Handelskammarens elbussutredning

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Kjell L » sön 28 jun, 2015 7:21

Stockholms Handelskammare verkar leva i föreställningen att spårväg i allmänhet inverkar menligt på handelsmännens och köptemplens möjligheter till optimala vinster. Busstrafik stör inte biltrafiken så mycket, eftersom inte så många väljer bussen då den är, i jämförelse med spårväg, mer obekväm och långsam. Vilket ger bilismen mer svängrum och privat bilåkande menar man ger överlägsna fördelar för handel, konsumtion och omsättning. Om jag inte missminner mig gick omsättningen hos handlarna i Gröndal upp ganska mycket då Tvärbanan öppnades. SHK lever i det förgångna då tron att privatbilism var lösningen på handelns expansion och möjligheten till ökad omsättning. I Handelskammarens svar till Spårvägsstädernas kritik framför SHK det faktum att NK och Gallerian hade "avsevärda omsättningstapp under byggtiden" (spårväg city). Samt att man menar att spårvägen stjäl utrymme för annan trafik (läs privatbilar) vilket kostar pengar. Alltså färre bilister kan ta sig till köptemplen, lägre omsättning för handeln. De som åker kollektivt handlar med andra ord inte lika mycket som en bilburen person.

SHK:s motstånd till spårvägar bottnar i en tro att handelns omsättning minskar vid införande av ett nytt trafikslag i Stockholm. Spårvägsstäderna borde försöka vaska fram siffror på motsatsen eftersom handeln förefaller öka där spårväg dras fram. Sen är det så som Spårvägsstäderna mycket tydligt påpekar att ALLA trafikslag behövs och ska samsas och samverka på det utrymme som står till förfogande. Spårväg kan mycket väl införas utan att det kommer att störa privatbilismen speciellt mycket. Det kan däremot få effekten av att fler kanske ställer bilen och väljer kollektivtrafiken istället då den blir mer attraktiv avseende snabbhet, tillgänglighet och komfort.
Kjell L
 
Inlägg: 186
Blev medlem: tis 08 jun, 2010 11:11

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » sön 28 jun, 2015 13:57

Spårvagnsstäderna styrelse, (hela eller delar av den?) har en debattartikel i Dagens Samhälle: "Staten måste satsa på spårväg i fler städer".

EDIT: Upptäckte just att artikeln är från 13 oktober 2014. Men den är väl egentligen inte mindre aktuell för det.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 28 jun, 2015 18:41

I Sacramento kjører man firevognstog med leddvogner, i alt 100 meter. Mange steder i Europa kjøres tog på 60 meter eller mer i gate.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 1:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav AdrianLangemar » sön 28 jun, 2015 19:35

Odd skrev:
BSB101 skrev:
Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.


Jag ser ingen skillnad på att hata spårvagnar och tro på att bussar är lösningen på allt kontra att hata bussar att tro på att spårvagnar är lösningen på allt. Allt för många som deltar i debatten verkar dock ha tagit någon av dessa två ståndpunkter till sitt hjärta.


Det är ingen skillnad.

Men kan du ge ett exempel på en organisation, representant för eller en offentlig person som hatar bussar och förespråkar spårvägar?

SSS?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav HSS F2 » sön 28 jun, 2015 20:09

Jag har väl inte uppfattat att SSS skulle "hata" bussar.

Däremot kan man ju onekligen vara kritisk mot "bussförespråkare" från olika håll som huvudsakligen förespråkar konventionell busstrafik utan prioritering och med påstigning genom framdörren eftersom det är "billigare". D.v.s det viktigaste för kollektivtrafiken är 1/Att initialkostnaden är låg och 2/Inte inkräktar på bilens utrymme.
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 23:10

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Thomas Lange » sön 28 jun, 2015 21:27

Bäste Adrian Langemar, du kan vara trygg och säker på att SSS älskar bussar. Det tar sig bland annat uttryck i att vi läger ner sexsiffriga belopp varje år på att rädda, spara, renovera, underhålla och köra bussar som uppnått den ålder att de inte duger i kollektivtrafiken längre. Men de är definitivt värda att hållas vid liv och kunna visass upp för vår och kommande generationer.

Vi är mycket förtjusta i bussar om de drivs med icke nedsmutsande drivmedel. Därför har SSS särskilt värnat trådbussens roll i kollektivtransportsystemet. Den nyrenoverade trådbussen SS 4038, som brandskadades vid en fastighetsbrand häromåret, renoveras nu på nytt för att kunna visa moderna, historielösa medborgare vilken elegant lösning som hittades på redan för 70 år sedan.

Men bussar är fortfarande bussar även om de är eldrivna. Därför agerar SSS för att spårvagnar är det logiska nästa steget när bussens kapacitet inte räcker till och tunnelbana blir för kostsam och riskerar bli ineffektiv användning av begränsade investeringsmedel.

Visst är det enkelt: Var sak på sin plats. Vi älskar det!
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » sön 12 jul, 2015 18:08

En miljöpartist skriver om spårvavnens fördelar framför buss, oavsett busstyp. Är svar till spårvägskritikerna i Lund, men det är allmänt hållet varför det passar i denna tråd.

"Att spårväg är miljövänligt är inte den enda fördelen"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » sön 12 jul, 2015 22:54

Vems ärende går Stockholms handelskammare egentligen?
Se video här: https://vimeo.com/48039370
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Stefan Widén » tis 14 jul, 2015 9:00

Samma fråga har vi alla ställt oss sen Handelskammaren började göra de utfall som bla kom fram 2010 och som nu åter poppat upp. Kanske var ändå seminariet, denna gång baserat på så undermåligt faktaunderlag spiken i kistan för deras nuvarande "hållning" som är redo att placeras på ett museum för den gamla tidens åsikter.

En stark modern Handelskammare som med ett nätverk av organisationer verkligen lyfter handeln är bra för oss alla. Informationen om hur kunderna tar sig till stan är inte ny och den hade säkerligen en stor avgörande betydelse när Staden beslutade om en bilfri Klarbergsgata. Blir det så lyckat som vi känner hoppas jag man fattar samma beslut om Hamngatan. Och då är det ju Norrköping och Drottninggatan vi avundsjukt sneglar på. Vilket lyft för City där, och det går aldrig att åstadkomma med bussar oavsett drivning. Däremot för de gator som man upplåter för gummihjulsfordon är elbussarna perfekta. Kan den nya tekniken göra att man får 100% eldrift utan KTL är det ju jättebra men annars så får man slänga upp ett par ledningar så har man löst det hela. Eller som i Landskrona där försöksbussen kör en sväng på ledningen för att samtidigt som den går i trafik ladda batterierna. Snacka om effektiv laddning.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Per Lind » tis 14 jul, 2015 11:56

En snyggt dragen enkel kontaktledning kan bli ett vackert konstverk.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » tis 14 jul, 2015 19:55

Att spårvagnar har fördelar framför gummihjulsfordon framgår av den här artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 867377.ece
(Tror att det funnits en tråd om detta tidigare. ?)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav 1 » tis 06 okt, 2015 10:47

Stefan Widén skrev:Samma fråga har vi alla ställt oss sen Handelskammaren började göra de utfall som bla kom fram 2010 Stefan


I denna intressanta forumdebatt har ifrågasatts kopplingen mellan Handelskammaren och det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Lobbying har alltid fascinerat mig. Och oavsett vad jag tycker om Handelskammaren måste jag niga djupt för deras ytterst framgångsrika desinformation och påtryckningar. Att Tamsons sitter i knät på Handelskammaren är dock förskräckligt. Och tydligen är jag inte den enda som tycker så då den senaste väljarsympatimätningen visade på fortsatt ras för (M).

Man får gå åtskilliga år tillbaka i lokalpolitiken för att finna ett trafiklandstingsråd som så enögt bedriver sitt ämbete samtidigt som han nu vill satsa miljarder och åter miljarder på att "öka framkomligheten för biltrafiken.

Följande debattartikel publicerades i "Dagens Industri" 2015-10-02 21:04

Bygg ringled runt Stockholm

Bild

Trafiksituationen i och runt Stockholm blir alltmer ansträngd. Att en hel ring runt Stockholm skulle bli en viktig del i att lösa dessa problem är tydligt, skriver Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) i Stockholms läns landsting och Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare.

Det är hög tid att ta nästa steg i utvecklingen av Stockholmsregionen. För att minska trängseln och öka framkomligheten för biltrafiken måste hela ringen runt Stockholm färdigställas.

/ Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Stefan Widén » tis 06 okt, 2015 16:09

Ja men titta ....har de fått upp ögonen på ringen igen..... :D :D :D

Södra länken....denna skapelse som skulle lösa all biltrafik i området och verkligen ge ett lyft för biltrafiken är idag jättebra om man inte åker mellan 7 och 9 då den fungerar som en effektiv parkeringsplats för de fortfarandre tror på den då säljande reklamen. Att få sista delen i ringen skulle givetvis effektivt komplettera parkeringsplatsen Essingeleden och Norra länken.

Enda som skulle få mig att gå med på den ringen är att vi samtidigt införde infartsförbud till innerstaden mellan 06 och 12 på vardagarna. Då kan vi verkligen snacka om en snygg "miljöväxling". Gående cyklister och kollektivtrafik skulle bli jätteglada och till och med att man kan tillåta nyttotrafiken om den verkligen är nyttig. På de gator som inte fått en nybyggd spårväg finns det troligen trådbuss och de lastbilar som kör in är eldrivna med möjlighet att ladda på trådnätet.

Så har vi löst allt med ett par rader på forum..... :D Var skickar jag fakturan?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » tis 06 okt, 2015 17:46

Jag är inte lika pessimistisk som föregående skribent. :D
Inte för att jag vill ha en trafikled över Djurgården, eller ens avgastorn från några tunnlar där, men jag tror att en komplett ring skulle göra mer nytta än Förbifarten.

Södra länken stängs ju var eller varannan morgon på grund av köer. Skulle inte en hel del av den trafiken köra andra varvet runt innerstan i stället?
En Österled skulle avlasta Skeppsbron och Strandvägen.
De flesta "förståsigpåare" påstår ju att Essingeleden får samma trafikmängt efter att förbifarten öppnas, och att förbifarten bara kommer att generera mer trafik. Om det stämmer så kanske det till viss del är tillämpligt även på en östlig led, men jag tror inte en sådan skulle öka trafiken lika mycket.

Även om jag inte vill ha en led över, eller ens under, Djurgården så tror jag att en högbro över Saltsjöns inlopp skulle kunna bli maffig. Stockholms svar på Golden gate-bron. :D
(Kanske skulle man placera hela leden längre öster ut, så den drabbar Lidingö i stället för Djurgården och Gärdet? :cheesygrin:
Jaså, gillar man inte det i Lidingö? Nähä, då går inte det heller! :D )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav hgsldf » tis 06 okt, 2015 18:33

Förbifarten /västerleden kan av många skäl ifrågasätsas, Österleden fyller däremot en mängd behov. Om Essingeleden eller Centralbron är avstängd är det här ett alternativ och framför allt i dylika situationer måste utryckningsfordon komma fram!
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav 2763 » tis 06 okt, 2015 20:18

En ny väg avlastar inte. Den ökar i stället antalet bilar. Det insåg Henry Ford och deg var en del av fmc:s strategi för att sälja fler model T.

Visst. Det är möjligt att trafiken lokalt minskar för en tid, men det enda sättet att minska bilism är att göra den mindre oinnefektiv.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Lars_L » tis 06 okt, 2015 20:51

2763 skrev:En ny väg avlastar inte. Den ökar i stället antalet bilar. Det insåg Henry Ford och deg var en del av fmc:s strategi för att sälja fler model T.

Visst. Det är möjligt att trafiken lokalt minskar för en tid, men det enda sättet att minska bilism är att göra den mindre oinnefektiv.


Jag tror väl ingen ifrågasätter det i sig. Däremot är det givetvis ingen "sanning". Det finns inget direkt samband mellan bilinköp och nya vägar, men däremot är det givetvis ett incitament för att köra bil om man slipper köer.

Men lite handlar det ju om vad man vill uppnå. En storstad behöver kunna hantera transporter. Så är det bara. Bilvägar har ju dock bara en bråkdel av kapaciteten om man jämför med kollektiva transportmedel på samma yta. Det är ju därför inte speciellt effektivt att en stor del privatpersoner kör bil från och till jobbet.

Men inget hindrar ju att man styr resandet även på bilvägar. Trängselskatt är ju en fruktansvärt effektiv metod, för att inte tala om genomfartsförbud. Diskussionen blir därför ibland lite konstig då vägmotståndarna vill få det till att det inte behövs några bilar alls, eller i alla fall inga nya vägar hur mycket en stad än växer. Däremot om man inte vill att en stad ska växa, så finns det ju givetvis inte heller någon anledning till att bygga vägar förstås. Men knappast då heller till att bygga spårväg eller tunnelbana för den delen.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Harald » tis 06 okt, 2015 21:24

Lars_L skrev:Det finns inget direkt samband mellan bilinköp och nya vägar

Det kanske det inte gör, men däremot så finns det ett samband mellan nya vägar och resebehov. Nya vägar gör staden glesare eftersom de tar plats. Därmed ökar de den genomsnittliga reslängden så att bilresorna blir fler och längre.
Harald
 
Inlägg: 7713
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Lars_L » tis 06 okt, 2015 21:37

Harald skrev:
Lars_L skrev:Det finns inget direkt samband mellan bilinköp och nya vägar

Det kanske det inte gör, men däremot så finns det ett samband mellan nya vägar och resebehov. Nya vägar gör staden glesare eftersom de tar plats. Därmed ökar de den genomsnittliga reslängden så att bilresorna blir fler och längre.


Jo, men det går ju inte att helt bortse från vägar. Bygger man ringleder runt innerstaden i Stockholm så kan man ju bygga på platser som idag är väg i innerstaden (som exempel). Finns ju ett ganska bra exempel på när vägar under mark blir till bostäder ovanför. Jag tänker på Södra länken vid Årsta där man nu smalnar av vägen ovanför och bygger bostäder istället. Så genom att flytta bilar under jord bygger vi samman staden igen.

Man kan planera nya vägar också för att man ska ha trängselskatter etc och genom en sådan lösning behöver man inte ha så många filer etc. Men vägen måste man ju ha ändå. Får man en stad där taxi och transportbilar inte kan ta sig fram, så stannar den snart i tillväxt. Även en förbifart gör ju att kollektivtrafiken kan ta sig fram snabbt (under förutsättning att det finns kollektivkörfält).

Var det för 30 år sedan skulle antagligen Förbifarten varit dålig, då den lett till s.k. Urban Sprawl, men idag är det ju ganska tätbebyggt där den kommer att gå. det är så att säga det område som måste tas i anspråk när staden växer, även om man just bygger stad.

Motsättningen är ju inte mellan kollektivtrafik och vägar i sig, utan hur vi sedan planerar och styr resandet. Jag har inte heller något emot bilar (med höga kontrollerbara (bör väl påpekas i dessa dagar) miljökrav. Men däremot skulle vi aldrig ha råd att bygga så mycket vägar som skulle behövas om alla som flyttar till Stockholm skulle föredra att åka bil till jobbet. Men det måste fungera för de som av ett eller annat skäl måste använda bil till vardags.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav 2763 » ons 07 okt, 2015 7:59

Lars_L skrev:
2763 skrev:En ny väg avlastar inte. Den ökar i stället antalet bilar. Det insåg Henry Ford och deg var en del av fmc:s strategi för att sälja fler model T.

Visst. Det är möjligt att trafiken lokalt minskar för en tid, men det enda sättet att minska bilism är att göra den mindre oinnefektiv.


Jag tror väl ingen ifrågasätter det i sig.

Jag tror att du övertolkar det jag skriver. Bilen behövs även i stora städer, men man får inte göra det så lätt att köra bil att så många väljer det alternativet så att det blir trafikinfarkt.

Sen finns sambandet och om man gitter går det säkert att vederlägga med vetenskapliga metoder. Man behöver inte göra det svårare än att om trafiken ska kunna öka behövs fler bilar. Om de inte redan finns, var ska de då komma från? Det är kanske just därför ingen orkat vederlägga.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst