Elbussar så in i Norden

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav Piirka » sön 22 jan, 2017 22:53

malas skrev:Det bästa och effektivaste sättet att driva en elbuss är under tråd.
Tråden är oöverträffad när det gäller att distribuera energi. Ett litet batteri behövs för nödkörning men varje ton batteri minskar bussenskapacitet med 14 pax.


Linkkerbussen baserades på
Bild

Lågentrébussen Kabus tar 83 pax, varav 40 sittande (och 43 stående). Linkkerbussen tar 77 pax, varav 40 sittande. Skillnaden i maxpaxlasset mellan Kabussen och Linkerbussen är bara 6 pax. Att åka i en buss i maxkapacitetslass är inget nöje, vågar jag påstå (av erfarenhet med Kabussar :twisted: )

Imorgon (den 23 januari) är det elbusspremiär i Helsingfors. Linkkerbussar tursätts på linje 23 mellan Järnvägstorget och Brunakärr. Till en början laddas bussarna endast vid ändhållplatsen i Brunakärr. Senare tas en laddstation på Järnvägstorget ibruk. Laddstationen i fråga kommer att fungera som laddstation även för linje 55 (Järnvägstorget -Havshagen – Fiskehamnen (M) – Gumtäkt – Forsby). Vidare håller man på att bygga laddstationer i Hagnäs och i Malmgård, för linje 51 (Hagnäs – Berghäll – Månsas – Lassas – Malmgård). Därefter står busslinjerna 14 (Ärtholmen – Kampen – Smedjebacka) och 18 (Eira – Kampen – Munkshöjden) i tur att batteribussifieras år 2019.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav malas » mån 23 jan, 2017 8:53

Lågentrébussen Kabus tar 83 pax, varav 40 sittande (och 43 stående). Linkkerbussen tar 77 pax, varav 40 sittande. Skillnaden i maxpaxlasset mellan Kabussen och Linkerbussen är bara 6 pax. Att åka i en buss i maxkapacitetslass är inget nöje, vågar jag påstå (av erfarenhet med Kabussar )


Jag förstår inte kopplingen till mitt inlägg:
Vad har antal Pax med energieffektivitet att göra. Trots att Linkker är ett lättviktsbygge av aluminium tar den färre Pax än den jämförda bussen Kabus.
Det uppstår förluster på ca: 13% när batteriet laddas och när bussen förbrukar ström från batteriet.
Trådbussen har inte dessa förluster.
Jag kan bara önska Finland lycka till, i Stockholm är det senaste ladd-experimentet nedlagt på linje 73 och bussarna använder inte laddstationerna längre.
Ännu ett misslyckat projekt som tog slut när skattesubventionerna från EU sinade.

//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:00

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav Piirka » mån 30 jan, 2017 0:19

Skillnaden i antalet maxpax är liten vid jämförelsen av Linkker / Kabus-bussen, så batterierna tär inte så väldans mycket på paxkapaciteten. I Helsingfors tog man fram (år 2010) en rapport gällande trådbusstrafik på nio linjer. Kostnaden för trådbygget (57 km) uppskattades (i dagens penningvärde) till 35,5 miljoner euro + 6 miljoner euro för ombyggnaden av Forsbygaraget = 41,5 miljoner euro (393 miljoner kronor). Ytterligare miljontals euro hade man fått betala för anskaffandet av 75 ledtrådbussar. Trafiken skulle inledas mellan år 2016 och 2025.

Bild

Nu ca 7 år senare kan vi betrakta ändringarna i linjenätet:
14 mot Smedjebacka: ändhållplatsen har flyttats från Eira till Ärtholmen (överflödiga ledningar från ändhållplatsen i Eira till Havsgatans ändhållplats)
14B Ärtholmen - Klinikerna i Mejlans, nedlagd. Ersatt av linje 14 i Ärtholmen (luftledningarna genom Rödbergen resp vid klinikerna i Mejlans har blivit överflödiga)
18 mot Munkshöjden: ändhållplatsen har flyttats från Kronohagen till Eira (ledningarna från Kampen till Kronohagen till en större del onödiga)
39 mot nordvästra Helsingfors: ändhållplatsen flyttad i norr från Malmgård till Myrbacka (nya ledningar från Malmgård till Myrbacka hade krävts)
40 & 65 (mot Norra Haga resp. Grinddal) inga större ändringar
57 tvärlinjen mellan Munkshöjden och Vik, ingen större ändring förutom att linjen delar ändhållplats med dagens 68:a i Vik
68 mot Vik: linjenumret ändras i höst till 78 och flyttas i Gammelstaden från Tavastvägen till Gustav Vasas väg (varmed nya ledningar hade krävts)
71 mot Lerstrand: ändhållplatsen flyttas norrut till Malm

Man kan spekulera huruvida trådbussystemet hade förblivit intakt gentemot alla dessa ändringar som skett/kommer att ske med dieselbussnätet här ovan. Om jag får det till, så skall jag försöka räkna ut längden på alla ovanräknade förlängningar för att få fram helhetskostnaden för ett trådbussnät omfattande Malm och Myrbacka och allt däremellan.

En annan aspekt är att man istället för trådbussar enkelt kunde förlänga existerande spårvägslinjer:
* 1 från Kottby till Grindal (bort med 65:n)
* 6 från Arabiastranden via Gammelstaden till Vik (ersätter 68:n)
* 8 från Arabiastranden via Gammelstaden, Viksbacka, Lerstrand till Malm (ersätter nya 71:n)
* 10 från Lillhoplax till Norra Haga (ajöss med 40:n)

Vidare har man länge planerat för en spårvägslinje 5 mot Munkshöjden (istf buss 18). Då linjenumret 5 nu är upptaget, så kunde man med fördel bygga om inte bara buss 18, men även buss 14 till spårvägslinjer med samma linjenummer. Mellan Munkshöjden och Smedjebacka skulle spårvägslinjen 14 dela spår med Spårjokern på en längre sträcka på Sockenbackavägen.

Jag får en känning av att trådbussrapporten togs fram bara för att någon ville torpedera spårvägstrafiken i sin helhet.

Batteribussen är på frammarsch, vare sej vi vill det eller ej. Enligt HRT skall batteribusstrafiken omfatta 30% av all busstrafiken i Helsingforstrakten år 2025.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav Jeff » tis 31 jan, 2017 15:34

Hade det inte varit billigare att hänga upp tråd de ca fem kilometerna som flygbussen kör i Umeå? Och köpa vanliga trådbussar.
Än att lägga pengar på att utveckla batteribussar för nordiskt klimat.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav Lars_L » tis 31 jan, 2017 21:53

Jeff skrev:Hade det inte varit billigare att hänga upp tråd de ca fem kilometerna som flygbussen kör i Umeå? Och köpa vanliga trådbussar.
Än att lägga pengar på att utveckla batteribussar för nordiskt klimat.


Det finns väl tveksamheter till sådana här lokala projekt, men det är väl kanske inte det som man ska jämföra med. Trådbussar kommer aldrig vara rimligt att satsa på, såvida man inte redan har trådar uppe - eller infrastruktur i övrigt (exempelvis spårvägslinjer längs sträckan, där man kan merutnyttja stolpar och matarstationer). Därtill har man ju då den begränsning som man ofta vill slippa med bussar - det vill säga att man är begränsad att köra en viss sträckning (om än förstås batterier även i trådbussar räcker för vissa undantag längs färdvägen).

Men det hade nog varit bättre att höra av sig till de bolag som tillverkar el-bussar än att vända sig till ett lokalt utvecklingsföretag.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Elbussar så in i Norden

Inläggav Ulrik Berggren » tis 31 jan, 2017 21:59

Piirka skrev:
Imorgon (den 23 januari) är det elbusspremiär i Helsingfors. Linkkerbussar tursätts på linje 23 mellan Järnvägstorget och Brunakärr. Till en början laddas bussarna endast vid ändhållplatsen i Brunakärr. Senare tas en laddstation på Järnvägstorget ibruk. Laddstationen i fråga kommer att fungera som laddstation även för linje 55 (Järnvägstorget -Havshagen – Fiskehamnen (M) – Gumtäkt – Forsby). Vidare håller man på att bygga laddstationer i Hagnäs och i Malmgård, för linje 51 (Hagnäs – Berghäll – Månsas – Lassas – Malmgård). Därefter står busslinjerna 14 (Ärtholmen – Kampen – Smedjebacka) och 18 (Eira – Kampen – Munkshöjden) i tur att batteribussifieras år 2019.


Vet du om det är rena (snabbladdade) batteribussar eller en laddhybrid-variant som man använder sig av?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster