Nerlagda linjer igår

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Nerlagda linjer igår

Inläggav Inge » lör 09 jan, 2016 13:28

Igår gjordes så vitt jag förstår de sista turerna på linjerna 154 och 157x. Jo jag vet att 157x återuppstår som 159 på måndag, men ändå. Är det fler linjer som läggs ner på söndag?
Användarvisningsbild
Inge

Re: Nerlagda linjer igår

Inläggav LÅ1 » lör 09 jan, 2016 14:56

Inge skrev:Igår gjordes så vitt jag förstår de sista turerna på linjerna 154 och 157x. Jo jag vet att 157x återuppstår som 159 på måndag, men ändå. Är det fler linjer som läggs ner på söndag?

Antar att det är SL-linjer du avser! :wink:

Citat från sl.se
"Linje 404 läggs ner och erstätts av fler turer på linje 443."
"Linje 636X läggs ner."
"Linje 659 läggs ner"
"Linje 765 läggs ner."

Dessutom en del delsträckenedläggningar.

För att hitta korrekt länk till just denna information var jag tvungen att leta upp informationen på http://sl.se/sv/reseinfo och sedan via Google söka på en sträng i texten! :!: :roll:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 09 jan, 2016 17:08

LÅ1 skrev:För att hitta korrekt länk till just denna information var jag tvungen att leta upp informationen på http://sl.se/sv/reseinfo och sedan via Google söka på en sträng i texten! :!: :roll:

Inte illa att du lyckades med det! På nya idiotiska sl.se brukar det vara helt omöjligt att länka till viss information. Jättepraktiskt när man kommunicerar med Kundtjänst då man varken kan länka till informationen man syftar på när det är något man undrar, eller få länkar tillbaka som svar.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 09 jan, 2016 17:39

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:För att hitta korrekt länk till just denna information var jag tvungen att leta upp informationen på http://sl.se/sv/reseinfo och sedan via Google söka på en sträng i texten! :!: :roll:

Inte illa att du lyckades med det! På nya idiotiska sl.se brukar det vara helt omöjligt att länka till viss information. Jättepraktiskt när man kommunicerar med Kundtjänst då man varken kan länka till informationen man syftar på när det är något man undrar, eller få länkar tillbaka som svar.

Man skall ha tur, tydligen! 8) :D
LÅ1

Inläggav kildor » lör 09 jan, 2016 23:33

daniel_s skrev:

Har du provat att använda knappen "dela"?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav daniel_s » sön 10 jan, 2016 12:03

kildor skrev:Har du provat att använda knappen "dela"?

Nej, jag har inte ens sett den förut! Har den varit där hela tiden?

När det nu är en knapp, borde den inte ha kanter eller åtminstone någon sorts avvikande färg? Oskick att utforma den som en vanlig text, det är lite som om en öppnaknapp på X60 skulle bestå av endast en text "Öppna" på själva dörren som man ska hålla handen mot. Fullt möjligt att åstadkomma, men i praktiken enbart förvirrande.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » sön 10 jan, 2016 12:48

daniel_s skrev:

När det nu är en knapp, borde den inte ha kanter eller åtminstone någon sorts avvikande färg? Oskick att utforma den som en vanlig text, det är lite som om en öppnaknapp på X60 skulle bestå av endast en text "Öppna" på själva dörren som man ska hålla handen mot. Fullt möjligt att åstadkomma, men i praktiken enbart förvirrande.

Dessutom fanns den under en stor avdelare (bjälke) tvärs över sidan. (Med texten "Relaterat".) På något sätt är man så van att undvika att läsa reklambanners etc. så man ser knappt vad som finns där nere på sidan. Dessutom gjorde jag bara några sökningar på sidan, och läste inte allt.
Hade kanske varit lättare att se den om den (också) lagts direkt under rubriken? Men då något mindre?
LÅ1

Inläggav hgsldf » sön 10 jan, 2016 18:44

Lite här och där på Värmdö: http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/nu-blir ... strafiken/
och dessutom har nattrafiken med 492 till Stavsnäs och Djurö helt upphört.
hgsldf

Inläggav kildor » mån 11 jan, 2016 0:14

daniel_s skrev:

Jo, jag tror den fanns med redan från första början. Jag reagerade på det här med att dela på Facebook, Twitter etc. och funderade på varför man skulle vilja göra det. Men det är ju så det fungerar nuförtiden. Jämförelsen med dörrknappen haltar lite. Det här med att ha ikoner och text att klicka på utan ramar är numera en självklar standard på webben. Och dela-funktioner finns det gott om på flera andra stora webbplatser. Men visst, man är van med att bara kunna kopiera sökvägen i adressfältet, och det funkar ju inte här.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Verspieder » tis 12 jan, 2016 2:41

Inge skrev:Är det fler linjer som läggs ner på söndag?

I Norrtälje kommun var det bara de sedan flera år föreslagna nedläggningarna av smålinjerna 636X och 659 som blev av. I ett förslag i höstas fanns ju planer på att även helt lägga ner de rätt långa linjerna 625, 652, 653 och 644, men efter att detta lett till ett högre ramaskri än vanligt så backade landstingspolitikerna.

- 636X var en liten skolavgång som gick en enda avgång skoldagar från Älmsta skola 12:14, via Massum och Gåsvik, och kom åter tillbaka till Älmsta skola 13:06.
- 659 (hade åren 1997-2008 numret 657) var en liten blindtarm som även den bara gick skoldagar, de 6 kilometerna mellan Sättra och Riala, där anslutning fanns till 644 och 620. En morgontur från Sättra vid 7:00, samt en eftermiddagstur tillbaka till Sättra 18:05 (de två sista åren 17:05). Resenärsantalet har i stort sett alltid varit i princip noll de senaste tio åren. Som mest var det någon enstaka, eller uppåt två st, som åkte ganska regelbundet omkring året 2012. Men därefter tog de studenten och flyttade hemifrån.
Verspieder

Inläggav Lars_L » tis 12 jan, 2016 11:47

Fast var väl egentligen förvaltningen som backade mer än politikerna, eftersom beslutet om linjer etc var på tjänstemannanivå, även om givetvis trafiklandstingsrådet var ute och försökte anta en "lyssnande" min.

Många av förändringarna generellt var ju bara "justeringar" som väl egentligen skulle ha gjorts för länge sedan, och eller görs kontinuerligt i trafikutbudet. I vissa fall förstår jag inte varför man backade, medan man i andra fall inte tänkt igenom förslaget helt.

Ett dåligt skött ärende från början från Förvaltningens sida, där avtalskonstruktioner och i vissa fall kritik fått styra kanske mer än faktiskt resandeunderlag etc. Läs att folk inte kommer att kunna komma med bussarna, eller i områden där det är stor befolkningstillväxt och det hela blir mer temporärt.

Ett problem är väl exempelvis många linjer i Järfälla och Upplands Väsby som får timmestrafik. Förvisso inte så att folk inte kommer med bussarna - men där borde man försökt hitta någon lösning med färre linjer istället. Att ha timmestrafik när pendeln oftast är försenad så att folk missar anslutningen, gör det ju nästan ohållbart att åka kollektivt.

En linje som 127 med ca 900 passagerare per dag (och får väl nästan ses som en servicelinje då det är så nära att gå från Nybohov) har ju exempelvis halvtimmestrafik på vardagar hela trafikdygnet, medan en linje som 551, med ca 1100 passagerare per dag bara har halvtimmestrafik under högtrafik och tidig eftermiddag. Samma sak med 545 i Upplands Väsby som också har omkring 1100 passagerare per dag, men bara halvtimmestrafik under samma tidsperiod som 545.

Nu kan förvisso fördelningen av resandet se lite olika ut över dagen. Och egentligen är det för litet underlag för någon av linjerna att ha mer än timmestrafik i lågtrafik - dock inte mellantrafik. Men det är väl just därför man nästan bättre då bör lösa det genom färre linjer där så är möjligt än med timmestrafik. Både Bollstanäsområdet i Upplands Väsby och Viksjö-området i Järfälla har ju lite för många linjer - men det är ändå så någonstans att ska man kunna få folk att åka kollektivt, är det bättre med en liten omväg i lågtrafik, än att erbjuda timmestrafik. Det fungerar inte helt enkelt.
Lars_L

Inläggav Inge » ons 13 jan, 2016 12:05

158 som skulle läggas ner verkar för övrigt vara kvar. Skulle det måhända krävts extraturer på 118 annars? 158 är ju f.d. 118X som följer 118 med undantag av att den inte går sträckan Hallonbergen - Spånga och följer nuvarande115:s sträckning närmst Vällingby.

(Förr gick 118/118X olika gator och omvägar / genvägar beroende på tid och riktning närmst Vällingby och fyllde då både nuvarande 115s och 118s funktion. Ungefär som Lars föreslår ovan för Viksjö)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 13 jan, 2016 17:19

Inge skrev:158 som skulle läggas ner verkar för övrigt vara kvar. Skulle det måhända krävts extraturer på 118 annars? 158 är ju f.d. 118X som följer 118 med undantag av att den inte går sträckan Hallonbergen - Spånga och följer nuvarande115:s sträckning närmst Vällingby.

(Förr gick 118/118X olika gator och omvägar / genvägar beroende på tid och riktning närmst Vällingby och fyllde då både nuvarande 115s och 118s funktion. Ungefär som Lars föreslår ovan för Viksjö)

Kanske klarar Arriva av det genom att köra med boggi-vagnar nuförtiden? Men tidigare fanns det ju extraturer till Vällingby mellan 158:s avgångar. Vet inte om de är kvar. Tror inte resandet är så där jättestort, så att man inte klarar av trafiken (om än förvisso med en del stående).

Nu är det här ju ett avtal där som sagt Arriva bara får betalt per passagerare, så Trafikförvaltningen behöver ju därför aldrig gå med på några inskränkningar om man inte önskar.

Men kanske är det protester för dem som jobbar på Kopparbacken som fått Trafikförvaltningen att backa. Det är ju också en funktion med linjen som inte upphört i och me Vattenfalls och Svenska Kraftnäts flytt från Råcksta
Lars_L

Inläggav daniel_s » ons 13 jan, 2016 21:39

158? Hade inte den typ två avgångar om dagen förut. (Bli inte arga på mig om jag är ute och cyklar, senast jag hade anledning att åka den bör ha varit 2005...)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 13 jan, 2016 22:38

LÅ1

Inläggav Inge » ons 13 jan, 2016 23:36

daniel_s skrev:158? Hade inte den typ två avgångar om dagen förut. (Bli inte arga på mig om jag är ute och cyklar, senast jag hade anledning att åka den bör ha varit 2005...)

Nu har den två avgångar per riktning eller rättare sagt 2,5. En går bara till eller från Koppargården. I förra tidtabellen hade den något fler. Ungefär 4,5 respektive 4 eller något sådant.

Nä det är ingen stor sak, men eftersom man gick ut med att den skulle läggas ner, så...
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Bussar