BRT-Tvärbana syd

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

BRT-Tvärbana syd

Inläggav LÅ1 » tis 13 okt, 2015 13:37

Hittade en färsk debattartikel som föreslår några BRT-banor söder och väster om Stockholm: "Så kortas restiderna dramatiskt i Stockholm". OBSERVERA länken i artikeln till en rapport (pdf).
Kort uttryckt så föreslås något som man jämför med T-banna på gummihjul, och som kan fastna i biltrafikens köer. Om jag förstått rätt!

Hoppas man förbereder tunnlar och annan ny infrastruktur så att man kan bygga om till riktig spårtrafik, spårväg eller T-bana, i framtiden.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: BRT-Tvärbana syd

Inläggav Per Lind » tis 13 okt, 2015 17:40

Lite feltänk här, tror jag, där inte alla kostnader vägts in.
En buss sliter betydligt mer på körbanan än en spårvagn gör, vilket kräver oerhört stora kostnader för reparationer. Skall en BRT byggas hållbar behövs samma underbyggnad som för spårväg men ändå blir körbanan sliten varvid bussen guppar och ger obehaglig transport. Flera städer som byggt BRT med räl som styr bussen har skrotat dessa system på grund av dels kostnaden och dels av att körbanan ändå slits så färden blir obekväm. Omställning har skett till spårväg.
Visst blir en BRT-bana lite billigare än spårväg men den skillnaden äts upp av betydligt kortare livslängd för bussarna.
Dessutom rymmer en spårvagn fler resenärer varvid man sparar in förarlön.
En spårvagn tar mindre plats i gaturummet då den inte behöver lika stora svepytor som en buss behöver.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav HSS F2 » ons 14 okt, 2015 19:32

Jag vill minnas att ett fullt utbyggt BRT-system (genomgående busskörfält, signalprioritering, hållplatser med biljettautomater, vindskydd och realtidsinformation samt BRT-fordon à la Van Hool ExquiCity eller Wright StreetCar RTV) kostar ungefär 75% av en spårväg i samma sträckning. Detta är då anläggningskostnaden och fordonen.

Vissa entusiastiska rapporter om BRT i Stockholm verkar ha missuppfattat konceptet och talar gärna om närmast "marginella" extrakostnader och förefaller inrikta sig på måttliga infrastrukturåtgärder - d.v.s förefaller närmast tro att ett BRT-system endast är en "trimmad" busslinje.

För min del betraktar jag BRT som en "spårlös spårväg" och nyligen har jag åkt med SDX i Las Vegas som är just ett sådant system. Det fungerar generellt bra men bygger också på stora mängder reserverade körfält etc (fordonen är Wright StreetCar RTV). För Stockholm är jag skeptisk mot att vi får se något liknande eftersom man verkar mycket låst när det gäller att våga ta utrymme från bilen och ge till kollektivtrafiken.

BRT skulle mycket väl kunna införas i Stockholm men då skall linjerna även förberedas för spårväg (d.v.s att en framtida omställning kan ske genom att lägga ned spår i busskörfälten). Något liknande LundaLänken således inkl tunnlar där det behövs för gena körvägar. Det som skulle kunna vara en fördel med BRT är att det kan införas snabbare än spårväg och därmed vara lämpligt för att snabbt uppgradera kvaliteten, framförallt i de fall spårvägsomställning ligger 10-20 år bort i tiden. Dock gäller det som sagt att samtliga BRT-linjer är förberedda för spårtrafik och att man tar "fighten" om reserverade körfält omedelbart - d.v.s att när det senare är dags för spårtrafik är gatuutrymmet redan reserverat och folk därmed vant sig vid prioriteringen av kollektivtrafiken.

Jag kan väl egentligen enbart se två vettiga lösningar för Stockholm och det är:

1. Spårväg på linje 4 samt Spårväg Syd samt BRT på stomlinje 1,2, 3 och 5.
2. BRT på alla fem stomlinjerna samt Spårväg Syd.

Att i längden fortsätta att köra konventionell busstrafik med påstigning hos föraren och bristfällig prioritering är enbart bakåtsträvande.
HSS F2

Inläggav LÅ1 » ons 14 okt, 2015 20:15

HSS F2 skrev:Jag kan väl egentligen enbart se två vettiga lösningar för Stockholm och det är:

1. Spårväg på linje 4 samt Spårväg Syd samt BRT på stomlinje 1,2, 3 och 5.
2. BRT på alla fem stomlinjerna samt Spårväg Syd.

Att i längden fortsätta att köra konventionell busstrafik med påstigning hos föraren och bristfällig prioritering är enbart bakåtsträvande.

Men om BRT-bussar skall dela körfält med "konventionell busstrafik med påstigning hos föraren", med cyklar, med feluppställda distributionsfordon, med taxibilar som släpper av eller på passagerare och med hamburgerköpande bilister, då förtjänar de knappast att gå under begreppet BRT. Men det är kanske lika bra, för då får konceptet dålig klang! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 16 okt, 2015 2:31

Hva er likheten mellom Stockholm og Bergen? Jo begge steder har vellykkede nye sporveier, likevel finnes det en grenseløs kreativitet i å finne nye grunner til ikke å bygge mer spor. Nytt fra Bergen er at idrettsbevegelsen ikke vil ha spor fordi man frykter problemer for Bergen Marathon. Nytt i Stockholm er satsing på BRT. Om noen måneder har de sikkert byttet argumenter. Da vil Bergen sikkert ha BRT og Stockholm frykter sine idrettsarrangementer.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Återgå till Bussar