Billiga bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Billiga bussar

Inläggav Harald » tis 30 jun, 2015 9:26

Vi hade en liten diskussion om bussars hållfasthet i samband med bussen som körde in i Klaratunneln. Nu har det inträffat ytterligare en händelse som visar en av orsakerna till att bussar är billiga. Moderna bussar är undermåliga konstruktioner som inte uppfyller de mest elementära krav på säkerhet för dem som sitter i dem inklusive föraren. Igår kolliderade en buss med en skåpbil i Bohuslän. På bilder ligger skåpbilen i diket och saknar sin vänstra vägg. Den sitter i stället i bussen. Den har gått ett par meter rakt in i bussen mellan föraren och sidoväggen. Föraren har haft en otrolig tur som har klarat sig.

http://tinyurl.com/oe9ggzt
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Billiga bussar - ändrad länk

Inläggav Harald » tis 30 jun, 2015 10:25

Eftersom originallänken innehöll talet 6 skrivet med bokstäver passerade den inte Forums idiotiska filter. Därför har jag gjort en tinyurl i stället.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Billiga bussar

Inläggav Verspieder » tis 30 jun, 2015 17:59

Nja, här är det väl främst den stora vindrutan som möjliggjort för väggen att tränga in i bussen. Hur stabila och pansarvagnslika väggar man skulle kunna bygga på en buss, så är ju ändå vindrutan där den är.
Dock skulle det vara både intressant och rejält skrämmande om man skulle kunna få se ett krocktest mellan en låggolvsbuss och en personbil, där personbilen körs rakt in i bussens sida, mellan bussens främre och bakre hjulaxlar. Men ett sådant test vill väl inte lågentrémaffian (trafikhuvudmännen och handikapporganisationerna) inte att man gör?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Billiga bussar

Inläggav Harald » tis 30 jun, 2015 18:25

Det är väl det som är felet med moderna bussar. För mycket glas och för lite plåt.

Sen kan man väl också säga att skåpbilens konstruktion är under all kritik. Det borde väl inte heller kunna få hända att en vägg lossnar och förvandlas till ett svärd.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Billiga bussar

Inläggav LÅ1 » tis 30 jun, 2015 18:35

Vi får hoppas att utvecklingen av självkörande fordon går snabbt. För sedan skall väl inte krockar ske. :wink:
Programledaren i en tevedebatt sa i går att om 10 år så får man betala 200 000 i försäkringspremie om man vill köra bilen själv! Förstås en överdrift, men ändå!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » tis 30 jun, 2015 19:57

Vindrutan är en väldigt känslig punkt svår att bygga bort, jag fick in en takbox på Uppsalavägen i slutet på -80 talet genom rutan på en vanHool (panoramaruta)
Ska man komma ifrån detta blir det till att montera galler a.la Australien.

Vad gäller den andra frågan så finns det knappast något fordon idag som skulle ha klarat närkontakt med en portal byggd av stålbalkar av dm tjockt stål som är fastgjuten med armering i backen, det är alltså inte tunneln som skadat bussen om nu någon trott det.

Kör du bara tillräckligt fort så ryker taket och stolparna på vilken buss, spårvagn eller motorvagnståg vid närkontakt med något sådant, under förutsättning att det tar på precis rätt(fel) ställe, inte för långt ner och inte heller för långt upp.

Inget fordon utom möjligen en pansarvagn är byggd för att kunna motstå en sådan kraft.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Billiga bussar

Inläggav Harald » tis 30 jun, 2015 20:34

Nej taket ryker inte på en spårvagn eller järnvägsvagn för de har inte att tak som är ett plåtflak uppallat på pinnar. Det framgick av bilderna att hela taket hade skjutits bakåt och ramlat ned. På spårfordon är ramverk, korgsidor och tak hopsvetsade till ett rör med öppningar för fönstren. Motsvarande händelse är ju rätt osannolik för ett spårfordon, men om det skulle ske så skulle man förstås få skador på taket, men det skulle inte ramla ned i ett stycke som det gjorde på bussen.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Billiga bussar

Inläggav daniel_s » tis 30 jun, 2015 20:55

Harald skrev:Nej taket ryker inte på en spårvagn eller järnvägsvagn för de har inte att tak som är ett plåtflak uppallat på pinnar. Det framgick av bilderna att hela taket hade skjutits bakåt och ramlat ned. På spårfordon är ramverk, korgsidor och tak hopsvetsade till ett rör med öppningar för fönstren. Motsvarande händelse är ju rätt osannolik för ett spårfordon, men om det skulle ske så skulle man förstås få skador på taket, men det skulle inte ramla ned i ett stycke som det gjorde på bussen.


Ett ganska bra exempel är Cx-vagnarna, som trots sin konstruktion med "luftiga" frontrutor tydligen kan köra in i ett bjälklag i höjd med takets nederkant men ändå inte tappa taket.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » ons 01 jul, 2015 2:21

Cx är en konstruktion som härstammar från slutet på -40 talet resp början på -60 talet, långt innan lättviktsbyggen och deformationszoner ens var påtänkta.

Ett test med Göteborgs nyaste spårvagn från Italien skulle nog inte utfalla positivt, det är bara en fråga om vid vilken hastighet som konstruktionen ger vika.

Det här är en kombination av stora glasrutor runt om tillsammans med viktjakten, ingen konstruktör optimerar heller sin konstruktion så att den ska hålla för att köra in i en stålportal som är ett par dm lägre än fordonet och som saknar möjlighet att deformeras, en händelse som inte ska behöva inträffa.

Även om det kan ses som en bra idé att hindra för höga fordon rent fysiskt så måste man trots allt tänka på följderna av en sådan konstruktion, den är ju de facto där just för att detta som hände ska hända.

I vår trafikmiljö ska allt vara eftergivligt idag för att inte orsaka personskador i för stor utsträckning, denna barriär har staden konstruerat precis tvärtom.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Billiga bussar

Inläggav 2763 » ons 01 jul, 2015 5:18

M32 har mycket tung utrustning på taket. Det gör att du får gå mycket högt i hastighet innan kollaps. Så sorry Lars, dina argument är inte tillräckligt väl underbyggda. Samma sak gäller andra låggolvsvagnar.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Billiga bussar

Inläggav daniel_s » ons 01 jul, 2015 8:46

Lars Ödlund skrev:I vår trafikmiljö ska allt vara eftergivligt idag för att inte orsaka personskador i för stor utsträckning, denna barriär har staden konstruerat precis tvärtom.


Nej - byggnader, tunnlar och viadukter ska inte vara eftergivliga. Det sitter en eftergivlig varningsportal före den aktuella tunneln, den har en stor plåtskylt som varnar när man kör in i den, men tyvärr är väghållaren kanske lite dålig på att fixa de där snabbt när de har gått sönder.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » ons 01 jul, 2015 16:08

2763 skrev:M32 har mycket tung utrustning på taket. Det gör att du får gå mycket högt i hastighet innan kollaps. Så sorry Lars, dina argument är inte tillräckligt väl underbyggda. Samma sak gäller andra låggolvsvagnar.


Allt kommer att kollapsa det är bara en fråga om vid vilken hastighet, det skriver du ju själv :-) och hur motståndet ser ut,
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » ons 01 jul, 2015 16:15

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:I vår trafikmiljö ska allt vara eftergivligt idag för att inte orsaka personskador i för stor utsträckning, denna barriär har staden konstruerat precis tvärtom.


Nej - byggnader, tunnlar och viadukter ska inte vara eftergivliga. Det sitter en eftergivlig varningsportal före den aktuella tunneln, den har en stor plåtskylt som varnar när man kör in i den, men tyvärr är väghållaren kanske lite dålig på att fixa de där snabbt när de har gått sönder.


Nej men nu är det som bekant inte själva byggnaden eller tunneln som orsakat skadan, på platsen ska det finnas en varningsportal med gummikoner som vid påkörning i värsta fall orsakar minimala skador men som garanterat väcker den sömningaste chaufför. Därefter strax innan tunneln finns det en portal i grova stålbalkar fäst i armerad betong, denna är inte ett dugg eftergivlig utan kommer att orsaka rejäla skador helt beroende på hastigheten.

Vid den senaste olyckan var portal nummer 1 inte befintlig då den körts ned några dagar tidigare, enbart portal nummer 2 fanns kvar och det gick som det gick.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Billiga bussar

Inläggav 2763 » ons 01 jul, 2015 19:37

Lars Ödlund skrev:
2763 skrev:M32 har mycket tung utrustning på taket. Det gör att du får gå mycket högt i hastighet innan kollaps. Så sorry Lars, dina argument är inte tillräckligt väl underbyggda. Samma sak gäller andra låggolvsvagnar.


Allt kommer att kollapsa det är bara en fråga om vid vilken hastighet, det skriver du ju själv :-) och hur motståndet ser ut,

absolut. Men, när hastigheten för kollaps överstiger sth är diskussion om när det inträffar tämligen ointressant.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Billiga bussar

Inläggav daniel_s » tor 02 jul, 2015 22:31

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:I vår trafikmiljö ska allt vara eftergivligt idag för att inte orsaka personskador i för stor utsträckning, denna barriär har staden konstruerat precis tvärtom.


Nej - byggnader, tunnlar och viadukter ska inte vara eftergivliga. Det sitter en eftergivlig varningsportal före den aktuella tunneln, den har en stor plåtskylt som varnar när man kör in i den, men tyvärr är väghållaren kanske lite dålig på att fixa de där snabbt när de har gått sönder.


Nej men nu är det som bekant inte själva byggnaden eller tunneln som orsakat skadan, på platsen ska det finnas en varningsportal med gummikoner som vid påkörning i värsta fall orsakar minimala skador men som garanterat väcker den sömningaste chaufför. Därefter strax innan tunneln finns det en portal i grova stålbalkar fäst i armerad betong, denna är inte ett dugg eftergivlig utan kommer att orsaka rejäla skador helt beroende på hastigheten.

Vid den senaste olyckan var portal nummer 1 inte befintlig då den körts ned några dagar tidigare, enbart portal nummer 2 fanns kvar och det gick som det gick.


Nej den portalen är också högre än bussen, det var början på tunneltaket (eller om det nu är nederkanten på huset) den körde in i.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » lör 04 jul, 2015 22:08

2763 skrev:
Lars Ödlund skrev:
2763 skrev:M32 har mycket tung utrustning på taket. Det gör att du får gå mycket högt i hastighet innan kollaps. Så sorry Lars, dina argument är inte tillräckligt väl underbyggda. Samma sak gäller andra låggolvsvagnar.


Allt kommer att kollapsa det är bara en fråga om vid vilken hastighet, det skriver du ju själv :-) och hur motståndet ser ut,

absolut. Men, när hastigheten för kollaps överstiger sth är diskussion om när det inträffar tämligen ointressant.


Det kan nog vara fallet här också :-( så....
Senast redigerad av Lars Ödlund lör 04 jul, 2015 22:13, redigerad totalt 1 gång.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Billiga bussar

Inläggav Lars Ödlund » lör 04 jul, 2015 22:12

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:

Nej men nu är det som bekant inte själva byggnaden eller tunneln som orsakat skadan, på platsen ska det finnas en varningsportal med gummikoner som vid påkörning i värsta fall orsakar minimala skador men som garanterat väcker den sömningaste chaufför. Därefter strax innan tunneln finns det en portal i grova stålbalkar fäst i armerad betong, denna är inte ett dugg eftergivlig utan kommer att orsaka rejäla skador helt beroende på hastigheten.

Vid den senaste olyckan var portal nummer 1 inte befintlig då den körts ned några dagar tidigare, enbart portal nummer 2 fanns kvar och det gick som det gick.


Nej den portalen är också högre än bussen, det var början på tunneltaket (eller om det nu är nederkanten på huset) den körde in i.



Nej... portal nummer två (den i stålbalkar) som bussen körde på är inte högre än vare sig buss eller tunneltak, den tillkom just för att skydda själva tunneln från skador från för höga fordon, något som lyckade alltför bra denna gång, givetvis har delar av bussens tak tagit i tunneln men detta är inte det som orsakade skadorna på bussen.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron