Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:05

CS skrev:
TKO skrev: Om det idag finns ett "spårvägsmotstånd" inom SAP är jag inte så säker på - det är som jag skrivit säkert 100 gånger en landstingsfråga och där styr som bekant högeralliansen. Jag tror inte Mogert fortfarande fått något besked om hur man tänker med spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten. Därmed inte sagt att SAP vare sej inom staden eller länet är några stora spårvägsförespråkare... men när det gäller "tvärbanorna" så har ju faktiskt SAP varit drivande.


Alla spårinvesteringar som landstinget gör har kommit fram genom att respektive kommun har lobbat för dem. Så det är lite naivt alternativt praktiskt att skylla på att tro att landstinget ensamt avgör om det ska bli någon spårväg i innerstaden.
För det första måste kommunen tillåta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det andra måste kommunen underlätta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det tredje måste kommunen medfinansiera projektet i sin egenskap av markägare som kan ta ut exploateringsvinster och skatter
För de fjärde måste kommunen lobba för projektet i sina kontakter och remissvar till finansieringskällor (länsplaneupprättare, statliga förhandlingsmän, statliga bidrag t.ex. stadsmiljöavtal


Med risk för att göra herrn upprörd måste jag påpeka två omständigheter, och ställa två frågor:

Under 8 år (2006 - 2014) hade högerpartierna majoritet i såväl landsting som stadshus. Det gick väl inte precis som på räls då heller?
Har SLL kommit med ett klart besked till staden om man vill ha en spårväg till Frihamnen/Värtan/Ropsten?

Att ett egensinnigt trafiklandstingsråd kan mer eller mindre tvinga en motvillig kommun att tillåta ett spårvägsbygge finns det exempel på i närtid - även om det varken brukar bli bra eller billigt. Att vi slipper den sortens agerande från Tamsons bör vi egentligen vara tacksamma för... men dra inte in "sossarna" i den förklaringsmodellen tack.

Dahlberg & Valeskog... ja, jag skulle kunna skriva mycket om vad jag tycker om dessa herrar - men det här är ju inte ett allmänpolitiskt gnällforum. Dahlberg har som tur är slutat med landstingspolitiken, Valeskog har av för mej oklar anledning fått en ledande position i Stadshuset. Det enda positiva jag kan säga om Valeskog är att han får t.o.m. Mogert att framstå som en hyvens kille!
(Och där slutar jag för att inte falla ännu djupare i "gnällavgrunden"...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 7:13

CS skrev:Jag är inte så säker på att 2:an måste bort om 4:an blir spårväg. Däremot behöver man tänka igenom vad man gör med bussnätet. Poängen med spårvägen är just att ersätta typ 3 ledbussar med en spårvagn så att färre men större enheter körs i gatan. På så sätt kan man införa signalprioritering och minska barriäreffekten för korsande flöden.


Precis!
När någon - t ex jag - frejdigt utropar "Ställ genast om 4:an till spårvagn" så innebär det inte "men behåll övriga busslinjer i innerstan som dom är"...
Det behövs en ännu tydligare uppdelning i stomlinjer (som gärna får köras med spårvagn) och kompletteringslinjer (som körs med små bussar). Och detta innebär i sin tur att den modell som tämligen oplanerat utvecklats i Stockholm med en massa parallellkörande busslinjer i de stora stråken måste upphöra. För vissa resenärer kommer det att innebära en nackdel - men fördelarna för flertalet överväger enligt min bedömning. Den som däremot anser att nackdelarna överväger vid en sådan omstrukturering säger därmed samtidigt i praktiken nej till spårvagnar i innerstaden. Det är en åsikt jag i så fall respekterar - jag lovar att inte kalla den som framför en sådan för "sosse"!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav ADDE » tor 07 sep, 2017 11:20

Inge skrev:Den mest angelägna åtgärden borde hur som helst vara att se till att öka antalet pendeltåg. Då kan pendeltågsbussarna tas bort.

Sedan är det inget som hindrar att omedelbart dra om dem. Antingen via Vanadisvägen eller bättre direkt ut mot Norrtull.

Vem är det föresten som kör dem? -Jag anar att dessa har en annan operatör än stadsbussarna, annars hade nog åtgärden redan varit verkställd.


515? Det är Arriva!

De borde korta av linjen så den körs Sundbybergs Centrum-Haga Norra, och vända där. Det är helt onödigt att fortsätta in till stan nu när Citybanan har öppnats!
Då har vi en linje mindre vid korsningen Odengatan/Sveavägen.
Detta borde nog upprepas vid vissa andra linjer, medan andra linjer kan läggas om att köra Upplandsgatan-Vanadisvägen-Sankt Eriksgatan till Norrtull, och vidare mot solna och Vallentuna!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1647
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 12:30

ADDE skrev:
Inge skrev:Den mest angelägna åtgärden borde hur som helst vara att se till att öka antalet pendeltåg. Då kan pendeltågsbussarna tas bort.

Sedan är det inget som hindrar att omedelbart dra om dem. Antingen via Vanadisvägen eller bättre direkt ut mot Norrtull.

Vem är det föresten som kör dem? -Jag anar att dessa har en annan operatör än stadsbussarna, annars hade nog åtgärden redan varit verkställd.


515? Det är Arriva!

De borde korta av linjen så den körs Sundbybergs Centrum-Haga Norra, och vända där. Det är helt onödigt att fortsätta in till stan nu när Citybanan har öppnats!
Då har vi en linje mindre vid korsningen Odengatan/Sveavägen.
Detta borde nog upprepas vid vissa andra linjer, medan andra linjer kan läggas om att köra Upplandsgatan-Vanadisvägen-Sankt Eriksgatan till Norrtull, och vidare mot solna och Vallentuna!


Jag ska inte påstå att jag har full koll på resandemönstret på 515, men jag tror inte att ovanstående förslag är så lyckat.
Linjen skulle i så fall fortfarande vara användbar för lokala resor inom och mellan Solna och Sundbyberg, och i övrigt fungera som matarlinje till tunnelbanan (Sundbybergs centrum) och pendeltåg (Sundbyberg /utan C!/ och Solna).

Jag kan ha fel - det kanske är på dessa sträckor som det stora resandet sker redan idag. Men om det är önskvärt att bussen fortfarande går in till Odenplan - vilket jag tror det är - så går det att hitta lösningar som gör att linjen inte går via Odengatan. Alternativt kan vi ge kollektivtrafiken två körfält mellan Odenplan och Sveavägen - som jag tidigare påpekat kan privatbilisterna nöja sej med lite mindre utrymme till förmån för folkflertalets nytta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 15:51

Inge skrev:Inbilla dig inte att det finns något folkflertal som skulle ha nytta av din föreslagna "lösning". Den gör alla till förlorare. Även om vissa, de som hittat på det, är för dumma för att förstå att de är förlorare, utan tvärt om känner sig så nöjda med sin makt, att det känslomässigt trumfar resultatet.
'

Jag inbillar mej inte - det är det andra som gör så mycket bättre på detta forum!

Merparten av innevånarna i Stockholm har ingen bil, dom åker heller inte bil i någon större utsträckning. Det är därför mycket rimligt att i alla lägen prioritera kollektivtrafiken, om vi vill gynna folkflertalet. Om sedan en del bilister anser att detta är ett stort ingrepp i deras personliga frihet - ja kanske till och med ett extremt - är det bara att skicka ännu en klagoskrift till Europadomstolen...

För övrigt har jag ingen känsla av makt - vilket kan bero på att jag i stor utsträckning saknar makt, speciellt när det gäller trafikfrågor. Men rätt har jag ju - det är bara att se hur illa det står till nu!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 20:29

Inge skrev:Merparten av invånarna i Stockholm har tillgång till bil och bilar regestrerade i Stockholms län körs också längre än riksgenomsnittet, vad nu det har med saken att göra.

Förstörelsen när inga gator längre fungerar drabbar alla. Ingen kommer fram. Du kanske saknar makt, men tar man till exempel din likasinnade, Helden, så är det bara det och ren onyanserad förstörelselusta det handlar om. (Ganska vanligt hos politiker.)


Och ändå röstar folk på Helldén - eller kanske därför?
Enceladus
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav hgsldf » tor 07 sep, 2017 20:47

TKO skrev:
Jag ska inte påstå att jag har full koll på resandemönstret på 515, men jag tror inte att ovanstående förslag är så lyckat.
Linjen skulle i så fall fortfarande vara användbar för lokala resor inom och mellan Solna och Sundbyberg, och i övrigt fungera som matarlinje till tunnelbanan (Sundbybergs centrum) och pendeltåg (Sundbyberg /utan C!/ och Solna).

Jag kan ha fel - det kanske är på dessa sträckor som det stora resandet sker redan idag. Men om det är önskvärt att bussen fortfarande går in till Odenplan - vilket jag tror det är - så går det att hitta lösningar som gör att linjen inte går via Odengatan. Alternativt kan vi ge kollektivtrafiken två körfält mellan Odenplan och Sveavägen - som jag tidigare påpekat kan privatbilisterna nöja sej med lite mindre utrymme till förmån för folkflertalets nytta!

/TKO

Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 914
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Harald » tor 07 sep, 2017 21:13

Bilarna i Stockholms län går marginellt längre än riksgenomsnittet, 1450 mil per år mot 1413 mil per år. Men innevånarna i Stockholms län har färre bilar än riksgenomsnittet, 398/1000 mot 479/1000, så de kör kortare sträcka per innevånare än riksgenomsnittet, 577 mil per år mot 677 mil per år. Alla tal är för 2015 och är hämtade från http://miljobarometern.stockholm.se/tra ... r-med-bil/
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 21:34

hgsldf skrev:Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran


Räcker det inte med pendeltåg och tunnelbana för trafiken mellan Solna och Odenplan? Om jag tolkar detta korrekt ligger pendeltågets dimensionerande sträcka någon annanstans (och där planeras det också tunnelbana).
Enceladus
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav ADDE » tor 07 sep, 2017 22:05

hgsldf skrev:
TKO skrev:
Jag ska inte påstå att jag har full koll på resandemönstret på 515, men jag tror inte att ovanstående förslag är så lyckat.
Linjen skulle i så fall fortfarande vara användbar för lokala resor inom och mellan Solna och Sundbyberg, och i övrigt fungera som matarlinje till tunnelbanan (Sundbybergs centrum) och pendeltåg (Sundbyberg /utan C!/ och Solna).

Jag kan ha fel - det kanske är på dessa sträckor som det stora resandet sker redan idag. Men om det är önskvärt att bussen fortfarande går in till Odenplan - vilket jag tror det är - så går det att hitta lösningar som gör att linjen inte går via Odengatan. Alternativt kan vi ge kollektivtrafiken två körfält mellan Odenplan och Sveavägen - som jag tidigare påpekat kan privatbilisterna nöja sej med lite mindre utrymme till förmån för folkflertalets nytta!

/TKO

Jag tror att man kan lägga ner 515 och låta tvärbanan fortsätta förbi Haga Norra vid sidan av Hagaparken och upp för Norrtullsgatan till Odenplan och Norra Bantorget.....
/Göran

Linje 515 har fortfarande en tydlig roll i att en går längs Råsundavägen. Man ser ju tydligt att 515 heter busslinjen som en gång i tiden ersatte Sundbybergsbanan.
Sedan dess har mycket hänt. Solna har fått pendeltåg, tunnelbana och tvärbana (som går en sydligare sträcka mellan Sundbybergs centrum och solna station, via solna centrum). Nu senast öppnade Citybanan! Då 515 efter att ha lämnat Frösunda går ut på motorvägen mot Norrtull och vidare till Odenplan så anser jag att den går parallellt med Pendeltågen sedan citybanan invigdes. Nu har jag ingen större koll på resandesiffrorna, men jag undrar vilken nytta bussen har som matarlinje till Odenplan idagsläget? 515 har defenitivt en viktig roll i Gamla Råsunda (även om den inte är lika tung som 160 är i Årsta, så behövs 515 längs Råsundavägen). Dessutom fungerar 515 som en kompletterande tvärförbindelse mellan Solna station-Näckrosen-Duvbo-Sundbybergs centrum.

515 borde egentligen ta linje 67's sträckning mellan Solna station och Frösundavik. Då har 515 en bra ändhållplats. 67:an kan då vända vid Östra station. och därmed har vi två busslinjer mindre på Odengatan, på tal om för många linjer ;)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1647
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 7:05

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Inbilla dig inte att det finns något folkflertal som skulle ha nytta av din föreslagna "lösning". Den gör alla till förlorare. Även om vissa, de som hittat på det, är för dumma för att förstå att de är förlorare, utan tvärt om känner sig så nöjda med sin makt, att det känslomässigt trumfar resultatet.
'

Jag inbillar mej inte - det är det andra som gör så mycket bättre på detta forum!

Merparten av innevånarna i Stockholm har ingen bil, dom åker heller inte bil i någon större utsträckning. Det är därför mycket rimligt att i alla lägen prioritera kollektivtrafiken, om vi vill gynna folkflertalet. Om sedan en del bilister anser att detta är ett stort ingrepp i deras personliga frihet - ja kanske till och med ett extremt - är det bara att skicka ännu en klagoskrift till Europadomstolen...

För övrigt har jag ingen känsla av makt - vilket kan bero på att jag i stor utsträckning saknar makt, speciellt när det gäller trafikfrågor. Men rätt har jag ju - det är bara att se hur illa det står till nu!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Merparten av invånarna i Stockholm har tillgång till bil och bilar regestrerade i Stockholms län körs också längre än riksgenomsnittet, vad nu det har med saken att göra.

Förstörelsen när inga gator längre fungerar drabbar alla. Ingen kommer fram. Du kanske saknar makt, men tar man till exempel din likasinnade, Helden, så är det bara det och ren onyanserad förstörelselusta det handlar om. (Ganska vanligt hos politiker.)


Låt oss för en gångs skull ta signaturen "Inge":s faktauppgifter på allvar, och försöka kontrollera om de stämmer!

2015 ägde 20% av innevånarna i Stockholm en personbil - tyvärr har jag inte senare siffror. Genomsnittlig hushållsstorlek är cirka 2,2 personer. Om uttrycket "merparten av innevånarna i Stockholm har tillgång till bil" skall förstås så att de bor i ett hushåll där någon innehar en bil så är det alltså inte sant. (Enkel matematik - jag tror inte jag behöver förklara sambandet).

En alternativ tolkning är att i stort sett alla innevånare i Stockholm kan ringa efter en taxi - och på det sättet anses ha "tillgång till bil". Kan det vara så signaturen "Inge" tänker?

En annan intressant sifferuppgift är att bilresor står för blott 12% av resandet i innerstaden (och det är väl innerstaden vi diskuterar, jag har för mej att Odengatan räknas dit?) medan kollektivtrafiken står för 52%, resterande del (36%) sker på cykel eller till fots. Jag anser att 88% (Kollektivtrafikresenärer, fotgängare och cyklister) utgör en så stor andel av befolkningen att uttrycket "folkflertalet" är mer än befogat!

De otrevliga utfallen mot "politiker" i allmänhet och trafikborgarrådet Helldén i synnerhet är tyvärr symtomatiska för signaturen "Inge":s debattstil - eller törs jag säga avsaknad av stil. Jag lämnar därför ämnet utan vidare kommentarer.

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: När jag skickat mitt inlägg insåg jag att jag kan ha missat en sak. Låt mej därför göra ytterligare ett klarläggande.
Jag antog att signaturen "Inge" med uttrycket "merparten" avser "mer än hälften", ja kanske till och med "betydligt mer än hälften". Men eftersom signaturen ofta verkar leva i sin egen lilla värld så kanske vi ska tolka uttrycket annorlunda. Kanske avses "jag och dom flesta jag känner"? Eller "alla som är värda att räknas med"?
/DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 9:12

Inge skrev:398 bilar per tusen invånare är inte 20%. Det är 39,8%. Om vi sedan använder 2,2 personer per hushåll, trots att källan för påståendet har extremt låg trovärdighet blir det 87,56 %. Det är vad jag förstår flertalet. Det övriga fåtalet torde utgöras dels av personer som uppnått mognad för färdtjänst, samt några extremister på Hjalmarsvägen.

Även beaktat att ett fåtal hushåll har två bilar kommer inte extremisterna på Hjalmarsvägen att bli representiva. Det kan till och med invändas att de hushåll som har bil är sannolikt i snitt är större än genomsnittet, varför siffran 87,56% med biltillgång snarare är i underkant.

Var TKOs ovanstående siffror kommer ifrån vet jag förstås inte. Har TKO fått dem från kamrat Helldén eller hittat på dem själv? Fel är de i varje fall.


Siffrorna kommer dels från SCB (hushållsstorlek), dels från SL:s "Fakta om länet..." (bilinnehav)
Är det SCB som har låg trovärdighet?

Kan vi i så fall få något som styrker denna uppfattning, samt kanske för en gångs skull en källhänvisning?
(Det senare är ju något som genomgående fattas i signaturens inlägg. Undrar vad det kan bero på?)

emotser med spänning svar på ovanstående
gör
Thomas K Ohlsson

För övrigt bor jag på Hjälmarsvägen, inte Hjalmarsvägen. Var signaturen "Inge" bor vet vi inte - vi vet ju inte ens om det är en verklig person som döljer sej bakom ordkaskaskaderna...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Harald » fre 08 sep, 2017 14:10

Man kan inte dra några bastanta slutsatser om hur många stockholmshushåll som har tillgång till bil, från statistik som enbart anger antal personbilar per innevånare. Orsaken är att hushållen inte har tillgång till alla bilar som är registrerade i Stockholm. En del bilar ägs av juridiska personer och kan inte användas av hushållen. Det är även möjligt att bilar som används på helt andra platser i landet är registrerade i Stockholm för att de ägs av ett företag med säte i Stockholm. Som exempel kan jag nämna att när vi för ett antal år sedan diskuterade biltätheten i Göteborgsregionen, så fann jag att bilinnehavet i Partille ett år hade gått ned med 25 %. Det var inte Partilleborna som hade ledsnat på att köra bil, utan cirka 4.750 bilar registrerade på en juridisk person som hade försvunnit, sannolikt p.g.a. att ett företag hade flyttat eller lagts ned. Det är väl inte heller troligt att alla de 4.750 bilarna hade gått i Partille, utan de var nog spridda över landet.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 16:59

Är meningen med att ha (tillgång till) bil i Stockholm ingen annan än att visa upp den på Odengatan? Kan det inte vara så att bilen används där kollektivtrafiken inte räcker till? Vilka är det då som skulle förlora på att yttrafiken blir snabbare i innerstan? Inte de som åker mellan Östermalm och Kungsholmen - nu behöver de inte längre åka bil. Inte de som bor utanför innerstan - de flesta radiella resor mot innerstan sker redan med kollektivtrafiken. Bilen kommer fortsatt att kunna användas för tvärresor där kollektivtrafiken är undermålig. På kort sikt kan man fokusera på fler infartsparkeringar vid pendeltågsstationer. På längre sikt behöver man även satsa på bättre tvärförbindelser med kollektivtrafiken. Det gör man också med Tvärbanan och Spårväg Syd.

Jag tror faktiskt att dagens majoritet skulle kunna tänka sig en spårvägskonvertering av linje 4 om en bilfri Odengata var en förutsättning. Men vågar spårvägslobbyn stå upp mot den betydligt starkare gummilobbyn? Och inser förespråkarna att denna motsättning är nödvändig i innerstan?
Enceladus
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 19:39

Inge skrev:Ett exempel på när kollektivtrafiken inte räcker till är när man skall storhandla. Och sedan biltullarna kom upp och Prisextra försvann finns det få andra alternativ än ICA-MAXI på Kungsholmen, om man bor i innerstan. Bara ett exempel alltså.

Sedan är det inte någon som kan "inse" att förstörelsen av gatorna leder till bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Möjligen kan någon inbilla sig det. Men faktum är att der är just gatuförstörelsen som är den viktigaste orsaken till att kollektivtrafiken går långsammare och långsammare för varje år som går, trots minskad trafik på gatorna.


Biltullarna stänger halv sju. Om man inte klarar av att vänta tills dess får man betala för sin otålighet. Stora Coop i Västberga har öppet till elva, så det finns ingen anledning att stressa.
Enceladus
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Hans Wibacke » fre 08 sep, 2017 22:49

Inge skrev:Ett exempel på när kollektivtrafiken inte räcker till är när man skall storhandla. Och sedan biltullarna kom upp och Prisextra försvann finns det få andra alternativ än ICA-MAXI på Kungsholmen, om man bor i innerstan. Bara ett exempel alltså.

Eftersom jag bor i innerstaden, och i ett hushåll utan tillgång till bil, och dessutom ibland brukar handla på ICA Maxi Lindhagen, så bjuder jag på lite konsumentvägledning:

1) Skaffa en "dramaten" eller en stor ryggsäck.
2) GÅ och handla!
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 414
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav ADDE » fre 08 sep, 2017 23:05

Hans Wibacke skrev:
Inge skrev:Ett exempel på när kollektivtrafiken inte räcker till är när man skall storhandla. Och sedan biltullarna kom upp och Prisextra försvann finns det få andra alternativ än ICA-MAXI på Kungsholmen, om man bor i innerstan. Bara ett exempel alltså.

Eftersom jag bor i innerstaden, och i ett hushåll utan tillgång till bil, och dessutom ibland brukar handla på ICA Maxi Lindhagen, så bjuder jag på lite konsumentvägledning:

1) Skaffa en "dramaten" eller en stor ryggsäck.
2) GÅ och handla!

Jag, som växte upp i Vasastan, och bott med min familj inom tullarna i 15 år, har aldrig upplevt att vi hade någon större behov av att storhandla. Vi hade dock turen att det fanns en lagom stor affär runt knytarna, t.ex. gamla Vivo i Karlbergsvägen (Idag hemköp eller willys?) och det räckte gott o väl. Prisextra besökte vi bara vid behov, och då räckte det att vi kunde bära kassarna hem med bussen tillbaka till Odenplan med några kassar vid knytarna och i barnvagnen jag satt i, i slutet av 90-talet. :roll:
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1647
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav CS » lör 09 sep, 2017 16:47

TKO skrev:
CS skrev:
TKO skrev: Om det idag finns ett "spårvägsmotstånd" inom SAP är jag inte så säker på - det är som jag skrivit säkert 100 gånger en landstingsfråga och där styr som bekant högeralliansen. Jag tror inte Mogert fortfarande fått något besked om hur man tänker med spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten. Därmed inte sagt att SAP vare sej inom staden eller länet är några stora spårvägsförespråkare... men när det gäller "tvärbanorna" så har ju faktiskt SAP varit drivande.


Alla spårinvesteringar som landstinget gör har kommit fram genom att respektive kommun har lobbat för dem. Så det är lite naivt alternativt praktiskt att skylla på att tro att landstinget ensamt avgör om det ska bli någon spårväg i innerstaden.
För det första måste kommunen tillåta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det andra måste kommunen underlätta projektet i sin egenskap av väghållare, markägare och planmonopol.
För det tredje måste kommunen medfinansiera projektet i sin egenskap av markägare som kan ta ut exploateringsvinster och skatter
För de fjärde måste kommunen lobba för projektet i sina kontakter och remissvar till finansieringskällor (länsplaneupprättare, statliga förhandlingsmän, statliga bidrag t.ex. stadsmiljöavtal


Med risk för att göra herrn upprörd måste jag påpeka två omständigheter, och ställa två frågor:


Så lättupprörd är jag inte, det är ganska intelligenta frågor


TKO skrev:Under 8 år (2006 - 2014) hade högerpartierna majoritet i såväl landsting som stadshus. Det gick väl inte precis som på räls då heller?


2009-2010 kom spårvägslinje 7 upp till Sergel genom en stark politisk vilja hos stadshus och landsting. Som jag förstår historieskrivningen, vilket du gärna får korrigera/komplettera skapade det genomförandet ett så stort trauma inom Stockholms stad (kanske f.f.a. hos tjänstemannaorganisationerna) att staden inklusive politiken i stadshuset tappade den starka viljekraft för SpvC som landstinget fortsatta att ha ett tag till.

Så visst kan man kritisera borgarna för att de inte lyckades komma överens mellan stad och landsting om att bygga ut spårvägen till Frihamnen/Värtan/Ropsten.


TKO skrev:Har SLL kommit med ett klart besked till staden om man vill ha en spårväg till Frihamnen/Värtan/Ropsten?


Jag vill vända på frågan; Har staden kommit med ett klart besked till SLL om att de vill ha spårväg till Frihamnen/Värtan/Ropsten?
Jag skulle gissa att det är det beskedet landstinget väntar på.

TKO skrev:Att ett egensinnigt trafiklandstingsråd kan mer eller mindre tvinga en motvillig kommun att tillåta ett spårvägsbygge finns det exempel på i närtid - även om det varken brukar bli bra eller billigt. Att vi slipper den sortens agerande från Tamsons bör vi egentligen vara tacksamma för... men dra inte in "sossarna" i den förklaringsmodellen tack.


Min förklaringsmodell är att "sossarna" drev på att skapa ett debattklimat där SpvC blev ett omöjligt projekt samtidigt som CGW inte lyckades förklara vad projektet var bra för. Som alla modeller är det just en modell som gärna kan kritiseras och utvecklas. Du får gärna dela med dig av om du ser något annat väsentligt skeende under perioden som kan komplettera eller korrigera förklaringsmodellen.

Om man nu tror på den här modellen uppstår ett antal följdfrågor
Vad var motivet hos respektive aktör?
Vad blev resultatet av respektive aktörs agerande?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 586
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 10 sep, 2017 8:41

Man måste allt vara bra paranoid om man vränger till Hasses vänliga inlägg som "pådyvla andra människor riten....". Fullkomligt avskyvärt!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » tis 19 sep, 2017 10:42

Valhallavägen har länge kritiserats för att inte vara lika inbjudande som Karlavägen, Östermalms andra stora esplanad. För ett par dagar sedan lämnade några arkitekter ett förslag om att förändra stråket. Bland annat föreslås att parkeringarna försvinner och biltrafiken flyttas till södra sidan. Ser ut som en klar förbättring, men kommer det att finnas plats för en spårväg som inte behöver dela fil med bilar och bussar?
Enceladus
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst