Roslagen och Värmdö kan få ny busstrafik...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Roslagen och Värmdö kan få ny busstrafik...

Inläggav Verspieder » tis 17 nov, 2015 17:52

"Som redan finns på andra håll i landet"? Det här är så pinsamt! Anropsstyrd trafik finns ju redan inom länet, och har fungerat bra i bl.a just Roslagen de senaste 20 åren! :shock: Fritt ur minnet vet jag att linjerna 646, 649, 654X och 659 har (eller har haft) detta. Och fler går säkert att rada upp.

Men jag välkomnar givetvis en utökning av redan existerande anropsstyrd trafik!
Verspieder

Inläggav Lars_L » tis 17 nov, 2015 21:13

Verspieder skrev:"Som redan finns på andra håll i landet"? Det här är så pinsamt! Anropsstyrd trafik finns ju redan inom länet, och har fungerat bra i bl.a just Roslagen de senaste 20 åren! :shock: Fritt ur minnet vet jag att linjerna 646, 649, 654X och 659 har (eller har haft) detta. Och fler går säkert att rada upp.

Det första exemplet i Sverige var väl Ringlinjen i Nynäshamn, den först så kallade Astra (innan läkemedelsbolaget klagade. Det har ju annars funnits ringlinjer (i olika grad) i alla delar av länet. 574 har varit det, 315 har varit det på sträckan från Jäsängen. Nobina har ju på förslag att köra med det i Västerhainge nu inför 2016 - vet inte om man fått med det i beställningen.

så det är ju också på gång. Sedan får man ju då skilja på den typen i Nynäshamn och närtrafiklinjer (som ju också har den lösningen i exempelvis Vällingby) där bussen kommer dit man bor och bara trafikerar de hållplatser det finns trafikanter ifrån, kontra vanliga linjer, men som bara går på beställning.

Egentligen kanske man ska kalla den förra gruppen Anropsstyrd och den andra formen beställningsstyrd.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 17 nov, 2015 22:39

Lars_L skrev:
Verspieder skrev:"Som redan finns på andra håll i landet"? Det här är så pinsamt! Anropsstyrd trafik finns ju redan inom länet, och har fungerat bra i bl.a just Roslagen de senaste 20 åren! :shock: Fritt ur minnet vet jag att linjerna 646, 649, 654X och 659 har (eller har haft) detta. Och fler går säkert att rada upp.

Det första exemplet i Sverige var väl Ringlinjen i Nynäshamn, den först så kallade Astra (innan läkemedelsbolaget klagade. Det har ju annars funnits ringlinjer (i olika grad) i alla delar av länet. 574 har varit det, 315 har varit det på sträckan från Jäsängen. Nobina har ju på förslag att köra med det i Västerhainge nu inför 2016 - vet inte om man fått med det i beställningen.

så det är ju också på gång. Sedan får man ju då skilja på den typen i Nynäshamn och närtrafiklinjer (som ju också har den lösningen i exempelvis Vällingby) där bussen kommer dit man bor och bara trafikerar de hållplatser det finns trafikanter ifrån, kontra vanliga linjer, men som bara går på beställning.

Egentligen kanske man ska kalla den förra gruppen Anropsstyrd och den andra formen beställningsstyrd.

Har det inte funnits något som kallades vinkområden för vissa linjer? Dvs inom det området kunde man stå vid trottoaren och vinka till föraren att man ville med. Kanske finns fortfarande?

Vet att det i Helsingborg finns (eller fanns för ca 15 år sedan i alla fall) utsatta speciella bänkar mellan de vanliga busshållplatserna i vissa områden. Där stannade bussen om det fanns någon som ville med. Troligen var det bara tillåtet för resenärer med färdtjänstkort, eller liknande, som fick stanna bussen på de ställena.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars_L » tis 17 nov, 2015 22:58

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:

Har det inte funnits något som kallades vinkområden för vissa linjer? Dvs inom det området kunde man stå vid trottoaren och vinka till föraren att man ville med. Kanske finns fortfarande?

Vet att det i Helsingborg finns (eller fanns för ca 15 år sedan i alla fall) utsatta speciella bänkar mellan de vanliga busshållplatserna i vissa områden. Där stannade bussen om det fanns någon som ville med. Troligen var det bara tillåtet för resenärer med färdtjänstkort, eller liknande, som fick stanna bussen på de ställena.

Jodå, på Adelsö (linje 312) finns det vinkområde. Men det tror jag är det enda för närvarande (kanske att det också gäller för några av närtrafiklinjerna). S.k.. Hail & Ride sections är ju väldigt vanligt i London annars. Ingenting är ju nytt under solen. Allt som provas har ju prövats på ganska många håll och platser vid andra tillfällen...
Lars_L

Inläggav Verspieder » ons 18 nov, 2015 21:24

LÅ1 skrev:Har det inte funnits något som kallades vinkområden för vissa linjer? Dvs inom det området kunde man stå vid trottoaren och vinka till föraren att man ville med. Kanske finns fortfarande?

Jag lägger även till stora delar av SL 645, SL 648 (delen inom Uppsala län) och SL 659 i listan över linjer med utskyltade vinkområden.
Praktiskt sett är stora delar av SL 646 också vinkområden, då behovet av stopp intill alla hus, gård och vägskäl längs Närtunavägen är många, men antalet hållplatsstolpar är få och kan stå på 5-7 km avstånd från varandra.
Verspieder

Inläggav Jourmaster » fre 20 nov, 2015 23:43

Här spårade diskussionen ur trots att det är en tråd om busstrafik. Diskussionen om vad som hör till Roslagen är flyttad.
viewtopic.php?f=5&t=38518&p=339364
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Återgå till Bussar