bron över Stambanan vid Åbyvägen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

bron över Stambanan vid Åbyvägen

Inläggav antaeus » tis 01 dec, 2015 11:02

Enligt uppgift stängs bron av för ombyggnation från 14 dec o fram till sommaren 2017.
Min undran är hur buss 165 mot Liljeholmen kommer att köra under tiden!
På SLs hemsida skrivs om avstängningen men inte hur ersättningstrafiken kommer att fungera.
Nån som vet mera? 165 är en stor linje med många resenärer. Dessutom går den ju dygnet runt.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus

Re: bron över Stambanan vid Åbyvägen

Inläggav roggek » tis 01 dec, 2015 19:06

Dygnet runt? Ta inte i så du spricker...

Buss 143, 165

Förändringar i trafiken utmed Västberga allé pga att Västbergabron stängs av,
Gäller från: 2015-12-14, 05:00

Linje 143 dras in på sträckan Liljeholmen - Älvsjö station från den 14 december pga att Västbergabron stängs av för trafik.
Resenärer hänvisas till linje 145 som är en ny linje utmed Västberga allé. Linjen trafikerar sträckan (Liljeholmen) - Årstaberg - Västberga - Telefonplan.

Linje 165 får omlagd körväg via Åbyvägen och Årstabergsvägen från den 14 december pga att Västbergabron stäng av för trafik. Längs den omlagda vägen stannar linjen endast vid Årstaberg med hållplats på Årstabergsvägen ( ej i terminalen ), därefter stannar linjen utmed ordinarie hållplatser.
Resenärer hänvisas till linje 145 som är en ny linje utmed Västberga allé. Linjen trafikerar sträckan (Liljeholmen) - Årstaberg - Västberga - Telefonplan.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav 218 » tis 01 dec, 2015 21:47

roggek skrev:Dygnet runt? Ta inte i så du spricker.
Linje 165 får omlagd körväg via Åbyvägen och Årstabergsvägen från den 14 december pga att Västbergabron stäng av för trafik. Längs den omlagda vägen stannar linjen endast vid Årstaberg med hållplats på Årstabergsvägen ( ej i terminalen ), därefter stannar linjen utmed ordinarie hållplatser.
Resenärer hänvisas till linje 145 som är en ny linje utmed Västberga allé. Linjen trafikerar sträckan (Liljeholmen) - Årstaberg - Västberga - Telefonplan.[/b]

Intressant! När jag läste de första SL-meddelandena fick jag intryck att linje 165 skulle vända vid Årstaberg men nu har man tydligen lagt till den fetmarkerade texten vilket jag förstås tolkar som att linjen fortsätter till Liljeholmen. Tycker ändå att det kunde ha sagts betydligt tydligare. Då känns det bättre på de resenärernas vägnar!

218
218

Inläggav daniel_s » ons 02 dec, 2015 0:46

"omlagd körväg" betyder ju i allmänhet att ändstationerna är oförändrade om inget annat anges, sen är väl uppgiften om att bussarna stannar på Årstabergsvägen en ledtråd - det skulle ju vara mycket ologiskt om bussen vände vid Årstaberg.

Texten är dock märkligt skriven, t ex ordkombinationen "utmed ordinarie hållplatser" antyder att någon har haft väldigt bråttom. Och mellan vilka hållplatser är det egentligen som linjen är omlagd?
daniel_s

Inläggav antaeus » ons 02 dec, 2015 6:42

165 går dygnet runt, halvtimmes trafik hela natten.
Min fråga är ju från vilken hållplats ändras rutten, Anneboda?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus

Inläggav Harald » ons 02 dec, 2015 9:50

antaeus skrev:165 går dygnet runt, halvtimmes trafik hela natten.

Det är väl bara natt mot lördag och söndag. Andra nätter slutar den att gå vid ettiden.

Men jag undrar varifrån texten om omläggningen kommer. Jag hittar den inte på sl.se.
Harald

Inläggav antaeus » ons 02 dec, 2015 10:17

Sorry, det stämmer att det bara är på helgerna... Jag mindes fel!
antaeus

Inläggav twr » ons 02 dec, 2015 11:12

Min fråga är ju från vilken hållplats ändras rutten, Anneboda?

Ottesångsvägen, förstås! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav 218 » ons 02 dec, 2015 23:37

Harald skrev:

Det är väl bara natt mot lördag och söndag. Andra nätter slutar den att gå vid ettiden.

Men jag undrar varifrån texten om omläggningen kommer. Jag hittar den inte på sl.se.

Varsågod Harald från SL hemsida.
Den första infon som var den som länge var den enda som jag sett tycker jag är totalt missvisande.
Den andra infon är något mindre missvisande med logiska antaganden men knappast tydlig.
Tråkigt att sådan här info som så ofta skall vara undermålig! Och hur tänker man sig med
Anneboda egentligen? Extrasväng med linje 144 eller skyll er själva som bor där?

218
Bild
Bild
218

Inläggav Harald » ons 02 dec, 2015 23:48

Jaha ja. Den var ju väl gömd. Jag tittade under Reseinfo-Förändringar i SL-trafiken men där stod inget. Man ska alltså förstå att man ska klicka på Buss på förstasidan för att få upp störningsinformation. Det verkar som SL tänker ta upp kampen med Västtrafik om den mest användarovänliga webbplatsen.
Harald

Inläggav daniel_s » tor 03 dec, 2015 0:08

Harald skrev:Det verkar som SL tänker ta upp kampen med Västtrafik om den mest användarovänliga webbplatsen.

Absolut! Och när vi i Stockholm har gått in för någonting, så vinner vi lätt. :mrgreen:

SL hade ju en mycket välfungerande och genomtänkt sajt fram till för 1-2 år sedan då man plötsligt sabbade allt i samband med att man bytte till en ny grafisk profil på hemsidan. Nu framstår till och med UL.se som ett under av logik och överskådlighet jämfört med sl.se!!!

Bäst av "spårtrafikhuvudmännens" sajter tycker jag numera (något överraskande även för mig!) att Östgötatrafikens sajt verkar vara. Snabb, överskådlig och snygg. Enda störningsmomentet sådär på rak arm är den röriga bakgrunden, som även färgmässigt sammanfaller med scroll-listen så att man inte ser det som finns under midjan.
daniel_s

Inläggav twr » fre 04 dec, 2015 8:33

218 skrev:Och hur tänker man sig med
Anneboda egentligen? Extrasväng med linje 144 eller skyll er själva som bor där?

Jag ser ingenting där om varken Anneboda eller linje 144? Inget förändras för varken den ena eller andra. (Linje 144 trafikerar inte Anneboda idag, förstås.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav JNilsson » mån 07 dec, 2015 22:30

Linje 144 berörs inte av detta då den linjen inte trafikerar vare sig den aktuella bron eller hpl Anneboda.

165 får, som beskrivet ovan, omlagd körväg via Årstaberg istället.
143 Kommer endast trafikera Högdalen-Älvsjö och ersätts alltså av
145 som trafikerar Telefonplan-Västberga Ind. Område-Årstaberg
JNilsson

Inläggav Jeff » mån 07 dec, 2015 22:49

Den där bron stängdes väl i slutet av 80-talet början av 90. För underhållsarbeten. Någon som minns hur det var då? Har för mig att 165 delades.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Jimmy » tis 08 dec, 2015 8:23

Jeff skrev:Den där bron stängdes väl i slutet av 80-talet början av 90. För underhållsarbeten. Någon som minns hur det var då? Har för mig att 165 delades.

Hej.
Viadukten har varit avstängd för underhåll vid flera tillfällen.

Dels i maj - juni 1990, jobbet tog ca 5 veckor.
Då ändrades linje 143 och 165 och ersattes delvis av tillfälliga linjen 143X.

Dels i juni - september 2005, jobbet tog 3 månader.
Då ändrades linje 143 och 165 och ersattes efter en vecka delvis av tillfälliga linjen 165X.

När arbetena med viadukten startar 14 december räknar man med att det tar 1,5 år innan man är färdiga.
Nu ändras linje 143 och 165 och ersätts delvis av tillfälliga linjen 145.

Mer info om resp linje hittar du här:
Linje 143
Linje 145
Linje 165

Jimmy
Jimmy

Återgå till Bussar