Linje 50 - med blåbuss...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » lör 20 jun, 2015 19:44

Jag märkte idag att nya linje 50 körs med blåbuss. Jag hörde att den skulle köras med dessa vid ett tillfälle, sedan sa någon att de inte fick det pga att den inte är en stomlinje. Jag tycker däremot att det är bra eftersom tanken är att den skall vara en stomlinje så småningom.

Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » lör 20 jun, 2015 22:20

SouthernCross88au skrev:Jag märkte idag att nya linje 50 körs med blåbuss. Jag hörde att den skulle köras med dessa vid ett tillfälle, sedan sa någon att de inte fick det pga att den inte är en stomlinje. Jag tycker däremot att det är bra eftersom tanken är att den skall vara en stomlinje så småningom.

Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.


Tja, enligt SL:s regler får man inte köra med blåa bussar, såvida man inte fått dispens. Märkligt att man fått det här. Men problemet är ju att den inte uppfyller SL:s krav på turtäthet för att få kallas stomlinje. 20-minuters trafik dagtid på vardagar är ju sämre än många matarbussar i förorten. Dessutom ska det vara en tvärförbindelse, vilket denna linje väl inte heller kan sägas kvalificera sig för. Det är ju bara förvirrande att kalla en buss som kommer fastna i köer och ha dålig turtäthet för stomlinje.

Frågan är väl snarare om man ska ha stomlinjer i stadstrafik. De flesta städerna har ju skrotat den tanken idag. Ett koncept med huvudlinjer vore nog bättre av flera skäl.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » lör 20 jun, 2015 23:26

Sedan körs förresten 94:an med blåa ledbussar ofta även fast den inte är en stomlinje. Jag vet att den är identisk med 4:an men varför inte bara kalla den för 4:an och säga att den går hela natten istället. Inte så jättelogiskt!
SouthernCross88au
 
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav hej » sön 21 jun, 2015 2:35

Linje 50 mellan Kallebäck och Frölunda har väl alltid körts med blåa bussar...
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » sön 21 jun, 2015 7:32

SouthernCross88au skrev:Sedan körs förresten 94:an med blåa ledbussar ofta även fast den inte är en stomlinje. Jag vet att den är identisk med 4:an men varför inte bara kalla den för 4:an och säga att den går hela natten istället. Inte så jättelogiskt!


Ja, precis. Men det är ju samma linje som 4:an och där är det logiskt att ge dispens. Dock är det ologiskt att ge den ett nattnummer när det är samma sträckning. Det har man ju inte exempelvis på 160.

Allt fler storstäder har ju nu också skrotat särskilda nummerserier för nattbussar. I Köpenhamn går ju A-linjerna dygnet runt och i många andra städer använder man suffix eller prefix om det är en alternativ sträckning. 91 skulle alltså heta N1, fyran skulle kunna ha samma nummer dygnet runt och istället för nya 93, skulle den heta N53.

En stomlinje i innerstaden/radiell sträckning bör ju också ha så pass högt resandeunderlag att man kan ha samma sträckning och trafik dygnet runt.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » sön 21 jun, 2015 12:13

Jag åkte just linje 50, vilken lång linje! Skulle egentligen kunna vara en stomlinje/huvudlinje med tanke på att den trafikerar stråk med många resenärer. Alla stomlinjer går inte lika ofta heller. Det kanske är dags att tänka om det här med att alla stomlinjer måste gå med en viss intervall. 4:an har högst turtäthet. 3:an har ibland 12-minuterstrafik på sommarens helgkvällar jämfört med de andra tre som har 10-minuterstrafik eller oftare.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » sön 21 jun, 2015 15:03

SouthernCross88au skrev:Jag åkte just linje 50, vilken lång linje! Skulle egentligen kunna vara en stomlinje/huvudlinje med tanke på att den trafikerar stråk med många resenärer. Alla stomlinjer går inte lika ofta heller. Det kanske är dags att tänka om det här med att alla stomlinjer måste gå med en viss intervall. 4:an har högst turtäthet. 3:an har ibland 12-minuterstrafik på sommarens helgkvällar jämfört med de andra tre som har 10-minuterstrafik eller oftare.


Sl har ju riktlinjer för det där. Man kan naturligtvis låta ett antal slumpmässiga linjer bli stomlinjer, men till vilken nytta?
20-minuterstrafik dagtid är inte stomlinjetrafik i huvudstaden. Nästan alla andra linjer har ju högre turtäthet. Nu är ju sträckan Lappkärrsberget till Centralen rätt bra för stomlinje - men egentligen uppfyllde väl gamla 40 kravet bättre? Att man införde 70 var ju mest för att man inte ville ha ledbussar vid Ekhagstorget. Kanske skulle den utgå från Liljeholmen istället för Reimersholme dock, då hade man fått en snabb tvärförbindelse. kunde förstås också gå direkt sträckan Fridhemsplan-Odenplan som 4:an.

Det stora problemet är dock sträckan Hornsberg-centralstation som fått en dålig lösning. Det går nästan dubbelt så fort att åka 59:an på sträckan än 50. På sträckan fram till Scheelegatan går ju 54 en genare väg till centralstation. Vid Kungsholms torg finns tunnelbanan till Centralen. Men resenärer från/till stadshuset får väl dock en direktförbindelse till centralen med 50...

Nu är jag inget emot linje 50, men den borde nog gå Flemminggatan istället om det ska vara ngn vits, vilket kanske dock gör det svårt med kopplingen till Universitetet. Universitetslinjen borde i sådana fall gå som gamla 40 alternativt att man hittar en koppling till en södergående linje efter Centralen. Man borde gå tillbaka till "ritbordet" helt enkelt.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Verspieder » sön 21 jun, 2015 22:33

Samma debatt om samma linje, i grannforumet:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 871.0.html
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav daniel_s » lör 27 jun, 2015 12:14

Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (118.45 KiB) Visad 2043 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 11035
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars Ödlund » lör 27 jun, 2015 20:34

daniel_s skrev:Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?

Är det något hinder i början på hpl området som hindrar bussen att stanna intill kantstenen? En annan hpl kanske?
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav daniel_s » lör 27 jun, 2015 20:46

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?

Är det något hinder i början på hpl området som hindrar bussen att stanna intill kantstenen? En annan hpl kanske?


Nja, vändplanen tar slut där och så är det tunnelbanans biljetthall. Så även om man tar ut 180-graderssvängen maximalt blir det en ordentlig vinkel på "släpet".
daniel_s
 
Inlägg: 11035
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Inge » lör 27 jun, 2015 22:06

Tidigare användes hållplatsen av bussar som kom från andra sidan Roslagsvägen dvs bsusar norrifrån. Minns inte säkert om det var (södergående) buss 40 eller vändande buss 540, på den tiden ledbuss, som använde det läget, tror dock det senare alltså att hållplatsläget användes av ledbuss redan då, men oavsett kom man bättre intill kanten från det hållet. Nordgående buss 40 stannade uppe på bron. Refugerna byggdes om i början av 90-talet då hållplatsen utanför Naturhistoriska tillkom och man ledde om linjerna så att de passerade där. Dvs via lokalgatan. Tidigare gick endast södergående buss 40 på lokalgatan och då endast från Universitetet norra till Universitetet södra. Det gjorde att man kom in mot hållplatserna i 90° istället för 180°. Endast lägena med nosen mot norr fanns/användes.

Dock skulle just nordgående linje 50 fortfarande kunna stanna på bron, men då på lokalgatan, så det är ju enkelt fixat om man vill.



PS Har just återfunnit mitt lösenord till forumet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav twr » ons 01 jul, 2015 19:24

SouthernCross88au skrev:Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.

Varför det? Du ger inget skäl till varför det skulle betraktas som en stomlinje?

Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade. Inget en operatör slänger ihop lite på känsla. Framtida stomlinjer är identifierade i Stomnätsplanen. Stomlinje 5 ska gå Liljeholmen - Hagastaden (ungefär som nuvarande linje 77), medan stomlinje 6 kommer att införas ganska snart, på sträckan Hagastaden - Ropsten (ungefär som nuvarande linje 73). På sikt är den tänkt att gå Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Hagastaden - Ropsten.

Stomlinje 1, 2, 3, 4 och 7 finns redan som bekant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5252
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav LÅ1 » ons 06 dec, 2017 19:30

twr skrev:
SouthernCross88au skrev:Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.

Varför det? Du ger inget skäl till varför det skulle betraktas som en stomlinje?

Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade. Inget en operatör slänger ihop lite på känsla. Framtida stomlinjer är identifierade i Stomnätsplanen. Stomlinje 5 ska gå Liljeholmen - Hagastaden (ungefär som nuvarande linje 77), medan stomlinje 6 kommer att införas ganska snart, på sträckan Hagastaden - Ropsten (ungefär som nuvarande linje 73). På sikt är den tänkt att gå Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Hagastaden - Ropsten.

Stomlinje 1, 2, 3, 4 och 7 finns redan som bekant.

Enligt faktarutan i en artikel om stomlinje 6, som startar på söndag (2017-12-10), så är linjenumret 5 reserverat för en ny stomlinje som ska ersätta linje 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).
Stockholmdirekt: "Premiär för Stockholms nya stombusslinje". Har man tänkt om om linje 5 eller har Stockholmdirekt fel?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » ons 06 dec, 2017 21:19

LÅ1 skrev:
twr skrev:
SouthernCross88au skrev:Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.

Varför det? Du ger inget skäl till varför det skulle betraktas som en stomlinje?

Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade. Inget en operatör slänger ihop lite på känsla. Framtida stomlinjer är identifierade i Stomnätsplanen. Stomlinje 5 ska gå Liljeholmen - Hagastaden (ungefär som nuvarande linje 77), medan stomlinje 6 kommer att införas ganska snart, på sträckan Hagastaden - Ropsten (ungefär som nuvarande linje 73). På sikt är den tänkt att gå Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Hagastaden - Ropsten.

Stomlinje 1, 2, 3, 4 och 7 finns redan som bekant.

Enligt faktarutan i en artikel om stomlinje 6, som startar på söndag (2017-12-10), så är linjenumret 5 reserverat för en ny stomlinje som ska ersätta linje 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).
Stockholmdirekt: "Premiär för Stockholms nya stombusslinje". Har man tänkt om om linje 5 eller har Stockholmdirekt fel?


Linje 5 är reserverat för stomlinjen mellan Liljeholmen och Karolinska. Nu finns det krafter som vill göra 50 till stomlinje. Eller har i alla fall funnits hos Keolis, men även där måste man ju inse att linjesträckningen inte är optimal. Ska man locka resenärer från Hornsbergsområdet så ska man ju inte ha en linje till Hantverkargatan och som sedan går i en kringelkrok till Odenplan....Och nuförtiden kör man ju bara halverad turtäthet på den sträckan. Är nog tveksam till att man vill köra tätare (hälten av intäkterna är ju från VBP).

Hur mycket Keolis dock lyckats sälja in idén hos SL är väl oklart. Den finns ju dock inte med i stomlinjestrategin, och innan den gör det, lär det i vilket fall knappast vara aktuellt.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Inge » ons 06 dec, 2017 22:34

LÅ1 skrev:
twr skrev:
SouthernCross88au skrev:Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.

Varför det? Du ger inget skäl till varför det skulle betraktas som en stomlinje?

Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade. Inget en operatör slänger ihop lite på känsla. Framtida stomlinjer är identifierade i Stomnätsplanen. Stomlinje 5 ska gå Liljeholmen - Hagastaden (ungefär som nuvarande linje 77), medan stomlinje 6 kommer att införas ganska snart, på sträckan Hagastaden - Ropsten (ungefär som nuvarande linje 73). På sikt är den tänkt att gå Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Hagastaden - Ropsten.

Stomlinje 1, 2, 3, 4 och 7 finns redan som bekant.

Enligt faktarutan i en artikel om stomlinje 6, som startar på söndag (2017-12-10), så är linjenumret 5 reserverat för en ny stomlinje som ska ersätta linje 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).
Stockholmdirekt: "Premiär för Stockholms nya stombusslinje". Har man tänkt om om linje 5 eller har Stockholmdirekt fel?


Artikeln handlar ju mest om linje 73. Linje 73 inleder sin trafik 1934 som ett nytt nummer för den till Frihamnen 1929 förlängda linje 52.

1936 öppnas den nu aktuella linjen genom att Kungsholmsänden kastas om till Hjorthagen. Linjen går alltså Hjorthagen-Värtan via stan.

1940 stängs linjen på grund av kriget. Delvis ersätts den med trådbuss. I övrigt hänvisas resenärerna till spårvagnarna.

1946 återuppnar linjen. Men nu mellan Hjorthagen och Hammarbyhamnen.

1957 Ersätts den dock av en ny variant av linje 52 som istället går via Birger Karlsgatan till Hjorthagen. Linje 73 får sträckningen Frihamnen-Hammarbyhamnen.

1967 Växlar 52 och 55 sträckning i norr. 52:an flyttar till Sveavägen och 55:an till Birger Jarlsgatan och Hjorthagen. En ny linje 43 övertar sträckan via Malmskillnadsgatan respektive Regeringsgatan. Även 73:ans sträckning till Hammarbyhamnen övertas av linje 55.

Men någon ny linje mellan Hjorthagen och Vasastan blir det inte förrän med nyexploatering på Gärdet/Djurgården och då väljer man det traditionsbundna numret 73.

På Gärdet/Djurgården som byggts ut sent, har 73:an liksom de förlängda/flyttade linje 52 och 55 alltid varit någon form av huvidlinjer. I övrigt var och är ju 52:an och 55:an kvarterslinjer som kompletterar spårtrafiken.

Ur det perspektivet är det inte anmärkningsvärt att 73:an blir stombussifierad, även om det är märkligt att det sker före både linje 50 och 55 (Hjorthagsdelen).

Det är också en märklig sträckning med tanke på den kommande tunnelbanan till Karolinska, men kanske kan man dra om västra änden till Liljeholmen då tunnelbanan öppnar? Då förblir dessutom nummer 5 ledigt.

Ett par andra idéer för 55 och 50 som jag har, är om man kunde slänga om linje 2 till Hjorthagen från Norrmalmstorg och linje 3 till Lappis via -St:Eriksplan- Vanadisplan-Universitetet- när tunnelbanan till Karoliniska öppnar?

Då behöver man ingen linje 5, men det blir officiell stombuss till Lappis, 3:an.
Senast redigerad av Inge ons 06 dec, 2017 23:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Enceladus » ons 06 dec, 2017 23:14

twr skrev:Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade.


Jag undrar om linje 5 hinner att införas innan den kortas av som linje 2 och 3. Det verkar hursomhelst som att långsiktigheten inte längre ingår i konceptet.

LÅ1 skrev:Enligt faktarutan i en artikel om stomlinje 6, som startar på söndag (2017-12-10), så är linjenumret 5 reserverat för en ny stomlinje som ska ersätta linje 50 (Hornsberg – Stora Lappkärrsberget).
Stockholmdirekt: "Premiär för Stockholms nya stombusslinje". Har man tänkt om om linje 5 eller har Stockholmdirekt fel?


Det finns för närvarande inga konkreta planer på att göra linje 50 till en stomlinje (trots att den har högre turtäthet än både linje 5 och 6). Linje 5, d.v.s. dagens linje 77, finns däremot med i stomnätsplanen. Denna plan har dock ännu inte blivit ordentligt uppdaterad efter Sverigeförhandlingen (bland annat diskuteras en spårvägsgren till "Årstafältet Syd"). Det är möjligt att linje 5 blir av, men det är också möjligt att den skrotas, får en annan sträckning eller blir kortlivad. Än så länge finns inget beslut. Förhoppningsvis har den som har dragit detta streck på kartan varit i Liljeholmen och sett hur bussterminalen är utformad.
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » tor 07 dec, 2017 7:10

Enceladus skrev:
Det finns för närvarande inga konkreta planer på att göra linje 50 till en stomlinje (trots att den har högre turtäthet än både linje 5 och 6). Linje 5, d.v.s. dagens linje 77, finns däremot med i stomnätsplanen. Denna plan har dock ännu inte blivit ordentligt uppdaterad efter Sverigeförhandlingen (bland annat diskuteras en spårvägsgren till "Årstafältet Syd"). Det är möjligt att linje 5 blir av, men det är också möjligt att den skrotas, får en annan sträckning eller blir kortlivad. Än så länge finns inget beslut. Förhoppningsvis har den som har dragit detta streck på kartan varit i Liljeholmen och sett hur bussterminalen är utformad.


Fast nu har ju linje 50 kvartstrafik på en del av sträckan och inte någon vidare hög turtäthet på kvällstid, så den uppfyller ju inte kraven på stomlinje. Men linje 6 ska ju utökas är tanken. Sedan skulle man ju i konsekvensens namn har väntat på att döpa den till stomlinje till dess den fick den standarden. Antar att det är förhandlingarna med Keolis som strandat i detta och att beslutet då redan var fattat.

Man kan ju inte tänka turtätheten på 77 idag, den är ju helt irrelevant, då linje 3 i sådana fall har försvunnit när linje 5 införts. Sedan är det en annan sak hur mycket tunnelbanan tar etc. Om Liljeholmen är en dålig ändhållplats eller inte kan ju diskuteras. Men som jag skrivit tidigare - men det finns mål/startpunkter där den ändå skulle göra nytta. Svårt att hitta några andra lämpliga ändstationer i närheten. Fridhemsplan är ju ganska dum att vända på och på Södermalm är det ju ännu svårare att hitta något bra ställe att vända på. Ett förslag skulle ju kunna vara Södersjukhuset i och för sig, som då skulle få en tydlig förbindelse även från Södra station och västra Södermalm/Kungsholmen.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst