Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav LÅ1 » ons 02 sep, 2015 21:12

Nu skall man göra med linje 1 som man tidigare gjort med linje 4 och få bättre framkomlighet och en snabbare bussfärd. Kan säkert behövas.

SvT: "Nu ska ettans buss bli snabbare".

Jag hade för mig att man inte stannade på hållplats Sveavägen, men det gör man i ena riktningen (mot Stora Essingen) enligt tidtabellen. Och precis efter passage av Vasagatan i riktning mot Frihamnen har man tydligen slutat att stanna.

Hur det ser ut i övrigt med hållplatser som ettan kör förbi vet jag inte.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav roggek » tor 03 sep, 2015 2:45

Ja, gör man Kungsgatan till prioriterad renodlad bussgata (inga taxibilar) mellan Vasagatan och Sveavägen, så lär det nog gå snabbare...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav 846 » tis 08 sep, 2015 15:50

När det gäller just Kungsgatan mellan Stureplan och Sveavägen så är Keolis plan även att dra in hållplats "Norrlandsgatan" (båda riktningarna) samt hållplats "Sveavägen" (riktning Stora Essingen) och istället endast ha en hållplats på den delen av Kungsgatan. Hållplatsen - är inte helt säker här - kommer att heta "Regeringsgatan" och ligga strax norr om den bro på vilken Regeringsgatan går över Kungsgatan.
846
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 sep, 2015 15:46

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav LÅ1 » tis 08 sep, 2015 16:13

846 skrev:När det gäller just Kungsgatan mellan Stureplan och Sveavägen så är Keolis plan även att dra in hållplats "Norrlandsgatan" (båda riktningarna) samt hållplats "Sveavägen" (riktning Stora Essingen) och istället endast ha en hållplats på den delen av Kungsgatan. Hållplatsen - är inte helt säker här - kommer att heta "Regeringsgatan" och ligga strax norr om den bro på vilken Regeringsgatan går över Kungsgatan.

"strax norr om den bro på vilken Regeringsgatan ...". Borde vara väster eller öster om bron. Norr om skulle bli inne i kvarteret! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav ADDE » tis 08 sep, 2015 17:25

Antar att det är väster om bron då...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav LÅ1 » tis 08 sep, 2015 20:20

Såg i dag att bussar på linje 1 kom på S:t Eriksgatan och svängde höger in på Fleminggatan. Normalt brukar SL-bussarna köra så att de kör rakt igenom den korsningen. Undantag linje 56 som svänger där.
Men jag misstänker att det var en tillfällig omläggning och inget som har med framkomlighetsöversynen att göra.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav LÅ1 » fre 18 dec, 2015 0:02

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Översyn av framkomligheten för blåbusslinje 1 (SL)

Inläggav Inge » fre 18 dec, 2015 19:59

Tja, för innerstadsbussarna blir det mest peudoåtgärder som inte sällan försämrar bussarna prestanda.

Mer intressant då att man skall börja titta på Stombussar na i ytterstan. Där finns en hel del att göra via slopade hållplatser och tätare linjedragning.

Som jag nämnt tidigare, varför skall 179 in och göra en sväng i Rinkeby? Man skulle tjäna minst 10 minuter på att köra rakt ut på motorvägen från Tensta. Som upplägget är idag har dessutom 179 sekundanter i form av mjölkpallslinjerna 118 och 514 som givetvis får fortsätta att gå genom Rinkeby.

Möjligen kunde 514 hoppa över Tensta istället och gå via kyrkan (samtliga turer) och sedan direkt till Rinkeby.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster