Sida 1 av 1

Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: sön 14 jun, 2015 19:28
av LÅ1
Nu skall blåbussarna komma fram snabbare. Vilken gång i ordningen är det som man hör det?

Mindre utrymme för bilarna ska gör det snabbare för bussarna
Snabbare för blå bussar i stan

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: sön 14 jun, 2015 20:29
av Lars_L
LÅ1 skrev:Nu skall blåbussarna komma fram snabbare. Vilken gång i ordningen är det som man hör det?

Mindre utrymme för bilarna ska gör det snabbare för bussarna
Snabbare för blå bussar i stan

Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: sön 14 jun, 2015 22:46
av LÅ1
Lars_L skrev:Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.

Samma projekt? Tidigare har man ju jobbat med linje 4. Nu börjar man med linje 1 för att sedan gå vidare med övriga blåbusslinjer.
Om man nu kan lita på media förstås.

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 15 jun, 2015 8:01
av Lars_L
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.

Samma projekt? Tidigare har man ju jobbat med linje 4. Nu börjar man med linje 1 för att sedan gå vidare med övriga blåbusslinjer.
Om man nu kan lita på media förstås.


Allt är en del av frakomlighetstrategien som togs med rätt stor enighet för omkring 3 år sedan. Utifrån den planen så är ju tanken att alla stomlinjer ska få färre hållplatser, att man ska ta bort parkeringsplatser etc. Det var på ettan man först testade metoder för bättre regularitet (genom anpassad körning till framförvarande buss)som exempel. Denna strategi har ju lett redan alltså till en del projekt och nu börjar man komma till den del som rör borttagande av parkeringsplatser.

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 15 jun, 2015 9:08
av Per Lind
Var hör vi Handelskammarens protester nu när bilarna skall bort?
-Per

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 15 jun, 2015 11:38
av LÅ1
Per Lind skrev:Var hör vi Handelskammarens protester nu när bilarna skall bort?
-Per

Framför allt borde de ju värna om P-platserna!

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 31 okt, 2016 19:08
av LÅ1
Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. Detta eftersom trafiken har fått flytta på sig beroende på omfattande gatuarbeten samt avstängning av Klarabergsgatan. Jag har inget problem med den slutsatsen. (För att uttrycka sig som en viss polisprofessor emeritus.)

"Misslyckat försök att snabba på ettans buss: Restiderna har knappt minskat".

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 31 okt, 2016 19:18
av Odd
LÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...

Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha fel :-)

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: mån 31 okt, 2016 21:51
av LÅ1
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...

Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha fel :-)

I alla fall inte bevisat fel! För ingen vet hur det skulle sett ut i trafiken utan Slussenombyggnad, och med trafik som tidigare på Skeppsbron, Regeringsgatan, Hamngatan och Klarabergsgatan samt med filbytesmöjlighet i Söderledstunneln.
Det som förvånat mig är att det fungerade till viss del för 4:an, men inte för 1:an. Men jag har inte satt mig in i några detaljer om vad man gjort konkret.

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: tis 01 nov, 2016 12:14
av Lars_L
LÅ1 skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...

Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha fel :-)

I alla fall inte bevisat fel! För ingen vet hur det skulle sett ut i trafiken utan Slussenombyggnad, och med trafik som tidigare på Skeppsbron, Regeringsgatan, Hamngatan och Klarabergsgatan samt med filbytesmöjlighet i Söderledstunneln.
Det som förvånat mig är att det fungerade till viss del för 4:an, men inte för 1:an. Men jag har inte satt mig in i några detaljer om vad man gjort konkret.


Nåja, ett par minuter i ena riktningen blev det ju iaf. Men problembilden ser väl lite olika ut för fyran respektive ettan. Dessutom är ju fyran en längre linje - antalet minuter som sparas in måste ju ses som en del av den totala restiden.

Men så länge man inte har egna filer i korsningarna (och det är svårt att ordna eftersom man nästan måste förbjuda vänstersvängar i korsningarna i sådana fall), blir inte effekten så stor. Att bussen kan komma före några bilar i kön, kan förvisso innebära att den sparar in en rödljusperiod - men det är ju ändå bara aktuellt med sådana köer på ett fåtal avgångar per dag. Överlag har ju inte ettan så många minuter i kötid i regel. Då blir ju inte heller effekten så stor.

Den stora vinsten ligger ju sedan snarast i att ha påstigning genom alla dörrar. Så länge man inte har det, kommer resultaten vara relativt blygsamma, då uppehållstiderna vid hållplatserna ändå blir en så pass stor del av restiden.

Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!

InläggPostat: tis 01 nov, 2016 12:26
av Christian Spår
Lars_L skrev:Den stora vinsten ligger ju sedan snarast i att ha påstigning genom alla dörrar. Så länge man inte har det, kommer resultaten vara relativt blygsamma, då uppehållstiderna vid hållplatserna ändå blir en så pass stor del av restiden.


Eller förvisera biljett vid hållplatsen så det går snabbt att stiga på, likt Curitiba BRT.