Besparingar i SL:s busstrafik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Besparingar i SL:s busstrafik

Inläggav Lars_L » tis 06 okt, 2015 13:28

Ulrik Berggren skrev:
Politik, min gode Watson. Politik! De billösa utgör ingen viktig väljargrupp för Alliansen, och det är de som drabbas av indragen trafik i mellan- och lågtrafik. I högtrafik är det största andel bilister som åker kollektivt, glöm inte det! :twisted:

Allvarligt talat vet jag inte hur man ska tolka det förslag som föreligger. Ser det nog snarare som en blandning av allt möjligt - utan kanske då ordentliga analyser. Möjligt att det ligger viss feghet i att inte vilja dra in direktlinjer, men samtidigt så drar man ju in på andra ställen så mycket i högtrafik så att alla inte kommer kunna komma med bussarna. Troligen en följd av att man velat spara mer i vissa områden än vad som faktiskt fungerar.

Dessutom är det ju en krets även runt en kärnfamilj. Är ju bra om gymnasieungdomarna kan komma till skolan, att frugan kan åka till sitt jobb och att farmor, eller farmor kan ta sig till centrum utan att vänta en timme för att få äran att stå på en krängande förortsbuss.

Mycket av neddragningarna blir väl alltså ganska kortvariga. Och då har man ju inte vunnit så mycket på det hela.
Lars_L

Inläggav hgsldf » tis 06 okt, 2015 14:34

Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.

/Göran
hgsldf

Inläggav Ulrik Berggren » tis 06 okt, 2015 22:34

hgsldf skrev:Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.

/Göran
Och fler och bredare/snabbare cykelbanor :wink:
Senast redigerad av Ulrik Berggren tis 06 okt, 2015 22:35, redigerad totalt 1 gång.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav daniel_s » tis 06 okt, 2015 22:34

hgsldf skrev:Inte för allt i världen vill jag ha sämre trafik till Värmdö, Mälaröarna och Roslagen, men varför inte ifrågasätta busstrafiken i Stockholms innerstad? Jag åkte under årtionden efter 1967 aldrig något annat än Tunnelbanan och i bland pendel i innerstaden, på senare år har jag ibland åkt med 4:an, även om den är obekväm långsam och aldrig håller tiden. många av innerstadslinjerna kan läggas ner i väntan på nya spårvagnslinjer.

/Göran

Jo du brukar säga det, din tanke tycks vara att man liksom kan provocera fram spårvägsutbyggnader genom att lägga ner innerstadsbussarna. Eftersom du uppenbarligen är väldigt gammal så kan du ju göra det utan att du själv hinner uppleva slutresultatet och inse att du hade fel, men för oss som har lite fler år kvar här i jordelivet så vore det skönt att slippa höra ditt envisa tjat :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav Lars Hjelmqvist » fre 09 okt, 2015 19:09

"SL backar - flera av busslinjerna blir kvar" enligt DN

http://mobil.dn.se/sthlm/landsbygdsbussar-blir-kvar/

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Lars Hjelmqvist

Inläggav hgsldf » fre 09 okt, 2015 20:47

Lars Hjelmqvist skrev:"SL backar - flera av busslinjerna blir kvar" enligt DN

http://mobil.dn.se/sthlm/landsbygdsbussar-blir-kvar/

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Exakt vad jag hoppades på, vad den förrförre skribenten med sina personangrepp hade för sig, bryr jag mig inte om.
/Göran
hgsldf

Föregående

Återgå till Bussar