Handelskammarens elbussutredning

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Handelskammarens elbussutredning

Inläggav malas » ons 24 jun, 2015 14:58

Handelskammaren har idag presenterat en Elbussutredning:

http://www.chamber.se/rapporter/framtid ... risk-2.htm
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:00

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Stefan B » ons 24 jun, 2015 17:47

Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » ons 24 jun, 2015 19:56

Intressant att studera dessa båda texter.

Ingenstans tar man upp åkkomforten, vad jag kan se, som normalt är betydligt bättre i en spårvagn.

En av Handelskammarens invändningar är att vissa korsningar är trånga och att spårvagnar skulle ta upp för stor plats. Antar att man menar vid högersväng. Hur väl stämmer det med verkligheten? Värsta korsningen på dagens 4:a är nog Hornsgatan/Rosenlundsgatan. Men även en dubbelledbuss måste ha svängutrymme. Och där beror det till viss del på hur föraren klarar av att framföra sitt fordon. Och hur lång är längsta delen utan led på en sådan buss jämfört med längsta oledade del på en spårvagn? Varierar förstås med olika fordon, men det är väl en av de saker som har betydelse för hur stort utrymme ett svängande fordon behöver?

När jag letade runt lite hittade jag följande pressmeddelande med länk till ett dokument med titeln Guidelines för attraktiv kollektivtrafik med fokus på modern spårväg. (Tryck gärna på Dokument ovanför själva pressmeddelandet.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav leifd » ons 24 jun, 2015 21:30

LÅ1 skrev:Intressant att studera dessa båda texter.

Ingenstans tar man upp åkkomforten, vad jag kan se, som normalt är betydligt bättre i en spårvagn.

En av Handelskammarens invändningar är att vissa korsningar är trånga och att spårvagnar skulle ta upp för stor plats. Antar att man menar vid högersväng. Hur väl stämmer det med verkligheten? Värsta korsningen på dagens 4:a är nog Hornsgatan/Rosenlundsgatan. Men även en dubbelledbuss måste ha svängutrymme. Och där beror det till viss del på hur föraren klarar av att framföra sitt fordon. Och hur lång är längsta delen utan led på en sådan buss jämfört med längsta oledade del på en spårvagn? Varierar förstås med olika fordon, men det är väl en av de saker som har betydelse för hur stort utrymme ett svängande fordon behöver?

När jag letade runt lite hittade jag följande pressmeddelande med länk till ett dokument med titeln Guidelines för attraktiv kollektivtrafik med fokus på modern spårväg. (Tryck gärna på Dokument ovanför själva pressmeddelandet.)


Tittar man på moderna ledade spårvagnar, så ser man ju lätt att korgdelar mellan olika leder, i de flesta fall är relativt korta.
Men en sak kan man vara helt säker på på när det gäller spårvagnar, men definitivt inte bussar...
Man vet på millimetern när (nåja) var en spårvagn kommer att ta plats i en kurva. För bussar, beror det helt o hållet på hur skicklig föraren är, eller inte är, hur mycket plats som behövs. :mrgreen:
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4165
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » ons 24 jun, 2015 22:53

Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav twr » tor 25 jun, 2015 1:36

Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.

Det är ju helt uppenbart att Handelskammaren är oseriösa. Frågan är väl hur mycket "folk" och "beslutsfattare" tror på vad de säger, och hur man kan förebygga att folk tror på deras lögner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5296
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav spårsnoken » tor 25 jun, 2015 7:25

Var det inte jag som föreslog att spårvagn på linje 4 skulle bli dubbelledade trådbussar från början i en tråd här på forumet för så där en 10 år sedan? Ser inte att Handelskammaren har uppmärksammat det....

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1649
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 8:01

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav BSB101 » tor 25 jun, 2015 8:23

Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.


Jag ser ingen skillnad på att hata spårvagnar och tro på att bussar är lösningen på allt kontra att hata bussar att tro på att spårvagnar är lösningen på allt. Allt för många som deltar i debatten verkar dock ha tagit någon av dessa två ståndpunkter till sitt hjärta.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Harald » tor 25 jun, 2015 8:29

BSB101 skrev:
Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.


Jag ser ingen skillnad på att hata spårvagnar och tro på att bussar är lösningen på allt kontra att hata bussar att tro på att spårvagnar är lösningen på allt. Allt för många som deltar i debatten verkar dock ha tagit någon av dessa två ståndpunkter till sitt hjärta.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har läst eller hört någon som förespråkar att all busstrafik ska läggas om till spårvagnstrafik. Men du kanske kan hjälpa mig att minnas. Kan du plocka fram ett sådant inlägg?
Harald
 
Inlägg: 7790
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav malas » tor 25 jun, 2015 8:38

spårsnoken skrev:Var det inte jag som föreslog att spårvagn på linje 4 skulle bli dubbelledade trådbussar från början i en tråd här på forumet för så där en 10 år sedan? Ser inte att Handelskammaren har uppmärksammat det....


Mycket bra tänkt som ett första steg mot spårvagn.
Om det blir som Volvo vill så blir det bara laddstationer vid ändhållplatserna och det gagnar inte övergången till spårvagn vilket trådbuss gör där overhead-infrastrukturen mer eller mindre redan är förberedd.
Den som vill ha mera spårvagn i Stockholm stödjer då naturligtvis övergången till trådbuss i ett första steg.
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:00

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Per Lind » tor 25 jun, 2015 9:46

Repeterar mitt inlägg i ämnet om 7'an till Centralen, vilket också passar här:

Claës Wersäll är Pressekreterare Trafik och Personal i landstinget för Moderaterna.
Förmodligen släkt på nära håll. Om fotona på nätet stämmer kan det vara mor-son -förhållande?
Kanske därför som M svängt i spårvagnsfrågan?
-Per


Skrev också ett inlägg i Ulos utskick:
Återigen en artikel som visar på okunnigheten.
* Tydligen tror många att det är färgen på spårvagnarna som gör den populär – därför målar man bussarna blå.
* Man tror också att det är elen som gör att bussen blir så mycket bättre än spårväg.
Det man missar är att bussar sliter väldigt mycket på gatorna varvid det blir gropigt och bussarna får en sämre gång. Se bara på flera experiment som gjorts i Europa med spårbussar – här bygger man om till dyra pengar.
Spårvagnen tar mindre plats i gaturummet därför att den har spår, den får en lugnare gång och den finns även närb den inte syns. En buss finns bara när man ser den men tack vare spåren ser alla att här kommer snart en spårvagn.
Hur trovärdig är rapporten? Inte ett dugg när beställaren heter Handelskammaren, lika lite som om Volvo eller Scania beställer en rapport som visar att buss är bäst.
Det har nyligen också sagts att spårväg är omodernt på grund av ålder men bussen och bussens teknik är minst lika gammal så ”modern” kan man knappast kalla den.
Rapporten konstaterar också att Linje 7 inte är någon succé? Vilka källor har man tagit den uppgiften ifrån? Linje 7 har mer resande än gamla busslinje 47, som den ersatte, och dessutom betydligt högre kundnöjdhet.
Redaktörns okunnighet i ämnet är skrämmande – är det samma låga kunskapsnivå i andra ämnen så är det än värre.


På ett av Ulos tidigare hatinlägg skrev jag följande svar:
Dyrt med spårväg?
Tyvärr verkar det som om ni gått på buss-lobbyns uppgifter om att spårväg är dyrt.
Det är precis tvärt om – buss är dyrt i längden på tunga linjer.
Spårväg kostar mer i anläggande, det är sant, men skall vi vara riktigt ärliga kostar bussen en massa pengar som inte direkt syns. Slitaget på gator blir betydligt större varvid underhållet kostar stora pengar. Skall man bygga BRT (Bus Rapid Transit) behövs samma underbyggnad som för en spårväg för att få en stabil gata att köra på, ändå slits den betydligt mer än spårväg varvid dyra reparationer tillkommer. Ledningar måste flyttas, precis som för spårvägen. En BRT-anläggning kostar lika mycket som för en spårväg. Med buss behövs en bredare gata för bussens vingelmån – vilket inte behövs för en spårväg. Spåret håller den på plats. Kostnadsskillnaden för BRT och spårväg är småpengar, i detta sammanhang, för kontaktledning och spår, men bussens bredare gata gör att merkostnaden blir liten.
I spårvägssammanhang lägger man in kostnad för spårvagnar och depå samt flyttning av ledningar vilket man inte gör vid busskalkyler. Flyttning av ledningar borde egentligen inte drabba spårvägen då Kommunen gratis får gamla ledningar utbytta mot nya.
De stora BRT-föregångarna i främst Sydamerika har redan tröttnat på kostnadsutveckligen för buss och ersätter BRT-systemen nu med spårväg.
En buss är billigare i inköp än en spårvagn, det är helt sant, men är man ärlig och räknar på hela spårvagnens livslängd blir den inte dyrare:
En ledbuss tar ca 100 passagerare, en enkel spårvagn 200 passagerare. En dubbel spårvagn tar 400 passagerare.
För att en buss skall klara 400 passagerare åtgår alltså 4 bussar. Det behövs då 4 förare vilket är en stor del av kostnaden för trafiken, spårvagnen 1 förare.
En buss lever runt 10 år, en spårvagn i 40 år.
Det betyder att man måste köpa 2 bussar för kapaciteten x 4 bussar för livslängden = 8 bussar är lika med 1 spårvagn.
En busslinje kan man enkelt lägga om men en spårväg ligger där den ligger varvid man visar att man tror på området varvid husägare också vågar satsa på nybyggnad och uppsnyggning av området. För att uppnå detta med bussen måste man satsa på tung BRT men som sagts ovan så är vinsten minimal på anläggningens levnadstid.
En BRT-anläggning kräver tunga barriärer som avskiljer och blir en mur i staden och förfular stadsmiljön.
Spårvägen integreras på ett helt annat sätt och ger en grön stad vilket aldrig bussen kan ge.
Spår i gräs är väldigt vanligt utomlands. Enkel kontaktledning med snygga och rätt placerade stolpar smälter in i stadsmiljön.
Handelskammaren brukar påstå att det inte finns plats för spårvagn på dom överfulla gatorna, särskilt aggressiva var man när Linje 7 skulle dras fram till Sergels Torg. Sanningen blev nog inte som väntat – totalt kaos – utan precis tvärt om. Succé med ökat antal resenärer gentemot den ersatta busslinje 47. Det försvann en väldigt massa bussar varvid det blev mer plats för gående, cyklister och bilar efter att 7’an kommit på plats. En buss tar betydligt mer plats i gatumiljön än en spårvagn då ingen vingelmån behövs. En spårvagn ser man var den är – spåren i gatan – men en buss kan vingla precis överallt och ger osäkerhet.
Det är väldigt svårt att få en bilist att åka buss. Med bilen åker man samma väg som bussen men snabbare och på tider man själv vill.
Med spårvagn är det annorlunda. Här kommer bilisterna då man åker bekvämare och snabbare än i den egna bilen. Spårvagnen vinglar och guppar inte som bussen. Den går stabilt.
I alla spårvägssystem som öppnats i världen har prognoserna för passagerartillströmning vida överträffats långt innan tänkt datum.
Det pratas nu om batteribussar och trådbussar vilka fortfarande är en buss med alla dess negativa egenskaper. De passar bra på de trafiksvaga linjerna där spårväg har för stor kapacitet.
I Stockholm har vi tunnelbana och det jämförs ofta mellan spårväg och tunnelbana. Det är helt fel! Tunnelbana är väldigt bra för de stora och långa flödena mellan förort och centrum. I centrum tar spårvagnen över på de stora, tunga, linjerna medan bussen tar hand om de trafiksvaga. Rätt trafikslag för rätt uppgift alltså.
När man jämför tiden för en resa från hållplats A till hållplats B räcker det inte att utgå från vagnens avgångstid från plattform utan man bör ta med i beräkningen tiden från gatan ned till tunnelbanans plattform och åter upp på gatan. Skall man bara åka en hållplats tar tunnelbanan för lång tid, trots att transporten under jord är snabbare. Då är alternativet buss eller spårvagn bättre.
Man skall inte heller vara rädd för paralelltrafik ovan och under jord då de har olika uppgifter såsom långväga och kortväga resande.
Tunnelbana är väldigt populär i Stockholm men betänker man vad det kostar så ser man ganska snabbt att man får betydligt mer för pengarna om man bygger spårväg.
I USA och Frankrike var spårvägen nästan utrotad i början av 1970-talet. Bara ett fåtal städer hade sina linjer kvar. Amerikanska buss- och däcktillverkare köpte upp spårvägar och ersatte dom med universallösningen Buss som var så mycket billigare än spårväg.
På 1980-talet började man både i USA och Frankrike upptäcka att spårväg var billigare och bättre än buss på många linjer varvid man åter började bygga spårväg med buss som matare till spårvägen.
Det finns idag ett 50-tal nyöppnade system i dessa två länder och nya öppnas varje halvår. T.o.m. i världens största bilstad, Los Angeles, som en gång i världen hade världens största spårvägssystem har idag byggt ett flertal nya linjer och fortsätter utvecklingen.
Spårväg är modernt, tar liten plats och ger stor nyttofaktor samt moderniserar gaturummet på ett sätt som buss aldrig kan göra, vad man än kallar den.


-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2244
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » tor 25 jun, 2015 15:25

BSB101 skrev:
Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.


Jag ser ingen skillnad på att hata spårvagnar och tro på att bussar är lösningen på allt kontra att hata bussar att tro på att spårvagnar är lösningen på allt. Allt för många som deltar i debatten verkar dock ha tagit någon av dessa två ståndpunkter till sitt hjärta.


Det är ingen skillnad.

Men kan du ge ett exempel på en organisation, representant för eller en offentlig person som hatar bussar och förespråkar spårvägar?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav twr » tor 25 jun, 2015 15:41

Odd skrev:
BSB101 skrev:
Odd skrev:Stockholms handelskammare har ett välkänt förflutet som spårvägshatare. Exakta ursprunget till detta är väl inte helt klart, men bara det att man faktiskt lägger så mycket energi på att hata och misskreditera spårvägar visar ju lite på hur oseriösa de faktiskt är. Om Stockholms handelskammare skulle vara en seriös organisation så skulle de i stället komma med konkreta förslag att utveckla staden och dess kollektivtrafik i stället för att hata, hata och hata.


Jag ser ingen skillnad på att hata spårvagnar och tro på att bussar är lösningen på allt kontra att hata bussar att tro på att spårvagnar är lösningen på allt. Allt för många som deltar i debatten verkar dock ha tagit någon av dessa två ståndpunkter till sitt hjärta.


Det är ingen skillnad.

Men kan du ge ett exempel på en organisation, representant för eller en offentlig person som hatar bussar och förespråkar spårvägar?

Spårväg är unikt i att ha mycket entusiastiska anhängare som ibland lite okritiskt förespråkar spårväg lite överallt. Men i de flesta fall tycker entusiasterna ganska bra om buss och tunnelbana också.

Men sedan är spårväg också unikt i att det finns mycket högljudda motståndare som är emot spårväg i nästan alla sammanhang. Åtminstone vissa av dessa drar sig inte för rena lögner för att stödja sin sak. Denna typ av motstånd tror jag aldrig att buss eller tunnelbana råkar ut för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5296
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav LÅ1 » tor 25 jun, 2015 16:39

När regionala SVT-nyheterna presenterade Handelskammarens rapport i går så avslutade man med att redovisa Spårvagnsstädernas kritik av rapporten.
Här i textform.

Även Infrastrukturnyheter.se redovisar kritiken.

Och många fler som först rapporterat om Handelskammarens utspel rapporterar sedan om Spårvagnsstädernas kritik. T.ex. Dagenstransport.se. Först om rapporten och sedan kritiken.

Men SvD, Expressen och Aftonbladet verkar inte ha skrivit om detta alls.

Sedan kan man ju undra varför Handelskammaren inte går i svaromål mot kritiken. Eller har någon hört/läst ett ord från dem i ämnet efter att Spårvagnsstädernas redovisade alla felaktigheter de ansåg fanns i rapporten?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Per Lind » tor 25 jun, 2015 17:42

Det skulle vara välödigt intressant att få veta hur mötet gick till.
Ställdes frågor till panelen, vilken modererades av Ulo Maasing.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2244
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav HSS F2 » fre 26 jun, 2015 11:14

Med tanke på hur konservativt man ser på busstrafiken i Stockholm har jag lite svårt att se ett ElectriCity-liknande projekt där för närvarande. Jag syftar då på ett sofistikerat elbussystem med högkvalitativa hållplatser, reserverade körfält (inga cyklister i bussfilerna!), inomhushållplatser där det passar o.s.v. Likaså har jag lite svårt att tänka mig en VanHool ExquiCity rulla fram på reserverat körfält i Stockholm på linjer med 20-25 km/h medelhastighet, påstigning genom alla dörrar och snabb effektiv drift.

Fortfarande uppfattar jag det som att bussförespråkandet i staden handlar om status quo: d.v.s fortsätt med samma trafikupplägg som idag. Påstigning genom framdörren och mycket måttliga framkomlighetsåtgärder eftersom det är "billigt".

Handelskammaren borde nog inse att skall de ha någon form av trovärdighet får de allt förespråka ett bussystem i stil med Mettis eller MalmöExpressen snarare än att förtvivlat motargumentera spårväg med alla möjliga argument. Något säger mig att grundbulten i gnällandet heter framkomlighet, d.v.s det är det där med att ta utrymme från bilarna som ligger i bakgrunden. Ett fullt uppgraderat bussystem är ju lika "dåligt" för bilen (om inte värre) än spårväg....

Skall man få riktigt bra ordning behöver Stockholm ett "Projekt 20" (medelhastighet 20 km/h för röda bussar) och "Projekt 25" (medelhastighet 25 km/h) för blå bussar och spårvägslinjer. Det kräver prioritering men skulle samtidigt reducera kostnaderna för trafiken rejält eftersom varje fordon och förare kan transportera mer folk på samma tidsenhet jämfört med att lunka fram i 12-13 km/h som rapporterats för bl.a 4an.
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 22:10

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav twr » fre 26 jun, 2015 14:30

HSS F2 skrev:Fortfarande uppfattar jag det som att bussförespråkandet i staden handlar om status quo: d.v.s fortsätt med samma trafikupplägg som idag. Påstigning genom framdörren och mycket måttliga framkomlighetsåtgärder eftersom det är "billigt".

Det handlar naturligtvis om att ta tillvara bilismens intressen. Inte bryr sig Handelskammaren om kollektivtrafik egentligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5296
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Thomas Lange » fre 26 jun, 2015 17:49

Här är Spårvagnsstädernas slutreplik till Handelskammaren:
http://www.sparvagnsstaderna.se/pressrum/slutreplik-elbussrapport
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2066
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Odd » fre 26 jun, 2015 18:37

Bra skrivet. Tyvärr kommer det inte att hjälpa då SHK redan har gått i baklås i frågan och inte har förmåga att ta sig ur sina tidigare ståndpunkter, även om de själva och de företag som de representerar skulle tjäna på det. Det enda sättet de kan ta sig ur sin inslagna spårvägshatlinje är nog tyvärr att de byter regim inom organisationen och inte ens det tror jag de är kapabla att göra.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Handelskammarens elbussutredning

Inläggav Lars Ödlund » lör 27 jun, 2015 20:24

Är det troligt att man med hänsyn till säkerheten kommer att kunna framföra ett 75 m långt spårvagnståg inom tullarna med enbart föraren som bemanning?

I tunnelbanan har man monitorer på stationer i kurva för att kunna övervaka dörrarna, 75 m är som 4 ledbussar.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst