Linje 67 - med ledbuss...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Linje 67 - med ledbuss...

Inläggav Thomas Lange » lör 27 jun, 2015 16:19

Till Jarlaplan vill jag minnas ...
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav mamma Ulla » lör 27 jun, 2015 17:10

Och 603 och 604 gick ju med Büssing.

Med fungerande ytterhögtalare. Som sa till oss att sluta busa i skogen en gång. Som liten ligist blev man rätt paff av att en passerande büss kunde prata.
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla

Inläggav Harald » lör 27 jun, 2015 20:56

Harald

Inläggav Lars Ödlund » lör 27 jun, 2015 21:38

daniel_s skrev:603 var numret på Lappislinjen på den tiden. Den gick väl dessutom ut från Åkerbygaraget eller något i den stilen så det var nog i någon mening logiskt. Men sen tyckte nån att man skulle tillämpa någon annan logik och då blev det 151. Alla stockholmare tog omedelbart fram sina anteckningsblock och noterade den "nya" logiken, eller hur. :roll:

Hur som helst så kan vi ju konstatera att 67:an har blivit populär bland resenärerna och att Keolis därmed snor verifierade betalande trafikanter från AB SS. Bidragande till detta är väl att reseplaneraren tenderar att konstruera resor med 67:an som nu sett ur ett renodlat PubTrans-perspektiv kanske har bättre bytespunkter till tunnelbanan än spårvagnen. Att det ur ett verklighetsperspektiv är en sanning med modifikation är en annan sak :mrgreen:

613 var samtida med 603 men gick Universitetet-Roslagstull, den upphörde någon gång 1986? när trafikuppgiften övertogs av Vaxholmsbussarna.
Lars Ödlund

Inläggav Kantorn » sön 28 jun, 2015 8:41

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:603 var numret på Lappislinjen på den tiden. Den gick väl dessutom ut från Åkerbygaraget eller något i den stilen så det var nog i någon mening logiskt. Men sen tyckte nån att man skulle tillämpa någon annan logik och då blev det 151. Alla stockholmare tog omedelbart fram sina anteckningsblock och noterade den "nya" logiken, eller hur. :roll:

Hur som helst så kan vi ju konstatera att 67:an har blivit populär bland resenärerna och att Keolis därmed snor verifierade betalande trafikanter från AB SS. Bidragande till detta är väl att reseplaneraren tenderar att konstruera resor med 67:an som nu sett ur ett renodlat PubTrans-perspektiv kanske har bättre bytespunkter till tunnelbanan än spårvagnen. Att det ur ett verklighetsperspektiv är en sanning med modifikation är en annan sak :mrgreen:

613 var samtida med 603 men gick Universitetet-Roslagstull, den upphörde någon gång 1986? när trafikuppgiften övertogs av Vaxholmsbussarna.

Då var det 613 jag tänkte på i alla fall. Se där!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav C12C3C3C12 » sön 28 jun, 2015 18:04

Jag står gärna till tjänst med att röra till det ytterligare, på SJ-tiden utgick bussarna till Roslagen från Jarlaplan, eftersom spårvagn L6 var gränsen för SS-trafiken vid Roslagstull fick man köpa tillägg på klippkortet som gällde till Bergianska/Lappkärsberget eftersom dom låg inom Stockholms stad. Linje 603/604 utgick ett tag från Sveavägen/Handelshögskolan, för övrigt trafiksattes linjerna med Büssing från Hornsbergsgaraget.
C12C3C3C12

Inläggav Harald » mån 29 jun, 2015 9:29

C12C3C3C12 skrev:på SJ-tiden utgick bussarna till Roslagen från Jarlaplan

Inte alla. Före 1959 var det SLO (dotterbolag till SRJ) som körde linjerna som gick Roslagsvägen ut från stan. När SRJ införlivades med SJ 1959 blev de till SJ Biltrafiks Enebybergslinjer. De hade tre ändstationer i Stockholm. Linjerna 3 och 4 hade ändstation vid Engelbrektsplan. När SJ införde tresiffriga nummer för linjerna runt Stockholm blev de 603 och 604. 1971 flyttades linje 603 till Sveavägen och linje 604 lades ned.
Harald

Inläggav twr » mån 29 jun, 2015 13:09

Some skrev:Nu är länken klar och Lindingöundantaget försvinner helt naturligt. Frågan är vad som kommer att ske vid Universitetet.

Det undrar jag också. Ingen verkar veta. Man borde kunna köra från Essingeleden till Danderyd helt utanför zonen, och från Roslagstull till Frescati helt innanför. Men det går inte ihop, för det är samma väg!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 29 jun, 2015 13:11

SouthernCross88au skrev:Åkte 67:an imorse och den var proppfull i praktiken från Östra station. Barnvagnar i dörrarna och folk som inte kom med. Ganska många turister från hotellet i Frösundavik också. Jag ser redan ett behov för utökad trafik.

Tänk, med en spårväg kan vi ersätta både busslinjen och den planerade tunnelbanan Odenplan - Arenastaden! På köpet har vi byggt ut en tredjedel av linje 4 och kopplat ihop Spårväg City och Tvärbanan!

Se även denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=37872
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Torbjörn » mån 29 jun, 2015 13:45

Hej!
Jag kördet buss extra i Hornberg på 70-talet och jag var en av de få som var utbildade att på köra 603 och 604 vilket innebar att jag ofta fick dessa tjänster. Bägge linjerna utgick från Humlegården och Lidingöbanans gamla ändhållplats. Vi hade personalrum i Lidingöbanas gamla "stationshus" där det alltid fanns gott fikabröd. Och det var, som sagt, Büssing som trafikerade. I lågtrafik ersattes ersattes 603 med att 604 gjorde en extrasväng till Ekhagen och den lite trånga vändplanen.

Torbjörn J
Torbjörn

Inläggav Harald » mån 29 jun, 2015 14:59

twr skrev:
Some skrev:Nu är länken klar och Lindingöundantaget försvinner helt naturligt. Frågan är vad som kommer att ske vid Universitetet.

Det undrar jag också. Ingen verkar veta. Man borde kunna köra från Essingeleden till Danderyd helt utanför zonen, och från Roslagstull till Frescati helt innanför. Men det går inte ihop, för det är samma väg!

Transportstyrelsen vet: https://www.transportstyrelsen.se/globa ... er2015.pdf

Såvitt jag kan se så är det olika vägar (om man vill undvika skatt). Från Essingeleden till Danderyd kör man via Norra länken och så kommer man ut på Roslagsvägen vid Universitetet. Man kan ju för den delen även köra via Järva krog. Från Roslagstull till Frescati kör man Roslagsvägen till Universitetet och sedan Frescativägen.
Harald

Inläggav twr » mån 29 jun, 2015 17:12

Harald skrev:
twr skrev:

Såvitt jag kan se så är det olika vägar (om man vill undvika skatt). Från Essingeleden till Danderyd kör man via Norra länken och så kommer man ut på Roslagsvägen vid Universitetet. Man kan ju för den delen även köra via Järva krog. Från Roslagstull till Frescati kör man Roslagsvägen till Universitetet och sedan Frescativägen.

Där ser man! Det förklarar ju saken! Tack för länken!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » mån 29 jun, 2015 21:07

Harald skrev:
twr skrev:

En helknäpp lösning som innebär femtioelva portaler, en massa trafik på Frescativägen (inkl lastbilar som svänger höger på flera ställen i typ stans mest becyklade område) och smitmöjligheter som behöver byggas bort. Med en "lokal lidingöregel" hade man klarat sig på fyra portaler och sluppit trafiken på lokalgatan.
daniel_s

Föregående

Återgå till Bussar