Bussdepå Tomteboda

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bussdepå Tomteboda

Inläggav LÅ1 » tor 08 okt, 2015 11:01

Från en annan tråd (som handlar om Lidingö):
twr skrev:Det finns ju redan långt gångna planer för en bussdepå i Tomteboda, som ska ersätta både Hornsberg och Frihamnen.

Är det fortfarande bara planer? Man har ju i alla fall skövlat ett koloniområde på platsen. Är inte planerna konkreta och arbetet påbörjat eller åtminstone tidsbestämt?

Innan jag skickade iväg detta inlägg kollade jag på Solna stads webbplats. Där står följande:
Läget just nu
Planförslaget var ute för granskning under perioden 2 juni - 24 juni 2015.

Det tyder väl på att stenen är satt i rullning, om man säger så, dvs. det är konkreta planer, inte bara en lös idé. Även om planen inte tycks vara antagen av Sola stad ännu. Jag missuppfattade nog inlägget av twr som om man ("SL") inte var helt klara på att man ville bygga depån.
Hittade också detta.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Bussdepå Tomteboda

Inläggav Lars_L » tor 08 okt, 2015 14:11

Jo, det ska väl vara i princip klart. Sedan har ju SL:s bussdepåer också en förmåga att bli både dyra och försenas i tid rätt mycket.

Men tanken först var ju att ha depån under Kristinebergs IP - och den idén är ju borta sedan länge.

Om man helt ersätter Frihamnen är väl dock tveksamt. Det var ju när man skulle ha en depå för Lidingöbussarna i Stockby, men sedan man strök den känns det väl som att man har behov av en fortsatt depå i Frihamnen, åtminstone så länge den kan vara kvar utan att hindra eventuellt andra byggplaner.
Lars_L

Återgå till Bussar