Bussar och låga tunnlar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussar och låga tunnlar

Inläggav LÅ1 » lör 20 jun, 2015 2:01

roggek skrev:När Klaratunneln planerades på 60-talet och byggdes på 70-talet, vad var det som avgjorde fordonshöjden till just 3,0 meter?

Söderledstunneln byggdes med 4,5 meters höjd vilket också Klaratunneln borde ha byggts.
Kanske dags att riva bebyggelsen ovanpå Klaratunneln och göra om göra rätt från början? På köpet kanske vi får ett vackrare city?

Kan det vara så att utrymmet i höjdled inte räckte till mellan Sergels torg och T-banan?
Det är ju tämligen meningslöst att tillåta högre höjd i halva tunnelns längd! :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav 643 » lör 20 jun, 2015 2:33

Ett ATC-liknande säkerhetssystem som ansätter full driftsbroms i god tid innan högt fordon kommer
fram till plats med för låg fri höjd - en baggis med dagens förträffliga teknik och som med fördel kan
kombineras med andra fullt möjliga säkerhetshöjande säkerhetssystem typ att göra det omöjligt att
köra på någon bakifrån...
Man kan montera hur många optiska och ljudalstrande signalanordningar som helst, ett välkänt
faktum är att endast ytterst stabila fysiska hinder eller motsvarande system enligt ovan kan förhindra
denna typ av olyckor.
Vad gör man när den låga T - viadukten vid Vinkelboda / Alvik blivit ordentligt påkörd och blir ofarbar
under ett antal månader? Det är inte fråga om OM - utan NÄR...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Harald » lör 20 jun, 2015 9:14

Verspieder skrev:
Harald skrev:Här ser man tydligt vilka bräckliga konstruktioner moderna bussar är. Den har ju inte bara blivit mosad i framänden, utan hela taket har ramlat ned. Jag tycker det är obegripligt att sådan konstruktioner kan vara godkända.

Personbil, tung lastbil, spårvagn och lokaltåg... de skulle nog alla se ut på i stort sett samma sätt om de hade körts in i alltför låga tunnlar. Så ska även alla dessa fordonsslag förbjudas?

Nej, de skulle inte se ut på samma sätt. Taket på en personbil skulle inte ramla ned för att man kör emot en kant med framänden. Det har ju framgått av bilderna att det inte är tunneltaket som har tryckt ned bussens tak utan att fönsterstolparna har kollapsat när framänden stötte i så att hela taket har ramlat ned. På Sveriges radios bild ser man ju att bussen efter kollapsen har blivit betydligt lägre än tunneln och att taket är förskjutet bakåt. Sen undrar jag vad du menar med "ska även alla dessa fordonsslag förbjudas?" Jag har inte skrivit att bussar ska förbjudas. Jag undrade hur dessa konstruktioner kan vara tillåtna. Det betyder förstås att jag menar att det skulle ställas högre krav på bussars karosser, inte att bussar ska förbjudas. En personbil tål att rulla runt och bli liggande på taket: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.275 ... -i-delsjon . Det skulle en buss av den modellen som körde in i tunneln inte göra.

För spårvagn och lokaltåg är ju frågan rätt så hypotetisk, men taket skulle inte ramla med på dem heller eftersom korgen på dessa i princip är ett rör med öppningar för fönstren, medan bussen på bilderna tycks ha ett separat tak som är förbundet med karossens väggar med pinnar.
Harald

Inläggav Verspieder » lör 20 jun, 2015 13:42

leifd skrev:Nu äre väl inte precis så att det är olycksfritt vid "Finspångs rondellens" viadukter i Norrköping. Att antalet bropåkörningar minskat kraftigt här, beror ju främst på att E4:an sen rätt många år nu går utanför staden. Likafullt så förekommer fastkörningar ett antal gånger om året.
Här finns gula "flaxljus" med höjdmätning, tydlig skyltning och plaströr som ska slå i för höga fordon. Se länk nedan, observera också att en av skyltarna trotts full höjd på dessa (4,5 m) ändå blivit påkörd.
Varningssystem vid Finspångsrondellen, Riksvägen Norrköping

Och såklart kan ju inte Stockholm göra som i Norrköping, hur skulle de se ut. Man måste ju naturligtvis hitta på något eget och "mycket bättre".

Visst är det inte helt olycksfritt vid viadukten vid denna rondell, men den är ändå föredömligt skyltad och har ett tydligt varningssystem som alltid har imponerat på mig. :) Dessutom har jag upplevt att det alltid fungerat då jag varit på väg in i stan med turistbuss.
Verspieder

Inläggav Odd » sön 21 jun, 2015 21:23

643 skrev:Ett ATC-liknande säkerhetssystem som ansätter full driftsbroms i god tid innan högt fordon kommer
fram till plats med för låg fri höjd - en baggis med dagens förträffliga teknik och som med fördel kan
kombineras med andra fullt möjliga säkerhetshöjande säkerhetssystem typ att göra det omöjligt att
köra på någon bakifrån...
Man kan montera hur många optiska och ljudalstrande signalanordningar som helst, ett välkänt
faktum är att endast ytterst stabila fysiska hinder eller motsvarande system enligt ovan kan förhindra
denna typ av olyckor.
Vad gör man när den låga T - viadukten vid Vinkelboda / Alvik blivit ordentligt påkörd och blir ofarbar
under ett antal månader? Det är inte fråga om OM - utan NÄR...

En idé är att man använder laser som signalbärare. Med en laser som har en kodad signal som anger högsta höjd, distans och riktning till faran skulle kunna användas för att en varningsanordning på fordonet skulle plocka upp den. Tack vare konstruktionen med lasern så blir ljusstrålen så avgränsad att fordon som klarar sig under höjden inte får varningen. Med 100 kbit kodning och 10 cm bred mottagare i 100 km/h så hinner man med ca 300 bit, vilket mer än väl räcker till för att uppfatta signalen. Men GPS kanske är bättre...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav darthjpp » sön 21 jun, 2015 22:17

Ett problem som inte kommit upp, är att en förare av ett för högt fordon dels kanske inte vet hur högt fordonet är, dels inte har tillräcklig uppmärksamhet. Jag tittade på streetwiev från Google och noterade att det hängde järnbalkar i kedjor under portalen. Två av dessa hade blivit påkörda i så hög fart att de snurrat ett varv runt portalens övre balk. Det borde vara en rejäl smäll som föraren borde ha hört, och om inte annat gett en del skador. Det var nog inte sista gången ett fordon körde in i ett lågt fast objekt....
darthjpp

Inläggav Kantorn » sön 21 jun, 2015 22:48

Men om en busschaufför som kör en dubbeldäckare inte inser att bussen är högre än tre meter, då borde han kanske söka efter annat jobb...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Verspieder » sön 21 jun, 2015 23:35

darthjpp skrev:Ett problem som inte kommit upp, är att en förare av ett för högt fordon dels kanske inte vet hur högt fordonet är, dels inte har tillräcklig uppmärksamhet. Jag tittade på streetwiev från Google och noterade att det hängde järnbalkar i kedjor under portalen. Två av dessa hade blivit påkörda i så hög fart att de snurrat ett varv runt portalens övre balk. Det borde vara en rejäl smäll som föraren borde ha hört, och om inte annat gett en del skador. Det var nog inte sista gången ett fordon körde in i ett lågt fast objekt....

Det sägs att denna (eller en annan) portal redan hade körts ned av ett annat fordon innan den gula turistbussen kördes in i tunneln. Då det var tre höga fordon som fastnade i denna tunnel under samma vecka (varav turistbussen var nr tre) är det ju inte helt otänkbart.
Verspieder

Inläggav NerdBoy » ons 16 nov, 2016 6:51

Användarvisningsbild
NerdBoy

Föregående

Återgå till Bussar