Ny bussfältsstrategi på Kungsgatan (i Stockholm)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Ny bussfältsstrategi på Kungsgatan (i Stockholm)

Inläggav LÅ1 » ons 17 jun, 2015 21:06

Nu skall man måla en 4 meter bred fil för bussar och cyklar på Kungsgatan. Vore det inte bättre med en smalare bussfil och ett cykelfält utanför bussfältet? Men det kanke upplevs som osäkert av cyklisterna?

"Bussar och cyklister ska dela körfält på Kungsgatan– så ska ettans buss bli snabbare"

Taxi skall inte få köra i dessa bussfält. När brydde sig taxi om var de inte får köra?
OK, genom bussterminaler och hållplatsområden kör väl taxi inte så frekvent. Men jag såg en taxi som ville komma förbi köerna på Djurgården genom att passera genom hållplatsen vid Grönan. Men en SS-anstäld stälde sig i vägen och fick efter lite tjafs taxin att backa ut.

Hittade också en liknande artikel om Fleminggatan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny bussfältsstrategi på Kungsgatan (i Stockholm)

Inläggav Odd » ons 17 jun, 2015 22:24

Jag tycker att man skall ha dedikerade körfiler åt kollektivtrafiken så långt det går, i princip på alla gator som det går busstrafik på.
Jag tror att om man så bara gav 5-10% eller så av gatuutrymmet för reserverade körfält för bussarna och spårvagnar så skulle det inte vara några problem för busstrafiken i Stockholms innerstad. Ytterligare 10% kan ges till cykelfält. Kvar skulle bli 80% för bilisterna att köra, köa och parkera på, en yta som egentligen skulle kunna vara mycket mindre om man skulle fördela ytan motsvarande andelen trafikanter som var och en av trafikslagen transporterar.

En bonus skulle vara att många troligen skulle tröttna på att stå i köerna och börja åka med den då mycket mer väl fungerande kollektivtrafiken. Högre medelhastighet skulle ge lägre kostnad per platskilometer vilket i sin tur skulle ge mer pengar till att satsa på kollektivtrafiken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst