Vilket år delades 119?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 13:52

Inge skrev:Som rubriken lyder, vilket år delades 119 i 119 och 512 och infördes 157 samtidigt?


Mina minnesbilder och vad det verkar utifrån Trafikförvaltningens remisser om delning, så verkar det ha skett 2009, då i samband med hösttidtabellen.
157 har väl funnits betydligt längre vill jag minnas.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 14:54

Inge skrev:Tack !

157 har nog funnits längre som du skriver. Men den fanns inte i början av 90-talet, utan den tillkom kring millennieskiftet plus minus ett antal år.

Tidigare hette lundadelen 517x och linjen mellan Spånga och Danderyds sjukhus fanns inte.

Tilläggsfrågor: Framkommer det av remissfrågorna varför man delade 119 och när slogs 119 ihop med 503 och hur resonerade man då?

För den som undrar,

70-tal: 119 Backlura-Hässelby, 503 Hässelby-Spånga-Solna

90-tal: 119 Backlura-Hässelby-Spånga-Solna

Nutid: 119 Backlura-Hässelby-Spånga, 512 Spånga-Solna.


Japp. Orsaken som angavs var bättre punktlighet (lång linje), bättre passning pendeltåg vid Spånga och fördela resurserna bättre (läs överkapacitet på Solnadelen).

119 och 503 slogs väl ihop omkring 1980. Orsaken var väl önskemål om att man vill kunna åka utan byte och väl delvis ekonomiskt.

Synen har ju förändrats på detta med långa linjer, särskilt sedan man fick möjlighet att ändra linjenummer automatiskt på fordonen och lättare kan växla omloppen mellan olika linjer. Förr när man hade linjerena turer, så blev det förstås ganska ineffektivt och dyrt med korta linjer.

Dock är det ju intressant att samhällsekonomiskt är det alltid bättre med långa linjer, eftersom byte anses som så negativt i modellerna. Det är väl också en orsak till att detta växlar så mycket fram och tillbaka.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 17:36

Orsaken är ju att man lät gamla 119 komma in till Spånga som passning från Kälvesta. Det innebar att bussarna gick ett par minuter tidigt från Spånga och med alltför knapp anslutningstid som följd. Det blir ju ett problem för SL som brukar sätta upp mininivåer för att det ska passa. Samma sak då åt andra hållet. Det innebär att man behöver ett par minuters inlagd regleringstid vid Spånga. Detta skulle väl inte vara något problem - samtidigt som det givetvis alltid kan äventyras när tiderna på pendeltågstrafiken ändras.

Jo, att man låter bussar fortsätta på annan linje och att det även blir så när man lägger planeringen i Hastus för att systemet hittar vissa lösningar som anses fungera bra är ju en sak. Men principen när man planerar busstrafik är ju att utnyttja fordonen och förare så effektivt som möjligt. Man är ju inte låsta av att fortsätta på 517, utan dataprogrammet söker ju ut de effektivaste omloppen, så att förarens pass blir enligt regelverken. Det är skillnaden mot att ha längre linjer. I Bromma väljer man ju i regel att inte ha avlösning för paus - utan bara för rast och när tjänst börjar/avslutas. Därmed är målet att varje "pass" mellan avlösning helst ska vara på 2-2,5 timme.

Jo, helt klart är trafiken ineffektiv vid Bromsten. Och den ger ju förhållandevis dålig kvalitet då det delvis är olikartad turtäthet. Är väl mest förvånad själv över att 512 finns kvar. Jag skulle nog snarare se att 118 gick lite oftare och man drog in 512. Men den borde i sådana fall gå via Kälvesta för att bättre passa med resandebehovet, då ju ändå 116 har betydligt högre resande på den delsträckan än 118. Skillnaden i körtid är ju marginellt sämre för 116.

Sedan skulle man väl i sådana fall kunna koppla ihop 112 med 118:s sträckning till Vällingby. Det senare skulle man ju kunna göra oavsett, då ju 118 inte idag har passning från/till Vällingby med pendeln.

Det här med passning försvinner ju också lite när pendeln börjar trafikera Citybanan, om man nu inte skulle försöka med det icke-fungerande förslaget med skip-stoptåg förstås.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 23:05

179 har ju passning från/till Vällingby - men bara i lågtrafik p.g.a 10-minuterstrafiken. Men som sagt det är ju så man löst det på senare år, då man inte vill ha några bussar som står och tickar tid och pengar för att klara passning åt två håll (vilket ju SL också försöker undvika). På 1980-talet kunde ju exempelvis gamla 540 ha 3-4 minuters väntetid vid Spånga för att passa både till/från tåg.

Det är väl bara det att så få åker 512 till/från Solna och att det då nog blir lite för dålig turtäthet på 116 om man ska köra både linjerna samordnat genom Bromsten.

Egentligen har ju också funktionen med 512 nästan försvunnit. Hade den ju nästan gjort redan när man invigde grendelningen till Hjulsta från Västra skogen. Det går väl egentligen fortare att ta 118 vidare till Hallonbergen och byta till tunnelbana där, än att åka runt på 512 till Solna. Än mindre när tvärbanan är klar och de som åker pendeltåg byter ju bättre i Sundbyberg.

Men det är ju den ständiga frågan inom SL-området och för att få en bra kollektivtrafik. Det vill säga att hur mycket ska det vara värt att slippa ett byte? Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509) Om det är få som utnyttjar linjen och därtill innebär att man får fler linjer med dålig turtäthet så är det tveksamt om värdet är så stort. Samtidigt som ju just SL förstört mycket av trafiken genom att inte samordna så att man utnyttjar trafiken effektivt på gemensamma sträckor. Det är ju givetvis resursslöseri att genom Bromsten vissa tider köra 8-9 avgångar i maxtimmen och i lågtrafik ha avgångar som avgår samtidigt.

Sedan - så är det ju Arriva som bestämmer över trafiken och turtätheten. Det gör ju att möjligheterna från SL eller annat håll att påverka den här typen av beslut mer blir en form av tankelek. Skulle Arriva föreslå en åtgärd, så skulle det väl bli kvartstrafik dagtid (om då inte pendeln börjar gå var 10-e minut). Det är väl kanske det som blir problemet - att det nog i slutändan inte blir så mycket högre turtäthet med en sådan sammanslagning. Man tar nog tacksamt emot besparingsförslaget, men turtätheten blir ändå inte attraktiv i slutändan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » tor 29 okt, 2015 8:44

Lars_L skrev:Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509)

Det där har jag funderat över. Jag tycker att tvärbanan till Kista ska gå som planerat, men att tvärbanan till Solna kan utgå från Brommaplan. Och gå till Djursholms Ösby (eller varför inte Näsbypark :roll: ). Således: gör om 509 till spårväg.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » tor 29 okt, 2015 9:35

Inge skrev:Nja det finns nog i avtalet att linjerna genom Bromsten skall komplettera varandra (ej parköra alltså) eftersom det fortfarande är tryckt i tidtabellen att det skall vara så.

Tyvärr struntar Arriva i detta då använder olika turtäthet på linjerna.

Genom Solhem har inte funnit något liknande vad jag vet, istället har man tyvärr valt överdrivna passningskrav till pendeln.


Nja, det är inget hinder att ha olika turtäthet. Det har ju varit 20-minuterstrafik på 118 vissa tider ända sedan linjen infördes i sin nuvarande form 1987. Däremot ska de komplettera varandra när man har samma turtäthet. Det har jag för mig står i avtalet.

När det gäller Solhem vet jag inte vilken linje som du tänker på. Linjerna går ju på olika sidor om området. Men 116 och 119 har ju samma krav på att de ska komplettera varandra som via Bromsten för 512 och 118.

Vad menar du med överdrivna passningskrav förresten?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » tor 29 okt, 2015 10:03

Inge skrev:117 går på ena sidan och 116 och 119 på den andra. 118,158 och 179 går i mitten genom.

Det var 116 och 119 jag tänkte på, finns det verkligen kompletteringskrav på dem? -De har inte kompletterat varandra på länge, utan tvärt om gått på samma minuttal med (överdriven) passning till pendeln.

Att 118 och 512 fungerar så dåligt tillsammans som de gör nu är relativt nytt.


Japp, har kontrollerat med avtalet. Överdrivet tycker jag nog inte att det är. Det värsta som finns är när det är för kort tid mellan tåg och buss.

Jo, att 118 och 512 kompletterar så dåligt som de gör nu är ju nytt, eftersom 118 och 119 kompletterade varandra perfekt, men det är inte nytt med att ha olika turtäthet - 118 hade ju 20-minuterstrafik från 1987 fram till Arriva ändrade senaste här på lördagar till 30-minuterstrafik. Som exempel. Man har ju också haft 20-minuterstrafik i den tidiga mellantrafiken tidigare under perioder. Och det var ju frågan vid olika turtäthet som jag svarade på.

Det är ju detta som tyvärr ofta gör kollektivtrafiken dyr. Eftersom SL inte följer upp att kraven följs och operatörerna ofta tycker det är enklare att bussarna har anslutning till/från samma tåg (lättare att växla omloppen mellan linjerna), så blir det ju så. Detta är ju en orsak till varför trafiken blir så kostnadsdrivande. Istället för att låta 116 och 119 komplettera varandra så började man ju då för några år sedan att låta 116 gå i kvartstrafik. Bättre för entrprenören, men resursslöseri för SL. Nu är ju det återställt till halvtimmestrafik utanför mellantrafiken, men ändå. Och nu spelar det ju ingen roll heller för SL då man ersätter per passagerare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » tor 29 okt, 2015 11:53

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Lars_L skrev:Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509)

Det där har jag funderat över. Jag tycker att tvärbanan till Kista ska gå som planerat, men att tvärbanan till Solna kan utgå från Brommaplan. Och gå till Djursholms Ösby (eller varför inte Näsbypark :roll: ). Således: gör om 509 till spårväg.

512 går hur som helst inte samma väg och det handlar nog mest om att lokalresenärerna som kliver av eller på längs linjen skall kunna ta sig både till Solna och Spånga.

Det är sant. Jag kommenterade bara Lars_L-s kommentar angående tvärbanan och 509.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » sön 08 nov, 2015 14:06

Inge skrev:509 går ju samma väg som 113 f.d. 513 genom Sundbyberg och som 512 f.d 503 genom Solna.

513 var på sin tid linjen som kompletterade 503 genom Bromsten. På samma vis som 119 gick inte heller 113 och 118 över kommungränsen. På den tiden fanns inte bostadsområdet i Rissne och inte heller bussterminalen i Danderyd, varför 503 och 513 linjerna gick direkt mot centrala Sundbyberg och fortsatte till Solna C respektive Karolinska sjukhuset.

Senare blev 513 till 175 och drogs via Rissne till Danderyds sjukhus. Sträckan genom Sundbyberg övertogs av 113 och mellan Huvudsta och Karolinska sjukhuset blev 507 kompletterad med 506 istället för 513.

MEN även som 175 fortsatte linjen att gå på norra sidan av järnvägen genom Bromsten ända fram tills den blev 157. Dessutom fortsatte den till Vällingby, vilket även 513 gjort mot slutet och kompletterade således 118 i den relationen.

Under ett antal år trafikerade således Duvbovägen av tre linjer, 118, 119 och 175.

Min nästa fråga blir därför när 175 blev 157 och började gå Bromstensvägen tillsammans med 112 istället?

Gissningsvis när de skulle renodla x7x till blåbuss och 15x till högtrafik. 511 blev 155, 172 blev 152 etc. Datum har jag inte tyvärr, men det kanske hjälper till i letandet...?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » mån 09 nov, 2015 13:02

Inge skrev:Jo så måste det varit och samtidigt passade man på att göra några justeringar. Då var det nog inte så många år innan 119 delades ändå.

F.ö. ett ganska dumt byte. 17x var ju en inarbetad serie för arbets/vardagslinjerna i harmoni med innerstans 7x-linjer, där de förra plötsligt skulle bli 15y (x skilt från y ! ). Men det hade kanske att göra med lediga serier längre ut i länet?

7x-linjerna kom i samband med stomlinjerna. Innan dess (hur långt innan?) så var ju 7x-linjer "evenemangslinjer" eller hur man nu ska säga, till tex Bromma flygplats och Solvalla. (Jag tror att de ännu tidigare hade 8x, men minns inte...)
17x-linjerna har funnits längre än så. När jag bodde i Bromma (1980-85) fanns inga stomlinjer än på ett tag. Däremot gick 172 från Ulvsunda via Solna till Liljeholmen. 173 gick ett tag från Brommaplan till Kista (tror jag) innan det blev 511 och numera 155, och 173 hoppade ner till Skärholmentrakten där den fortfarande är kvar. 174 fanns också någonstans i närheten av mitt hem, men hur den gick minns jag inte.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » mån 09 nov, 2015 14:24

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:Jo så måste det varit och samtidigt passade man på att göra några justeringar. Då var det nog inte så många år innan 119 delades ändå.

