Handelskammarens elbussutredning

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » ons 07 okt, 2015 8:01

Lite offtopic, men jag ser det som att trängseln med bilarna egentligen inte är något problem, annat än möjligen för miljön och de som sitter i köerna, om det inte vore så att kollektivtrafikanterna drabbas också. Därför anser jag att kollektivtrafiken skall ha i stort sett egna körfält fullt ut där man riskerar köer, ibland kanske hela gator som endast tillåter kollektivtrafik och trafik till och från fastigheter.

Om man aktivt väljer att åka kollektivt så skall man inte sitta i köer!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav 2763 » ons 07 okt, 2015 9:39

Fast... det finns vederlägda studier som pekar på kortare livslängd i storstäder beroende på luftkvalitet. Och då ges ofta partiklar från vägtrafiken (däckrester, avgassot, andra avgaser) en stor del av skulden. Detta drabbar inte bara de köande. Sen har du varutransporter och tjänsteärenden som kostar per timme de inte levereras/kommer dit de ska. Det är en ganska hög samhällskostnad. Så att säga att köerna bara drabbar dem som sitter i dem är lika osakligt som att påstå att passiv rökning är ofarligt.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » ons 07 okt, 2015 9:48

I dag så drabbas alla av köerna, även dom som väljer att åka kollektivt. Om kollektivtrafikanterna slipper fastna i köer så står bilisterna fortfarande kvar. Det blir en väsentlig skillnad för kollektivtrafikanterna men ingen skillnad för bilisterna.

Det kan däremot finnas möjlighet att en del bilister faktiskt väljer att gå över till kollektivtrafiken eftersom de då tjänar på det, men om man inte har något att vinna på att sitta i en bil i köer mot att sitta i en buss i köer, så väljer många bilen eftersom de kan sitta luftkonditionerat och fisa utan att drabba/drabbas av andra.

Distributionstrafiken drabbas i vilket fall, så även där blir det ingen skillnad. I stället kanske det bör komma till alternativa sätt att distribuera varor i städer. Kanske det är dags att fundera på nya "mailrail"-lösningar med med modern teknik? Tänk om det fanns ett nätverk med meterstora tunnlar där godstransporter till butiker, restauranger och företag kunde ske, med "stationer" lika tätt som busshållplatser och transporten den sista biten kan ske per fot eller med tex cykel. Bara en tanke.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav twr » tor 08 okt, 2015 9:53

Lars_L skrev:
2763 skrev:En ny väg avlastar inte. Den ökar i stället antalet bilar. Det insåg Henry Ford och deg var en del av fmc:s strategi för att sälja fler model T.

Visst. Det är möjligt att trafiken lokalt minskar för en tid, men det enda sättet att minska bilism är att göra den mindre oinnefektiv.


Jag tror väl ingen ifrågasätter det i sig. Däremot är det givetvis ingen "sanning". Det finns inget direkt samband mellan bilinköp och nya vägar, men däremot är det givetvis ett incitament för att köra bil om man slipper köer.

Men lite handlar det ju om vad man vill uppnå. En storstad behöver kunna hantera transporter. Så är det bara. Bilvägar har ju dock bara en bråkdel av kapaciteten om man jämför med kollektiva transportmedel på samma yta. Det är ju därför inte speciellt effektivt att en stor del privatpersoner kör bil från och till jobbet.

Men inget hindrar ju att man styr resandet även på bilvägar. Trängselskatt är ju en fruktansvärt effektiv metod, för att inte tala om genomfartsförbud. Diskussionen blir därför ibland lite konstig då vägmotståndarna vill få det till att det inte behövs några bilar alls, eller i alla fall inga nya vägar hur mycket en stad än växer. Däremot om man inte vill att en stad ska växa, så finns det ju givetvis inte heller någon anledning till att bygga vägar förstås. Men knappast då heller till att bygga spårväg eller tunnelbana för den delen.

Precis. Vägar behövs, och de fyller en funktion. Sedan bör vi vara betydligt mer offensiva i att använda trängselskatter och annat för att styra mängden trafik.

Bygg Österleden, stoppa Förbifarten, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Inkognito » tis 29 mar, 2016 18:44

Bumpar lite här.

Varför tas inte trådbussar upp mer? Kombinerat med relativt små batteripaket för omvägar. Borde inte trådbussar på ett elnät som delas med stom-spårvagnslinjer vara ett fantastiskt sätt att lösa innerstadens problem?

Feta batteri/hybridbussar i all ära, men det är en jäkla massa extravikt att släpa omkring på.
Inkognito
 
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 14:01

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » tis 29 mar, 2016 21:47

Inkognito skrev:Bumpar lite här.

Varför tas inte trådbussar upp mer? Kombinerat med relativt små batteripaket för omvägar. Borde inte trådbussar på ett elnät som delas med stom-spårvagnslinjer vara ett fantastiskt sätt att lösa innerstadens problem?

Feta batteri/hybridbussar i all ära, men det är en jäkla massa extravikt att släpa omkring på.


En trådbuss är egentligen inte mer än en buss, men den går på el, oavsett hur mycket lull-lull man bygger på.
Om nu bussens förträfflighet hade varit så stor så skulle det ju inte finnas något annat än bussar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster