Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » mån 19 feb, 2018 19:40

Baserat på de åsikter som många på det här forumet verkar ha om nattrafik (exempel 1 och 2) så vill jag ställa följande fråga: Borde vi helt dra in trafiken på linje 4 oavsett trafikslag på grund av trängseln? Då skulle ju många problem försvinna!
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » ons 21 feb, 2018 13:07

Mitt i premiäråker nya expressfyran

Keolis experimenterar med en ny variant som bara stannar vid Gullmarsplan, Skanstull, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan och Östra station.
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » ons 21 feb, 2018 13:24

Relaterad artikel: Vid Odenplan har trängseln blivit vardag

Sedan Citybanan öppnade har antalet resenärer vid Odenplan ökat enormt. Under rusningstid är alla bussar fulla, och trängst är det på fyran (en buss kan alltså vara mer eller mindre full).
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » tor 22 feb, 2018 19:36

Enceladus skrev:Mitt i premiäråker nya expressfyran

Keolis experimenterar med en ny variant som bara stannar vid Gullmarsplan, Skanstull, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan och Östra station.


Syftet med den här varianten tycks vara att förkorta restiden, och det verkar man lyckas med. Men jag undrar ändå om det är rätt prioritering. Mellan Gullmarsplan, Skanstull, Odenplan och Fridhemsplan går gröna linjen, mellan Hornstull och Östra station går röda linjen och mellan Södra station och Odenplan går pendeltåget. Samtidigt missar den här linjen tyngre hållplatser som Västerbroplan. Nog borde det finnas underlag för en expressfyra, men det känns som att för många hållplatser har plockats bort. Det primära syftet borde ändå vara att avlasta de ordinarie avgångarna så mycket som möjligt (på grund av trängseln som beskrivs i ovanstående inlägg), och det är inte självklart att det här upplägget åstadkommer detta. Jämföras kan ju snabbtågen på Ostkustbanan där mjölktågen har högre belastning. Skippas för många hållplatser?
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Kantorn » tis 06 mar, 2018 11:26

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Mitt i premiäråker nya expressfyran

Keolis experimenterar med en ny variant som bara stannar vid Gullmarsplan, Skanstull, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan och Östra station.


Syftet med den här varianten tycks vara att förkorta restiden, och det verkar man lyckas med. Men jag undrar ändå om det är rätt prioritering. Mellan Gullmarsplan, Skanstull, Odenplan och Fridhemsplan går gröna linjen, mellan Hornstull och Östra station går röda linjen och mellan Södra station och Odenplan går pendeltåget. Samtidigt missar den här linjen tyngre hållplatser som Västerbroplan. Nog borde det finnas underlag för en expressfyra, men det känns som att för många hållplatser har plockats bort. Det primära syftet borde ändå vara att avlasta de ordinarie avgångarna så mycket som möjligt (på grund av trängseln som beskrivs i ovanstående inlägg), och det är inte självklart att det här upplägget åstadkommer detta. Jämföras kan ju snabbtågen på Ostkustbanan där mjölktågen har högre belastning. Skippas för många hållplatser?


Det är ju tvärförbindelse på tre ställen. Gullmarsplan/Skanstull - Hornstull, Hornstull - Fridhemsplan och Odenplan - Östra station. Jag tror att det är dessa sträckor som är huvudorsaken till bussen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7058
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » ons 07 mar, 2018 23:59

Enceladus skrev:Det kan också vara av intresse att notera följande linjer som kör vid korsningen mellan Sveavägen och Odengatan:

57 (4 turer)
515 (11 turer)
516 (7 turer)
526 (6 turer)
565 (7 turer)

Förutom linje 57 svänger alla in på Odengatan mot Odenplan men stannar inte vid Stadsbiblioteket. Även om dessa bussar inte stannar vid hållplatsen på Odengatan kan de försvåra signalprioritering. Nu när pendeltåget går till Odenplan kanske dessa bussar borde flyttas till andra stationer i innerstan.


Som väntat har resandet "minskat markant" på dessa linjer på grund av Citybanan. Linje 526 föreslås kortas av vid Sollentuna och förlängas till Fridhemsplan medan linje 565 föreslås glesas ut. Detta är goda nyheter för de linjer som behöver mer utrymme på Odengatan.
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav Enceladus » tis 10 apr, 2018 14:20

Enceladus skrev:Relaterad artikel: Vid Odenplan har trängseln blivit vardag

Sedan Citybanan öppnade har antalet resenärer vid Odenplan ökat enormt. Under rusningstid är alla bussar fulla, och trängst är det på fyran (en buss kan alltså vara mer eller mindre full).


Gångtunnel på gång – då grävs Odengatan upp

En gångtunnel anses behövas för att hantera de mycket stora flödena. Bygget väntas vara klart i december 2021. Under ett år måste dock busstrafiken ledas om, vilket innebär ännu mer kaos på kort sikt.
Enceladus
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav ADDE » tis 10 apr, 2018 16:05

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Relaterad artikel: Vid Odenplan har trängseln blivit vardag

Sedan Citybanan öppnade har antalet resenärer vid Odenplan ökat enormt. Under rusningstid är alla bussar fulla, och trängst är det på fyran (en buss kan alltså vara mer eller mindre full).


Gångtunnel på gång – då grävs Odengatan upp

En gångtunnel anses behövas för att hantera de mycket stora flödena. Bygget väntas vara klart i december 2021. Under ett år måste dock busstrafiken ledas om, vilket innebär ännu mer kaos på kort sikt.

Åhå, Så Vasastaden får sin Galleria till slut - som de så mycket motsatte sig emot :)

Tycker att gångtunneln under Odengatan är en väldigt bra komplement till den trafikknytpunkt Odenplan har blivit (och kommer att bli med gul linje och RB)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1692
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav hgsldf » tis 10 apr, 2018 17:29

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Det kan också vara av intresse att notera följande linjer som kör vid korsningen mellan Sveavägen och Odengatan:

57 (4 turer)
515 (11 turer)
516 (7 turer)
526 (6 turer)
565 (7 turer)

Förutom linje 57 svänger alla in på Odengatan mot Odenplan men stannar inte vid Stadsbiblioteket. Även om dessa bussar inte stannar vid hållplatsen på Odengatan kan de försvåra signalprioritering. Nu när pendeltåget går till Odenplan kanske dessa bussar borde flyttas till andra stationer i innerstan.


Som väntat har resandet "minskat markant" på dessa linjer på grund av Citybanan. Linje 526 föreslås kortas av vid Sollentuna och förlängas till Fridhemsplan medan linje 565 föreslås glesas ut. Detta är goda nyheter för de linjer som behöver mer utrymme på Odengatan.

5150ch 516 skulle väl kunna köra Norrtullsgatan som tidigare, det borde innebära en stor förbättring!
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster