Trådbussar i Jönklping

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Trådbussar i Jönklping

Inläggav Christian Spår » tis 23 jun, 2015 21:27

Visst har inte superkondensatorer mycket energi jämfört med batterier, men de är klarar av stora strömmar för upp och urladdning som särskiljer sig kraftigt från batterier, de kan ta emot kinetiska energin från en regenerativ inbromsning och ladda ur sig vid nästa acceleration. Det gör att batterierna inte behöver kunna leverera lika stora strömmar, och istället kan optimeras på andra önskvärda egenskaper så som livstid och energidensitet.

Det som blir intressant att veta är hur känslig tekniken är. Volvo kör ju också sina laddhybrider i göteborg, där man har pantograf för laddning. Hur står det sig mot induktion? Hur stort problem är det med behov av runt 10-20 minuter batteriladdning per varv? Hur blir ekonomin på batterienas livslängd med så många uppladdningar per dag? Om bombardier driftsatte sitt system förra året, och volvo börjar köra i år så har knappt nog tid gått för en ärlig utvärdering av tekniken.

Något jag hittade när jag läste igenom landskronas val av trådbuss var att man såg det som en fördel att med tråd så får man mer än nog med energi för att också driva klimatanläggningar i bussen. Det är lätt att glömma den energislukaren.
Christian Spår

Inläggav twr » tis 23 jun, 2015 23:08

dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, ovanstående får tycka vad de vill - jag har bara efterfrågat stöd för de påståenden som gjorts i tidigare inlägg, antingen i form av egna (överslags)beräkningar eller hänvisning till öppna källor. Men något sådant har icke lämnats!

Källor är bra, men avsaknad av sådana är ingen ursäkt för dig att vara otrevlig! Det är väl självklart att malas menade att hela systemet skrivs av på 20 år, inte att det är de enskilda bussarnas livslängd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav spårsnoken » ons 24 jun, 2015 7:16

dr Cassandra Nojdh skrev:Regenerativa bromsar har man väl redan? Superkondensatorer finns, men räcker oftast bara till några hundra meters drift, upp till kanske någon kilometer för en buss. Induktiv överföring är det väl egentligen bara Bombardier som har för tillfället, och mig veterligen bara i en bussapplikation, i Mannheim:
http://primove.bombardier.com/
dessutom kräver den tekniken också infrastruktur som inte på något sätt är gratis.

Det var roligt att se Lars_L skriva "fossila motorer". Det är ju inte motorerna som är fossila, men bränslet kan vara det. En modern dieselmotor är en satans effektiv värmemaskin med en maximal verkningsgrad på 45-46 % även om jag inte tror att man når upp till de värdena i en normal körcykel i gatutrafik. Fossil dieselolja har ju, förutom att vara just fossil, problem med att skapa mycket partikulära föroreningar i gatumiljön, något som filtertekniken bara delvis verkar kunna adressera. Syntetisk dieselolja av Fischer-Tropsch-typ ger bättre avgaser, men just nu verkar bussbranschen vara helt insnöad på metanbränsle, oftast maskerat som "biogas". Metan är inte på något sätt en idealiskt motorbränsle, dessutom måste det hanteras under högt tryck. Vill man satsa på ett förnyelsebart bränsle är dimetyleter (DME) betydligt bättre, eftersom det kan hanteras ungefär som gasol, något som bränslebolagen redan har befintlig teknik för. DME har dessutom den fördelen att ge renare avgaser än dieselolja, framför allt på partikelsidan eftersom ämnet saknar -C-C- bindningar, dssutom har det inte metanets växthuseffekter.

Jag säger som åkeriägare Arne Karlehag, jag är inte ensam om min uppfattning, utan jag har en av Sveriges största fordonstillverkare bakom mig:
http://www.volvogroup.com/GROUP/SWEDEN/ ... GINES.ASPX

---------------------------
Jag tror inte det är så mycket bussbranschen som är insnöad som diverse lokalpolitiker som ofta understödda av bondemaffian vill ha biogas till varje pris. Bussbranschen vet nog att metan som bränsle medför högre underhållskostnader och högre totalkostnader om man räknar in hela kedjan med att framställa gasen etc.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 24 jun, 2015 20:17

spårsnoken skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Regenerativa bromsar har man väl redan? Superkondensatorer finns, men räcker oftast bara till några hundra meters drift, upp till kanske någon kilometer för en buss. Induktiv överföring är det väl egentligen bara Bombardier som har för tillfället, och mig veterligen bara i en bussapplikation, i Mannheim:
http://primove.bombardier.com/
dessutom kräver den tekniken också infrastruktur som inte på något sätt är gratis.

Det var roligt att se Lars_L skriva "fossila motorer". Det är ju inte motorerna som är fossila, men bränslet kan vara det. En modern dieselmotor är en satans effektiv värmemaskin med en maximal verkningsgrad på 45-46 % även om jag inte tror att man når upp till de värdena i en normal körcykel i gatutrafik. Fossil dieselolja har ju, förutom att vara just fossil, problem med att skapa mycket partikulära föroreningar i gatumiljön, något som filtertekniken bara delvis verkar kunna adressera. Syntetisk dieselolja av Fischer-Tropsch-typ ger bättre avgaser, men just nu verkar bussbranschen vara helt insnöad på metanbränsle, oftast maskerat som "biogas". Metan är inte på något sätt en idealiskt motorbränsle, dessutom måste det hanteras under högt tryck. Vill man satsa på ett förnyelsebart bränsle är dimetyleter (DME) betydligt bättre, eftersom det kan hanteras ungefär som gasol, något som bränslebolagen redan har befintlig teknik för. DME har dessutom den fördelen att ge renare avgaser än dieselolja, framför allt på partikelsidan eftersom ämnet saknar -C-C- bindningar, dssutom har det inte metanets växthuseffekter.

Jag säger som åkeriägare Arne Karlehag, jag är inte ensam om min uppfattning, utan jag har en av Sveriges största fordonstillverkare bakom mig:
http://www.volvogroup.com/GROUP/SWEDEN/ ... GINES.ASPX

---------------------------
Jag tror inte det är så mycket bussbranschen som är insnöad som diverse lokalpolitiker som ofta understödda av bondemaffian vill ha biogas till varje pris. Bussbranschen vet nog att metan som bränsle medför högre underhållskostnader och högre totalkostnader om man räknar in hela kedjan med att framställa gasen etc.

mvh/spårsnoken

Det har du nog rätt i, Snok! Det är nog bra att ta vara på energin i reningsverken, men bäst om rötgasen omvandlas till el och värme på plats. Men vissa kommunalgubbar ser förstås möjligheten att tjäna pengar genom att "uppgradera" den till naturgaskvalitet. Metan är en alldeles utmärkt energibärare, men olämplg som motorbränsle, det är vi nog överens om. Finns det en bondemaffia inblandad också?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 24 jun, 2015 20:28

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, ovanstående får tycka vad de vill - jag har bara efterfrågat stöd för de påståenden som gjorts i tidigare inlägg, antingen i form av egna (överslags)beräkningar eller hänvisning till öppna källor. Men något sådant har icke lämnats!

Källor är bra, men avsaknad av sådana är ingen ursäkt för dig att vara otrevlig! Det är väl självklart att malas menade att hela systemet skrivs av på 20 år, inte att det är de enskilda bussarnas livslängd.

Det där är ju bara löst tyckande, som jag inte har för avsikt att spilla något krut på. Däremot måste jag tydligen upplysa om att det som inte är nedskrivet inte på något sätt är självklart.

Det är en viss skillnad mellan att säga "jag gillar trådbussar" respektive "man räknar hem ett trådbussnät och fordon på samma kostnad som att köra dieselbussar". Förhoppningsvis inser du skillnaden. Läs istället Haralds föredömliga inlägg, varav jag väljer att citera följande:
Harald skrev:Åsikter om trådbussar finns det säkert många som har, men bara åsikter utan stöd av fakta ger ingen särskilt fruktbar diskussion. Det blir ju bara åsikt mot åsikt. Gör man ett påstående om fakta i diskussionen så måste man kunna belägga det på något vis, så att andra kan avgöra om påståendet stämmer. I det här fallet påstod du att kostnaden för trådbusstrafik är densamma som för trafik med förbränningsmotorbussar om trådbussanläggningen skrivs av på 20 år. Du har inte givit oss andra någon möjlighet till att ta ställning till om det påståendet är sant eller ej. Vi vet inte om det grundas på någon kalkyl du har gjort, om du har funnit uppgiften i någon skriftlig källa eller om du bara har hittat på det. Intill dess att du antingen presenterar din kalkyl eller en referens till en källa som stöder ditt påstående får vi anta att du har hittat på det. Då är det inte så stor mening med att diskutera.

Så var det med den saken.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Föregående

Återgå till Bussar