Vilket år delades 119?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Inge » tor 12 nov, 2015 21:42

C12C3C3C12 skrev:Om vi håller oss till trådrubriken gick inte 503 Skälbyvägen från Barkarby Station till Hässelby Villastads station, vid sammanslagningen 119+503 fick en annan linje den sträckningen.

Nu förstår jag inte riktigt. Varken 503 eller 119 har gått Skälbyvägen eller förbi Barkarby station.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav LÅ1 » tor 12 nov, 2015 21:45

C12C3C3C12 skrev:Linjerna 190-199 var nattlinjer senare häften av 70-talet, samma med övriga busslinjegrupper som hade X9X exempelvis 595 som nattlinjer.

Nja, just 190-bussarna blev renodlade nattlinjer senare än övriga x9x-linjer.

På SL-kartan 1977 - 78 är linje 191 en nattlinje, men inte 190 och inte 192 - 195. Några 160-linjer finns inte. (Övriga hundraserier som överhuvudtaget har nattlinjer har dem i sina x90-serier.)
På SL-kartan 1980 - 81 har linjerna 190 och 192 - 195 fått numren 160 resp. 162 - 186. Det finns också nya nattlinjer med nummer från 190 och uppåt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » tor 12 nov, 2015 22:54

C12C3C3C12 skrev:
Om vi håller oss till trådrubriken gick inte 503 Skälbyvägen från Barkarby Station till Hässelby Villastads station, vid sammanslagningen 119+503 fick en annan linje den sträckningen.


Nä, det har den aldrig gjort - däremot gick ju gamla 3:an från Norra Bantorget till Hässelby. Dock inte Skälbyvägen - men läser man "Max" Widells krönika över detta (alltså den ovan nämnda Trafikminnen - sidan som ju togs över av Spårvägsmuseet för några år sedan), så gick linje 4 faktiskt den vägen och senare linje 10 och faktiskt också en skolbusslinje som gick ett tag den vägen (nr 18). Men linje 503 gick före sammanslagningen till Hässelby Gård. Dock ska det ha funnits, vill jag minnas av någon äldre karta - under en kortare tid någon arbetslinje från Spånga till Lövstatvätten, minns inte nu vilket nummer den hade, men inte heller den bör troligen ha gått Skälbyvägen. Tror faktiskt det var en specialvariant av 541, även om väl 503 hade varit mer naturligt nummerval, men kanske ville man inte förvirra mer med olika destinationer än man redan gjorde med att använda ett existerande nummer.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav C12C3C3C12 » tor 12 nov, 2015 23:18

Lars_L skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Om vi håller oss till trådrubriken gick inte 503 Skälbyvägen från Barkarby Station till Hässelby Villastads station, vid sammanslagningen 119+503 fick en annan linje den sträckningen.


Nä, det har den aldrig gjort - däremot gick ju gamla 3:an från Norra Bantorget till Hässelby. Dock inte Skälbyvägen - men läser man "Max" Widells krönika över detta (alltså den ovan nämnda Trafikminnen - sidan som ju togs över av Spårvägsmuseet för några år sedan), så gick linje 4 faktiskt den vägen och senare linje 10 och faktiskt också en skolbusslinje som gick ett tag den vägen (nr 18). Men linje 503 gick före sammanslagningen till Hässelby Gård. Dock ska det ha funnits, vill jag minnas av någon äldre karta - under en kortare tid någon arbetslinje från Spånga till Lövstatvätten, minns inte nu vilket nummer den hade, men inte heller den bör troligen ha gått Skälbyvägen. Tror faktiskt det var en specialvariant av 541, även om väl 503 hade varit mer naturligt nummerval, men kanske ville man inte förvirra mer med olika destinationer än man redan gjorde med att använda ett existerande nummer.


Det stämmer nog att 503 inte gick på Skälbyvägen, bodde i Grimsta från 1957 åt Hässelbyhållet, 503 gick från Spånga till Hässelby Gård sedan ut på Bergslagsvägen till Hässelby Villastad men vilken SJ-linje gick på Skälbyvägen från Barkarby, ingen SS/SL-buss iallafall.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1449
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » tor 12 nov, 2015 23:34

C12C3C3C12 skrev:
Lars_L skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Om vi håller oss till trådrubriken gick inte 503 Skälbyvägen från Barkarby Station till Hässelby Villastads station, vid sammanslagningen 119+503 fick en annan linje den sträckningen.


Nä, det har den aldrig gjort - däremot gick ju gamla 3:an från Norra Bantorget till Hässelby. Dock inte Skälbyvägen - men läser man "Max" Widells krönika över detta (alltså den ovan nämnda Trafikminnen - sidan som ju togs över av Spårvägsmuseet för några år sedan), så gick linje 4 faktiskt den vägen och senare linje 10 och faktiskt också en skolbusslinje som gick ett tag den vägen (nr 18). Men linje 503 gick före sammanslagningen till Hässelby Gård. Dock ska det ha funnits, vill jag minnas av någon äldre karta - under en kortare tid någon arbetslinje från Spånga till Lövstatvätten, minns inte nu vilket nummer den hade, men inte heller den bör troligen ha gått Skälbyvägen. Tror faktiskt det var en specialvariant av 541, även om väl 503 hade varit mer naturligt nummerval, men kanske ville man inte förvirra mer med olika destinationer än man redan gjorde med att använda ett existerande nummer.


Det stämmer nog att 503 inte gick på Skälbyvägen, bodde i Grimsta från 1957 åt Hässelbyhållet, 503 gick från Spånga till Hässelby Gård sedan ut på Bergslagsvägen till Hässelby Villastad men vilken SJ-linje gick på Skälbyvägen från Barkarby, ingen SS/SL-buss iallafall.


541 har ju då sedan SL-tiden gått Skälbyvägen, men gick först inte via Backlura, utan det tillkom något år före 119 slogs samman med 503. ca 1978 skulle jag tro. Tillsammans går ju 518 också där och har väl också gjort så från 1970-talet i alla fall. Dock hette den först linje 537 och gick från Barkarby via Veddesta industriområde till Vällingby Skälbyvägen. Den har ju dock (förutom under några år på 2000-talet), inte gått via Backlura, utan bara snuddat Hässelbyområdet på vägen till/från Vällingby.

Nuförtiden finns ju också en "snabbvariant" 543, som går Jakobsberg - via Skälbyvägen - till Vällingby. Men den har väl åtminstone funnits sedan 1980-talets senare del.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Inge » fre 13 nov, 2015 8:21

Som nämnt, det verkar ju enligt sidan som länkas ovan varit linje 10 senare linje 4 du syftade på längs Skälbyvägen.

10:an kan väl då sägas vara SJs svar på SLs linje 119. 119 ersatte 82 när tunnelbanan ersatte spårvagnen. 82:an hade tidigare samma funktion, men från Islandstorget och hade startats snart efter inkorporeringen.

SJ upphörde ju med persontrafiken på Lövstabanan när tunnelbanan öppnade, men startade uppenbarligen istället linje 10 längs Skälbyvägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Inge » sön 15 nov, 2015 3:49

För övrigt intressant att SJs linje 10 några år kring 1960 gick Duvbovägen. Den får väl sägas vara en föregångare till 513, även om den var sammanslagen med linje 4 och gick på södra sidan om järnvägen, via Flysta i detta fall, under något årtionde däremellan.

Dock gick den ju som linje 10 aldrig genom Solhem och via Spånga centrum, utan direkt till Barkarby via kyrkan. (Och vidare gamla Häradsvägen / Enköpingsvägen antar jag.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Inge » tor 03 mar, 2016 11:27

Nyheter på gång igen. Nu skall även 118 delas, så den försvinner från Bromsten. (Där har den gått i över 50 år.) Istället skall 502 gå till Spånga istället för Ulriksdal, i 118s sträckning från Hallonbergen om jag fattat det rätt. Det blir alltså nu två linjer på Duvbovägen som båda går mellan Solna centrum och Spånga, 502 och 512. Korta VBP-mässiga linjer och Mall of Scandinavia på vägen för 502 skall väll locka en och annan... Men nog hade det varit trevligare med 118 och 119, men det är ju inte VBP-mässigt.

Dessutom kommer 540 tillbaka till Spånga, men 116 lär bestå.

158 ska slutligen läggas ner ändå. Och dessutom försvinner linjerna till Bromma respektive Spånga kyrka, dvs 117X och avstickaren på 514.

Dumt bättre att alla bussar på 514 gick via Kyrkan och direkt till Rinkeby, tänk vad mycket tid som kunde sparas. (Men jag har inte riktigt fått klart för mig om 540 skall gå denna väg.)

Enligt min mening vore det bättre om 514 och 540 skötte relationen Spånga-Rinkeby och 179 Spånga-Tensta och sedan direkt till Kista. Är det ingen som kan räkna på Restidsnyttan?

Sammantaget blir det nog ändå lite bättre än förut. Men det beror ju mycket på tidtabellerna. Klumpkörning förstör mycket av nyttan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster