Vilket år delades 119?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Vilket år delades 119?

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 12:24

Som rubriken lyder, vilket år delades 119 i 119 och 512 och infördes 157 samtidigt?
Användarvisningsbild
Inge

Re: Vilket år delades 119?

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 14:52

Inge skrev:Som rubriken lyder, vilket år delades 119 i 119 och 512 och infördes 157 samtidigt?

Mina minnesbilder och vad det verkar utifrån Trafikförvaltningens remisser om delning, så verkar det ha skett 2009, då i samband med hösttidtabellen.
157 har väl funnits betydligt längre vill jag minnas.
Lars_L

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 15:04

Tack !

157 har nog funnits längre som du skriver. Men den fanns inte i början av 90-talet, utan den tillkom kring millennieskiftet plus minus ett antal år.

Tidigare hette lundadelen 517x och linjen mellan Spånga och Danderyds sjukhus fanns inte.

Tilläggsfrågor: Framkommer det av remissfrågorna varför man delade 119 och när slogs 119 ihop med 503 och hur resonerade man då?

För den som undrar,

70-tal: 119 Backlura-Hässelby, 503 Hässelby-Spånga-Solna

90-tal: 119 Backlura-Hässelby-Spånga-Solna

Nutid: 119 Backlura-Hässelby-Spånga, 512 Spånga-Solna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 15:54

Inge skrev:Tack !

157 har nog funnits längre som du skriver. Men den fanns inte i början av 90-talet, utan den tillkom kring millennieskiftet plus minus ett antal år.

Tidigare hette lundadelen 517x och linjen mellan Spånga och Danderyds sjukhus fanns inte.

Tilläggsfrågor: Framkommer det av remissfrågorna varför man delade 119 och när slogs 119 ihop med 503 och hur resonerade man då?

För den som undrar,

70-tal: 119 Backlura-Hässelby, 503 Hässelby-Spånga-Solna

90-tal: 119 Backlura-Hässelby-Spånga-Solna

Nutid: 119 Backlura-Hässelby-Spånga, 512 Spånga-Solna.

Japp. Orsaken som angavs var bättre punktlighet (lång linje), bättre passning pendeltåg vid Spånga och fördela resurserna bättre (läs överkapacitet på Solnadelen).

119 och 503 slogs väl ihop omkring 1980. Orsaken var väl önskemål om att man vill kunna åka utan byte och väl delvis ekonomiskt.

Synen har ju förändrats på detta med långa linjer, särskilt sedan man fick möjlighet att ändra linjenummer automatiskt på fordonen och lättare kan växla omloppen mellan olika linjer. Förr när man hade linjerena turer, så blev det förstås ganska ineffektivt och dyrt med korta linjer.

Dock är det ju intressant att samhällsekonomiskt är det alltid bättre med långa linjer, eftersom byte anses som så negativt i modellerna. Det är väl också en orsak till att detta växlar så mycket fram och tillbaka.
Lars_L

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 16:54

Intressant, det betyder ju att de flesta skälen spelat ut sin roll. Idag har 119 och 512 ungefär samma turtäthet och passningen vid spånga är isig inte ett problem. (Det passar automatiskt i båda riktningarna om det passar i ena, jmfr. 157 och 118). Däremot är det ett problem om både 118 och 119 skall ha passning i Spånga och samtidigt jämnt intervall genom Bromsten.

Det senare dock ett vilkor som inte efterlevs sedan några månader tillbaka, då 118 och 152 fått olika turtäthet. Därmed faller också den fördelen, vilket var anledningen till min fundering.

För övrigt byter inte sällan 119 nummer till 517 i Spånga, så förare och fordon är ändå låsta till en längre tur.

Till saken då. Varannan 512 och var tredje 118 parkör idag mellan Rissne och Spånga. Mellan Spånga och Vällingby parkör 116 och 118. Min tanke var då att man kunde slå ihop 116 med 512 och ge den samma turtäthet som 118, men mitt emellan så att säga. Det skulle ge en bra linje med hög frekvens, från Rissne och genom Bromsten och Solhem och med bra förbindelse till Vällingby. Det skulle förstås ge sämre turtäthet än idag på nuvarande linje 116 men bättre än idag på nuvarande linje 512.

De sammanlagda fördelarna genom att parkörningen med 118 upphörde och nya 116 blev ett realt komplement skulle dock överväga. Minst tiominutersfrekvens på den gemensamma sträckan och till Vällingby större delen av trafikdygnet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 28 okt, 2015 18:36

Orsaken är ju att man lät gamla 119 komma in till Spånga som passning från Kälvesta. Det innebar att bussarna gick ett par minuter tidigt från Spånga och med alltför knapp anslutningstid som följd. Det blir ju ett problem för SL som brukar sätta upp mininivåer för att det ska passa. Samma sak då åt andra hållet. Det innebär att man behöver ett par minuters inlagd regleringstid vid Spånga. Detta skulle väl inte vara något problem - samtidigt som det givetvis alltid kan äventyras när tiderna på pendeltågstrafiken ändras.

Jo, att man låter bussar fortsätta på annan linje och att det även blir så när man lägger planeringen i Hastus för att systemet hittar vissa lösningar som anses fungera bra är ju en sak. Men principen när man planerar busstrafik är ju att utnyttja fordonen och förare så effektivt som möjligt. Man är ju inte låsta av att fortsätta på 517, utan dataprogrammet söker ju ut de effektivaste omloppen, så att förarens pass blir enligt regelverken. Det är skillnaden mot att ha längre linjer. I Bromma väljer man ju i regel att inte ha avlösning för paus - utan bara för rast och när tjänst börjar/avslutas. Därmed är målet att varje "pass" mellan avlösning helst ska vara på 2-2,5 timme.

Jo, helt klart är trafiken ineffektiv vid Bromsten. Och den ger ju förhållandevis dålig kvalitet då det delvis är olikartad turtäthet. Är väl mest förvånad själv över att 512 finns kvar. Jag skulle nog snarare se att 118 gick lite oftare och man drog in 512. Men den borde i sådana fall gå via Kälvesta för att bättre passa med resandebehovet, då ju ändå 116 har betydligt högre resande på den delsträckan än 118. Skillnaden i körtid är ju marginellt sämre för 116.

Sedan skulle man väl i sådana fall kunna koppla ihop 112 med 118:s sträckning till Vällingby. Det senare skulle man ju kunna göra oavsett, då ju 118 inte idag har passning från/till Vällingby med pendeln.

Det här med passning försvinner ju också lite när pendeln börjar trafikera Citybanan, om man nu inte skulle försöka med det icke-fungerande förslaget med skip-stoptåg förstås.
Lars_L

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 23:38

Jo passningen borde kunna tas bort när pendeln eller busslinjen har tiominutersfrekvens eller bättre. 179 har väl normalt inte passning?

Idén var då att den sammanlagda linjen 116/118 skulle ha motsvarande frekvens större delen av trafikdygnet. Den dag även pendeln får det är de flesta passningsproblem lösta.

Att ta bort 512 helt tror jag mindre på. En länk mellan Solna och bussarna från Spånga behövs (även om länken till pendeltåget inte nödvändigtvis gör det). Möjligen skulle den kunna samordnas med 157, men då bör nog Rissne istället utgå om inte restiden till Danderyd skall bli för lång. Men visst, om man samtidigt ökar frevensen mot Hallonbergen blir det kanske bra ändå?

Ett ytterligare alternativ vore att låta 116 och 119 fortsätta genom norra Bromsten istället för 118 och 512. Fördelen vore en lång gemensam sträcka. Nackdelen att kapacitetsbehovet för de båda linjerna är tämligen olika.

Men man kanske kunde köra 116 Vällingby-Spånga-Hallonbergen med ledvagn och 119 Backlura-Hässelby-Spånga-Solna med kortvagn?

118 kunde kopplas till 112 som du föreslår, men också till 514, som alternativ. Den blir då väsentligen en mjölkpallsvariant av 179 (som kunde snabbas upp tex genom att hoppa över Rinkeby).
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tor 29 okt, 2015 0:05

179 har ju passning från/till Vällingby - men bara i lågtrafik p.g.a 10-minuterstrafiken. Men som sagt det är ju så man löst det på senare år, då man inte vill ha några bussar som står och tickar tid och pengar för att klara passning åt två håll (vilket ju SL också försöker undvika). På 1980-talet kunde ju exempelvis gamla 540 ha 3-4 minuters väntetid vid Spånga för att passa både till/från tåg.

Det är väl bara det att så få åker 512 till/från Solna och att det då nog blir lite för dålig turtäthet på 116 om man ska köra både linjerna samordnat genom Bromsten.

Egentligen har ju också funktionen med 512 nästan försvunnit. Hade den ju nästan gjort redan när man invigde grendelningen till Hjulsta från Västra skogen. Det går väl egentligen fortare att ta 118 vidare till Hallonbergen och byta till tunnelbana där, än att åka runt på 512 till Solna. Än mindre när tvärbanan är klar och de som åker pendeltåg byter ju bättre i Sundbyberg.

Men det är ju den ständiga frågan inom SL-området och för att få en bra kollektivtrafik. Det vill säga att hur mycket ska det vara värt att slippa ett byte? Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509) Om det är få som utnyttjar linjen och därtill innebär att man får fler linjer med dålig turtäthet så är det tveksamt om värdet är så stort. Samtidigt som ju just SL förstört mycket av trafiken genom att inte samordna så att man utnyttjar trafiken effektivt på gemensamma sträckor. Det är ju givetvis resursslöseri att genom Bromsten vissa tider köra 8-9 avgångar i maxtimmen och i lågtrafik ha avgångar som avgår samtidigt.

Sedan - så är det ju Arriva som bestämmer över trafiken och turtätheten. Det gör ju att möjligheterna från SL eller annat håll att påverka den här typen av beslut mer blir en form av tankelek. Skulle Arriva föreslå en åtgärd, så skulle det väl bli kvartstrafik dagtid (om då inte pendeln börjar gå var 10-e minut). Det är väl kanske det som blir problemet - att det nog i slutändan inte blir så mycket högre turtäthet med en sådan sammanslagning. Man tar nog tacksamt emot besparingsförslaget, men turtätheten blir ändå inte attraktiv i slutändan.
Lars_L

Inläggav Kantorn » tor 29 okt, 2015 9:44

Lars_L skrev:Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509)

Det där har jag funderat över. Jag tycker att tvärbanan till Kista ska gå som planerat, men att tvärbanan till Solna kan utgå från Brommaplan. Och gå till Djursholms Ösby (eller varför inte Näsbypark :roll: ). Således: gör om 509 till spårväg.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tor 29 okt, 2015 9:48

Nja det finns nog i avtalet att linjerna genom Bromsten skall komplettera varandra (ej parköra alltså) eftersom det fortfarande är tryckt i tidtabellen att det skall vara så.

Tyvärr struntar Arriva i detta då använder olika turtäthet på linjerna.

Genom Solhem har inte funnit något liknande vad jag vet, istället har man tyvärr valt överdrivna passningskrav till pendeln.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tor 29 okt, 2015 9:51

Kantorn skrev:
Lars_L skrev:Nu finns ju tvärbanan från Sundbyberg till Solna (om man inte väljer att åka 509)

Det där har jag funderat över. Jag tycker att tvärbanan till Kista ska gå som planerat, men att tvärbanan till Solna kan utgå från Brommaplan. Och gå till Djursholms Ösby (eller varför inte Näsbypark :roll: ). Således: gör om 509 till spårväg.

512 går hur som helst inte samma väg och det handlar nog mest om att lokalresenärerna som kliver av eller på längs linjen skall kunna ta sig både till Solna och Spånga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tor 29 okt, 2015 10:35

Inge skrev:Nja det finns nog i avtalet att linjerna genom Bromsten skall komplettera varandra (ej parköra alltså) eftersom det fortfarande är tryckt i tidtabellen att det skall vara så.

Tyvärr struntar Arriva i detta då använder olika turtäthet på linjerna.

Genom Solhem har inte funnit något liknande vad jag vet, istället har man tyvärr valt överdrivna passningskrav till pendeln.

Nja, det är inget hinder att ha olika turtäthet. Det har ju varit 20-minuterstrafik på 118 vissa tider ända sedan linjen infördes i sin nuvarande form 1987. Däremot ska de komplettera varandra när man har samma turtäthet. Det har jag för mig står i avtalet.

När det gäller Solhem vet jag inte vilken linje som du tänker på. Linjerna går ju på olika sidor om området. Men 116 och 119 har ju samma krav på att de ska komplettera varandra som via Bromsten för 512 och 118.

Vad menar du med överdrivna passningskrav förresten?
Lars_L

Inläggav Inge » tor 29 okt, 2015 10:43

117 går på ena sidan och 116 och 119 på den andra. 118,158 och 179 går i mitten genom.

Det var 116 och 119 jag tänkte på, finns det verkligen kompletteringskrav på dem? -De har inte kompletterat varandra på länge, utan tvärt om gått på samma minuttal med (överdriven) passning till pendeln.

Att 118 och 512 fungerar så dåligt tillsammans som de gör nu är relativt nytt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tor 29 okt, 2015 11:03

Inge skrev:117 går på ena sidan och 116 och 119 på den andra. 118,158 och 179 går i mitten genom.

Det var 116 och 119 jag tänkte på, finns det verkligen kompletteringskrav på dem? -De har inte kompletterat varandra på länge, utan tvärt om gått på samma minuttal med (överdriven) passning till pendeln.

Att 118 och 512 fungerar så dåligt tillsammans som de gör nu är relativt nytt.

Japp, har kontrollerat med avtalet. Överdrivet tycker jag nog inte att det är. Det värsta som finns är när det är för kort tid mellan tåg och buss.

Jo, att 118 och 512 kompletterar så dåligt som de gör nu är ju nytt, eftersom 118 och 119 kompletterade varandra perfekt, men det är inte nytt med att ha olika turtäthet - 118 hade ju 20-minuterstrafik från 1987 fram till Arriva ändrade senaste här på lördagar till 30-minuterstrafik. Som exempel. Man har ju också haft 20-minuterstrafik i den tidiga mellantrafiken tidigare under perioder. Och det var ju frågan vid olika turtäthet som jag svarade på.

Det är ju detta som tyvärr ofta gör kollektivtrafiken dyr. Eftersom SL inte följer upp att kraven följs och operatörerna ofta tycker det är enklare att bussarna har anslutning till/från samma tåg (lättare att växla omloppen mellan linjerna), så blir det ju så. Detta är ju en orsak till varför trafiken blir så kostnadsdrivande. Istället för att låta 116 och 119 komplettera varandra så började man ju då för några år sedan att låta 116 gå i kvartstrafik. Bättre för entrprenören, men resursslöseri för SL. Nu är ju det återställt till halvtimmestrafik utanför mellantrafiken, men ändå. Och nu spelar det ju ingen roll heller för SL då man ersätter per passagerare.
Lars_L

Inläggav Inge » tor 29 okt, 2015 11:27

Ja, det är väl så det har gått till. Jag vidhåller nog idén om att 512 borde ingå i 116 och att den förlängda linjen kördes med 20 minuterstrafik i mellantrafiken. Totalt borde det bli ungefär samma kostnad som nu.

Det komplementerat av linjen Spånga-Hallonbergen som fyller upp så att det blir 10 minuterstrafik totalt. Om denna linje fortsatt skall vara en del av 118 eller hellre borde vara del av 119 låter jag vara osagt.

(Naturligtvis kan linjedelarna kastas om så att istället gamla linje 119 återuppstår.)

Men en stomsträcka Sörgårdsvägen-Duvbovägen med tät och regelbunden trafik skulle vara ett rejält lyft och behöver inte kosta särskilt mycket extra.

Det vore också en bra förberedelse inför citybanan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tor 29 okt, 2015 12:53

Inge skrev:
Kantorn skrev:

512 går hur som helst inte samma väg och det handlar nog mest om att lokalresenärerna som kliver av eller på längs linjen skall kunna ta sig både till Solna och Spånga.

Det är sant. Jag kommenterade bara Lars_L-s kommentar angående tvärbanan och 509.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » sön 08 nov, 2015 12:08

509 går ju samma väg som 113 f.d. 513 genom Sundbyberg och som 512 f.d 503 genom Solna.

513 var på sin tid linjen som kompletterade 503 genom Bromsten. På samma vis som 119 gick inte heller 113 och 118 över kommungränsen. På den tiden fanns inte bostadsområdet i Rissne och inte heller bussterminalen i Danderyd, varför 503 och 513 linjerna gick direkt mot centrala Sundbyberg och fortsatte till Solna C respektive Karolinska sjukhuset.

Senare blev 513 till 175 och drogs via Rissne till Danderyds sjukhus. Sträckan genom Sundbyberg övertogs av 113 och mellan Huvudsta och Karolinska sjukhuset blev 507 kompletterad med 506 istället för 513.

MEN även som 175 fortsatte linjen att gå på norra sidan av järnvägen genom Bromsten ända fram tills den blev 157. Dessutom fortsatte den till Vällingby, vilket även 513 gjort mot slutet och kompletterade således 118 i den relationen.

Under ett antal år trafikerade således Duvbovägen av tre linjer, 118, 119 och 175.

Min nästa fråga blir därför när 175 blev 157 och började gå Bromstensvägen tillsammans med 112 istället?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » sön 08 nov, 2015 15:06

Inge skrev:509 går ju samma väg som 113 f.d. 513 genom Sundbyberg och som 512 f.d 503 genom Solna.

513 var på sin tid linjen som kompletterade 503 genom Bromsten. På samma vis som 119 gick inte heller 113 och 118 över kommungränsen. På den tiden fanns inte bostadsområdet i Rissne och inte heller bussterminalen i Danderyd, varför 503 och 513 linjerna gick direkt mot centrala Sundbyberg och fortsatte till Solna C respektive Karolinska sjukhuset.

Senare blev 513 till 175 och drogs via Rissne till Danderyds sjukhus. Sträckan genom Sundbyberg övertogs av 113 och mellan Huvudsta och Karolinska sjukhuset blev 507 kompletterad med 506 istället för 513.

MEN även som 175 fortsatte linjen att gå på norra sidan av järnvägen genom Bromsten ända fram tills den blev 157. Dessutom fortsatte den till Vällingby, vilket även 513 gjort mot slutet och kompletterade således 118 i den relationen.

Under ett antal år trafikerade således Duvbovägen av tre linjer, 118, 119 och 175.

Min nästa fråga blir därför när 175 blev 157 och började gå Bromstensvägen tillsammans med 112 istället?

Gissningsvis när de skulle renodla x7x till blåbuss och 15x till högtrafik. 511 blev 155, 172 blev 152 etc. Datum har jag inte tyvärr, men det kanske hjälper till i letandet...?
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » sön 08 nov, 2015 15:22

Jo så måste det varit och samtidigt passade man på att göra några justeringar. Då var det nog inte så många år innan 119 delades ändå.

F.ö. ett ganska dumt byte. 17x var ju en inarbetad serie för arbets/vardagslinjerna i harmoni med innerstans 7x-linjer, där de förra plötsligt skulle bli 15y (x skilt från y ! ). Men det hade kanske att göra med lediga serier längre ut i länet?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » mån 09 nov, 2015 14:02

Inge skrev:Jo så måste det varit och samtidigt passade man på att göra några justeringar. Då var det nog inte så många år innan 119 delades ändå.

F.ö. ett ganska dumt byte. 17x var ju en inarbetad serie för arbets/vardagslinjerna i harmoni med innerstans 7x-linjer, där de förra plötsligt skulle bli 15y (x skilt från y ! ). Men det hade kanske att göra med lediga serier längre ut i länet?

7x-linjerna kom i samband med stomlinjerna. Innan dess (hur långt innan?) så var ju 7x-linjer "evenemangslinjer" eller hur man nu ska säga, till tex Bromma flygplats och Solvalla. (Jag tror att de ännu tidigare hade 8x, men minns inte...)
17x-linjerna har funnits längre än så. När jag bodde i Bromma (1980-85) fanns inga stomlinjer än på ett tag. Däremot gick 172 från Ulvsunda via Solna till Liljeholmen. 173 gick ett tag från Brommaplan till Kista (tror jag) innan det blev 511 och numera 155, och 173 hoppade ner till Skärholmentrakten där den fortfarande är kvar. 174 fanns också någonstans i närheten av mitt hem, men hur den gick minns jag inte.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Nästa

Återgå till Bussar