Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 13:19

Inge skrev:Men avgörande för den framkallade trängseln har gaturummets omdisponering varit.

Inge skrev:Den här bilden har visats förr. När vi diskuterat varför bussfiler och stombussar inte funkar.
Bild
På den tiden fungerade det utmärkt. Vad som gått fel är inte svårt att inse, när man ser hur en fungerande lösning ser ut.
TKO skrev:Eftersom bilden är tagen vid en tidpunkt med väldigt lite trafik är "bevisvärdet" ringa... speciellt när den som använder bilden som stöd för sin argumentation inte ens vet när den är tagen!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Nu var inte syftet med att visa bilden att bevisa hur mycket trafik det var på den tiden, vilket finns statistik på, utan att visa hur gatan såg ut innan ombyggnaden (-97 ?) då den fortfarande fungerade. Notera att man inte smalnat av körbanan idag, "bara" byggt en massa skräp mitt i vägen och målat besvärande linjer.

Vad gäller tidsbestämningen så ber jag ju om forumets hjälp. Vad vi kan konstatera är att det är vårvintern och att alla bilarna har nya skyltar och att televerksbilen är en Opel Kadett av C-modell. Bilden kan därför tidigast vara från 1974.

Vidare är dubbeldäckarna kvar, den bör därför inte vara från en senare tidpunkt än 1975.

Ytterligare ledning kan kanske fås av Kadetten som ju är en kombi. C-modellen började produceras i augusti 1973, men på den tiden introducerade man ofta kombiversionen något senare. Har dock inte funnit närmare upplysning om detta. Den som sitter med SL-kartor från varje år kan eventuellt ha nytta av att det finns en buss med nummer 61 på bilden.

Finns ytterligare ledtrådar?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ulrik Berggren » tis 29 aug, 2017 22:55

Inge skrev:
Inge skrev:Men avgörande för den framkallade trängseln har gaturummets omdisponering varit.

Inge skrev:Den här bilden har visats förr. När vi diskuterat varför bussfiler och stombussar inte funkar.
Bild
På den tiden fungerade det utmärkt. Vad som gått fel är inte svårt att inse, när man ser hur en fungerande lösning ser ut.
TKO skrev:Eftersom bilden är tagen vid en tidpunkt med väldigt lite trafik är "bevisvärdet" ringa... speciellt när den som använder bilden som stöd för sin argumentation inte ens vet när den är tagen!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Nu var inte syftet med att visa bilden att bevisa hur mycket trafik det var på den tiden, vilket finns statistik på, utan att visa hur gatan såg ut innan ombyggnaden (-97 ?) då den fortfarande fungerade. Notera att man inte smalnat av körbanan idag, "bara" byggt en massa skräp mitt i vägen och målat besvärande linjer.

Vad gäller tidsbestämningen så ber jag ju om forumets hjälp. Vad vi kan konstatera är att det är vårvintern och att alla bilarna har nya skyltar och att televerksbilen är en Opel Kadett av C-modell. Bilden kan därför tidigast vara från 1974.

Vidare är dubbeldäckarna kvar, den bör därför inte vara från en senare tidpunkt än 1975.

Ytterligare ledning kan kanske fås av Kadetten som ju är en kombi. C-modellen började produceras i augusti 1973, men på den tiden introducerade man ofta kombiversionen något senare. Har dock inte funnit närmare upplysning om detta. Den som sitter med SL-kartor från varje år kan eventuellt ha nytta av att det finns en buss med nummer 61 på bilden.

Vad jag minns (om det är Odengatan vi betraktar) så fanns avgränsade busskörfält på plats Odenplan - Valhallavägen redan i slutet av -80-talet. Minns jag fel?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Inge » ons 30 aug, 2017 0:41

Ulrik Berggren skrev:
Inge skrev:

Bild

upplyser
Thomas K Ohlsson

Vad jag minns (om det är Odengatan vi betraktar) så fanns avgränsade busskörfält på plats Odenplan - Valhallavägen redan i slutet av -80-talet. Minns jag fel?

Ja, du har fel.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 30 aug, 2017 8:02

Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vad jag minns (om det är Odengatan vi betraktar) så fanns avgränsade busskörfält på plats Odenplan - Valhallavägen redan i slutet av -80-talet. Minns jag fel?

Ja, du har fel.

Om vi tittar på bilden ser vi att det finns ett busskörfält på Odengatan vid kantsten från Sveavägen och åtminstone fram till Roslagsgatan. Och bilden är ju tagen före "slutet av 80-talet"... Från Odenplan fram till Sveavägen ligger busskörfältet i mittläge.

påpekar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » ons 30 aug, 2017 8:58

TKO skrev:
Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vad jag minns (om det är Odengatan vi betraktar) så fanns avgränsade busskörfält på plats Odenplan - Valhallavägen redan i slutet av -80-talet. Minns jag fel?

Ja, du har fel.

Om vi tittar på bilden ser vi att det finns ett busskörfält på Odengatan vid kantsten från Sveavägen och åtminstone fram till Roslagsgatan. Och bilden är ju tagen före "slutet av 80-talet"... Från Odenplan fram till Sveavägen ligger busskörfältet i mittläge.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Ja, syftet med bilden var ju att visa hur det såg ut. Men det är naturligtvis svårt att se ända till Valhallavägen på bilden. Tittar du riktigt nog ser du dock att det står bilar parkerade efter Roslagsgatan, men inte mellan Sveavägen och Roslagsgatan. Mellan Sveavägen och Roslagsgatan var det stoppförbud och tillfällig bussfil i rusningstid.

Å andra sidan är det förstås inte bussfil hela vägen upp till Valhallavägen nu heller. Men den går längre och ligger framförallt mycket sämre till i gatan. Man tar i praktiken upp fyra filer av sex.

(Kan medge att även jag delvis mindes innan bilden visades förra gången, men inte nu.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 30 aug, 2017 9:23

Det verkar inte vara kollektivkörfält efter Roslagsgatan, t ex saknas trafiklinjen som avskiljer körfältet från övrig trafik.
Om kollektivkörfältet fram till Roslagsgatan enbart gäller under högtrafik är svårt att bedöma, det går inte se annat än skyltningen "Motortrafik förbjuden". Men det verkar vara flera tilläggstavlor så det kan vara möjligt.

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » tor 31 aug, 2017 11:26

TKO skrev:Det verkar inte vara kollektivkörfält efter Roslagsgatan, t ex saknas trafiklinjen som avskiljer körfältet från övrig trafik.
Om kollektivkörfältet fram till Roslagsgatan enbart gäller under högtrafik är svårt att bedöma, det går inte se annat än skyltningen "Motortrafik förbjuden". Men det verkar vara flera tilläggstavlor så det kan vara möjligt.

/TKO

Om man tittar till höger om "motortrafik förbjuden" så ser man parkerings- och stoppförbudsskyltar med tilläggstavla med tre små gråa fläckar fördelade på två på första raden och en på andra. Skulle tippa på att den övre raden är morgon- och eftermiddagsrusningstid på vardagar utom lördagar och den undre raden är någon tid på lördagar. (Jag kan faktiskt inte se något annat alternativ...) Om man således får stanna övrig tid så är det ju svårt att använda som kollektivtrafikfält.

I all ödmjukhet
Kantorn
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tor 31 aug, 2017 11:36

Kantorn skrev:
TKO skrev:Det verkar inte vara kollektivkörfält efter Roslagsgatan, t ex saknas trafiklinjen som avskiljer körfältet från övrig trafik.

/TKO

Om man tittar till höger om "motortrafik förbjuden" så ser man parkerings- och stoppförbudsskyltar med tilläggstavla med tre små gråa fläckar fördelade på två på första raden och en på andra. Skulle tippa på att den övre raden är morgon- och eftermiddagsrusningstid på vardagar utom lördagar och den undre raden är någon tid på lördagar. (Jag kan faktiskt inte se något annat alternativ...) Om man således får stanna övrig tid så är det ju svårt att använda som kollektivtrafikfält.

I all ödmjukhet
Kantorn

Jo visst. Jag tror att de byttes senare mot de blå skyltarna när de kom, med motsvarande tilläggstavlor. Exempel från Renstiernas.

44 Renstiernas gata

https://goo.gl/maps/NDMRtjPwqk32

Hoppas länken funkar direkt. Annars får ni zooma själva.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 31 aug, 2017 13:21

Kantorn skrev:

/TKO

I all ödmjukhet
Kantorn

Det låter troligt!
Själv lider jag av både dålig syn och okunnighet om vägtrafikens regler - jag har ju inte ens körkort...
(Även om jag kan anföra en plats i länsfinalen för "Ungdomens trafikmästare" /eller nåt sånt/ 1967 som bevis på att jag en gång i tiden haft viss koll!)

I all tacksamhet
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 2:44

Jag bifogar en bild som jag hittade på ett annat forum:

Bild

Det är alltså helt meningslöst att tala om spårvagnar eller dubbeldäckare på linje 4 innan man gör något med alla andra linjer. Ska de avvecklas, flyttas eller också spårvägskonverteras? Om något av de två första alternativen, varför inte göra det redan nu? Om det sista alternativet, hur mycket skulle det kosta och är det i så fall inte bättre att börja med en kortare linje?
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 05 sep, 2017 6:13

Enceladus skrev:
Det är alltså helt meningslöst att tala om spårvagnar eller dubbeldäckare på linje 4 innan man gör något med alla andra linjer. Ska de avvecklas, flyttas eller också spårvägskonverteras? Om något av de två första alternativen, varför inte göra det redan nu? Om det sista alternativet, hur mycket skulle det kosta och är det i så fall inte bättre att börja med en kortare linje?

Nu är ju ett problem med alla bussar som svänger vänster och blockerar för bussarna som ska Odengatan fram. Men visst - det är ju lite av problemet. Ska man ha spårväg i innerstaden, innebär det att andra linjer måste tas bort, eller att spårvägen kan gå i separat fil. Å andra sidan är det väl tveksamt om man måste tillåta biltrafik på Odengatan? Gör man inte det kan ju spårvägen har separat fil och bussarna ta över bilarnas filer. Det är ju egentligen bara när det är köer på andra vägar som det smittar av sig på Odengatan. Är inte den naturliga vägen annars för bilister.

Ett problem på bilden är ju också att hållplatsläget vid Stadsbiblioteket bara har plats för 2 bussar samtidigt. Det är ju oftast det som orsakar köerna. Jämför man med Stadsgårdsleden är det ju ungefär 3 gånger så mycket bussar på den senare som Odengatan.

Men därför är ju också resonemanget kring att en viss linje ska ersättas, lite konstig och framförallt måste den innefatta en analys av hela innerstadens busstrafik. Det gör att det knappast blir någon samhällsekonomisk vinst med spårväg i innerstaden. Däremot kan det behövas av kapacitetsskäl. Problemet främst med så mycket bussar är ju att man inte kan ge full prioritet.

Sedan har man ju inte ens idag samma hållplatsläge för bussarna från Odenplan mot Tekniska. Så det behövs mycket bussar, men samtidigt är det ju en ganska stor överkapacitet. Och framförallt behöver ju inte alla gå Odengatan.
Lars_L

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 7:24

Det är inte sant att det är köer från andra gator som smittar av sig till Odengatan. Sedan ombyggnaden för 20 år sedan är Odengatan en av de gator som köar igen allra först.

Sedan sprider sig köerna därifrån. Även till gator som saknar bussfiler.

Problemet kan lösas på själva Odengatan om viljan finns. Även om det självklart har förvärrats på grund av stängningen av Hamngatan. Förutom att fungera som lokalgata är ju Odengatan primär väg mellan Östermalm och Kungsholmen. Två "städer" med 100.000 invånare vardera.

Men annars kan man ta bort de vänstersvängande bussarna. Att bara ha två faser i stoppljuset underlättar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 10:27

En första lösning - som går snabbt att genomföra - är att bygga om Odengatan så att den enbart fungerar som lokalgata för biltrafiken.
Biltrafiken mellan de två stora "städerna" Kungsholmen och Östermalm får söka sej andra vägar - det har ju byggts enormt mycket motorleder de senaste åren och fler ska det visst bli, så det ska nog gå bra!
Den som tycker att det blir en för stor omväg får väl ta bussen istället...

påpekar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 10:39

TKO skrev:En första lösning - som går snabbt att genomföra - är att bygga om Odengatan så att den enbart fungerar som lokalgata för biltrafiken.
Biltrafiken mellan de två stora "städerna" Kungsholmen och Östermalm får söka sej andra vägar - det har ju byggts enormt mycket motorleder de senaste åren och fler ska det visst bli, så det ska nog gå bra!

påpekar
Thomas K Ohlsson

Var ska bussarna går då, om Odengatan enbart skall vara en gata för lokal biltrafik?

Och vilka är de enorma mängderna motorleder?

Senaste torde varit Klaratunneln på 70-talet och den går bara att köra i riktning mot Kungsholmen. Från Kungsholmen saknas nedfart mot Östermalm.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tis 05 sep, 2017 12:17

Inge skrev:
TKO skrev:En första lösning - som går snabbt att genomföra - är att bygga om Odengatan så att den enbart fungerar som lokalgata för biltrafiken.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Var ska bussarna går då, om Odengatan enbart skall vara en gata för lokal biltrafik?

Senaste torde varit Klaratunneln på 70-talet och den går bara att köra i riktning mot Kungsholmen. Från Kungsholmen saknas nedfart mot Östermalm.

Jag gissar att Thomas menar lokalgata för biltrafiken - så att bussar och ev spårvagn får bättre plats, och så att köerna minskar.
Vad gäller övrig trafik mellan Kungsholmen och Östermalm så borde väl de kunna fortsätta S:t Eriksgatan fram, gå på Cedersdalsgatan och sedan vidare på Valhallavägen. De två sistnämnda bör väl ha förlorat lite av sin trafik till Norra länken.
Norra länken är väl för övrigt en av de enorma mängder motorleder som byggts de senare åren.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 12:27

Kantorn skrev:
Inge skrev:

påpekar
Thomas K Ohlsson

Jag gissar att Thomas menar lokalgata för biltrafiken - så att bussar och ev spårvagn får bättre plats, och så att köerna minskar.
Vad gäller övrig trafik mellan Kungsholmen och Östermalm så borde väl de kunna fortsätta S:t Eriksgatan fram, gå på Cedersdalsgatan och sedan vidare på Valhallavägen. De två sistnämnda bör väl ha förlorat lite av sin trafik till Norra länken.
Norra länken är väl för övrigt en av de enorma mängder motorleder som byggts de senare åren.

Eftersom en sådan åtgärd inte skulle leda till att bussarna fick bättre plats och att köerna dessutom skulle öka är det svårt att veta att det var detta han menade. Om det nu var det?

Norra länken har spärrats av med biltullar och har således gjorts irrelevant för trafik mellan Östermalm och Kungsholmen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tis 05 sep, 2017 14:42

Inge skrev:Norra länken har spärrats av med biltullar och har således gjorts irrelevant för trafik mellan Östermalm och Kungsholmen.

Skrev jag någonstans att man skulle Norra länken? Jag skrev S:t Eriksgatan-Cedersdalsgatan-Valhallavägen.
Skrev TKO att de nybyggda trafiklederna skulle gå mellan Östermalm och Kungsholmen? Han skrev att det byggts trafikleder, därför kan det byggas en däremellan också.
Vad det gäller min misstanke om vad Thomas menade så kan jag naturligtvis inte veta. Jag tänkte bara att om man minskar biltrafiken kraftigt genom att göra gatan till lokalgata så får det plats mer kollektivtrafik. Men sånt begriper kanske inte jag.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tis 05 sep, 2017 14:50

Kantorn skrev:Han skrev att det byggts trafikleder, därför kan det byggas en däremellan också.

Gjorde han verkligen det?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav heasm » tis 05 sep, 2017 15:09

Jag själv som bor på Kungsholmen och jobbar på Östermalm skulle aldrig använda Odengatan för att transportera mig de gånger jag tar bilen. Kantorns föreslagna väg eller Scheelegatan-Barnhusbron-Tegnérgstan-Runebergsgatan-Karlavägen (Rådmansgatan åt andra riktningen).
heasm

Inläggav TKO » tis 05 sep, 2017 15:14

Inge skrev:

påpekar
Thomas K Ohlsson

Det är tämligen självklart att utsagan "enbart som lokalgata för biltrafiken" inte innebär någon restriktion för annan trafik - dvs bussar.
Hur står det till med det logiska tänkandet egentligen?

/TKO
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar