Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Återigen en sidotråd (är det mitt öde?):
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Stefan Widén skrev:TKO skrev:Återigen en sidotråd (är det mitt öde?):
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Jag gillar din slutsats och har delat den med men man måste ändå säga att det nu börjar hända saker som gör att snabbladdning i kombination med bra batterier börjar bli intressant. Det är ju några ledbussar på våg in med den tekniken och det är då det börjar brännas. Jag gillar Landkronas variant där man har trådar på vissa delar och sen kan man ta ner spröten och köra på batteri en stund där det inte är lönsamt ´med trådar.
Historiskt är vi väl lätt luttrade av alla plågsamma bussförsök som gjordes för att avleda fokuset på att man tagit bort spårvagnarna och oljekrisen härjade för fullt.
Men håller den utvecklingen som verkar vara på gång så kan du snart åka en väl fungerande batteribuss på 160:an
Stefan
Stefan Widén skrev:Jag gillar Landkronas variant där man har trådar på vissa delar och sen kan man ta ner spröten och köra på batteri en stund där det inte är lönsamt ´med trådar.
TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
TKO skrev:Och det är inget 'projekt' delfinansierat med forskningspengar?
/TKO
TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
TKO skrev:Tror det var en artikel i 'Modern stadstrafik' för inte allt för länge sedan. Kanske jag kan hitta den...
(Trots att jag nästan bor i Stockholms innerstad)
/TKO
Verspieder skrev:TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
Jag har inte hört mig för själv, men från städer som Umeå som sedan flera år haft elbussar i reguljär trafik, hör man ju ingen kritik, klagomål eller ser några negativa skriverier om bussarna.
TKO skrev:Jag tycker man kan ana ett visst mått av "kommunal näringslivspolitik" i det här projektet...
/TKO
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst