tacksamma för... men dra inte in "sossarna" i den förklaringsmodellen tack.

Dahlberg & Valeskog... ja, jag skulle kunna skriva mycket om vad jag tycker om dessa herrar - men det här är ju inte ett allmänpolitiskt gnällforum. Dahlberg har som tur är slutat med landstingspolitiken, Valeskog har av för mej oklar anledning fått en ledande position i Stadshuset. Det enda positiva jag kan säga om Valeskog är att han får t.o.m. Mogert att framstå som en hyvens kille!
(Och där slutar jag för att inte falla ännu djupare i "gnällavgrunden"...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:13

CS skrev:Jag är inte så säker på att 2:an måste bort om 4:an blir spårväg. Däremot behöver man tänka igenom vad man gör med bussnätet. Poängen med spårvägen är just att ersätta typ 3 ledbussar med en spårvagn så att färre men större enheter körs i gatan. På så sätt kan man införa signalprioritering och minska barriäreffekten för korsande flöden.

Precis!
När någon - t ex jag - frejdigt utropar "Ställ genast om 4:an till spårvagn" så innebär det inte "men behåll övriga busslinjer i innerstan som dom är"...
Det behövs en ännu tydligare uppdelning i stomlinjer (som gärna får köras med spårvagn) och kompletteringslinjer (som körs med små bussar). Och detta innebär i sin tur att den modell som tämligen oplanerat utvecklats i Stockholm med en massa parallellkörande busslinjer i de stora stråken måste upphöra. För vissa resenärer kommer det att innebära en nackdel - men fördelarna för flertalet överväger enligt min bedömning. Den som däremot anser att nackdelarna överväger vid en sådan omstrukturering säger därmed samtidigt i praktiken nej till spårvagnar i innerstaden. Det är en åsikt jag i så fall respekterar - jag lovar att inte kalla den som framför en sådan för "sosse"!

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar