Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Behövs linje 4 verkligen i framtiden...?

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 13:10

Inge skrev:Illustrationen visar skog. (Även om det är besynnerligt med körsbär och lupiner som blommar samtidigt.) Flosklerna kan läsas hur som helst, men bör med hänsyn tagen till illustrationen läsas som skog.
Bild

Med risk för att jag upprepar mej:

Å FAN!

Avslutningsvis ställer jag frågan alla undrar över:
- Föreställer bilden Vallentuna (efter miljonprogramskogen) eller är det Ösmo efter Stockholmsöverenskommelsen?
Att det vare sej är Valhallavägen eller en buss på linje 4 ser vi ju alla...

en förundrad
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » ons 20 sep, 2017 14:27

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:Dvs en skog.

Inge är dum.
En odlad skog odlar man på många år, och den är till för att avverkas. Sedan finns vildvuxen skog. Den är knappast odlad, och den sköts inte om på något sätt. Det som är på förslag verkar snarare vara parkodlingar.

Illustrationen visar skog. (Även om det är besynnerligt med körsbär och lupiner som blommar samtidigt.) Flosklerna kan läsas hur som helst, men bör med hänsyn tagen till illustrationen läsas som skog.
Bild

Absolut är det skog.
Nedan är inte skog. Det är park. Har vi rett ut det?
Bild
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » ons 20 sep, 2017 16:11

Nedanstående bild visar Park Avenue:
Bild

På tal om INGEnting!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 20 sep, 2017 21:34

En bild verkar vara bortglömd, "förslaget".
BildSkog

Korrigera sedan denna bild med att det inte kan vara alla varma (nåja) årstider samtidigt samt att vi måste lägga till terrängbussarna eftersom förslagsställaren glömde att lämna plats för bussar. Vad får vi då? Korrigera med träplattform behöver vi dock inte göra eftersom redan förslagsställaren ställt ut en massa bråte i skogen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tor 21 sep, 2017 6:28

Att kalla visionsbilden för skog kan bara någon som knappt varit utanför tullarna anse att det är. På sin höjd är det en träddunge.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav ADDE » tor 21 sep, 2017 9:40

Det jag ser I visionsbilden är I princip hur det ser ut just nu - förutom att parkeringsytorna och 2 norrgående körfiler har försvunnits, och gångstråket har inte blivit rak längre.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav TKO » tor 21 sep, 2017 9:59

Inge skrev:En bild verkar vara bortglömd, "förslaget".
BildSkog

Korrigera sedan denna bild med att det inte kan vara alla varma (nåja) årstider samtidigt samt att vi måste lägga till terrängbussarna eftersom förslagsställaren glömde att lämna plats för bussar. Vad får vi då? Korrigera med träplattform behöver vi dock inte göra eftersom redan förslagsställaren ställt ut en massa bråte i skogen.

De eventuella bussarna kör naturligtvis på den dubbelriktade södra körbanan - det är väl lätt att förstå?

Jag tycker det ser ut som om vi är uppe vid Gärdesskolan, och där går ju idag endast linje 72.
Den kanske får köra Karlavägen istället, som 4:an?

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tor 21 sep, 2017 10:33

TKO skrev:
BildSkog

De eventuella bussarna kör naturligtvis på den dubbelriktade södra körbanan - det är väl lätt att förstå?

Jag tycker det ser ut som om vi är uppe vid Gärdesskolan, och där går ju idag endast linje 72.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Du menar att "förslaget" bara innebär skog längst ut vid Gärdet? -Så tolkar inte jag det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tor 21 sep, 2017 10:47

BildSkog

Titta vilken fin park! För skog är det sannerligen inte.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 21 sep, 2017 11:08

Inge skrev:
TKO skrev:
BildSkog

upplyser
Thomas K Ohlsson

Du menar att "förslaget" bara innebär skog längst ut vid Gärdet? -Så tolkar inte jag det.

Tolka hit och tolka dit... det kanske är bättre att hålla sej till den information som finns tillgänglig?
"Förslaget gäller mellan Östra station och Gärdet" enligt artikeltexten, som fortsätter:
"Längs den norra sträckan föreslås olika knutpunkter med teman, till exempel ”barnens plats”, ”filmens plats” och ”idrottens plats”.
– Vi exemplifierar vad man skulle kunna göra. Till exempel skulle en liten idrottsplats passa i närheten av skolan och kanske en utomhusbio på en annan plats."

Riktigt hur det hela skall utformas framgår inte av texten, men det finns en bild som exemplifierar hur det kan se ut. Det framgår inte av texten vilken del av förslaget som bilden visar, men jag tycker som sagt att det ser ut som Gärdesskolan i bakgrunden. Och utformningen tillsammans med de personer som syns på illustrationen gör att jag gissar att detta kan handla om den "barnens plats" som det talas om i texten. Andra delar av projektet får förmodligen en annan utformning. Om det innebär mer eller mindre planteringar ("skog" som signaturen "Inge" verkar vilja kalla det) eller om det finns plats för kollektivkörfält vet vi faktiskt inget om - även om en del skribenter verkar tro det.
Förslaget innebär heller inget stopp för biltrafiken, det framgår tydligt att "all biltrafik flyttas till den södra sidan". Så behovet av "terrängbussar" och "träplatsformar" finns endast i vissa skribenters något vildvuxna fantasi!

Med detta kanske vi kan få lite hyfs i debatten?

hoppas
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 21 sep, 2017 11:37

På denna sida finns det mer information om projektet: http://www.topia.se/projekt/ideprojekt-esplanaderna/

Nu när trafiken har flyttat från Valhallavägen till Norra länken kanske det räcker med ett bilkörfält per riktning? Då borde det finnas plats för ett busskörfält som eventuellt kan bli spårväg. Stomnätsplanen föreslår ju att ettan slutar vid Radiohuset medan fyran förlängs till Loudden. Men detta förutsätter att Spårväg City byggs och att Radiohuset blir en knutpunkt av samma rang som Västerbroplan.
Enceladus

Inläggav haba » tor 21 sep, 2017 19:00

> Nu när trafiken har flyttat från Valhallavägen till Norra länken

Jo, trafiken har minskad, men fortfarande...
Under "högtrafik" är Norra länken endast intressant om man i alla fall skall ut ur stan. För transporter från frihamnen till stan eller tvårtom får man annars betala biltull två gånger (70:-) och det gör man ju inte även om körtiden är mycket kortare och miljön skulle tacka. Valhallavägen skulle fungera dessutom mycket bättre om man skulle kunna köra igenom på en fil utan byten och om inte stup i ett nån taxiåkare eller annan smartskaft med SUV skulle trycka in sig från bussfilen (helst över heldraget) när bussen framför stannar vid en hållplats (så oväntad).

Hälsar,
Harald.
haba

Inläggav Inge » tor 21 sep, 2017 19:28

haba skrev:> Nu när trafiken har flyttat från Valhallavägen till Norra länken

Jo, trafiken har minskad, men fortfarande...
Under "högtrafik" är Norra länken endast intressant om man i alla fall skall ut ur stan. För transporter från frihamnen till stan eller tvårtom får man annars betala biltull två gånger (70:-) och det gör man ju inte även om körtiden är mycket kortare och miljön skulle tacka. Valhallavägen skulle fungera dessutom mycket bättre om man skulle kunna köra igenom på en fil utan byten och om inte stup i ett nån taxiåkare eller annan smartskaft med SUV skulle trycka in sig från bussfilen (helst över heldraget) när bussen framför stannar vid en hållplats (så oväntad).

Hälsar,
Harald.

Ja, det är ju helt klart Ram 1500 som gäller när man skall ta sig genom skogen på Valhallavägen!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav heasm » fre 22 sep, 2017 15:33

Med anledning av ingenting så har Odengatan (från Odenplan till Valhallavägen) bussfält enligt:

Upplandsgatan-Norrtullsgatan: 2 körfält brett. Busshållplats+Bussfälti anslutning mot torget. (Är likadant på Karlbergsvägssidan av torget).
Norrtullsgatan-Roslagsgatan: Dubbelriktat bussfält mitten
Roslagsgatan-Verdandigatan: Bussfält mitten (riktning mot Odenplan).
Verdandigatan-Valhallavägen: Busshållplatser längs kanten på bägge sidor.

Dessutom är vad jag förstår vänstersväng förbjuden vid korsningen med Sveavägen (inte för bussar).

På sträckan Odenplan-Valhallavägen-Hakberget borde 4:an ersättas med spårväg och vid Hakberget ansluta till Spårväg City.
heasm

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 21:37

Jag tror att vi behöver veta vad som händer med tunnelbanan om vi ska kunna avgöra fyrans roll i framtiden. Om Handelskammarens förslag vinner gehör så kommer det knappast att behövas stombussar till Hagastaden. Men då skulle fyran öka i betydelse på de gemensamma stråken. Den knepigaste frågan är kanske finansieringen. Det byggs ju inget där fyran går. Varför inte slå två flugor i en smäll med vägtullar på Valhallavägen, Odengatan och Västerbron? Under tiden projektet finansieras får bussarna bättre framkomlighet!
Enceladus

Föregående

Återgå till Bussar