F.ö. ett ganska dumt byte. 17x var ju en inarbetad serie för arbets/vardagslinjerna i harmoni med innerstans 7x-linjer, där de förra plötsligt skulle bli 15y (x skilt från y ! ). Men det hade kanske att göra med lediga serier längre ut i länet?

7x-linjerna kom i samband med stomlinjerna. Innan dess (hur långt innan?) så var ju 7x-linjer "evenemangslinjer" eller hur man nu ska säga, till tex Bromma flygplats och Solvalla. (Jag tror att de ännu tidigare hade 8x, men minns inte...)
17x-linjerna har funnits längre än så. När jag bodde i Bromma (1980-85) fanns inga stomlinjer än på ett tag. Däremot gick 172 från Ulvsunda via Solna till Liljeholmen. 173 gick ett tag från Brommaplan till Kista (tror jag) innan det blev 511 och numera 155, och 173 hoppade ner till Skärholmentrakten där den fortfarande är kvar. 174 fanns också någonstans i närheten av mitt hem, men hur den gick minns jag inte.

Nja, det fanns väl en kontinuitet för 7x-linjerna, även om vissa utvecklades till varjedagslinjer? 17x-linjerna hade samma funktion fram tills införandet stombussar.

8x hette de i Bromma tidigare. Men jag vet inte om det var för att de var förstärkningslinjer eller om det snarare var en rest från äldre numnerserier. 11x infördes med tunnelbanan och den nya serien (och förlängningen av tunnelbanan) tillkom som en följd av inkorporeringen av Spånga 1949. Tidigare hade de tvåsiffriga numren räckt.

Vi talar om olika tider. Jag talar om linjerna 77 från Abrahamsberg till Solvalla och 78 från Stockholm (Fridhemsplan?) till Bromma Flygplats. Jag vet inte när de slutade gå med de numrena. De som kom i och med de ensiffriga linjerna, 7x med funktionen förstärkningsbussar, är en helt annan, senare, företeelse.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » tis 10 nov, 2015 11:23

Inge skrev:Jag är med på vad du menar. Men jag tror inte riktigt att det stämmer. Tex 75, 76 kom på 80-talet som förstärkningslinjer i innerstan. Lite senare kom 74:an. Det var först senare de fick trafik alla dagar. 17x serien infördes samtidigt, med samma funktion utanför innerstan (men i Stockholms kommun) 175 tex kom efter 75 och 76. 171-174 dock ungefär samtidigt.

Väsentligen var detta en fortsättning på 70-talssystemet med 7x och inte så mycket senare heller.

Jo det stämmer. 77 och 78 slutade gå innan 75 och 76 kom. 77 mellan Abrahamsberg och Solvalla - hade den överhuvudtaget tidtabell? Det är möjligt att de slutade gå redan innan 1980-talet började, där är jag osäker. Med tanke på deras sträckning så hade de ju snarare fått 170-nummer om det hade varit som du sagt.

EDIT: Nu har jag kollat. Senaste stora ändringen kom 1986. Då kom 75 och 76 in i innerstaden. 77 och 78 hade slutat för länge sedan att gå i Bromma. De har inte med varandra att göra. Dessutom gick 77 mellan Stockholm och Bromma flygfält och 78 mellan Abrahamsberg och Solvalla, inte tvärtom.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » tis 10 nov, 2015 21:27

Inge skrev:Nja både 171 och 172 kom vid mitten av 70-talet. 78, 79 och 172 fanns samtidigt i Bromma. Sedan dröjde det nog till mitten av 80-talet innan 75 och 76 kom i innerstan. Men det har hela tiden funnits en kontinuitet i att 7x och 17x betytt förstärkningslinje.

Ja möjligen. Men jag har svårt att se en evenemangslinje som Solvallalinjen som en förstärkningslinje. Den gick ju där inga andra bussar gick, från Abrahamsberg. Och flygbussarna till Arlanda är väl knappast förstärkningslinjer... det känns mera som om 77 var en ren flygbuss. 172 gick enbart högtrafik. Därför bytte den till 152 när 17x skulle bli blåbussar. 79 i Bromma vet jag inte vilken det var.

Vi har nog olika åsikter om vad bussarna var. Jag tänker på användningsområde, du verkar mer tänka terminologi. Den biten är inte jag så bra på. Min syn på det hela är att vad 17x-bussarna var i ytterstad på 70-80-talet är vad 7x-linjerna är i innerstad nu.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav LÅ1 » tis 10 nov, 2015 22:44

Kantorn skrev:
Inge skrev:Nja både 171 och 172 kom vid mitten av 70-talet. 78, 79 och 172 fanns samtidigt i Bromma. Sedan dröjde det nog till mitten av 80-talet innan 75 och 76 kom i innerstan. Men det har hela tiden funnits en kontinuitet i att 7x och 17x betytt förstärkningslinje.

Ja möjligen. Men jag har svårt att se en evenemangslinje som Solvallalinjen som en förstärkningslinje. Den gick ju där inga andra bussar gick, från Abrahamsberg. Och flygbussarna till Arlanda är väl knappast förstärkningslinjer... det känns mera som om 77 var en ren flygbuss. 172 gick enbart högtrafik. Därför bytte den till 152 när 17x skulle bli blåbussar. 79 i Bromma vet jag inte vilken det var.

Vi har nog olika åsikter om vad bussarna var. Jag tänker på användningsområde, du verkar mer tänka terminologi. Den biten är inte jag så bra på. Min syn på det hela är att vad 17x-bussarna var i ytterstad på 70-80-talet är vad 7x-linjerna är i innerstad nu.

Det var nog mer rätt att kalla 77 och 78 för special- eller evenemangslinjer när innerstadsbussarna inte hade några 70-linjer. Skyltades numren 77 och 78 överhuvudtaget? Inte på hållplatserna väl? Var det inte bara interna nummer, kanske mest för att få in dem i datorsystemen? Fanns det inga fler liknande linjer?

Dagens 70-linjer har kanske startats som förstärkningslinjer, men åtminstone 76 och 77 går ju hela dagen och kan väl knappas ses som förstärkningslinjer i dag.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 10 nov, 2015 23:46

Kantorn skrev:
Inge skrev:Nja både 171 och 172 kom vid mitten av 70-talet. 78, 79 och 172 fanns samtidigt i Bromma. Sedan dröjde det nog till mitten av 80-talet innan 75 och 76 kom i innerstan. Men det har hela tiden funnits en kontinuitet i att 7x och 17x betytt förstärkningslinje.

Ja möjligen. Men jag har svårt att se en evenemangslinje som Solvallalinjen som en förstärkningslinje. Den gick ju där inga andra bussar gick, från Abrahamsberg. Och flygbussarna till Arlanda är väl knappast förstärkningslinjer... det känns mera som om 77 var en ren flygbuss. 172 gick enbart högtrafik. Därför bytte den till 152 när 17x skulle bli blåbussar. 79 i Bromma vet jag inte vilken det var.

Vi har nog olika åsikter om vad bussarna var. Jag tänker på användningsområde, du verkar mer tänka terminologi. Den biten är inte jag så bra på. Min syn på det hela är att vad 17x-bussarna var i ytterstad på 70-80-talet är vad 7x-linjerna är i innerstad nu.


L110 gick Alvik - Västerled - Abrahamsberg, numera är det L124 som har den lugna äran.

Den här länken innehåller bra linjehistoria om ni orkar skrolla ner ordentligt: http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... torik.html
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2015 8:59

C12C3C3C12 skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:Nja både 171 och 172 kom vid mitten av 70-talet. 78, 79 och 172 fanns samtidigt i Bromma. Sedan dröjde det nog till mitten av 80-talet innan 75 och 76 kom i innerstan. Men det har hela tiden funnits en kontinuitet i att 7x och 17x betytt förstärkningslinje.

Ja möjligen. Men jag har svårt att se en evenemangslinje som Solvallalinjen som en förstärkningslinje. Den gick ju där inga andra bussar gick, från Abrahamsberg. Och flygbussarna till Arlanda är väl knappast förstärkningslinjer... det känns mera som om 77 var en ren flygbuss. 172 gick enbart högtrafik. Därför bytte den till 152 när 17x skulle bli blåbussar. 79 i Bromma vet jag inte vilken det var.

Vi har nog olika åsikter om vad bussarna var. Jag tänker på användningsområde, du verkar mer tänka terminologi. Den biten är inte jag så bra på. Min syn på det hela är att vad 17x-bussarna var i ytterstad på 70-80-talet är vad 7x-linjerna är i innerstad nu.


L110 gick Alvik - Västerled - Abrahamsberg, numera är det L124 som har den lugna äran.

Den här länken innehåller bra linjehistoria om ni orkar skrolla ner ordentligt: http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... torik.html

Ja just det, den hade jag glömt. 114 hade väl den turen ett tag också, innan den delades i två och 124 fick ta den södra delen?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2015 9:04

Inge skrev:
79:an var också en Solvallalinje, från Solna. Den ersatte för de indragna lokaltågshållplatserna när pendeln infördes. (Solvalla lokaltågshållplats hade också bara stopp vid evenemang.)

Nej jag pratar om funktion.17x-linjerna gick också bara vissa tider under 70 och 80 talen. Enda undantaget var 171 som fick varjedagstrafik mot slutet.

Den utökade trafiken på vissa 17x linjer kom samtidigt (över en tidsperiod, främst 90-tal) som på 7x linjerna i innerstan. Det finns ingen skillnad där.

Länken till spårvägsmuseets linjenummershistoria var intressant, men den behandlar i huvudsak en äldre tid 40 och 50 tal. Då var linjerna 60-82 ytterstadslinjer. Det var när dessa successivt fick tresiffriga nummer som 7x (och 17x) började användas för linjer som inte gick varje dag.

F.ö. har ju museet fel beträffande 82:an. Numret återanvändas efter bara några år, för Solvallaexpressen. Dvs den linje som sedan blev 78.

17x upplevde jag som rena högtrafikslinjer. 7x upplevde jag som linjer som gick när den ena slutpunkten (Bromma resp Solvalla) var i behov av bussar. Det är den skillnaden jag såg. De 17x-linjer som i medio 80- till början av 90-tal inte passade in i samma koncept som 7x-linjerna, utan fortfarande gick som högtrafikslinjer, bytte väl nummer till 15x? En busslinje jag brukar ta upp i sammanhanget var 173 Bromma-Kista som förvisso gick via 511 Bromma-Rissne-Kista till 155 samma som 511. 172 har bytt till 152. Alla 17x-linjer bytte alltså inte funktion, en del bytte nummer.

Äh, jag tror att vi egentligen är överens, och att det är petitesser vi gnabbar över. Men jag är ju nördig, därför fortsätter jag. :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2015 11:25

Inge skrev:Nja det är vi väl inte riktigt. 7x var högtrafiklinjer. Även om två av dem hade högtrafik väldigt sällan, men det gällde ju bara Solvallalinjerna och även för dem var grundprincipen densamma.

Undantag kan dock ha varit 71/171 (Samma linje olika tidsepoker, inte nuvarande 71 alltså.) som fick mer omfattande trafik tidigt, från början?

Men det undantaget gäller ju i så fall både 7x och 17x lika.

Javisst, 17x blev 15x eller snarare 15y eftersom x och y INTE valdes lika. Det var ju denna omnumrering jag tyckte var olämplig.

Det är ju det jag menar. Vi menar samma men säger olika. Jag säger högtrafik och menar morgon och kväll vardagar. Du säger högtrafik och menar när bussen behövs, och med din definition så är vi överens!
Nej du har rätt, 172/152 är väl ett undantag i omnumreringen, att det fick samma nummer.

Var gick linje 71/171? Förlåt, men jag minns faktiskt inte.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2015 14:00

Inge skrev:71/171 var dagens 161. I äldre tid gick 6x i första hand i sydvästra förorterna 7x i sydöstra och 8x i Bromma. Men uppdelningen var inte strikt. 71 blev 171 när ytterstaden skulle ha tresiffriga nummer och 161 när 17x skulle vara stombussar.

Ok. En del av de övriga 16x blev väl just det när 19x skulle bli nattbussar, eller? Det var rätt mycket tidigare vill jag minnas.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav LÅ1 » ons 11 nov, 2015 14:07

Kantorn skrev:
Inge skrev:71/171 var dagens 161. I äldre tid gick 6x i första hand i sydvästra förorterna 7x i sydöstra och 8x i Bromma. Men uppdelningen var inte strikt. 71 blev 171 när ytterstaden skulle ha tresiffriga nummer och 161 när 17x skulle vara stombussar.

Ok. En del av de övriga 16x blev väl just det när 19x skulle bli nattbussar, eller? Det var rätt mycket tidigare vill jag minnas.

Runt 1980, tror jag.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron