Linje 50 - med blåbuss...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » lör 20 jun, 2015 20:44

Jag märkte idag att nya linje 50 körs med blåbuss. Jag hörde att den skulle köras med dessa vid ett tillfälle, sedan sa någon att de inte fick det pga att den inte är en stomlinje. Jag tycker däremot att det är bra eftersom tanken är att den skall vara en stomlinje så småningom.

Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 268
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 21:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » lör 20 jun, 2015 23:20

SouthernCross88au skrev:Jag märkte idag att nya linje 50 körs med blåbuss. Jag hörde att den skulle köras med dessa vid ett tillfälle, sedan sa någon att de inte fick det pga att den inte är en stomlinje. Jag tycker däremot att det är bra eftersom tanken är att den skall vara en stomlinje så småningom.

Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.


Tja, enligt SL:s regler får man inte köra med blåa bussar, såvida man inte fått dispens. Märkligt att man fått det här. Men problemet är ju att den inte uppfyller SL:s krav på turtäthet för att få kallas stomlinje. 20-minuters trafik dagtid på vardagar är ju sämre än många matarbussar i förorten. Dessutom ska det vara en tvärförbindelse, vilket denna linje väl inte heller kan sägas kvalificera sig för. Det är ju bara förvirrande att kalla en buss som kommer fastna i köer och ha dålig turtäthet för stomlinje.

Frågan är väl snarare om man ska ha stomlinjer i stadstrafik. De flesta städerna har ju skrotat den tanken idag. Ett koncept med huvudlinjer vore nog bättre av flera skäl.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » sön 21 jun, 2015 0:26

Sedan körs förresten 94:an med blåa ledbussar ofta även fast den inte är en stomlinje. Jag vet att den är identisk med 4:an men varför inte bara kalla den för 4:an och säga att den går hela natten istället. Inte så jättelogiskt!
SouthernCross88au
 
Inlägg: 268
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 21:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav hej » sön 21 jun, 2015 3:35

Linje 50 mellan Kallebäck och Frölunda har väl alltid körts med blåa bussar...
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » sön 21 jun, 2015 8:32

SouthernCross88au skrev:Sedan körs förresten 94:an med blåa ledbussar ofta även fast den inte är en stomlinje. Jag vet att den är identisk med 4:an men varför inte bara kalla den för 4:an och säga att den går hela natten istället. Inte så jättelogiskt!


Ja, precis. Men det är ju samma linje som 4:an och där är det logiskt att ge dispens. Dock är det ologiskt att ge den ett nattnummer när det är samma sträckning. Det har man ju inte exempelvis på 160.

Allt fler storstäder har ju nu också skrotat särskilda nummerserier för nattbussar. I Köpenhamn går ju A-linjerna dygnet runt och i många andra städer använder man suffix eller prefix om det är en alternativ sträckning. 91 skulle alltså heta N1, fyran skulle kunna ha samma nummer dygnet runt och istället för nya 93, skulle den heta N53.

En stomlinje i innerstaden/radiell sträckning bör ju också ha så pass högt resandeunderlag att man kan ha samma sträckning och trafik dygnet runt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav SouthernCross88au » sön 21 jun, 2015 13:13

Jag åkte just linje 50, vilken lång linje! Skulle egentligen kunna vara en stomlinje/huvudlinje med tanke på att den trafikerar stråk med många resenärer. Alla stomlinjer går inte lika ofta heller. Det kanske är dags att tänka om det här med att alla stomlinjer måste gå med en viss intervall. 4:an har högst turtäthet. 3:an har ibland 12-minuterstrafik på sommarens helgkvällar jämfört med de andra tre som har 10-minuterstrafik eller oftare.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 268
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 21:09

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars_L » sön 21 jun, 2015 16:03

SouthernCross88au skrev:Jag åkte just linje 50, vilken lång linje! Skulle egentligen kunna vara en stomlinje/huvudlinje med tanke på att den trafikerar stråk med många resenärer. Alla stomlinjer går inte lika ofta heller. Det kanske är dags att tänka om det här med att alla stomlinjer måste gå med en viss intervall. 4:an har högst turtäthet. 3:an har ibland 12-minuterstrafik på sommarens helgkvällar jämfört med de andra tre som har 10-minuterstrafik eller oftare.


Sl har ju riktlinjer för det där. Man kan naturligtvis låta ett antal slumpmässiga linjer bli stomlinjer, men till vilken nytta?
20-minuterstrafik dagtid är inte stomlinjetrafik i huvudstaden. Nästan alla andra linjer har ju högre turtäthet. Nu är ju sträckan Lappkärrsberget till Centralen rätt bra för stomlinje - men egentligen uppfyllde väl gamla 40 kravet bättre? Att man införde 70 var ju mest för att man inte ville ha ledbussar vid Ekhagstorget. Kanske skulle den utgå från Liljeholmen istället för Reimersholme dock, då hade man fått en snabb tvärförbindelse. kunde förstås också gå direkt sträckan Fridhemsplan-Odenplan som 4:an.

Det stora problemet är dock sträckan Hornsberg-centralstation som fått en dålig lösning. Det går nästan dubbelt så fort att åka 59:an på sträckan än 50. På sträckan fram till Scheelegatan går ju 54 en genare väg till centralstation. Vid Kungsholms torg finns tunnelbanan till Centralen. Men resenärer från/till stadshuset får väl dock en direktförbindelse till centralen med 50...

Nu är jag inget emot linje 50, men den borde nog gå Flemminggatan istället om det ska vara ngn vits, vilket kanske dock gör det svårt med kopplingen till Universitetet. Universitetslinjen borde i sådana fall gå som gamla 40 alternativt att man hittar en koppling till en södergående linje efter Centralen. Man borde gå tillbaka till "ritbordet" helt enkelt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Verspieder » sön 21 jun, 2015 23:33

Samma debatt om samma linje, i grannforumet:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 871.0.html
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav daniel_s » lör 27 jun, 2015 13:14

Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (118.45 KiB) Visad 1637 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Lars Ödlund » lör 27 jun, 2015 21:34

daniel_s skrev:Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?

Är det något hinder i början på hpl området som hindrar bussen att stanna intill kantstenen? En annan hpl kanske?
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav daniel_s » lör 27 jun, 2015 21:46

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Universitetets hållplats är ju direkt olämplig för ledbussar. Hur lång tid ger vi det här innan en olycka inträffar och/eller någonting görs om?

Är det något hinder i början på hpl området som hindrar bussen att stanna intill kantstenen? En annan hpl kanske?


Nja, vändplanen tar slut där och så är det tunnelbanans biljetthall. Så även om man tar ut 180-graderssvängen maximalt blir det en ordentlig vinkel på "släpet".
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav Inge » lör 27 jun, 2015 23:06

Tidigare användes hållplatsen av bussar som kom från andra sidan Roslagsvägen dvs bsusar norrifrån. Minns inte säkert om det var (södergående) buss 40 eller vändande buss 540, på den tiden ledbuss, som använde det läget, tror dock det senare alltså att hållplatsläget användes av ledbuss redan då, men oavsett kom man bättre intill kanten från det hållet. Nordgående buss 40 stannade uppe på bron. Refugerna byggdes om i början av 90-talet då hållplatsen utanför Naturhistoriska tillkom och man ledde om linjerna så att de passerade där. Dvs via lokalgatan. Tidigare gick endast södergående buss 40 på lokalgatan och då endast från Universitetet norra till Universitetet södra. Det gjorde att man kom in mot hållplatserna i 90° istället för 180°. Endast lägena med nosen mot norr fanns/användes.

Dock skulle just nordgående linje 50 fortfarande kunna stanna på bron, men då på lokalgatan, så det är ju enkelt fixat om man vill.



PS Har just återfunnit mitt lösenord till forumet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Linje 50 - med blåbuss...

Inläggav twr » ons 01 jul, 2015 20:24

SouthernCross88au skrev:Däremot drar det upp frågan varför den faktiskt inte kan heta linje 5 istället! Ett exempel på dumma regler för vad som får kallas stomlinje och inte. Jag tror det bara är en tidsfråga innan den faktiskt kallas linje 5, framförallt eftersom den körs med blåa ledbussar.

Varför det? Du ger inget skäl till varför det skulle betraktas som en stomlinje?

Poängen med stomlinjerna är att de ska vara långsiktigt relativt oförändrade. Inget en operatör slänger ihop lite på känsla. Framtida stomlinjer är identifierade i Stomnätsplanen. Stomlinje 5 ska gå Liljeholmen - Hagastaden (ungefär som nuvarande linje 77), medan stomlinje 6 kommer att införas ganska snart, på sträckan Hagastaden - Ropsten (ungefär som nuvarande linje 73). På sikt är den tänkt att gå Vällingby - Sundbyberg - Solna centrum - Hagastaden - Ropsten.

Stomlinje 1, 2, 3, 4 och 7 finns redan som bekant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst